Apua paineilmakompuran ostoon.

Olen neljä bauhausista ostettua sähkötyökalua tai -konetta palauttanut takuuseen, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia; vesiautomaattti, betoninsekoitin, kaapparisaha ja kuumailmapuhallin. Kaapparisahallakin (joka olis halpis) taisi silloin jo olla ikää 3 vuotta ja 4 vuotta kuumailmapuhaltimella. No tuo puhallin olikin ihan laatupeli. Vitutti vaan kun piti hommia tehdä ja kone oli kuukauden maahantuojalla kunnes sain uuden tilalle. Kaikkia käytetty paljon. Joku järki nyt pitää sen käytönkin kanssa olla. Ei varmaan kestä kompura 5:tta vuotta jos yhtä soittoa on päällä ja ei huolla. Kotikäytössä tuskin käyttökään joka päiväistä on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Motonetista ostin kakspyttysen 3 hp koneella ja 50 litran säiliöllä olevan pelin. Tuli perus paineilmakilkkeet mukana, maksoi 299. Tyytyväinen olen ollut, aitaa on noussut ja norsupyssyllä helähtää komeasti nelosnelosesta naula läpi. Aitalautoja saa paukutella kakkosneloseen kiinni noin puoli tuntia ennenkun kompura taas pörähtää.

Erinomainen laite.

Ostin käytettynä tälläisen 50l hihnavetoisen Abac/Strong line/Biltema/Gern-kompuran. En tiedä minkä merkkinen tuo on, mutta Italiassa tehty. Väristä päätellen Biltema tai Gern. Noilla kaikilla valmistajilla on täsmälleen samanlainen malli, jonka ovh on/on ollut n. 400€. Jopa vastaava Gern on tehty Italiassa eikä P.R.C:ssä. Eihän tuo mikään Atlac Copco ole, mutta hyvin toimi. Jatkuvassa naulainkäytössä juuri sopiva tuotto. Kamerasta tilttasi salama, minkä takia kuva on vähän utuinen.

full

Uusi kamera, uusi kuva. Kompura seisoi n. kuukauden käyttämättä ja eilen viimeistelunaulaimella vetelin nauloja kiinni. Eikä tarvinnut edes kompuraa käynnistää, vaan kuukauden vanhoilla ilmoilla paukuttelin menemään. Ei ainakaan kauheasti falskaa liittimet, vaikka oli toisessa päässä naulain kiinni koko ajan.

Postaan tulokset illalla. Kuvista päätellen hieman hommaa vaikeuttaa se, että samoja kompuroita tulee eri maahantuojien kautta eri nimillä. Mun Motonetista ostettu kompura on identtinen testissä keskikastiin sijoittuneen Einhell -merkkisen kompuran kanssa mutta on eri värinen ja merkkinen.
Testin pääsin itsekin jo lukemaan ja mielestäni hyväksi valinnaksi siitä nousi juurikin tuo Einhell edullisen hintansa ja suuren ilmantuottonsa ansiosta. Toiseksi tullut Teston vaikutti myös hinnaltaan sopivalta, mutta ilmantuoton määrä ilmoitettu/todellisuus oli jotain järkyttävää, antaa vain 1/3 siitä mitä lupaa. Voittaja oli taas aivan järkyttävän hintainen.

Jos autohommia meinaa tehdä, niin ei ole järkeä ostaa noita pikku papattajia. Esim, hiominen ja maalaminen on yhtä vitutusta tuollaisilla alitehoisilla koneilla. Eli osta niin suuri kuin budjettia antaa periksi.

TM:n testi 22 / 09

1. Fiac 8,5
2. Teston 8,2 (mun suosikki) :)
3. Mec-Air 7,6
4. Nuair 7,4
5. Biltema 7,3
6. Einhell 7,3
7. Fini 7,0
8. Strong Line 6,9

Jos autohommia meinaa tehdä, niin ei ole järkeä ostaa noita pikku papattajia. Esim, hiominen ja maalaminen on yhtä vitutusta tuollaisilla alitehoisilla koneilla. Eli osta niin suuri kuin budjettia antaa periksi.

Mikäs vekotin niissä autohommissa vaatii niin paljon tehoa, ettei tuommoinen 2 sylinterinen 50l säiliöllä oleva papatin riitä? Tarkoitatko ammattikäyttöä jossa pulttipyssy pauhaa tuntitolkulla?

Viime kesänä käytin Einhelliä (tais olla ProAir tai vastaava merkki mun vehkeen kyljessä mutta muuten sama) seuraaviin hommiin ja tehot riitti hienosti:

- Runkonaulaimen käyttö ns. norsupyssy; 2/4 naulaus 4/4 parruun
- Tavallinen naulain; aitalautaa kakkosneloseen
- Pulttipyssy (auton renkaat)
- Maaliruisku (aidan maalaus)

Isompi tankki = parempi. Isompi kone = parempi.

Meillä on pyörätallilla joku Honkkarin B&D pikkukompura ja siinä pauhaa kone ihan tauotta jos vähänkin jotain isompaa (eli käyttää vinkua) yrittää tehdä. Ehtii paineet pudota pöntössä jo aika lailla kun pieni kompura ei ehdi pumpata tankkiin lisää tavaraa samaan tahtiin kuin sitä kuluu.

Mikäs vekotin niissä autohommissa vaatii niin paljon tehoa, ettei tuommoinen 2 sylinterinen 50l säiliöllä oleva papatin riitä? Tarkoitatko ammattikäyttöä jossa pulttipyssy pauhaa tuntitolkulla?

Viime kesänä käytin Einhelliä (tais olla ProAir tai vastaava merkki mun vehkeen kyljessä mutta muuten sama) seuraaviin hommiin ja tehot riitti hienosti:

- Runkonaulaimen käyttö ns. norsupyssy; 2/4 naulaus 4/4 parruun
- Tavallinen naulain; aitalautaa kakkosneloseen
- Pulttipyssy (auton renkaat)
- Maaliruisku (aidan maalaus)
Tarkoitin enemmän automaalaushommia eli esim. epäkeskohiomakone kuluttaa ilmaa n.380L/min ja maalaaminen ruiskulla on yhtä tuskaa jos paine ei pysy tasaisena. Pulttipyssyyn riittää pienempikin papatti. Koolla on väliä :)

TM:n testi 22 / 09

1. Fiac 8,5
2. Teston 8,2 (mun suosikki) :)
3. Mec-Air 7,6
4. Nuair 7,4
5. Biltema 7,3
6. Einhell 7,3
7. Fini 7,0
8. Strong Line 6,9
Taidan pistää ton Testonin itselle, kunhan nyt alan rakentamaan. Fiac taisi maksaa yli 2x enempi.
Teston oli ainoa öljytön kompura, mitähän tuo tarkoittaa? Miten öljy ja öljytön eroavat toisistaan normikäytössä?

Työpaikalta löytyy juurikin tuollainen Testonin kompura ja parin kuukauden aktiivikäytön jälkeen voin suositella. Yksi harvoista kompuroista, joita on oikeasti helppo liikutella, ja kokoisekseen aika kevyen oloinen. Teho tuntuu riittävän kahdellekin runkonaulaimelle ihan ok. Enpä edes tiennyt, että tuo kone on öljytön, joten mun mielestä ei eroa käytössä mitenkään verrattuna öljykoneeseen.

Taidan pistää ton Testonin itselle, kunhan nyt alan rakentamaan. Fiac taisi maksaa yli 2x enempi.
Teston oli ainoa öljytön kompura, mitähän tuo tarkoittaa? Miten öljy ja öljytön eroavat toisistaan normikäytössä?
Kompuroista tulee hivenen öljyä ilman mukana. Tämän takia esim sukellus paineilmapullot täytetään öljyttömällä kompuralla. Mitään eroja käytössä en osaa sanoa, mutta normaali kotikäyttöön en näe hyötyä öljyttömästä.

Oli kyllä taas kunnon teknarilaatua TM:n testi. Painotusarvot omasta mielestän melko omituiset. Testiin olisi voinut lisätä painotusarvon laatu/luotettavuus 50%. Olisi käytetty x tuntimäärä kompuroita ja katsottu mikä on lopputulos. Hyötysuhde 30% ja loput höpöhöpöt 20%. Esim. tuo Einhall sai 8:n liikuteltavuudesta ja oma kompura on käytännössä ulkoisesti idettinen. Oli ihan saatanasta vetää sitä tonttia pitkin. Heti autosta noston jälkeen se oli ekan kuopan jälkeen kurassa kumossa. Nostin sen nokkakärryyn, nippusitellä kiinni ja alkoi homma toimia. Antaisin liikuteltavuudesta itse 5. Vain sen takia että siinä on pyörät ja kahva. Ulkoisesti tuon hintaluokan vehkeissä oli selkeitä eroja (mutta eri asia vaikuttaako ne laadullisesti). Olisi ollut mielenkiitoisempaa lukea oikeasti laadun vertailusta, eikä jostain toisiarvoisista seikoista. Ihme ettei väreistä annettu vielä pisteitä :D

kompurassahan kannattaa miettiä mihin sitä käyttää sitten... satunnaisissa turauksissa bilteman kompurakin menee täydestä mutta jos tarvitaan reilumpaa tuottoa/kestävyyttä/paineita niin sitten laatu alkaa näkymään...

ps. kuka oikeasti vetää kompuraa jatkuvasti perässä? sitä vartenhan niitä letkuja on se ~50m...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom