Apua epätoivoiselle (wannabe-)punttimimmille?!

BCAA-valmisjuoma -40%
Mäyräkoira sanoi:
Diu! Teetpä lyhyen alkulämmittelyn. Minä teen 10min ihan rauhallisentempoista aerobista ja paljon paremmin pystyy vetään sarjoja. Teen myös yleensä jotain pientä painoharjoittelua muutaman toiston verran esim. kyykkynä ennen jalkasarjaa (lähinnä henkistä, luulisin). Sitten vielä ennen sarjaa teen pikku venytykset..
Itse asiassa teen itsekin tuon 10 min kun olen sen paremmaksi todennut. Ohjelma on, kuten sanoin, aika perseestä... Mutta kyllä tämä tästä.

Mäyräkoira sanoi:
Voit ihan hyvin tehdä 2-3 aerobista harjoitusta viikkoon, jotta kestävyyskuntosi pysyy hyvänä. Ei aerobista tarvitse tehdä puntin perään. Voit tehdä aerobisen vaikka aamulla ja puntin illalla. Ehdit palautua paremmin.
Noooh, 10 tunnin työpäiviin ei pahemmin mahdu aamuaerobinen vaikka siitä tykkäänkin. Ehkä sitä voisi lenkille tässä joku aamu yrittää, katsotaan mitä nilkka sanoo.

Mäyräkoira sanoi:
Olen nivelside-ekspertti. Multa on mennyt vasemman nilkan siteet kolme kertaa ja oikean neljä. Joka kerran lääkärit ovat sanoneet, että liike on parasta kuntoutusta nivelsiteelle. Kivun rajoissa, tietysti. Eli tee mitä pystyt, mutta lopeta VÄLITTÖMÄSTI jos alkaa sattua. Nilkkatuki ei ole pöllömpi idea.
Mulle lääkärit ei tästä sanoneet muuta kuin että "yläkroppaa sitten vaan treenataan kunnes jalka on kunnossa"!!! :curs: Prkle. No, ei muuta kun jalkatreeniä pikkuhiljaa kehiin, jostakinhan se on taas aloitettava.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Uusi ohjelma

No niin tämmöinen tuli sitten kyhättyä. Loppujen lopuksi en muuttanut alkuperäistä ohjelmaa hirveästi.

Päivä1: Jalat ja vatsat:
• Reidenojentaja 2 x 12
• Reidenkoukistaja 2 x 12
• Kyykky 2 x 12
• Prässi 2 x 12
• Vatsat laitteessa 3 x 12
• Vinot vatsat laitteessa 3 x12

Päivä2: Rinta ja kädet:
• Penkki/Chest press laitteessa 3 x 12
• Pectoral machine 3 x 12
• Rope extension 3 x 12
• Kick back 3 x 12
• Cable curl 3 x 12

Päivä3: Selkä ja olkapäät:
• Alatalja laitteessa 3 x 12
• Ylätalja leveällä 2 x 12
• Ylätalja kapealla 2 x 12
• Kulmasoutu 2 x 12
• Vipunosto sivulle 3 x 12
• Shoulder press laitteessa 3 x 12

Aina alkuun lämmittely 10 min. Lisäksi kerta viikkoon aamuaerobinen ja 2 kertaa aerobinen (25-30min) puntin jälkeen.
Tarpeen mukaan aion myös lyhentää sarjoja eli 8-12 toistoa.

Miltäs tämä nyt näyttää? Parannusehdotuksia?

Ei muuta kun kokeilemaan..

Cassyput sanoi:
Miltäs tämä nyt näyttää? Parannusehdotuksia?

Tässä pari kommenttia mitä itselle tuli mieleen. Liikkeiden järjestystä kannattaa muuttaa niin että raskaimmat ns. pääliikkeet tehdään ensin. Esimerkikiksi kyykky ja prässi ennen reiden ojennuksia ja koukistuksia.

Selälle olet lisännyt liikkeitä, mutta tosta puuttuu edelleen alaselän liikkeet eli Gillyn mainitsemat selän ojentajat. Esimerkiksi tämän tai tämän voisit lisätä joko selkäpäivälle tai jalkapäivälle, jos haluat tehdä koko keskivartalotreenin samana päivänä.

Pohjeliikkeitä tuossa sun ohjelmassa ei ollut ollenkaan. Jos niiden poisjättämiseen ei ole erityistä syytä, niin kannattaa toki pohkeitakin treenata.

Muuten ohjelma näyttää hyvältä. Toki sitten kun pääset vauhtiin niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa ainakin osa laitteista vapaisiin painoihin.

Wendy sanoi:
Tässä pari kommenttia mitä itselle tuli mieleen. Liikkeiden järjestystä kannattaa muuttaa niin että raskaimmat ns. pääliikkeet tehdään ensin. Esimerkikiksi kyykky ja prässi ennen reiden ojennuksia ja koukistuksia.
Totta. Muutan järkän.

Wendy sanoi:
Selälle olet lisännyt liikkeitä, mutta tosta puuttuu edelleen alaselän liikkeet eli Gillyn mainitsemat selän ojentajat. Esimerkiksi tämän tai tämän voisit lisätä joko selkäpäivälle tai jalkapäivälle, jos haluat tehdä koko keskivartalotreenin samana päivänä.
Ajattelin kyllä tota vapaata ojennusta. Tosta laitteesta en erityisemmin tykkää.. Lisätään.

Wendy sanoi:
Pohjeliikkeitä tuossa sun ohjelmassa ei ollut ollenkaan. Jos niiden poisjättämiseen ei ole erityistä syytä, niin kannattaa toki pohkeitakin treenata.
Vasemman jalan nivelsiteet p*skana. Nilkan ojentaminen sattuu niin pirusti. Pohkeita ei kai voi treenata tätä tekemättä, vai?

Cassyput sanoi:
Vasemman jalan nivelsiteet p*skana. Nilkan ojentaminen
sattuu niin pirusti. Pohkeita ei kai voi treenata tätä tekemättä, vai?

Juu, my bad. En lukenut threadiä kunnolla läpi. Pohkeita on vaikea treenata jos nilkka on rikki, joten anna kuntoutua rauhassa. Toki niinkuin Mäyräkoira jo sanoi, liikettä sen verran kun hyvältä tuntuu.

Tekisin treeniohjelmaan muutoksia. Miksi et siirtyisi treenaamaan vaikkapa 4-jakoisella ohjelmalla, tällöin pystyisit paremmin keskittymään pariin lihasryhmään kerralla. Treenisi tehostuisi huomattavasti, kun väsyttäisit pari lihasta aina kerrallaan loppuun.

Tässä muutama vinkki:

Cassyput sanoi:
Päivä1: Jalat ja vatsat:
• Reidenojentaja 2 x 12
• Reidenkoukistaja 2 x 12
• Kyykky 2 x 12
• Prässi 2 x 12
• Vatsat laitteessa 3 x 12
• Vinot vatsat laitteessa 3 x12

Reiden ojentajat toimivat hyvänä lämppärinä ennen raskaita kyykkyjä ja prässiä. Reidenkoukistajat siirtäisin kuitenkin massaliikkeiden perään. Kyykky ja prässi sarjoja lisäisin esim. 4 kyykkyä ja 3 prässiä.

Cassyput sanoi:
Päivä3: Selkä ja olkapäät:
• Alatalja laitteessa 3 x 12
• Ylätalja leveällä 2 x 12
• Ylätalja kapealla 2 x 12
• Kulmasoutu 2 x 12
• Vipunosto sivulle 3 x 12
• Shoulder press laitteessa 3 x 12

Aloittaisin selän treenaamisen ylätalja leveällä eteen liikkeellä ja sen jälkeen vaikkapa kulmasoutu perään, sitten ylätalja kapealla ja viimeiseksi selkäliikkeeksi tuo alatalja laitteessa. Ideana se, että ylhäältä ja alhaalta tulevat vetoliikkeet vuorottelisivat.

Cassyput sanoi:
Sitten vielä aerobisesta. Onko järkeä tehdä aerobista jokaisena punttipäivänä? Itse jakaisin sen ehkä niin että treenaisin 2-3 pv viikossa pelkkää punttia ja sitten yhdelle päivälle aerobinen (esim. spinning tai lenkki). Miltä kuulostaa?

Tuo olisi huomattavasti fiksumpaa lihasten kasvatusten kannalta. En ole koskaan kannattanut tuota aerobisen hankaamista puntin jälkeen. (dieetti on sitten eri asia, koska silloin ei enää ole tarkoitus saada maksimaalista lihaskasvua aikaiseksi.) Pitäisin siis puntti- ja aeropäivät erillään.

Cassyput sanoi:
Mulle lääkärit ei tästä sanoneet muuta kuin että "yläkroppaa sitten vaan treenataan kunnes jalka on kunnossa"!!! :curs: Prkle. No, ei muuta kun jalkatreeniä pikkuhiljaa kehiin, jostakinhan se on taas aloitettava.

Todella omituista. Olen reenannut jalka pipinä jopa pohkeita: olen tosin sitonut kipeän nilkan todella hyvin kiinni ja käyttänyt todella pieniä painoja. Sidettä en ole käyttänyt kotona ollenkaan. Kotona ja salilla olen pyöritellyt nilkkaa, kokeillut varovasti mitä se kestää. Olen pitänyt nilkan päällä paljon kylmää ja töissä ja koulussa nostanut nilkan ylös pöydälle niin usein kun on ollut mahdollista. Jos sinulla on liimaside, ota se pois ja hanki ilmalasta. Sitä voi pitää on/off sen mukaan oletko töissä vai vapaalla. Perusnilkkaside apteekista on myös hyvä ostos. Sitä voi käyttää liikkuessa vielä kun nilkka on jo enimmiltään parantunut.

Ellei nivelsidettä ala kuntouttaa kivun rajoissa melko pian vammautumisen jälkeen, on riskinä että siteet jäävät jäykiksi eivätkä parane kunnolla. Missään tapauksessa kerran mennyt nivelside ei ole enää täydessä terässä, mutta liikkuvuuden olen saanut venyttelyllä ja tasapainolaudalla (lautaa olen käyttänyt vasta kun nilkka kestää jo painoa) melkein yhtä hyväksi kuin ennen. Vähän luovuutta reenaus nilkan kanssa kyllä vaatii. Esim. spinningissä voi käydä ja polkea istualteen lähes koko tunnin jos nilkka ei vielä kestä ylösnousua. Ohjaajalle voi kertoa, että nilkka on kipeä jos ei muuten kehtaa istua koko tuntia. Vain kokeilemalla voi tietää, miten nilkka parantuu.

Tietyllä tavalla risan nilkan kanssa liikkuminen on kaksipiippuinen juttu. Pitää varoa ettei nivelside mene uudestaan. Eli toisin sanoen kun liikut, pidä koko ajan "tuntuma" nilkkaan. Jos joku tuntuu pahalta, lopeta heti. Ei ole mikään häpeä jättää ohjatulla tunnilla jotain tekemättä jos nilkka ei kestä. Mutta varovasti kokeillen voi alkaa laajentamaan liikuntaskaalaa. Tietysti niin, että jalkoja reenatessa painot ovat pienet ja aerobinen suhteellisen matalatehoista (ei paljon hyppyjä / käännöksiä).

Omasta kokemuksesta voin vielä kertoa, että kun nilkkani nivelside meni ensimmäisen kerran, minulle laitettiin ensiavussa todella kireä liimaside ja käskettiin varoa nilkan liikuttamista. Menin käymään porukoilla suoraan ensiavusta ja äitini joka sattuu olemaan erikoissairaanhoitaja monen vuoden ea- ja kirurgiakokemuksella järkyttyi suuresti. Hän varasi heti ajan tutulle lääkärille, joka poisti liimasiteen, laittoi tilalle ilmalastan ja antoi jumppaohjeita. Hän myös komensi liikkumaan niin paljon kun nilkka kestää heti alusta lähtien. Hän kertoi, että liikuttamatta nilkkaa ja pitämällä sitä jäykässä liimasiteessä, saisin itselleni vain nilkan josta katoaisi liikkuvuus. Se paranisi kyllä painoa kestämään nopeammin, mutta liikkuvuuden kustannuksella. Pahimmassa tapauksessa nilkkani jouduttaisiin leikkaamaan liikkuvuuden palautumiseksi. Uskoin ja aloin noudattaa jumppaohjeita. Lopulta nilkka parani ihan hyvin, tosin se nyrjähtää helpommin kuin aiemmin mutta se on lääkärien mukaan valitettava jälkiseuraus johon hoidon laatu ei vaikuta.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Fitnesspimu:
Hyviä olivat nuo sun selkävinkit. Kokeiltu on ja jää ohjelmaan ainakin toistaiseksi.
Treenaan nyt ainakin hetken tällä 3-jakoisella, tuntuu melko hyvältä. Ainoa kompastuskivi on olkapäät, jotka saattaa joskus olla vielä niiden varsinaisena treenaamispäivänä penkistä hiukka väsyneet. Pitäis varmaan miettiä mitä tolle teen.
Lisäksi olen päättänyt että aerobiset treenataan tästä lähtien erikseen. Aamulenkit alkaa tämän viikon Suomen loman jälkeen. Saas nähä kuinka jaksan herätä kukonlaulun aikaan...

Sitten Mäyräkoiralle kivitalon kokoinen kiitos, avasit silmäni tuon nivelsideasian kanssa. Kävin heti samana päivänä lääkärissä kun olit postannut tuon viestisi. Lääkäri hiukka ihmetteli kun kerroin mitä mulle oli sanottu aiemmilla lääkäreillä. Sanoi tosin että eiköhän tuo kuntoon vielä tule, joskaan ei välttämättä täysin entiselleen.
Tuntuu jo paljon paremmalta, saan treenattua nykyään jalatkin melko hyvin. Vähän jäykkähän nilkka on mutta parempaan suuntaan menossa.
Kiitos sulle Mäyris ja kaikille muillekin avusta.

Ihanaa kun on pakkis mistä voi kysyä vinkkejä. Cassy :haart: pakkis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom