Apua työuran valintaan. Työllistyminen ja työelämä, suhde vapaa-aikaan.

Liittynyt
28.5.2011
Viestejä
3
Isoveljen kannustuksesta päätin avata tänne uuden viestiketjun, sillä en usko olevani ainoa pakkotoiston nuorukainen, joka pohtii mihin työhön sitä lopulta itse päättääkään urautua.
Enkä varmaankaan ole ainoa, joka pohtii tulevaisuuden työtilannetta, palkkaa, työtunteja ja muita asioita. Itselläni on pullat varsin hyvin uunissa, mutta en silti osaa päättää mitä lopulta tahdon. Tahtoisin jo siirtyä työelämään, mutta opiskeluvuosia on valitettavasti vielä useita teinpä kumman valinnan tahansa. Joten haluaisinkin, että tänne jaettaisiin tietoa palkkauksesta, työtilanteesta, että työtunneista eri ammattien kohdalle. Näitä tietoja on melko vaikea löytää internetistä, sillä varsinkin harvinaisemmilla aloilla, kuten lääketieteessä ja hammaslääketieteessä palkkoja tunnutaan jopa pimitettävän.

Oma dilemmani olisi siis seuraavanlainen. Olen nuorehko opiskelija, jolla on tällä hetkellä opinto-oikeudet sekä lääketieteeseen, että hammaslääketieteeseen ja nyt pitäisikin valita ensi vuotta varten kumpaan minä lopulta menenkään. Molemmissa näen puolia, ja en usko, että kummastakaan valmistuu täysin työttömäksi, mutta onko työurani varmasti turvattu? Molemmat alat kiinnostavat erittäin paljon ja olenkin huomannut, että eniten alan valinnassa painaakin puhdas materia suhteessa työpanokseen. Kummastakaan on erittäin vaikea löytää tarkkaa dataa ja varsinkin, kun hammaslääketieteen, että lääketieteen opiskelijamääriä on jatkuvasti nostettu, en tiedä onko se tulevaisuudessakaan enää yhtä hyvin palkattu suojatyöammatti? Pitääkö myöskään paheneva hammaslääkäripula paikkaansa? Käykö taasen kuin 90-luvun alussa, jossa opiskelijamääriä nostettiin niin korkeaksi, että muutama jäi jopa työttömäksi?