Apua toisen kovalevyn valitsemisessa (160-200 GB SATA)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Suositelkaa jotain kovalevyä www.verkkokauppa.com :ista. Minulla on ennestään Hitachin 160 GB SATA, 99,90 €. Kuitenkin Maxtor tarjoaa 200-gigaisia hintaan 123,90 €. Onko parempi ostaa kakkoslevyksi täysin identtinen levy vai onko tuo se ja sama? Maxtorin hakuaika on jotain 1 ms hitaampi kuin Hitachissa, mutta tuollakaan ei taida olla käytännön merkitystä kakkoslevyn ollessa kyseessä?

Tässä Verkkiksen SATA-levyt: http://www.verkkokauppa.com/?page=h...h=1&cat1=Komponentit&cat2=Kovalevyt&cat3=SATA

Kipukynnys voisi olla tuollainen 150 euroa. Suositelkaa jotain Verkkokaupasta saatavaa kovalevyä perustelujen kanssa. Koko 160-200 gigaa. :worship:

ps. olen tilannut jo tuon Hitachin, mutta äkkiäkös sen vaihtaa toiseen. Hitachin paras puoli on tietenkin tuo hinta, mutta toisaalta Maxtorin 200-gigainen on myös aika edullinen... Liikaa valintoja :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ottaisin identtisen levyn, jos vaikka joskus innostuis RAID0 kasaamisesta, niin ei tule ongelmia.....
Ja Hitachin sarja raiskaa maxtorit muutenkin.

Olen wintikan kanssa samaa mieltä. Hitachi on hyvääkin hyvempi kovo. Vaikkei RAID0:sta taida normaali käytössä käytännön hyötyä ollakkaan, mutta onhan se vaihtoehto silti ihan kiva olla olemassa.

edit: tai onhan se vaihtoehto olemassa erisuuruisillakin kovoilla, mutta identtisillä levyillä aika paljon fiksumpaa touhua

Tomi sanoi:
Viuh, sanoo hilse ja pöllähtää kivasti.

Tosa Raid0:ssa laitettaan kaksi (tai useampia) kovoa silleesti ikäänkuin rinnan että niitä käytetään sillai vuorotellen... vähä niinkun että tavu sinne, toinen tänne. Näin periaatteessa päästään ideaalitapauksessa jopa kaksinkertaisiin kirjoitus ja lukunopeuksiin, mutta käytännön sovelluksissa nopeushyöty jää vain parin prosentin luokkaan. Lisäksi jos Raid0:ssa toinen kovo kyrtsähtää niin menettääpi kaiken tiedon, eli sille ehjälle kovolle jääneet matskut on yhtä tyhjän kanssa, koska siis datasta se joka toinen "siivu" on siellä rikkinäisellä kovolla... Raid0 on vissiin vain järkevä immeesille jotka käsittelevät erittäin suuria tiedostoja alituiseen.

Tais tula aika sekavaa tekstiä.

Vaikea valinta, tarkemmat speksit:

1. Hitachi Deskstar 7K250 160 GB Serial-ATA (SATA150)

8MB kovalevy SATA-väylään, 3v takuu. Uusi kovalevysarja, jossa on enemmän tehoa, kapasiteettiä ja luotettavuutta. Välimuisti 8MB. Hakuaika 8.5-8.8ms (keskimäärin). Kierrosnopeus 7200 rpm. Virhetaso yksi virhe 10E14:sta. Melutaso 26-30dB. 99,90 €

2. Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB (SATA150)

2v takuu - 8MB välimuisti SATA150/7200 RPM-kovalevy Serial ATA-väylään. Siirtonopeus jopa 150MB/s. 8MB välimuisti. Hakuaika 9.4ms. 123,90 €

40 extragigaa lähtisi aika halvalla. Kuitenkin Hitachin levyt ovat pärjänneet hienosti testeissä ja hakuaikakin on sen 1 ms nopeampi. :jahas:

/me hyppää parvekkeelta

Ripe sanoi:
Hitachiin kallistuisin itse. Ihan vain käyttökokemusten perusteella muista Hitachin levyistä verrattuna muihin levyihin.
Huh, et sitten ikinä oo kuullut IBM DeathStar levyistä? Nehän on nykyisin noita Hitacheja. Itse en hevillä koskis.

snj sanoi:
Huh, et sitten ikinä oo kuullut IBM DeathStar levyistä? Nehän on nykyisin noita Hitacheja. Itse en hevillä koskis.

No kun tein pikaisen gallupin Hitachin kovalevyistä niin ei susia ole tullut kenelläkään tutulla vastaan. Siihen ja omaan käyttökokemukseen tuo perustelu pohjautuu. Aivan varmasti viallisia/huonoja tuotteita tekee kuka tahansa iso valmistaja ja kyllä on tuttu juttu että entiset Ibarit on Hitacheja.

ei ei ja ei.

BARRACUDA SIIKAKEITIN 7200.7 200GB ULTRA ATA/100 8MB

HAKUAIKA (ms) 8.5 ms

Beestingistä 112 egeä. 5 vuotta takuuta!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Dobermann sanoi:
siis Seagate toi

-edit- Halusitkin nimenomaan verkkokaupasta ton... En tiedä miten siellä saatavuus
Näyttäisi saavan, mutta ainakin tuon maahantuojan erä on hieman hintavampi, 145.90 €. Toisaalta Maxtoreiden hinnat laskivat Verkkokaupassa aika rutkasti vuorokaudessa, joten pitää tutkailla, josko nuo Seagatet myös halpenisi.

Dobermann sanoi:
ei ei ja ei.

BARRACUDA 7200.7 200GB ULTRA ATA/100 8MB

HAKUAIKA (ms) 8.5 ms

Beestingistä 112 egeä. 5 vuotta takuuta!
Siitä kannattaa ottaa myös huomioon beestingin isot postikulut.

Tätä Hitachin uutta 7k250 sarjaa ei tule takuuseen paljon vrt.Maxtor jota kannetaan niska vääränä huoltoon. Luotettavin levy on WD nykyään.

nimim. minä tiedän

western digital? eikö toi riipu aika paljon levyjen myynnistä? Toi maxtor lienee aika yleinen levy halpa/iso. En kyllä itsekkään ostaisi maxtoria

-edit- Niin siis pointti oli että toi western digital(jota luultavasti phy tarkotti) ei ole sieltä myydyimmästä päästä

phy73 sanoi:
Tätä Hitachin uutta 7k250 sarjaa ei tule takuuseen paljon vrt.Maxtor jota kannetaan niska vääränä huoltoon.
Ok, tämä ratkaisikin asian Hitachin eduksi. Kiitos Phyllis! :worship:

Dobermann sanoi:
western digital? eikö toi riipu aika paljon levyjen myynnistä? Toi maxtor lienee aika yleinen levy halpa/iso. En kyllä itsekkään ostaisi maxtoria

-edit- Niin siis pointti oli että toi western digital(jota luultavasti phy tarkotti) ei ole sieltä myydymmäistä päästä

Joo ei ole myydyimpiä. Seagatella on 5v takuu ja Hitachi toimii...hankala valinta.
Samsungilla ei ole kuin 160gb levy ..vaikeaksi menee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom