Apuja metsän arvottamiseen!!

Ikä
42
En tosiaan tiedä mihin tämä kuuluu, mutta kokeilenpa, josko täältä saisi vastausta kysymykseen. Eli, mun omistukseeni siirtyi viikonloppuna 5 hehtaaria tiheäpuista metsää. Osaako kukaan kertoa, paljonko tuolla on arvoa? Olen tässä yrittänyt googletella jne. mutta mitään ei oikeastaan selkiytynyt. Ja vaikuttaako arvoon se, onko metsä havu- vai sekametsää (en tosiaankaan muista, joten veikkaanpa sekametsää..). Ja tämä metsäpalstani sijaitsee Itä-Suomessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu hyvin pitkälti puuston iästä eli siitä onko siellä miten paljon "hakattavaa" tällä hetkellä? Metsänomistushan on hyvin pitkän tähtäimen hommaa, ei tuota äkkiä mutta on melko varma sijoituskohde.

Edit : Vai haetko tosiaan ihan virallista verotus tms. arvoa ?

"Metsän arvo

Metsä kuuluu omistajansa veronalaiseen varallisuuteen. Varallisuusverotuksessa metsälle määritellään verotusarvo. Metsäksi katsotaan maapohja ja puusto. Metsän arvo on metsän puhdas tuotto kerrottuna luvulla 10.

Esimerkki
Henkilö omistaa 5 hehtaarin suuruisen metsäkiinteistön. Metsän puhdas tuotto on 100 euroa/ha. Varallisuusverotuksessa henkilön omistaman metsän arvoksi tulee 5 (metsän pinta-ala) x 100 euroa (puhdas tuotto) x 10 (laissa säädetty kerroin) = 5 000 euroa."

Lähde: www.vero.fi

Metsän arvon saa selville teettämällä metsänhoitoyhdistyksellä tila-arvion, jossa otetaan huomioon metsämaan luokitus, puuston määrä ja hakkuumahdollisuudet. Metsän puuntuotannollinen arvo ei kuitenkaan ole sama kuin metsäkiinteistön myyntihinta. Lopullinen myyntihinta määräytyy markkinoilla kysynnän mukaan ja siihen vaikuttavat myös muut arvot, kuten virkistysmahdollisuudet. Metsämaan keskimääräisestä arvosta saa tietoa esim. maanmittauslaitoksen palvelusta.

Lähde: Metsänhoitoyhdistys

remu sanoi:
Riippuu hyvin pitkälti puuston iästä eli siitä onko siellä miten paljon "hakattavaa" tällä hetkellä? Metsänomistushan on hyvin pitkän tähtäimen hommaa, ei tuota äkkiä mutta on melko varma sijoituskohde.

Mites, kun metsää on yhteensä vajaa 40 hehtaaria, ja se jakaantuu perikunnan kesken. Osa metsästä on tiheäpuustoista (tiheintä sillä seudulla) mutta (pieni) osa on lepikkoa, ts. ehkä n. 10 vuotta sitten hakattua metsää. Jos ja kun lähden jossain vaiheessa myymään tuon oman osuuteni, niin kuinka se arvo määritellään? Kuka saa tiheimmät metsäosuudet ja kuka "lepikon", vai kuinka jako tehdään?
Tuossa tiheäpuustoisessa osassa on siis todella hakattavaakin, eli lienee kohtuu arvokasta.

Sorry jos kyselen tyhmiä, oikean arvonhan saa varmasti selville teettämällä asiantuntijalla arvion..

Edit: Selene kerkis eka..

Tähtityttö sanoi:
Mites, kun metsää on yhteensä vajaa 40 hehtaaria, ja se jakaantuu perikunnan kesken. Osa metsästä on tiheäpuustoista (tiheintä sillä seudulla) mutta (pieni) osa on lepikkoa, ts. ehkä n. 10 vuotta sitten hakattua metsää. Jos ja kun lähden jossain vaiheessa myymään tuon oman osuuteni, niin kuinka se arvo määritellään? Kuka saa tiheimmät metsäosuudet ja kuka "lepikon", vai kuinka jako tehdään?
Tuossa tiheäpuustoisessa osassa on siis todella hakattavaakin, eli lienee kohtuu arvokasta.

Sorry jos kyselen tyhmiä, oikean arvonhan saa varmasti selville teettämällä asiantuntijalla arvion..

Edit: Selene kerkis eka..

Käsittääkseni omistatte metsän yhdessä kokonaan, eli ei siten että joku omistaa lepikon ja joku tiheän osuuden. Vertaa vaikka asuntoon joka peritään niin ei joku omista yhtä huonetta ja joku toista. Voit vaatia, että perikunta/joku perikunnasta lunastaa osuutesi pois ja jos ei suostuta niin koko metsä pistetään lihoiksi ja rahat jaetaan perikunnan kesken.

Voisin kuvitella, että tuosta koko metsäalueesta lasketaan joku yhteissumma, joka jaetaan perikunnan osallisten kesken, eli metsää ei aleta sen kummennin pilkkomaan sulle ja mulle (mutua).

Itse olen ollut joskus samanlaisessa tilanteessa, mutta en muista enää, kuinka tuo arvo määriteltiin. Tällä hetkellä minulla on omistuksessa pieni pläntti metsää, mutta en ole perehtynyt asioihin sen tarkemmin. Sen tiedän kuitenkin, että apuna voi käyttää tosiaan verottajaa ja paikallista metsänhoitoyhdistystä.

Kannattaa muuten sitten huomioida se, että metsänomistajat joutuvat tekemään jonkinlaisen veroilmoituksen (ellei se sitten ole nyt muuttunut) helmikuussa. Tai ainakin meillä tehtiin niin (nyt helmikuussa), että toinen perikunnan edustaja allekirjoitti vainajan veroilmoituksen ja postitti sen. Tämä riitti verottajalle, kun soitin sinne. Eli minun ei tarvinut allekirjoittaa mitään.

http://www2.mhy.fi/mhy/kysyttya/metsanomistaminen.php

Jos nyt oikein ymmärsin, niin olet mukana perikunnassa, jossa näyttäisi olevan 7 muutakin omistajaa. Tilanne on se, että omistatte yhdessä kaiken metsän ja sitä ei pysty jakamaan osiin. Päätätte myös yhdessä siitä mitä toimenpiteitä metsissänne tullaan tekemään ja tämä saattaa olla joskus varsin tuskallista. Sinä et siis käytännössä pääse itse päättämään metsien kohtalosta yksin, vaan päätökset tehdään yhdessä.

Arvosta sen verran, että arvokkainta on tietysti päätehakkuukypsä n.70 vuotias metsä. Tiheä puusto ei välttämättä ole hyvä merkki, eikä kerro mitään palstan arvokkuudesta. Tiheä, hoitamaton metsä itseasiassa on melko arvotonta. On kyllä paha sanoa mitä tarkoitat tiheällä puustolla, joten tarkkaa arvoa on tässä mahdotonta sanoa. Arvo määräytyy siis sekä maapohjan, että puuston mukaan. Kannattaa katsoa jos löytyy palstalle mahdollinen metsäsuunnitelma. Sieltä löydät melko tarkkaan puustotiedot ja sen avulla pystyy määrittelemään oman osuuden arvon.

Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa ottaa yhteys metsänhoitoyhdistykseen. Siellä osataan kyllä neuvoa näissä asioissa. Jos ja kun tulette automaattisesti maksamaan MHY:lle metsänhoitomaksua on teillä myös oikeus ilmaiseen tilakäyntiin. Käyttäkää sitä. Ja jos siellä yritetään ottaa mokomasta maksua, niin älkää antako periksi.

alkoholix sanoi:
Arvosta sen verran, että arvokkainta on tietysti päätehakkuukypsä n.70 vuotias metsä. Tiheä puusto ei välttämättä ole hyvä merkki, eikä kerro mitään palstan arvokkuudesta. Tiheä, hoitamaton metsä itseasiassa on melko arvotonta. On kyllä paha sanoa mitä tarkoitat tiheällä puustolla, joten tarkkaa arvoa on tässä mahdotonta sanoa. Arvo määräytyy siis sekä maapohjan, että puuston mukaan. Kannattaa katsoa jos löytyy palstalle mahdollinen metsäsuunnitelma. Sieltä löydät melko tarkkaan puustotiedot ja sen avulla pystyy määrittelemään oman osuuden arvon.

Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa ottaa yhteys metsänhoitoyhdistykseen. Siellä osataan kyllä neuvoa näissä asioissa. Jos ja kun tulette automaattisesti maksamaan MHY:lle metsänhoitomaksua on teillä myös oikeus ilmaiseen tilakäyntiin. Käyttäkää sitä. Ja jos siellä yritetään ottaa mokomasta maksua, niin älkää antako periksi.

Muuten asiaa, mutta kiertoajat on hiukan lyhyet, eli tuon 70 vuotta vois korvata 90:llä vuodella. Ja tiheä, hoitamaton metsä voi olla arvotonta, tai arvokasta, näillä tiedoilla sitä et voi sanoa. Metsäsuunnitelman teettäminen kannattaa. :thumbs:

Myy helevettiin koko metsä ja muuta Thaimaahan :lol2:

Kyllä se on totuus että pitäis joka tytöllä ainakin tuo 5 hehtaaria takameHtiä olla :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom