Apua olankohautuksiin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

rahkanaama

Banned
Nykytilanne
Teen olankohautuksia kahvallisilla käsipainoilla joita niputan yhteen. Näillä painoilla sarjat venyvät tuskastuttavan pitkiksi (+35) toistoa. Olen koittanut myös lyhentää sarjapituuksia käyttämällä erikoistekniikoita, hitaat toistot ym, mutta se on ollut vain väliaikainen apu. Tähän asti kehitystä on tullut hyvin.

Ongelma
Ongelmia on tullut kun olen yrittänyt lisätä painoja, jotta saisin toistomäärän optimaaliselle alueelle (15-20), mutta olen huomannut ettei alaselkä kestä sitä. Vaikka kuormitus tuleekin pystysuoraan selälle (välilevyihin), niin selkä ei vaan tykkää tuollaisesta niivityksestä suuremmilla painoilla.

Onko tiedossa mitään liikettä tai variaatiota jolla saisin jatkossakin kasvatettua kuormitusta trapseille, silti rankaisematta alaselkää sen enempää?

Näin Markus Rühlin Made in Germany videolla mielenkiintoisen liikkeen, jonka Markus oli itse kehittänyt. Hän teki moottorisahaa vinopenkillä vatsallaan maaten. Vaikkei tuo paras liike trapseille olekkaan, mutta vinopenkin ansiosta käy varmaan mukavasti myös trapseihin ja mikä parasta tuo ei kuormita juurikaan alaselkää vaikka painoja lisäisi kuinka.

Tuota en tosin itse pysty omalla penkillä tekemään, koska painot tapaavat penkin runkoon kiinni. Jotain tämän tyyppistä ideaa silti kaipailisin.

Kiitokset etukäteen vinkeistä. :kippis1:

edit: Treenaan autotallissa, joten älkää ehdotelko kuntosalita konetta X, ratkaisuksi. Käytettävissä on penkki, kyykkytelineet + reilusti painoja. :)

rahkanaama sanoi:
Onko tiedossa mitään liikettä tai variaatiota jolla saisin jatkossakin kasvatettua kuormitusta trapseille, silti rankaisematta alaselkää sen enempää?

Näin Markus Rühlin Made in Germany videolla mielenkiintoisen liikkeen, jonka Markus oli itse kehittänyt. Hän teki moottorisahaa vinopenkillä vatsallaan maaten. Vaikkei tuo paras liike trapseille olekkaan, mutta vinopenkin ansiosta käy varmaan mukavasti myös trapseihin ja mikä parasta tuo ei kuormita juurikaan alaselkää vaikka painoja lisäisi kuinka.
Tuli heti alussa lukiessani mieleen tuo sama liike jonka mainitsitkin sitten. Yksi vaihtoehto voisi olla liike nimeltään Snatch Hang High Pull, joka on sitten compund eikä eristävä liike. En ole henkilökohtaisesti koskaan kokeillut, joten ei ole sen kummempaa kokemusta.

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Snatch+Hang+High+Pull

toolate sanoi:
Kokeilin tänään tehdä ja liike vaikutti muuten pätevältä, tuossa riitti huomattavasti pienemmät painot, kuin perinteisissä olankohautuksissa, mutta kädet levällään nostellessa olkapää piti ilkeää napsumista. Samaa napsetta ei kuulu normaali olankohautuksilla. :(

Onko näin, että kukaan muu ei kärsi tuosta aloituspostauksessa mainitsemastani ongelmasta?

Tietysti kova vatsojen treenaus ja voimannostovyön käyttö voisi vähän lievittää ongelmaa, mutta vielä kuuntelen ehdotuksia.

Ja kiitokset toolatelle. :)

aivan,oletko kokeillut tehdä tangolla edestä taikka selän takaa,toimii ihan pätevästi jos vaan pystyt tekemään ilman selkäkipuja.kokeileppa

nelkku sanoi:
Treenaat käsipainoilla? Tuleeko sama rasitus selälle tangolla? Itellä ei ole vastaavia ongelmia ollut..
Itse kyllä ainakin oletin, että kysyjä on kokeillut kaikki "perinteiset" versiot kohautuksista.

Itsekkin epäilin, että tuo linkissä ollut liike ei mitään parhaimpia ole olkapäille. Pitää vielä miettiä jos tulee muita liikkeitä vastaan.

No kun tuossa ei mitään muuta mainittu ni päätin kysäistä että onko tankoa kokeiltu, ei tarvitse puolustuskannalle heti lähteä :) Eihän tuo olankohtauskaan ole mikään superliike vaan kyllä ne epäkkäät tulee mukaan olkapäätreenissä ja maastavedoissa yms, joten jos nyt juuri tuota liikettä ei pysty tekemään niin eipä tuossa paljon häviä. Penkkikään kulje jos kovin kohauttelee =)

nelkku sanoi:

Kröhöm, alotuspostauksessa pieni virhe, olen tähän asti tehnyt olankohautukset kahvallisilla levypainoilla. :nolo: Joita olen niputtanut yhteen. Tuota tankohommaakin olen kokeillut, mutta siinä saa ladata painoja yhtä paljon, kuin tuohon nykyisen treeniin. Näin ollen sekään ei ole ihan se ratkaisu mitä tässä haetaan.

Tuo nykyinen olankohautustreeni on ollut todella tehokas ja näin ollen haluaisin pitää sen jatkossakin mukana.

Penkkikään kulje jos kovin kohauttelee =)
Kuinkas? :eek:

Ehdotuksia kuunnellaan edelleen. :)

joo en tiedä auttaako tää nyt asiaan yhtään mutta osu tossa tänään wanha FLEX vuodelta 2001 käteen. itte Kolemanni (!) oli siinä kirjoitellu artikkelin aiheesta epäkkään renauttaminen. kaikkien suureksi iloksi en nyt muista mitään sen yksityiskohtaisempaa vinkkiä siitä, muuta kuin että Kolemannin mielestä "eristävät" liikkeet - mallia olankohautus - on tässä huuhaata koskapa ko. lihas on epätyypillisesti (siis erona muista) ns. viuhkamallinen ja saa parhaan ärsykkeen eri vetovariaatioissa. nih... että tätä mieltä oli Kolemanni.

eedit: tuki kyllä mieleen onko kirjoittanu jist itte Kolemanni vai lehden toimittaja.

tokkopaisto sanoi:
joo en tiedä auttaako tää nyt asiaan yhtään mutta osu tossa tänään wanha FLEX vuodelta 2001 käteen. itte Kolemanni (!) oli siinä kirjoitellu artikkelin aiheesta epäkkään renauttaminen. kaikkien suureksi iloksi en nyt muista mitään sen yksityiskohtaisempaa vinkkiä siitä, muuta kuin että Kolemannin mielestä "eristävät" liikkeet - mallia olankohautus - on tässä huuhaata koskapa ko. lihas on epätyypillisesti (siis erona muista) ns. viuhkamallinen ja saa parhaan ärsykkeen eri vetovariaatioissa. nih... että tätä mieltä oli Kolemanni.

eedit: tuki kyllä mieleen onko kirjoittanu jist itte Kolemanni vai lehden toimittaja.
Itsekkin olisin sanonut ihan samaa, jos joku olisi kysynyt vinkkiä trapsien kasvatukseen. Ei muuta kuin vetoja lattiasta ja hieman ylempää. Nyt kun erikseen kysyttiin kohautuksen korvaavaa liikettä, niin pakkohan se on jotain muutakin tarjota ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom