APUA, LINTU paniikissa kodin sisällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Kerran lepakko häröili meille sisään ja kurvaili hulluna...

No ku en siihen millään osunu ja sisällä ei voi oikein ampuakkaan, niin otin sellasen ison hiuslakkapullon... sumutin sillä sitä lepakkoa ku se tul kohti ja se tipahti ja sitten ei ku halolla selkään...

Sen jälkeen se osas ulos :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entisen asuntoni pihassa lenteli aina kesän ja syksyn iltoina 2-3 lepakkoa metsästämässä. Lentokorkeus niillä oli aika vakio, noin yhtä kerrosta ylempänä mun kämpästä.
No kävipä kuumana kesäiltana niin, että yläkerran täti nukkui ikkuna auki. Lepakko oli tullut sisään, laskeutunut tyynylle tädin hiuksiin (luuli kai niitä pesäksi?). Täti panikoi, haroi tukkaansa, jolloin lepakko puri tätä poskeen.

Tätä episodia selviteltiin pitkään ja hartaasti :rolleyes: Lepakolla voi olla rabies, joten kannattaa tarkistaa että rokotukset on kunnossa, jos sellaista siirtelee. Ja p.s. tappajille: eikös ne nahkahiiret ole rauhoitettuja?

Vanha kansa sanoo, että kun lintu lentää ikkunasta sisälle, niin joku tulee tervehdyskäynnille. Kun isäni kuoli, menin heti aamulla seitsemän aikaan kertomaan suru-uutisen äidilleni (ex-vaimo) sekä pikkuveljelleni, joka silloin asui vielä äitini kanssa. Samaan aikaan kun olin astumassa sisälle, näin kuinka varpunen lensi äitini keittiön ikkunasta sisään. Kerroin äidilleni ja veljelleni uutisen ja sanoin samalla, että lintu lensi keittiön ikkunasta sisään. Äitini kertoi silloin tuosta vanhan kansan sanonnasta. Halusin sillä hetkellä uskoa, että isäni tuli tervehtimään meitä viimeisen kerran, koska se oli ajatuksena niin kaunis.

Entisen asuntoni pihassa lenteli aina kesän ja syksyn iltoina 2-3 lepakkoa metsästämässä. Lentokorkeus niillä oli aika vakio, noin yhtä kerrosta ylempänä mun kämpästä.
No kävipä kuumana kesäiltana niin, että yläkerran täti nukkui ikkuna auki. Lepakko oli tullut sisään, laskeutunut tyynylle tädin hiuksiin (luuli kai niitä pesäksi?). Täti panikoi, haroi tukkaansa, jolloin lepakko puri tätä poskeen.

Tätä episodia selviteltiin pitkään ja hartaasti :rolleyes: Lepakolla voi olla rabies, joten kannattaa tarkistaa että rokotukset on kunnossa, jos sellaista siirtelee. Ja p.s. tappajille: eikös ne nahkahiiret ole rauhoitettuja?

On kait ne rauhotettuja, mutta niin on munkin koskemattomuus... eli jos se ois ollu joku pikkulintu tai merikotka, niin ois saanu olla rauhassa, mutta nuita nahkaveikkoja ei tueta meidän järjestelmässä... :D

Meille tuli viime viikolla joku tipu sisälle ja yritin hätistellä sitä takasin ulos pyyhkeellä huitomalla. Tipi istui verhotangolla ja kun huitasin sitä niin se vaan lensi seuraavalle verhotangolle. Tsirp tsirp vaan ja että mua vitutti, ku aattelin et kohta on kaikki paikat linnunpaskaa pullollaan. Tätä kisaa jatkui niin kauan kunnes avokkini heräsi ja käski laittamaan ristivedon, eli avaamaan molemmat ovet. Kai sellasen saa aikaseks ikkunat avaamallakin, mut ei taida kerrostalossa olla ihan kauheen kätevää. Anyway, hyvä kun pääsit linnusta eroon.

Viime vuonna pistettiin lepakko imuriin, kun ei millään suostunut lentoon enää lähtemään tökkimisestä huolimatta. Komeet naurut ainakin saatiin :lol2: Alunperin faijan kuningasidea oli ottaa lepakko pölynimurin suuttimeen ympärille pienellä teholla, mutta ilmeisesti tehoa olikin hiukan liikaa...

No voi vittu teki ootte ollu urpoja.

Pari viikkoa sitten haarapääsky oli lentäny parvekkeen ovesta sisään. Mutta kaikkien onneks kukaan muu ei ollut kotona kun perheen kissa. Kotiin tullessani, huomasin ensiks puoliks raadellun pääskyn lattialla. Sen jälkeen havahdun veriroiskeisiin, höyheniin ja linnunpaskaan mitä kissa vs. pääsky jättää jälkeensä.

On ne kissat aika petoja. En ois uskonu , että 8 vuotta vanha leikattu kotikissa saa ensinnäkään minkäänlaista lintua kiinni. Saati sitten Haarapääskyä. Toisekseen raatelee linnun aivan silpuks ja syö siitä puolet. Normaalisti kissalle ei maistu edes jauheliha. Nähtävästi niillä kotikissoillakin on jonkin sortin eläimelliset vaistot tallella.

Siis hankkikaa kissa, pysyy ne linnut kurissa sisätiloissa :)

Hippa: tsemppaas vähän, ei tollasta nyrkkiin sopivaa pikku otusta voi pelätä, mitä se muka sulle vois tehdä?

No voihan perse. Justiin päivällä naureskelin, että eihän tuo nyt voi niin kauaa kestävä ongelma olla, että jaksais pakkikselle threadin alottaa.

No, kuinkas kävikään, tuuletin tässä justiinsa takaovesta, kun on niin pirullisen kuuma tää kämppä ja eikös joku pörriäinen lentäny sisään. Jim Beam -kotitekoinen kolaratkaisu haittasi sen verran näkökenttää, etten tiiä oliko se lintu vai lepakko ja että pääsikö se törmättyään joka seinään ulos vai lähtikö taju ja makaa nyt jossain kaapin takana. Widdu. Just piti nukkumaan olla menossa. Mut ei viittis ovia kiinnikään vielä laittaa, jos se on vielä täällä nurkissa. Eikä taida viittiä ovet aukikaan nukkua, kun alakerrassa asutaan. Vaikka tuskinpa ketään kiinnostaisi sisään kävellä, mutta periaatteessa kuitenkin mukavampi vetää sikeitä ovet lukossa.

No, kait se paineli ovesta pihalle sillä välin kun keskityin valokatkaisijan ettimiseen...

Jeps, joku tirppa se oli. Veti sikeitä tiskipöydällä, kun aikani kuluksi menin keittiöstä hakemaan lisää. No, parin kierroksen jälkeen sain sen vihdoin ohjastettua pihalle.

Toivottavasti ei ole hirveästi paskaa nurkissa aamua odottamassa.

Mulla oli kanssa kotona aika hektinen hetki kerran... Heräsin aamulla 8.00 aikoihin, kämppä tyhjä, söin aamupalaa ja jumalauta lastenhuoneesta käveli joku täysin ventovieras mukula eteiseen. :eek: No ei siinä muuta kun nopeesti keittiön laatikosta puukko käteen - sillä kunnon tempaisu silmään ja silvoin vähän aikaa (päästi aika jännää vinkunaa muuten) ja sitten vaan imaisin ruumiin elextroluxin pölypussin sisään. Aika veikeesti se irtonainen ohutsuoli muuten väpättää, kun luikertelee imusuulakkeesta sisään.

Toinen kerta oli kun mun solukämpän parvekkeelle oli jostain päässyt naapurin kissa. Noh mähän vedin sitä miehekkäästi pippurisumutteella silmille, pamautin jakkaralla niskat nurin ja heitin omistajan auton konepellille. Oppii saatana pitämään elikot poissa naapureista :lol2:.

Kolmas kerta oli kun heräsin yöllä 2.00 aikoihin ihmeellisiin ääniin. No perkele - keittiössä oli lentävä lehmä. Siellä se roikkui verhoissa ja märehti. Justjoo... heitin sitä lehdellä jolloin se pelästyi ja lähti lentoon. Siitä vaan suoraan lennossa vastapalloon pesismailalla ja lehmältä niska poikki. Tein lehmästä maksamakkaraa :kuola:

Hippa: tsemppaas vähän, ei tollasta nyrkkiin sopivaa pikku otusta voi pelätä, mitä se muka sulle vois tehdä?

Ei kyse ole siitä, että se voisi jotain tehdä :) Kunhan vaan pelkään kaikkia eläviä, jotka liikkuu nopeasti ja yllättävästi. Kun se lintu rauhoittui, rauhoituin minäkin ja uskaltauduin ottaa sen kiinni.

Pelkään myös hämähäkkejä, ampiaisia sun muita öllimöllejä, mutta käärmeitä en pelkää jostain kumman syystä.

Mulla oli kanssa kotona aika hektinen hetki kerran... Heräsin aamulla 8.00 aikoihin, kämppä tyhjä, söin aamupalaa ja jumalauta lastenhuoneesta käveli joku täysin ventovieras mukula eteiseen. :eek: No ei siinä muuta kun nopeesti keittiön laatikosta puukko käteen - sillä kunnon tempaisu silmään ja silvoin vähän aikaa (päästi aika jännää vinkunaa muuten) ja sitten vaan imaisin ruumiin elextroluxin pölypussin sisään. Aika veikeesti se irtonainen ohutsuoli muuten väpättää, kun luikertelee imusuulakkeesta sisään.

Toinen kerta oli kun mun solukämpän parvekkeelle oli jostain päässyt naapurin kissa. Noh mähän vedin sitä miehekkäästi pippurisumutteella silmille, pamautin jakkaralla niskat nurin ja heitin omistajan auton konepellille. Oppii saatana pitämään elikot poissa naapureista :lol2:.

Kolmas kerta oli kun heräsin yöllä 2.00 aikoihin ihmeellisiin ääniin. No perkele - keittiössä oli lentävä lehmä. Siellä se roikkui verhoissa ja märehti. Justjoo... heitin sitä lehdellä jolloin se pelästyi ja lähti lentoon. Siitä vaan suoraan lennossa vastapalloon pesismailalla ja lehmältä niska poikki. Tein lehmästä maksamakkaraa :kuola:

Monta idioottia täältä löytyy, viitaten siis noihin tappojuttuihin. Ilmeisesti liian rasittavaa auttaa elävänä ulos?

mä olen monesti nähnyt kun lintua on pyydystetty pois sisältä...hmm, muovipussi tai pahvilaatikko toimii varmaan parhaiten. tietty voit yrittää pelotella sitä kohti jotain uloskäyntiä.

hiiriä mä pelkään ja oon joutunut todistaan sellasienkin jahtausta sisätiloissa monesti...valitettavasti siihen ei auta kun imuri ja hiirenloukku :itku:

niin, ja kannattaa vain pysyä rauhallisena ja ajatella että sitä pelottaa vähintään yhtä paljon kun suakin.

Ihan vinkkinä vaan, lentäviä lehmiä ei ole olemassa.

No helkkari, minun kämppäni katossa oli eilen Ninja. Huomasin sen ja se huomasi minut. Se yritti jotain zing-zang-zong-niskaanpudottautumistemppua, mutta väistin sen ukemilla ja se tyyppi putosi suoraan mattoon.

Ninja kierähti vielä ylös ja yritti shootata, mutta väistin senkin ja vetäisin sitä kurkipotkulla leukaan. Sen jälkeen hain komerosta pesarin pätkin sen tohjoksi.

Ihan vinkkinä vaan, lentäviä lehmiä ei ole olemassa.

Mietin vähän tuota kirjoittaessani pitäisikö tarkentaa mutta oletin suurimman osan lukijoista omaavan kuitenkin riittävästi päättelykykyä tajutakseen asian. No, olin väärässä. Eli: en viitannut Dragonin kärjistettyihin esimerkkeihin vaan ne inspiroineisiin viesteihin aiemmilla sivuilla.

Joku viikko sitten, ku helle oli pahimmillaan, tietty piti öisinkin pitää ikkunat apposen auki. No, heräsin yöllä siihen että sängyn alla jokin räpistelee. Ensin kuului oikein sellasta kopinaa, niinku joku olis rummuttanu sormilla. Sitten tuli hiljaista, ja taas pikkuhiljaa vajosin uneen.

Yhtäkkiä sangyn alta rupes kuulumaan HUMMMMMMM, niinku joku muuntajan ja tuulettimen yhdistelmä olis käynnistyny. Mulla on sängyn alus täynnä kaikkea vanhaa roinaa (ihan tavaraa vaan) jotenka en olis ikänä löytäny melun aiheuttajaa. Oikeastaan oli aika nukuttavaa se humina.

Aamulla kun heräsin, oli huoneen nurkassa katonrajassa helvetin iso yöperhonen, pienen tsekkailun ja luontokirjan selailun jälkeen tunnistin sen sireenikiitäjäksi. Yritin hätyytellä mutta perhonen oli niin kankea ettei liikkunu mihinkään, alkoi vaan humisemaan.

Lopulta sain otuksen pihalle, kannoin parvekkeelle kukkapuskaan. Illalla otus varmaankin oli lähtenyt yölennolle kun ei enää näkynyt. Olipahan muuten isoin perhonen mitä oon ikänä nähny. :)

kiitaja.jpg

Kannattaa kokeilla lentävistä elukoista eroon pääsyä siten, että peittää verhoilla kaikki sellaiset ikkunat joita ei saa auki, ottaa kaikki valot pois, parvekkeelle valot päälle ja parvekkeen ovi selälleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom