Apuva roteiinin käyttöhön

Toimiskohan tuo sitten, jos yrittäis iltapalan vaihtaa kokonaan salaattiin? Treenit ajoittuu yleensä sinne välille klo 19-21, joten jos nyt jatkasin tota heran käyttöö aina treenien jälkeen ja yrittäs vähentää tuota leivän syöntiä iltasin?

Ja tohon syömiseen muuten, meinaa tuo ruuansulatus olla aika eliittiluokkaa, kun tuntuu että joka välissä on jotain evästä saatava, eli olisiko vinkkiä sitten siihenkin suuntaan että miten tuota ravintomäärää voi pienentää ilman että tarvii kieli poskella nälissään päivää viettää?

Kiitosta vastauksista.

1. salaatti treenin jälkeen (1,5 tuntia treenistä) ja pari leipää siihen mukaan, ja sitten myöhemmin illalla vielä heraa ja oliviöljyy

2.noh ota vaikka rasvaton rahka, tai ihan hyvin voi kiskasta heradrinkin välipalaksi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jugurtit nyt ainakin ensimmäisenä pois ja vaikka maitorahkaa tai raejuustoa tilalle. Yleisenä ohjeena että hiilareita vähemmäksi ja proteiinia tilalle, niin turvotus vähenee. Treenin jälkeen jos haluaa palautusjuomasta jotain hyötyäkin, laitat siihen juomaan ainakin desin verran sitä protskua ja saman verran jotain hiilaria, esim. maltoa. Halpisprotskut ovat ihan toimivia, vaikka joku niitä jo tuolla ehti dissatakin. Ainoat erot kalliimpiin verrattuna ovat tosin juuri siinä laktoosin määrässä, joten jos sille olet herkkä, saattaa silläkin olla merkitystä. Rasvaa on myös aavistuksen verran enemmän, mutta ero on niin pieni ettei sillä ole merkitystä.

No jugurtit nyt ainakin ensimmäisenä pois ja vaikka maitorahkaa tai raejuustoa tilalle. Yleisenä ohjeena että hiilareita vähemmäksi ja proteiinia tilalle, niin turvotus vähenee. Treenin jälkeen jos haluaa palautusjuomasta jotain hyötyäkin, laitat siihen juomaan ainakin desin verran sitä protskua ja saman verran jotain hiilaria, esim. maltoa. Halpisprotskut ovat ihan toimivia, vaikka joku niitä jo tuolla ehti dissatakin. Ainoat erot kalliimpiin verrattuna ovat tosin juuri siinä laktoosin määrässä, joten jos sille olet herkkä, saattaa silläkin olla merkitystä. Rasvaa on myös aavistuksen verran enemmän, mutta ero on niin pieni ettei sillä ole merkitystä.

ikäviä sivuvaikutuksia noista halppis protskuista voisi kyllä mainita, että maha rupee käymään ihan
eri tavalla..sen olen huomannut yhdellä ruotsalaisella halppisprotskulla, sekä yhdellä toisella..merkkejä en nyt muista, kun siitä on nii paljon aikaa..

kyllä se hinta jonkin verran vaikuttaa siihen laatuun, esim valmistustavoissa on eroja, sekä luottaen niihin hieman kalliimpiin, että ne sisältävät sen mitä etiketti kertoo..joku aika sitten tehdyssä tutkimuksessa löydettiin jotain merkkejä, mitkä eivät täyttäneet etiketin lupaamia odotuksia.

Joo.. No ehkä niissä sitten on jotain eroja. Omat kokemukseni pieruheroista rajoittuvat UFSin ja Americanin tuotteisiin, jotka ainakin minun havaintojeni mukaan ovat halvimmat vaihtoehdot tässä Suomen kamaralla. Ne eivät ole minulle mitään negatiivista aiheuttaneet vaan päin vastoin pidän niitä hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvinä tuotteina, ja todettakoon vielä että se American Pro Whey taitaa olla ihan samaa tavaraa kuin tuo Fastin Hera80, eri paketissa vain ja alemmalla hinnalla:) Ainakin tulee samalta valmistajalta.

Joo.. No ehkä niissä sitten on jotain eroja. Omat kokemukseni pieruheroista rajoittuvat UFSin ja Americanin tuotteisiin, jotka ainakin minun havaintojeni mukaan ovat halvimmat vaihtoehdot tässä Suomen kamaralla. Ne eivät ole minulle mitään negatiivista aiheuttaneet vaan päin vastoin pidän niitä hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvinä tuotteina, ja todettakoon vielä että se American Pro Whey taitaa olla ihan samaa tavaraa kuin tuo Fastin Hera80, eri paketissa vain ja alemmalla hinnalla:) Ainakin tulee samalta valmistajalta.

Itsellä juuri tuota Fast:n heraa on käytössä, et kai se ihan suht laadukasta on?
Kelpaako hiilareiksi lyhytketjusena pelkkä kaakaojauhe tuon proteiinin kylkiäisenä vai onko niin massiivista eroa maltoon sun muihin nähden että pakko olisi niitä vielä ostella?

Itsellä juuri tuota Fast:n heraa on käytössä, et kai se ihan suht laadukasta on?
Kelpaako hiilareiksi lyhytketjusena pelkkä kaakaojauhe tuon proteiinin kylkiäisenä vai onko niin massiivista eroa maltoon sun muihin nähden että pakko olisi niitä vielä ostella?

Varmasti toimivaa heraa, siinä kuin muutkin.

Maltodekstriinin tai panimosokerin tms. puoleen kallistuu kyllä vaaka tuossa hiilariasiassa, sillä taitaa imeytymisjuttujen ja muiden lisäksi kilohintakin olla paljonkin alhaisempi (mutu) noiden malton yms. tapauksessa. Hiilaria kun täytyy palkkarissakin olla useampia kymmeniä grammoja (ehkä 50-100g) niin aika kalliiksi taitaa tulla pelkällä kaakaojauheella. Kaakaojauhetta käyttäisin siten vain mausteena malton lisäksi tai korvaamaan osan maltosta palkkarissa.

Ruisleipä ei ole sitä parasta iltamättöä. Pasta kannattaa vaihtaa tummaan.
Jogurtit, etenkin nämä 0% rasvaa ovat yleensä todellisia sokeripommeja, joista saa oikein roiman kasan piilosokeria päivässä. Ne eivät ole kevyitä.

Mitä nyt katsoin tuota sun listaa, aika mahdoton arvioida kokonaiskalorimäärää mutta kuitenkin näyttäis siltä että syöt enemmän kuin itse syön, vaikka painan 90 kiloa, käyn salilla viisi kertaa viikossa ja teen joka päivä kaksi aerobista. Laske siis kokonaiskulutuksesi ja syömäsi energian määrä, sieltä voi löyty jotain korjattavaa.

Tsemppiä :thumbs:

Miksi ei ruisleipää ole hyvää iltamättöä?
Vai tarkoitatko sitten juuri ennen nukkumaan menoa?
Eli on ok vetää kasa täysjyväruisleipää pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja juuri ennen sänkyä yöprotskut naamariin? Vai menikö nyt päin....:david:

jos kiristelet, nii aivan pakkohan tuota hiilaria ei ole laittaa palkkariin..sitten melkeen
pitäisi ottaa glutaa ja creaa palautumisen nopeuttamiseen..itse kyllä kiskasen palkkariin lyhyttä ja pitkää.. ei niille hintaa tule paljon mitään..

Miksi ei ruisleipää ole hyvää iltamättöä?
Vai tarkoitatko sitten juuri ennen nukkumaan menoa?
Eli on ok vetää kasa täysjyväruisleipää pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja juuri ennen sänkyä yöprotskut naamariin? Vai menikö nyt päin....:david:

Ruisleipä ei ole hyvää iltamättöä, sillä hiilaria on aika turha tankata kroppaan yötä vasten. Nyrkkisääntö meni niin että aamulla hiilaria ja protskua, päivällä hiilaria ja protskua ja illalla protskua ja rasvaa. Siinä tapauksessa jos treenit sijoittuvat kovinkin myöhäiseen iltaan voi ja kannattaa sitä hiillaria kuitenkin vetää illallakin.

Jebe: palkkari on kyllä sellainen paikka mistä se hiilari kannattaa viimeisenä pois ottaa.

Ruisleipä ei ole hyvää iltamättöä, sillä hiilaria on aika turha tankata kroppaan yötä vasten. Nyrkkisääntö meni niin että aamulla hiilaria ja protskua, päivällä hiilaria ja protskua ja illalla protskua ja rasvaa. Siinä tapauksessa jos treenit sijoittuvat kovinkin myöhäiseen iltaan voi ja kannattaa sitä hiillaria kuitenkin vetää illallakin.

Jebe: palkkari on kyllä sellainen paikka mistä se hiilari kannattaa viimeisenä pois ottaa.

Juurikin näin.

Kiitosta vaan kaikille vastauksia rustanneille!

Laitoin nyt tuota ruokavalioo hieman uuteen uskoon ja tältä tämä nyt on viikon ajan näyttänyt, mielipiteitä ja korjausehdotuksia saapi mielellään laittaa :)

Elikkä:

Aamupala: klo 7:15 puuroa, ruokalusikallinen omenasosetta + satunnaisesti leipä +kinkku

Lounas: klo 11-12 työpaikkaruokailu, lautanen täytelty suurinpiirtein niin, että salaattia yms n. 30% ja loput lämmintä ruokaa.

Päivällinen: klo 16-17 perus terveellistä lämmintä ruokaa, höystettynä yleensä kurkulla ja tomaatilla.

Iltapala: (ratkaiseva muutos(?)) 250g vähärasvaista, maustamatonta rahkaa, funlightia tai hedelmäsekoitusta + kasviksia.

Lisäksi aina treenin jälkeen otan nyt sitten 1dl heraa ja siihen 0,5dl kaakaojauhetta, pitää varmaan käydä tuo maltosäkki ostaan tässä kunhan kerkeää.

Elikkä, miltäs näyttää?

Lisäksi aina treenin jälkeen otan nyt sitten 1dl heraa ja siihen 0,5dl kaakaojauhetta, pitää varmaan käydä tuo maltosäkki ostaan tässä kunhan kerkeää.

Miksi? Tuossa kaakaojuomajauheessa on öbaut samanverran hiilihydraatteja kuin vastaavassa määrässä maltoa. Minä en näe miten malton lisääminen toisi tuohon enää mitään mainittavaa parannusta. Ellei sitten ole joku tietty hiilari/proteiini-suhde tavoitteena?

Mitä vittua tarkottaa perus terveellinen lämmin ruoka?

Jos se on makaroonilootaa, se on erittäin jees. Jos se on perunaa ja makkarakastiketta, se on perseestä. Jos se on spagettia ja (punasta)jauhelihakastiketta, se on ihan kohtuullisen jees, mutta jos se on pasta Carbonaraa niin se on hanurista. "Perus terveellinen lämmin ruoka" on paljon käytetty, maailman valhellisin ja disinformaatisin määritelmä safkalle, jonka varjolla voi kiskoa mitä paskaa tahansa, tai toisaalta tosi hyviä ruokia. Jos jossain mättää, pitää perehtyä "perus terveelliseen lämpimään ruokaan" ja katella onko siellä sittenkään terveelisiä aineksia messissä.

Nih.

Miksi? Tuossa kaakaojuomajauheessa on öbaut samanverran hiilihydraatteja kuin vastaavassa määrässä maltoa. Minä en näe miten malton lisääminen toisi tuohon enää mitään mainittavaa parannusta. Ellei sitten ole joku tietty hiilari/proteiini-suhde tavoitteena?

Jos sen maltosäkin käyn ostamassa niin jätän sen kaakaon kokonaan poies, vai kumpi tulee halvemmaksi?

Mitä vittua tarkottaa perus terveellinen lämmin ruoka?

Jos se on makaroonilootaa, se on erittäin jees. Jos se on perunaa ja makkarakastiketta, se on perseestä. Jos se on spagettia ja (punasta)jauhelihakastiketta, se on ihan kohtuullisen jees, mutta jos se on pasta Carbonaraa niin se on hanurista. "Perus terveellinen lämmin ruoka" on paljon käytetty, maailman valhellisin ja disinformaatisin määritelmä safkalle, jonka varjolla voi kiskoa mitä paskaa tahansa, tai toisaalta tosi hyviä ruokia. Jos jossain mättää, pitää perehtyä "perus terveelliseen lämpimään ruokaan" ja katella onko siellä sittenkään terveelisiä aineksia messissä.

Nih.

Noo tällä hetkellä olen ala-asteella töissä, joten eiköhän siellä aika tarkka tuo seula ole, että mitä siihen lautaselle laitetaan. Ja pitää sitä löytyä vaihteluakin tohon ruokaan, lähinnä katson että tulee tarpeeksi lihaa ja mahdollisimman vähän turhaa rasvaa. Ja Hoku, minun mielestä kyllä enemmän on kiinni minun tapauksessa siitä, miten paljon mitäkin laittaa siihen lautaselle, entä siitä, että joka päivä olisi syötävä vain pelkkää kanaa ;)

Noo tällä hetkellä olen ala-asteella töissä, joten eiköhän siellä aika tarkka tuo seula ole, että mitä siihen lautaselle laitetaan. Ja pitää sitä löytyä vaihteluakin tohon ruokaan, lähinnä katson että tulee tarpeeksi lihaa ja mahdollisimman vähän turhaa rasvaa. Ja Hoku, minun mielestä kyllä enemmän on kiinni minun tapauksessa siitä, miten paljon mitäkin laittaa siihen lautaselle, entä siitä, että joka päivä olisi syötävä vain pelkkää kanaa ;)

Juu ei sillä. Moni vaan justiinsa puhuu perussafkasta ja sitten ihmetellään lihomista, kun se on just tota makkarakastikelinjaa. Tosiaan annoskoko ja muut jutut vaikuttaa tietenkin. Ja mä olen viimenen tyyppi puhumaan hifistelystä, yleensähän se perussafka on ihan fiksua ravintoarvoiltaan, vaikka täytyy sanoa, että kolusafka voi olla kyllä tosi epäterveellistäkin sillon tällön. Tosiin se on varmaan aika tarkkaan laskettu, jos vaan tajuaa ottaa niitä vihreitäkin eikä varastaa kolmeakymmentä lihapullaa niinkuin mä koulussa tein.:hyvä:

Juu ei sillä. Moni vaan justiinsa puhuu perussafkasta ja sitten ihmetellään lihomista, kun se on just tota makkarakastikelinjaa. Tosiaan annoskoko ja muut jutut vaikuttaa tietenkin. Ja mä olen viimenen tyyppi puhumaan hifistelystä, yleensähän se perussafka on ihan fiksua ravintoarvoiltaan, vaikka täytyy sanoa, että kolusafka voi olla kyllä tosi epäterveellistäkin sillon tällön. Tosiin se on varmaan aika tarkkaan laskettu, jos vaan tajuaa ottaa niitä vihreitäkin eikä varastaa kolmeakymmentä lihapullaa niinkuin mä koulussa tein.:hyvä:

Joo on se kyllä ihmehommaa, vielä tuossa pari kk sitte ei paljoo lukiolla pupunruokaa lautasella näkyny, vaan samantien ku työpestin sain niin johan alko näkymään rehuakin lautasella, nykyään salaattia mene se 30-40% annoksesta. Joo ei nuo "fish and ships" -kouluruoat tosiaan mitään ihan parasta mahollista mättöä ole, mutta eipä tuollaisia lipsahduksia sinne koulun menu:lle tuukaan kovin montaa kuukautta kohden. Mutta muuten hei, miltäs tuo ruokavalio muuten näyttääpi?

Joo on se kyllä ihmehommaa, vielä tuossa pari kk sitte ei paljoo lukiolla pupunruokaa lautasella näkyny, vaan samantien ku työpestin sain niin johan alko näkymään rehuakin lautasella, nykyään salaattia mene se 30-40% annoksesta. Joo ei nuo "fish and ships" -kouluruoat tosiaan mitään ihan parasta mahollista mättöä ole, mutta eipä tuollaisia lipsahduksia sinne koulun menu:lle tuukaan kovin montaa kuukautta kohden. Mutta muuten hei, miltäs tuo ruokavalio muuten näyttääpi?

Mun mielestäni toi näyttää ihan mallikelpoiselta perusruokavaliolta. Jos haluut kiskoa rasvaprosenttias alaspäin, niin safkat on ihan kunnossa. Hifistelijät luultavasti vittuilee jos ei ole tummaa pastaa ja että hiilaria liikaa ja blahblah, mutta toi on perusruokavalioksi mun mielestäni ihan mallikas. Nyt tarvii vaan tietää että kuinka paljon kaloreita sun setit sisältää.

Aamupala: klo 7:15 puuroa, ruokalusikallinen omenasosetta + satunnaisesti leipä +kinkku

Lounas: klo 11-12 työpaikkaruokailu, lautanen täytelty suurinpiirtein niin, että salaattia yms n. 30% ja loput lämmintä ruokaa.

Päivällinen: klo 16-17 perus terveellistä lämmintä ruokaa, höystettynä yleensä kurkulla ja tomaatilla.

Iltapala: (ratkaiseva muutos(?)) 250g vähärasvaista, maustamatonta rahkaa, funlightia tai hedelmäsekoitusta + kasviksia.

Perstuntumalat väittäisin, että siinä kahden tuhannen kalorin hujakoilla pyöritään noilla seteillä, annoskoosta tietysti riippuen. Jos liikuntaa harrastaa jonkin verran, niin eiköhän fläsä lähde.

jeba, no liikuttua tulee melko hyvin, 3-4krt viikkoon salilla käyn möykkäämässä ja siihen 3 lätkätreenit päälle viikkoon. Lisäksi työ on aika pitkälti ympäri koulua ravaamista, joten siinä tulee tommosta me naiset -tyyppistä hyötyliikuntaaki jonkin verran. Ihan reilua aeroobista teen fiiliksen mukaan, nyt yrittänyt sujauttaa salin jälkeen aina 30min pyörää.

Mutta kiitosta vua rustailuista, jos vielä jotain palautetta ois tarjota niin alkakaahan ruoskia :whip:

Tähän On Pakko Puuttua

Kiitosta vaan kaikille vastauksia rustanneille!

Laitoin nyt tuota ruokavalioo hieman uuteen uskoon ja tältä tämä nyt on viikon ajan näyttänyt, mielipiteitä ja korjausehdotuksia saapi mielellään laittaa :)

Elikkä:

Elikkä, miltäs näyttää?

Tuossa onkin jo aiemmin spekuloitu aika laajastikin sitä, että mitä se perusterveellinen lämmin ruoka on, joten ei siitä sen emepää.

Annoskoko on kuitenkin IMO sellainen asia, että siitä vois mainita vielä kerran, vaikka siitäkin tuossa edellä on myös ollut jo puhetta. Jos täytät tollasesta peruskokoisesta matalasta lautasesta 30% salaatilla tms. vihanneksilla ja otat loput lämmintä ruokaa (esim. kouluissa niin usein tarjottavia laatikkoruokia kuten maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta tms.) niin vetäiset jo lounaalla helpostikin yhden 1000 kcal!! Noissa laatikkoruoissa on usein paljon rasvaa ja päävalmistusaineena on TODELLA runsaasti hiilaria sisältävää perunaa tai pastaa.

Sitten jos vielä syöt toisen vastaavan annoksen illalla, niin ei ole mikään ihme jos paino ei putoa. Vaikka viikottainen kulutuksesi onkin kertomasti perusteella aika kova, et kuitenkaan paina (ja sitä kautta kuluta) mitenkään aivan älyttömästi. Joten jos paino ei edelleenkään ala pudota, kiinnittäisin entistä tarkempaa huomiota annoskokoihin, vaikka sitten parin viikon ajan laskemalla kaikki suustasi sisään laittamat ruoka-aineet ja niiden ravintoarvot.

Mitä tulee tämän ketjun alkuperäiseen kysymykseen herasta, on täällä annettu jo ihan hyviä ohjeita. Eli heroissa ei varmasti käyttämilläsi määrillä suuria eroja ole. Tärkeää on tajuta, että se heran proteiini myös on RUOKAA, josta saa kaloreita. Jos ainoastaan lisää ruokavalioonsa heran, ottamatta ruokavaliosta mitään pois ja lisäämättä liikuntaa, voi olla varma, että paino nousee!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom