Apua paremmin tietäviltä ruokavalioon

Mikset syö keltuaisia? :face:

(Tiedän kyllä että moni jättää ne syömättä, mutta ei niitä ainakaan lihomispelon takia kannata roskiin nakata...)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikset syö keltuaisia? :face:

(Tiedän kyllä että moni jättää ne syömättä, mutta ei niitä ainakaan lihomispelon takia kannata roskiin nakata...)

Jos kananmunat syö keltuaisineen on niissä miltei yhtä paljon rasvaa kuin proteiinia. Jos jätät keltuaiset pois niissä ei ole miltei ollenkaan rasvaa, eli kyllä sillä on aika paljon väliä.

Esim. 30g proteiinia keltuaisineen vs. pelkät valkuaiset niin keltuaiset poistamalla säästää 220kcal.

Jos kananmunat syö keltuaisineen on niissä miltei yhtä paljon rasvaa kuin proteiinia. Jos jätät keltuaiset pois niissä ei ole miltei ollenkaan rasvaa, eli kyllä sillä on aika paljon väliä.

Esim. 30g proteiinia keltuaisineen vs. pelkät valkuaiset niin keltuaiset poistamalla säästää 220kcal.

Joo. Mä syökin runsasrasvaisesti. Tekee hyvää hormonitasoille -> lihaskasvulle.

Joo. Mä syökin runsasrasvaisesti. Tekee hyvää hormonitasoille -> lihaskasvulle.
Yli 1g/painokilo on turhaa syödä rasvaa. Alle ton määränkin riittää tuomaan rasvan hyvät vaikutukset (hormonitasot ym.). Ei sitä kovin montaa kymmentä grammaa päivässä tarvita, vaikka joku VHH-hippi niin väittäiskin.

Yli 1g/painokilo on turhaa syödä rasvaa. Alle ton määränkin riittää tuomaan rasvan hyvät vaikutukset (hormonitasot ym.). Ei sitä kovin montaa kymmentä grammaa päivässä tarvita, vaikka joku VHH-hippi niin väittäiskin.

Aaargh, en ole hippi, veget on hippejä :hyper:

Naisten ylipaino tai ylipäätään löllöys johtuu lähes aina hiilarihimosta, joka laantuu rasvalla. Samalla pysyy fiilikset parempina (hormonit!) kuin niukkarasvaisilla ruokavalioilla. Ja kun fiilis on hyvä, kaikki sujuu kuin rasvattu.

Joskus aikanaan kun laskin makroja, rasvaa tuli yli 100g/pv (kuten myös proteiinia ja nykyään hiilareitakin). Painan 55kg.

Kaikki mikä on vastaan yleistä tietämystä ja asiantuntijoiden konsensusta on hippeilyä. Vaikka löytäisitkin google scholarista kolme tutkimusta jotka puoltavat väitettäsi ainakin otsikon perusteella.

Naisten ja miesten ylipaino johtuu siittä, että syödään liikaa. Se on ihan sama mitä syödään liikaa, toisilla vaan nälkä pysyy paremmin loitolla hiilareilla, toisilla rasvalla ja kolmansilla proteiineilla. Hiilareita järkevästi syömällä saa tosin kaupan päälle tarpeellisia vitamiineja, hivenaineita ja kuituja, toisinkin kuin yleisimmistä rasvaa sisältävistä ruoka-aineista. Varsinkin kun ollaan laihiksella voi olla vaikea saada kuidut kasaan jos ruokavalio on tarpeettoman rasvainen.

Kuituja saa varsin helposti kasaan kasviksista (joita alottajan kannattaisi syödä paljon enemmän, joka aterialla) ja manteleista/pähkinöistä. Esimerkiksi.
Kuitua ei myöskään tarvitse niin paljon, kun syö paljon rasvaa. Joka aamu kahviin ruokalusikallinen kookos- tai mct-öljyä niin kyllä suoli toimii.

Olen vain aivan varma, että runsasrasvainen vhh/paleotyyppinen dieetti laihduttaisi aloittajan terveellisimmin ja mukavimmin. Tarpeeksi vahva mutu ei tarvitse mitään tutkimuksia todistusaineistoksi. Toki aloittaja itse päättää, mille linjalle lähtee.

Joka tapauksessa kai hän juo vettä 2-3 litraa/pv? Moni ylipainoinen ei juo.

Kiitos kaikille kannanotoista ja hyvistä ideoista ja mietiskelyn aiheista! :) Aivan ihana sivusto!

Laitanpa tähän tän päivän ruokailut, jospa ois jo paremman näkoinen lista..

Aamupala:
-40g kaurahiutaleita (puuron muodossa)
-100g raejuustoa
-8g rypsäriä
-kahvi maidolla

Välipala:
-80g raejuustoa
-5g rypsäriä
-päärynä

Lounas:
-2 ruis realia
-15g 60% oivariinia
-50g lohta leivän päälle (uunissa paistettu)
-Leader hera+ 34g

Päivällinen:
-100g broilerin rintafilee
-wok bali (pelkkiä kasviksia) 100g
-5g rypsäriä
-Riisi-kauraseos kypsänä 30g (ei mahtunu enempää..)

Iltapala:
-100g raejuustoa
-Pähkinöitä 28g

Vettä janon mukaan, pitäis juoda enemmän..

P118g/hh96g/r66g
Kalorit 1476.

Parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan, löytyy varmasti paljon. :) Ja tarkotuksena siis ensisijaisesti painonpudotus..

Kasviksia joka aterialle. Vähintään puoli kiloa/pv. Hedelmiä ei lasketa.
Ja tosiaan vettä se kaksi litraa vähintään.

Ja mieti mitä sanoin rasvasta ;)

Ateriarytmi on hyvä noin.

Tsemppiä!!

Pitäiskö ottaa vielä enempi rasvoja? Kun siihen menee paljon kaloreita, ja jos proteiinit on noin hyvät ni ei jää hiilareihin kaloreita. :D Missä ne hiilarit sitten kannattaa pitää? Ja pitää ottaa ihan sydämen asiaksi että tulis juotua tarpeeksi. :)

No mun mielestä pitäisi. Vaikka sitä kookosöljyä kahviin :) Ja vaihtaa viljat kasviksiin ainakin osittain. Kyllä kalorit saa nousta parilla sadalla. Jaksat paremmin treenatakin sitten. Kunnon painoilla sitten!

Niin ja onhan keltuaisissa kaikki kananmunat vitamiinitkin. Minä jättäisin kyllä rypsiöljyt pois ja rasvana pähkinöitä, keltuaisia, lohta, kookosöljyä... Tuo hiilarin ja rasvan sopiva määrä on vähän ihmiskohtainen, toisille sopii enemmän hiilaria ja toisille vähemmän. Joka tapauksessa vehnäjauhoista tehdyt leivonnaiset kannattaa jättää syömättä.

Ei herranjesta :D tavotteena painonpudotus niin ykkösvinkkinä kookosöljyä kahviin?!!?!? Kookosöljynkään terveyshyödyista/haitoista voi olla montaa mieltä, mct-öljystä saa melkein yhtä hyvin energiaa kuin hiilareista mutta kolmannes onkin sitten tyydyttyneitä rasvoja mitä tulee kyllä varmasti kaikille enemmän kuin tarpeeksi muutenkin.

Annamannan viimeisin ruokalista näyttää jo ihan hyvältä. Jotain vähän kaloreita sisältäviä kasviksia voi syödä vielä tuohon päälle jos tulee nälkä, itse olen dietillä vetänyt nälän tappajaksi perus pakastevihanneksia vaikka olisi jo kalorit täynnä siltä päivältä 40kcal/100g ei kaada diettiä.

Veikkaan, että tuo 1500kcal on ihan hyvä energia määrä jos tavoite on oikeasti olla laihiksella. Varmaan 2000kcal ruokavaliollakin tippuisi myös paino mutta todella hitaasti. Jos haluaa olla varma tuosta kalorimäärän järkevyydestä omiin tavoitteisiin nähden niin kannattaa käydä aina aamulla tyhjällä mahalla vaa-alla ja katsoa miten paino muuttuu parissa viikossa ja sitten muokata kalorimäärää sen mukaan. Joku 0.5-1kg viikossa on hyvä tahti painon pudotukselle kun laihdutettavaa on tuollainen 20kg, tai mikä sinulla nyt onkaan tavoitteena mutta varmaan nyt jotain tuota luokkaa?

Edit: niin ja ei se kananmunan proteiini pitoisuus vähene ottamalla keltuaiset pois. Tietenkin 6 valkuiasta on vähemmän syötävää kuin 6 kokonaista munaa mutta 200g valkuiasta ja 200g kokonaisia munia sisältää about saman määrän proteiinia. Vitamiinit toki jäävät saamatta mutta aina voi syödä vaikka 2 keltuaista ja 6 valkuiasta, jolloin tulee hyvin proteiinia ja vähän rasvaa sekä jonkin verran vitamiineja.

Hei c'moon jätkät, kysyjä on 28v, 157 cm pitkä ja 79 kg painava nainen. BMR tolla setillä on hiukan päälle 1500 kcal, eli kelatkaa vähän mitä makroja ja kaloreita ehdottelette. Ei mitään 2000 kcal settejä. Max toi 1500 kcal, päivään rasvoja max 50g makroista, hiilihydraatit alemmas (+kasvisten lisäys aterioihin, ei niin paljoa hedelmiä) ja proteiinia suurempi osuus. Sit lisäät sitä aerobista. Ihan sama mihin päivän aikaan aerobisen, kunhan teet sitä niin alkaa läski palaa. Ja mittaat kaiken vaa'alla. Ei o niin vaikeeta - vähemmän pakkista, enemmän treeniä.

Kookosöljy kahviin on edelleen mun ykkösvinkki (toki dieetti päällä). Boostaa aineenvaihduntaa (kuten myös tuoreet kasvikset) ja kyllä paino tippuu, kun joka aamu tapahtuu totaalinen suolentyhjennys :D

Kiitos ihanat ihmiset! :) Eilinen meni tosiaan tuolla P118g/hh96g/r66g Kalorit 1476., eikä ollu ollenkaan nälkä koko päivänä. Energinen olo. Heti kun lisään proteiinit tuonne yli sadan niin lähtee makean himotus. :D Tavotteena on about -10-15 kg, ainakin kymmenen alkuunsa. Lopullinen tavote lienee siellä -20 paikkeilla, mutta en sitä hirveästi vielä uskalla ajatella. :D Mun on pakko ottaa päivä ja kilo kerrallaan. Jos sitten päälle 60kilon tulee paino jossa on hyvä olla niin sitten saa olla siinä. Mutta liika on liikaa ja vähintään tuo reilu kymmenen saapi lähteä! Ja tiedän että nyt on oikea aika koska on oikeasti halu muuttaa ruokailutavat jo ihan terveydenkin kannalta.

Mulla on ollu jo 10v tuo sama paino, ja miljoona kertaa oon koittanut muuttaa tapoja. Mutta ne on aina ollu jotain painari, kaalisoppahommia, jossa on ollu kokoajan jäätävä nälkä. Uskon että tuo proteiinin ja rasvan lisääminen on se juttu millä tämä homma alkaa toimiin. Ja hiilareiden karsiminen, nimittäin mulla kerää nestettä kroppaan ihan älyttömänä jos syön hiilareita yli 100g. Pastaa en pysty syömään ollenkaan, muuten nousee heti paino, nestettä kai. Mutta riisi on hyvä. Olin sillon 18v hoikka vielä, mutta kun aloin saamaan paniikkikohtauksia, niin sain siihen (nimeltämainitsemattoman)-lääkityksen. Sillon tapahtui jotain kummia kun paino alkoi nousemaan ja en enää hallinnu omaa painoa. Mutta en siis laita pillereiden piikkiin, itse söin ja kannan vastuun kiloistani ja juurikin aijon tehdä täyskäännöksen tän syömisen kans. Ehkä mielialan muutos, ruokahalun lisääntyminen tai vain sattumalta juuri se ajan kohta nosti painoa. Ja tätänykyä paniikkihommat ok ja lääke oli hyvä. Kaikki sairaudet pitää hoitaa. Lääkkeen nimeä en kerro ettei jotkut lopeta lääkitystä siinä pelossa että lihoo. Kyllä se ruoka lihottaa liiallisina määrinä ja liikunnan vähyys. Ja toisilla käy toisinkin päin, et paino tippuu kun saa pään kondikseen.

Mutta minäpä kerron viikon päästä onko paino menny jo alaspäin näillä seteillä. :)

Kiitti vastauksista!

Eli ryhtiliike on tehty ruokavalioon, karsin kaikki turhat hiilarit ja lisään proteiinia, kasviksia yms. Lueskelin illalla tuota ketjua mihin jengi laittaa omia päivän syömisiä ylös, ja aika hyvää osviittaa sain. Kiitos siitä!

Sali-ohjelmasta, mulla kuuluu siihen myös jonkin verran liikkeitä taljalla, muuten laitteilla. Lisäksi on itellä tanko ja painot joilla teen pari kertaa viikossa sellasen lyhyen jalkatreenin kotona, maastavetoa, kyykkäilyä.. oisko missään jotain ohjelmaa, joka tehdään pelkällä tangolla? ei siis ole penkkiä kotona. Ainoastaan semmonen pumppitanko. :D
Tuon salilla tehtävän ohjelman jälkeen lihaksiin kyllä "sattuu" ja vielä seuraavanakin päivänä vielä (käytän kyllä palautusjuomaa). Eikö voi silti olettaa että ohjelma on hyvä? Lisään viikottain lisää painoja laitteisiin. Tosin alotuspainot oli melko pienet..

Niin ja ne herkkupäivät on ollu nimenomaan tuohon "pää ei kestä" -fiilikseen.. :D Osittain tapakin. Mutta sekin varmaan nollaa viikolla kertyneet miinuskalorit.. Mulla on paljon opeteltavaa ruokavalion suhteen, mutta motivaatiota on niin uskon pystyväni muuttamaan tapoja. Ostan jonkun proteiinilisän töihin "välipalaksi", niin osaisko joku suositella jotain marketista saatavaa? Mulla on treenin jälkeen käytössä hera-80..

Merkitsen syömiset tuonne kalorilaskuri.fihin nin mikä ois paras prot./hiilari/rasva -suhde laihduttajalle?

Kiitos kovasti avusta! :worship:
Just laitoin sulle tangolla tehtävän ohjelman tohon ;) Katopa huolella.

Kevyelle naiselle tuo on aika vähän. Mistä toi 1g/painokilo edes on?

Suositut

Back
Ylös Bottom