Gillyanne sanoi:
Itse en ainakaan suosittelisi kenellekään syömishäiriön kokeneelle ähkyyn asti syömistä, ennenkuin on TODELLA hyvin ns. kuivilla taudin suhteen - ainakin itselläni sellainen laukaisi aikaisemmin erittäin helposti sen ahmimis-panttaamiskierteen, josta vuosikausia kärsin. Ja jos syömishäiriöön on liittynyt oksentelua, niin silloin neuvoisin ehdottomasti välttämään ähkytilaa, jottei oksentelu vain ala uudestaan.
Samaa mieltä. Itse olen ollut (olen) bulimikko. Eli ähkysyöminen on huonoin juttu mitä voin tehdä... Tapahtui se missä tahansa, niin alan jo salavihkaa miettiä missä on vessa. Nimimerkillä "laivan seisovasta pöydästä lähimpään vessaan hipsinyt".
Ja minähän olen muka kuivilla, aikoja sitten ns. virallisesti parantunut. Vaan kun tuosta ei kokonaan parannu, takapakkeja voi tulla.
Mulle nyt saliharrastusta aloitellessani syöminen on ollut järkytys. Olen täältä lukenut ja miettinyt ja laskenut kaloreita ja proteiineja ja hiilihydraatteja ja rasvoja ja jos jotain. Ja vaikka tiedän, että syön ok, enkä voi vähempää syödä saadakseni jotain näkyvää tulosta (muuta kuin laihtuminen), mulla on ollut hirveä kriisi syömisen suhteen.
Eli ähky... ei kiitos!
Aiemmat kirjoittajat ovatkin antaneet hyviä vinkkejä. Itsekin olen lisännyt tuota rasvaa ruokavalioon, tähän asti kun olen pitänyt rasvoja pelottavina ja välteltävinä. Mutta hyvät rasvat ovat tärkeitä, sen olen saanut itselleni tolkutettua. Olen nyt yrittänyt ruokaan lykätä vähän rasvaa lisää, kun tutkailin parin päivän ruokani ja rasvamäärä oli tosi vähäinen. Esim. aamupuuron seassa loraus öljyä ja kasviksille / salaatille öljykastike, johan siinä jotain on. Kasviksia tosiaan kannattaa syödä paljon, mä joka ruualle yritän nykyään niitä ympätä, ennen välillä vähän unohtui...
Nuo proteiinijauheet ovat myös hyvä juttu tarvittaessa, niillä saa lisättyä proteiinimäärää jos muuten ruoka ei olisi ihan tarpeeksi proteiinipitoista. Mä lykkään esimerkiksi aamiaisella murojen / puuron sekaan vähän proteiinijauhetta, maustettua, nam!
Yksi ykkössuosikeista lukemastani päätellen lienee rahka - eli rahkaa ja marjoja / hedelmiä tai ihan vaikka kaakaojauhetta, siinä on hyvä iltapala tai välipala. Tuon kaakaojauheen poimin täältä jostain, ja se on herkkua, kaakaorahkaa. Pitääköhän mennä salireissulla tänään kaupasta hakemaan rahkaa, on päässyt loppumaan.
Lopuksi vielä kannustusta: luin jostain, että jossain tutkimuksessa oli kuntosaliharjoittelulla saatu tutkimusaikana (taisi olla 8 viikkoa) parhaiten parannettua naisten itsekuvaa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että peilikuvani on ollut paljon paremman näköinen ja olo mukavampi nyt kevättalvella treenailun aloitettuani. En pyri mihinkään supersuorituksiin, vaan lihaksia, voimaa, jaksamista ja hyvä olo omassa itsessä, sitä tuolta salilta löytää.