Apua ruokailuasioissa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marley
  • Aloitettu Aloitettu
Heips, olisiko täällä jotain sellaista ihmistä joka olisi kiinnostunut tekemään ruokasuunnitelmaa tällaiselle 17-v. tytölle, jolta on hieman nälkä-kylläisyystunne hukassa ja venynyt vatsalaukku ja joka haluis jaksamista ja parin kilon karistamista? :( ehkä jopa ottaa ihan meilillä yhteyttä muhun tän merkeissä? (ei mitenkää välttämätön

Olen ex-lähes-anorektikko, mutta nykyään ruoka (ja erityisemmin vieläpä herkut, leipä ja eineslihakset) maistuu liian hyvin.
Ongelmana on leipä ym. muut hiilarit, ne vaan maistuu niin nannalta. Pientä ahmimishäiriötä ollu tässä niistä johtuen, vatsalaukku järkyissä mitoissa.. Lihonu olen vapusta sen reilun 10kg (paino n. 50kg-->61kg, pituus 161cm) ja JOKAIKINEN gramma näkyy ja olo on ollu kamala. Vatsa on yhtä läskiä, samoin jalat..tämä varmaan siitä että laihdutin hieman väärin viime vuonna ja vuoden pidin painoa samassa vähän kituuttamallakin - niin, että kun vähänkin söi enempi niin keho keräs heti kaiken talteen. Samalla liikuin hirveesti - jumppaa, kuntosalia, kävelyä pari tuntia päivässä..energiat nollissa koko aika. Vähimmilläni painoin 48 kiloa eikä se niin nättiä ollut.. vaikka jalat oliki ihan nätit, niin kädet/yläruumis oli liian laiha ja mulla oli silti vatsa (vyötärö n. 79cm eli järkky, nyt en ees uskalla arvata paljon se on)

Nyt oon taas alottanu hölkkäilyn pari kertaa viikossa (välillä sauvakävelyä) ja tänään tein ekan osan kuntosaliohjelmasta, jonka ohjaaja teki mulle. Tarkoituksena ois siis päästä noista kiloista eroon siihen 53-55 kg asti, kaventaa vyötäröä ja jalkoja ja saada lisää voimaa ja opetella syömään kunnollisissa rajoissa.

Jalkaprässi 2x25 (5kg)
reidenojennus 2x20 (0-1)
vatsarutistukset pallon päällä 2x max
selän ojennus maaten 2x max
selkäsoutu 3x15 (2-3kg)
vipunostot sivuille (1kg)
vatsarutistukset maaten 3x max
penkkipunnerrus 2x15
kylkikierrot käsipainoilla 2x50
pulley:
hauiskääntö 3x12 (10kg)
taljapunnerrus 3x12 (n. 12,5-15kg)
pystysoutu 3x15 (10kg)

Tänää ku söin aamupalaa siinä 11 maissa (ku nykyää herään hieman myöhemmin..) niin jo 12 oli nälkä. Aamupala käsitti lautasellisen 4-viljan puuroa lakkojen kanssa, desin vanilijajogurttia, pari mansikkaa ja 2 kuppia kahvia rasvattomalla maidolla. Oli hieman hankalaa sitte saliohjelmaa tehdessä käydä vetelee jotain omenaa välissä ku nälkä kurisi vatsassa. Huomiseksi mietin et syön rahka-jogurtti-ananas-sotkua ennen ku lähen salille juoksee.. olis enemmän protskua.

Kuin realistisia tavotteita kannattaisi muuten asettaa? Laihtumisen/so-called-kiinteytymisen suhteen?

LYHYESTI siis: oon tekemässä elämänmuutosta number 2. Oikeanlaista ruokaa sopivissa määrin ja parempi kunto sekä kiinteämpi olemus. Wanna help me, please?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitään kummempaa en osaa tuohon ravintoon sanoa. Pari omaa vinkkiä korkeintaan..

Leipää jos syöt niin syö vain tummaa leipää, itselle ainakin tullut pelkästään positiivista kokemusta tuosta. Siis vaalea leipä kokonaan pois ja tummaa tilalle.

Itse en nykyään syö makeisia tai muutakaan makeaa. Tilalle tuli yllättäen tomaatit joita vetelen useamman päivässä ja eipähän ole epäterveellistä.

Kaikkia rasvojakaan ei kannata jättää pois, muuten elimistö rupeaa keräämään kaikki talteen. Katsot vain että rasva jota syöt on mahdollisimman terveellistä. Ja sitä rasvaahan kyllä normi ruuastakin tulee ihan kiitettävä määrä.

Muista syödä usein, mutta vähän kerrallaan niin sitä rasvaa ei varastoidu niin paljoa. Ja säännöllinen liikuntahan auttaa aina kuten tiesitkin jo. Ja ennen kaikkea muista että maltti on valttia, rauhassa niin hyvä tulee ja mieli pysyy hyvänä! Toivottavasti joku osaa kertoa enemmän tuosta ruokailusta ja tsemppiä kovasti! :thumbs:

Kiitti kun joku otti kantaa, vaikka nuo hommat tiesinki jo.. Silti :)
Ha, toinenkin tomaatinpopsija! Ja leipä on lähes aina tummaa, ja jos se on vaaleampaa niin kuituja on aina sen 8% ainakin: moniviljaa, kaurapaloja, ruistoastia.. jos kiellän ne iteltäni niin tulee liikaa houkutuksia

Yöllä, kun en saanut unta, mietin tämmöstä

Aamupala n. klo 11

rahkajogurttiseos 2,5-3dl
kahvia (rasvatonta maitoa menee sen kans joku desi) 2 kuppia
jotain kasviksia
(ruisleipä)

--> salille juoksee tai tekee lihaskuntoa

Välipala (salin jälkeen)
Ruisleipä (kinkku, margariini, juusto 15% ja kurkku)
Omena/ appelsiini/joku vastaava
kasviksia

Päivällinen n. klo 16-17
Kanaa, kalaa, papuja, tofua, raejuustoa reilu 1/4 (mulle ei punainen liha enää maistu niin hyvin)
Pari perunaa, pastaa 1/4
Salaattia 1/2
Rasvaton maito

Välipala n. klo 19-20
Joku salaattisysteemi, jossa olis mukana myös tonnikalaa tai raejuustoa
Leipä

Iltapala klo ????
Puuroa/2 leipää/pari desiä rahkaa tai jogurttia
Rooibosta
Maitoa?

Pähkinöitä ajattelin ujuttaa johonki väliin, sellasta pähkinäsekoitusta missä pähkinöissä on kuoretki tallella, ettei tulis popsittua liikaa kun olis tehtävä enemmän töitä sen syötävän eteen.. niistähän sais hyvän välipalalisän, mutta mikä määrä olisi sopiva tällee laihdutustakin ajatellen?

Se on kans toinen juttu ku valvon niin myöhään et tulee väkisinki nälkä illempana, jos nukkumaanmeno venyy kahteen tms. :D Ja se että harvoin olen kotona tossa välipalojen ja iltapalojen aikaan että ne pitäs olla sellasia mitä sais roudattua mukana ku on illalla kylillä ja muualla. Siks joku leipä ja hedelmiä olis hyvä vaihtoehto, mutta toisaalta..ajattelin että jos sais vähennettyä leivän syöntiä ku se on mulla se joka laukasee sen ahmimisen yleensä.

Muista sit että lihaskuntoharjoittelu ei itsessään kiinteytä eikä laihduta, vaan aerobinen kasvattaa kulutusta paremmin. Tuo rahka ananas yhdistelmä jees välipala, itsekin syön sitä ennen salille lähtöä ;)

Prässin kiloja voisit huolella kasvattaa, ei 5 kiloa hyödytä ollenkaan. Hauiskääntö on ilmeisesti laitteessa eikä tangolla tai käsipainoilla? Ja tosiaan tsemppiä liikkumiseen :thumbs:

Mikä ois sellanen hyvä, helppo mukaanotettava protskupitoinen välipala joka pitäs nälkää pois?

Joo huomasin iteki että prässin tehot oli aika pienet.. toisaalta, eilen oli vasta eka päivä ku kävin sen ohjelman läpi edes. Ja hauiskääntö on laitteessa, juu. Omistan olemattomat käsivoimat, tiedän :D

TOMAATIT:rock:

Proteiniilisiä on markkinoilla pilvin pimein. Herkuttelijoille löytyy patukkaa kaikissa mauissaan, taloudellisesti ajatteleville jauheita. Patukka on helppo ottaa mukaan reissuun tai vaikka leffaan, se antaa kylläisyyden tunnetta ja hakkaa karkit mennen tullen.

Kun ottaa mukaan pari edellä mainituista tomaateista, niin siinä on näpsäkkä välipala valmiina. Itse ainakin suosin töissä välipalayhdistelmänä hedelmä+vihannes+protskupirtelö komboa.

Kyllä ne käsivoimatkin siellä salilla esiin tulevat vielä :) Menestystä ja jaksamisia ruokavalioden ja treenimetodien suohon.

Tänään mentiin taas syteen ja saveen..
En vaan osaa syödä normaalisti hemmetti!

Pitää kai kokeilla noita proteiinipatukoita sitten :) oon jo nii epätoivonen että mietin joidenki ruokahaluhillitsijäpillereiden ostoa

Jotkut sanoo kromin auttavan ainakin makeanhimoon, tasaa verensokeria, tiiä sitten auttaako mitään

jugurtissakin 6 palaa sokeria desissä, maustetuissa

Varo vain ettet ajaudu sudenkuoppaan ruokavalion muutoksen kanssa. Helposti kuvitellaan että muutos tapahtuu yhdessä yössä, ja aloittelijat varsinkin asettavat itselleen epärealistisia päämääriä. Muutama herkkuihin sortuminen dietin alussa ei tarkoita koko ravintokokonaisuuden romuttamista - elämäntapamuutokset vaativat aikaa ja työtä. Älä ole liian ankara itsellesi, vaan koeta päivä kerrallaan saada ruokatottumuksesi uuteen uskoon. Etenemme kaikki pienin askelin. Ruoka on elämän perusedellytyksiä ja siitä pitäisi pystyä nauttimaan, vaikka kovin spartalaisia esimerkkejäkin löytyy.

Jos illalla alkaa nälkä iskemään, niin koeta siirtää iltapalaa lähemmäs nukkumaanmenoa.

juu en syökään tollasia maustettuja jogurtteja vaan niitä ingmanin 40kcal, jotka on aspartaamilla makeutettu

tää on vaan vähän naurettavaa ku söin kuitenki niin pitkään niin hyvin ja tällee, mut yhtäkkiä vaan kaikki meni päin prinkkalaa ja sillä tiellä ollaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom