Apua aloittelijalle kilojen karistukseen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pahoittelen jo etukäteen jos näitä topikkeja on paljon, olen taustaillut täällä jo jonkin aikaa ja nyt rohkenen kysymään neuvoa.
Elikkäs nyt alkaa mennä hermo. Painoa on vahdittu on joululta asti muutamin köyhin tuloksin, laitan nyt tähän niin saatte katsoa missä mättää ettei paino tipu!
Pituus 160cm, paino 57kg, koko 36
Aamulla syön töissä palan tai kaksi leipää, juustoa ja esim. tomaattia, kahvi
Päivällä iso salaatti (jossa rasvatonta kalkkunaa), kahvia
Iltapäivällä raejuustoa ja sekahedelmiä
Illalla puoli lasia punaviiniä, kourallinen salmiakkipastilleja

Tuossa hyvin tyypillinen päivän ruokailu. Näin kaikkina muina päivinä, paitsi lauantaisin, kun saa syödä vapaammin.

Treenaan kuntosalilla 3 kertaa viikossa (viime viikollakin tosin 5) siten että kaikki lihasryhmät käydään kerran läpi viikossa. Treeni kestää noin 1,5h ja teen ihan tosissaan lihakset niin että tuntuu kanssa.
Lisäksi treenin päälle aerobista 20min.
Päivittäin lenkitän koiraa kävellen, työ on keskiraskas ja lisäksi talvella laskettelemme ja kesällä uimme ja rullaluistelemme.
Silloin kun jaksan käyn hölkällä, noin 5-7km.

Siis auttakaa, mitä tehdä että painoa alkaisi ropista pois tehokkaasti ja kiinteytyisin?
Pitääkö jättää punkku kokonaan pois, pastillit (joissa on varmaan puoli kaloria per pastilli) ja alkaa lauantainakin pysymään ruodussa? Voiko olla niin tarkkaa, kun viikolla mennään selvällä miinuksella?
Tavoitteena olisi päästä 52kg, kun siellä nurkilla on olo parempi. Nyt tuntuu liian tankkerille olo, vaikka ilmeisesti normaalipainoinen olenkin.
En välittäisi olla tikkulaiha, mutta treenattu. Löysät siis pois!
Näin olen jatkanut nyt pari kuukautta, ennen sitä kokeilin Atkinsia mutta se ei minulle sopinut ollenkaan. Salilla olen käynyt tehokkaasti ja liikkunut nyt näin pari kuukautta sitäkin.
Kiitos, jos joku jaksaa jeesata.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin.. onhan näitä "miksen mä laihdu!?"-threadeja ollut täällä jo aikalailla eli kannattaa tsekkailla niistäkin vinkkejä ja neuvoja :) Mä en ole mikään ammattilainen asiassa, mutta jotain juttuja ainakin pisti silmään tosta sun ruokailusta ja treenistä. Ihan siis oman kokemukseni pohjalta puhun. Eli ensinnäkin sähän painat jo tosi vähän. Ja toiseksi älä tuijota vaakaa vaan peiliä. Jos oot syönyt terveellisesti ja treenannut tosissaan niin kyllä se pitäisi näkyä peilistä (vaikka paino pysyisikin samassa tai jopa nousisi).

Sitten mun mielestä sä syöt aika vähän. Tosta sun esimerkistä puuttuu ainakin lämminateria kokonaan. Mä en IKINÄ eläis noin pienellä ruokamäärällä :D Treenimäärät on jees, mutta jos sun punttitreeni kestää jo 1,5 tuntia niin ehkä olisi parasta tehdä ne aerobiset jonain muuna päivänä. Laitoit että oot tehnyt ihan kunnon punttitreeniä ja jos haluat kiinteytyä niin se onkin paras keino. Eli reilusti vaan rautaa tankoon ja bodailemaan :D

Äh, muut auttakoot lisää. Puoli-amatööri vaikenee nyt. ;)

Tossa olikin jo vähän ajattelemisen aihetta. Ehkä pitäisi jättää painon seuraaminen ja ottaa vaikka mittanauha käteen. Toisekseen olen varmaan aika kärsimätön, menee varmaan melko kauan ennekuin paino putoaa ja kiinteydyn. Tuntuu vaan että näkyisi nyt jo, kun niin kovin yritän. Teen kahdesti viikossa jalat ja hauiksen ja ojentajan, kerran viikossa selän ja kädet. Vatsaa ja alaselkää väännän joka kerta.
Viime viikolla tein tosiaan molemmat satsit kaksi kertaa ja yhden aerobisen reissun päälle (60min yhteensä) ja ihan hyvin jaksoi. Jos vaikka koittais alkaa käydä sen neljä kertaa.
Joka kerta teen niin kauan, että ihan tosissaan polttaa ja ei jaksa enää. Hyvin on noussut painotkin, eipä silti. Jaksaa jo paljon paremmin, kuin alussa.

Lisäys: Erityisesti rassaa vatsan seutu, joka tuppaa olemaan aina kuin jalkapallon niellyt. Varsinkin mitä innokkaammin treenaan vatsaa sen innokkaammin pehmuste siinä päällä pullottaa. Samaten reidet ja pakarat vaatii hommaa ennen bikinikautta...

Kannattaa lukea tuota "mitä söit tänään/eilen" -threadia. Siellä on moneen kertaan kerrottu, miten ruokavaliota pitää lähteä korjaamaan jos tilanne on samankaltainen kuin sinulla.

Nopeasti vilkaistuna näen jo seuraavat asiat, joihin sinuna kiinnittäisin huomiota:
-Aterioiden koostaminen: hitaita hiilareita, vähärasvaista proteiinia ja hyviä rasvoja kaikille aterioille -> nythän sinulla ei tule ollenkaan rasvaa ruokavaliosta , miten oletat että keho luopuu rasvavarastoista jos rasvaa ei saada ravinnosta?
-Aterioiden rytmitys: aamusta iltaan ruokaa pienissä erissä 3-4h välein eli 5-7 ateriaa päivän aikana
-Suurimmat ateriat energiamäärältään tulisivat olla aamupala ja treenin jälkeinen ateria, hiilarit painotetaan myös näille ruuille
-Energiamäärä ravinnosta on pieni ja tulee osaksi myös huonoista lähteistä (punaviini, salmiakki -> mikä näiden funktio on? miksi ei esim. riisiä, kanaa ja salaattia öljypohjaisella kastikkeella tai ruisleipää, kevytmargariinia, kasviksia ja kalkkunaleikettä/juustoa?). Kun kroppaa halutaan tiivistää, ruuan laadulla on suuri merkitys!
-Ruokavalion tulisi olla sellanen, että voit kuvitella eläväsi samanlaisella ruokavaliolla myös tavoitteeseen päästyäsi. Ruokamäärät vaan muuttuvat!
-Helpoin tapa laskea tarvittava energiamäärä on 35 x kehon paino (olettaen että liikuntaa tulee n. 5h viikossa). Siitä kun vähennät 500kcal, saat dieettikalorisi. Lisää 200-500kcal, niin saat kalorimäärän jolla paino alkaa nousemaan.
-Lopeta tosiaan vaa'alla hyppääminen ja seuraa peiliä ja vaatteita. Vähentää stressiä heti vähintään 50%! :D

Treenit vaikuttavat kertomasi perusteella tehokkailta. Miltä ehdotukseni kuulostavat?

Ohhoh, olispas paljon juttua.
Olen koittanut karttaa viljaa koska se tuntuu saavan vatsan pömpöttämään ja tukkoon. Jonkunlainen rasvakammo varmaan on, oliivioljyä käytän jos jotain. Pitäisi koittaa löytää joku sopiva, selailenpa taas muita topikkeja.
Aterioiden rytmitykseen sanoisin, etä olen juuri oppinut syömään lounaan, aiemmin pötkin viiteen asti aamupalalla, että pikkuhiljaa tässä koitan lisätä aterioiden määrää, kunhan totun tähän ensin..
Punaviinin ja salmiakin funktio on sielunhoidollinen. Ne on ihan vaan illalla rankan päivän jälkeen myönnytyksiä.
Tällä ruokavaliolla voisin kuvitella olevani loppuiän, koska vatsa toimii paremmin kuin aikoihin ja olo on olluyt hyvä. Pizzaa ja muuta on kyllä ikävä, mutta kai sitä tottuu olemaan ilman.
Laskeskelen vielä noita kalorimääriä ja luen aamulla uudestaan nämä jutut. Kiitti neuvoista!

No niin, nyt on sitten paino lähtenyt taas alaviistoon, hitaasti mutta varmasti.
Olen koittanut lisätä veden juontia reippasti, ja ottanut salille kivennäisvesipullon mukaan, kun tuntuu suolaa tekevän hillittömästi mieli iltaisin.
Osaako joku sanoa ihan heittämällä paljonkohan tuollaisessa "normaalipäivässä" tulee kaloreita? Punkkua en toki joka ilta litki, ja niitä salmiakkejakin tosiaan alle 5.
Tällä hetkellä on positiivinen päivä, tuntuu, että hanuri on kiinteytynyt ja reidet näyttää hilkun verran paremmalle. Melkein jopa voisi sanoa että lihasta on tullut joka puolelle.
Mukavaa, että täällä on saanut tukea ja neuvoja. Tuntuu alkuun toivottomalle koko kiinteytyshomma lihaksen kasvattamisesta puhumattakaan. Täällä kun käy niin jaksaa taas ajatella positiivisemmin, että ei ne tulokset hetkessä tule.

Zone-sarja -42%
Silmämääräisesti arvioituna alle 1000kcal tai mikäli ruokamäärät ovat runsaita, niin ehkä hippasen päälle. Toisin sanoen AIVAN liian vähän. Jos dieettaat noin, käy ennen pitkää sillä tavalla että paino ei laske mutta kaikki keinot on jo käytetty. Suosittelisin hiukan laskemaan itse noita ruokia ja energiankulutustasi, hyvä apuväline siihen on kalorilaskuri.

Kuten aiemmin mainitsin,
Faidra sanoi:
-Helpoin tapa laskea tarvittava energiamäärä on 35 x kehon paino (olettaen että liikuntaa tulee n. 5h viikossa). Siitä kun vähennät 500kcal, saat dieettikalorisi. Lisää 200-500kcal, niin saat kalorimäärän jolla paino alkaa nousemaan.
Neuvoin eilen pitkästi erästä toista dieettaajaa (mies kylläkin) tässä ketjussa, käypäs lukaisemassa tuo sillä hänen tilanteensa on hyvin samanlainen kuin sinun. Liian vähän ruokaa ja paino jumittaa. Noista neuvoista voi melkoisen helposti poimia itselleenkin ohjeita, vaikka kyseessä onkin mies ja kulutus on eri.

Latest posts

Back
Ylös Bottom