Apua 16 vuotiaalle tytölle!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Haluaisin aloittaa treenaamisen ihan kunnolla,mutta olen aika hukassa mistä aloittaisin! Aloituskunto ei ole mikään loistava ja tarviisin apua myös ruokavalion kanssa! Tavoitteenani olisi päästä lähelle mallinmittoja että voisin mennä esittäytymään johonkin toimistoon. (Ja tiedän että tämä voi aiheuttaa närkästystä joissain henkilöistä, mutta pyydän ettette rupeaisi kauhistelemaan sitä tällä palstalla! Kiitos!) Olen lukiossa joten siihen menee aika paljon aikaani/energiaani ja harrastan kerran viikossa balettia. Muuten ei ole mitään järisyttävää estettä treenaamiselle, kunhan ei koko viikko ei menisi treenaamiseen (kavereillekkin pitäis säästää aikaa). Mutta nykyinen paino on 69 kg ja vartta löytyy 178 cm verran . Painostani ei ole lihasta kyllä paljoakaan vaikka pyöräilen aika paljon. Mittani ovat lantio/levein kohta pyllystä(mikä onkaan ) 102 cm ja vyötärö 72 cm ja rinta 86cm. Malliksi jos aikoisin minun lantion mittani pitäisi olla 90 tai alle jtn siihen tähtäisin, yläkroppa/vyötärö minulla on jo aika kapeat jtn en usko että niihin tarvitsee kohdistaa eniten huomiota...niitä tietenkään kokonaan unohtamatta! Elikkäs aika päärynävartalo minulla taitaa olla. Sali löytyy tästä läheltä, samoin hyvät lenkkeily mahdollisuudet. Ruokavalioon tarvitsisin kanssa apua.. mitä pitäisi syödä jos käy salilla yms? Mitään aikarajaa minulla ei ole...seuraavana kesänä ois tietty kiva olla jo aika hyvässä kunnossa !

Kiitos paljon kaikille vastaajille jo etukäteen, vastauksista on varmasti hurjasti apua!! Jos unohdin mainita jnt tärkeää niin kysykää vapaasti, yritän vastailla nopeasti!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No tärkein tuossa on varmasti terveellinen ruokavalio ja vähintäänkin kohtuullinen liikunta. Eli tarpeeksi proteiinia ja syöt muutama sata kilokaloria alle kulutuksen. Pitkäjänteistä hommaa, mutta kyllä se rasva siitä palaa. Jos tosiaan ihan malliksi(en tarkoita esim fitnessmallia tai vastaavaa) aiot niin suht varovainen kannattaa varmasti olla punttitreenin kanssa.

Ja ennenkuin täältä tulee vastauksia, että "ei sitä lihasta hetkessä tule varsinkaan naisille" niin kyllä tiedän tämän ja olen itse yleensä ensimmäinen sanomaan, että naisien pitäisi treenata samalla tavalla kuin miehien. Mutta mallinkroppa on kuitenkin vähän eri homma ja uskaltaisin väittää, että yhtään näkyvämpi lihaksikkuus ei ole välttämättä eduksi niissä hommissa. Vai montako lihaksikasta huippumallia tiedätte?

Anyways, onnea valitsemallasi tiellä! (kuka helvetti se nyt oli joka aikoinaan telkkarissa sanoi aina noin?)

Onko sun lantio luonnostaan leveä, vai onko siinä ympärillä myös rasvaa? Lähinnä sitä mietin, että kuinka pieni ympärysmitta nyt ylipäätään on mahdollista.

Salille vaan. Pelkkä pyöräily on usein melko tyhjänpäiväistä painonhallinnan suhteen. Ja mikä on paljon (pyöräilyn suhteen)? Sekin on aika suhteellista. Aerobista et hirveästi tarvitse, jos:

- Teet viikossa 3-5 kertaa korkean intensiteetin (ei taukoja) salitreenin jossa käytetään melko paljon isoja lihaksia (paljon muun muassa erilaisia kyykkyä ja hyppyjä) ja tarpeeksi suurta vastusta (ei hinkata millään kilon painolla).
- Ruokavaliossa on protskuja sellaiset 1.2-2.0 g / painokilo.
- Et unohda välttämättömien rasvahappojen saantia (sellaiset 15-20% kokonaisenergiasta).
- Olet about koko ajan lievillä miinuskaloreilla (tämä kyllä estää sen liian lihaksikkaan vartalon saavuttamisen).
- Et stressaa, lepäät ja muistat pitää hauskaa.
- Juo vettä.

En noista mallinhommista niin tiijä, mutta luuston rakenteella on aika paljon merkitystä vissiin? Niin ja haluatko sellaiseksi haute couture -malliksi joka kantaa jotain violetteja dildopukuja tissit paljaana, vai ihan Victoria's Secret -osastoa? Jos jälkimmäinen, niin panostaisin todella paljon myös siihen miten runkosi kannat, eli ryhtiin ja sitä ylläpitäviin lihaksiin (tällä voisi ehkä kompensoida vähän myös "huonoa" luuston rakennetta). Ja sitten treenillä voisi ihan vähän hakea sitä naisellista muotoa, eli vastus lateralikseen ja gluteuksiin vähän pyöreyttä + leveään selkälihakseen ja olkapäähän ihan vähän kurvia. Uuma toki pieneks. Sellanen ooh la la -paketti.

Siis juuri tälläistä ''ooh la la'' kroppaa olisin hakemassa.. sellasta tosi kiinteetä muttei kuitenkaan liian lihaksikkaan näköistä! Ja kyllä lantiollani on rasvaa mutta myös lihasta...uskoisin että siitä aika kapean saisi jos vaan pystyisi lopettamaan kaikkien turhien herkkujen syönnin ja tekisi jnt kiinteyttäviä liikkeitä? Pyöräilen pakolliset pyöräilyt eli en mene erikseen pyörälenkeille, mutta näitä tulee kuitenkin aika paljon kun en tosiaan sitä autoa omista! Kiitos paljon vastauksista jo nyt! Koitan räätälöidä jonkun sopivan treenin itselleni ja laittaa sen mahdollisimman pian käytäntöön! :))

Siis juuri tälläistä ''ooh la la'' kroppaa olisin hakemassa.. sellasta tosi kiinteetä muttei kuitenkaan liian lihaksikkaan näköistä! Ja kyllä lantiollani on rasvaa mutta myös lihasta...uskoisin että siitä aika kapean saisi jos vaan pystyisi lopettamaan kaikkien turhien herkkujen syönnin ja tekisi jnt kiinteyttäviä liikkeitä? Pyöräilen pakolliset pyöräilyt eli en mene erikseen pyörälenkeille, mutta näitä tulee kuitenkin aika paljon kun en tosiaan sitä autoa omista! Kiitos paljon vastauksista jo nyt! Koitan räätälöidä jonkun sopivan treenin itselleni ja laittaa sen mahdollisimman pian käytäntöön! :))

Tuo!

Ja mitä nuo kiinteyttävät liikket mahtavat olla? Jos multa kysyttäis, niin vastaisin, että kaikki muut liikkeet paitsi haarukan laittaminen suuhun, sillä jokainen ihmisen tekemä liike kuluttaa energiaa ja jos energiaa ei ole saatu ruuasta tarpeeksi niin keho käyttää joko rasvaa tai lihasta sen energian saantiin eli kiinteytyy.

Zone-sarja -42%
Jos tuottaa ongelmia olla työntämättä suuhun kaikkea turhaa paskaa, niin haaveet mallinurasta on parempi unohtaa saman tien, sillä se homma vaatii melkoista itsekuria monessakin suhteessa.

Tuo!

Ja mitä nuo kiinteyttävät liikket mahtavat olla? Jos multa kysyttäis, niin vastaisin, että kaikki muut liikkeet paitsi haarukan laittaminen suuhun, sillä jokainen ihmisen tekemä liike kuluttaa energiaa ja jos energiaa ei ole saatu ruuasta tarpeeksi niin keho käyttää joko rasvaa tai lihasta sen energian saantiin eli kiinteytyy.

Haarukan laittaminen suuhun oikeaan aikaan ja oikeaa sisältöä kannatellen on parasta mitä itselleen voi tehdä. Nämä ns. kiinteyttävät (naps) liikkeet ovat ihan läppä, mutta menepä melkein mihin tahansa foorumille kyselemään ohjeita, niin sieltä tulee ohjeita kiinteytykseen (naps): vatsalihaksia tuhat päivässä ja juokse tunti -diipaa. Malleille vielä kehotukset vetää röökiä ja kokkelia nokkaan (no ei oikeesti, eihän?) Kuten sanoin, salille vaan perusliikkeitä tekemään, mutta kovalla sykkeellä. Kyykyn ja askelkyykyn eri variaatiot, hip thruster/glute bridge ja pystypunnerrus messiin. Ja se ryhti, muista se. Pyöräily ei tee välttämättä hyvää ryhdille, joka on oikeasti tärkeä jos haluaa hyvä vaikutelman antaa toimistolla. Niitä vatsalihaksia ei muuten kannata oikeasti edes tehdä hulluna, koska se voipi paksuntaa vyötäröä. Alkkarimalleilla näkyy lihasten ääriviivat silleen nätisti, mutta niillä ei ole rasvat kuitenkaan hullun alhaalla. Ei sellainen korppu ole pitemmän päälle valtavirran mielestä edes hot mama.

Kyllä se kroppa kiinteytyy (naps) siinä samalla, kunhan tosiaan siivoaa sen ruokavalion.

Kiinteyttävillä liikkeillä tarkotin pitkiä sarjoja ei niin painavilla vastuksilla, jostain olen tälläistä lukenut ohimennen...En mikään tosiaan mikään ekspertti näissä asiossa ole ja sen takia tänne tulinkin kyselemään neuvoja! Ja ruokavalion kokonaan uusiksi miettiminen kuuluu tottakai tähän uuteen ohjelmaan! Mikään ei ole mahdotonta, motivaatio minulla on ainakin kova ja uskon että voin onnistuakkin tavoitteessani. Kiitos kaikista vastauksista, varsinkin Timo Kettusen vastauksista on ollut suuri apu! :)

Kiinteyttävillä liikkeillä tarkotin pitkiä sarjoja ei niin painavilla vastuksilla, jostain olen tälläistä lukenut ohimennen...En mikään tosiaan mikään ekspertti näissä asiossa ole ja sen takia tänne tulinkin kyselemään neuvoja! Ja ruokavalion kokonaan uusiksi miettiminen kuuluu tottakai tähän uuteen ohjelmaan! Mikään ei ole mahdotonta, motivaatio minulla on ainakin kova ja uskon että voin onnistuakkin tavoitteessani. Kiitos kaikista vastauksista, varsinkin Timo Kettusen vastauksista on ollut suuri apu! :)

Nuo "kiinteyttävät, pitkät ja kevyet sarjat" on täyttä paskapuhetta. Se on vaan tekosyy olla treenaamatta kunnolla. "Kiinteytyminen" on sitä kun lihas kasvaa rasvakerroksen alla ja rasva jakautuu tasaisemmin ja tiiviimmin lihaksen ja ihon väliin. Rasvaa täytyy myös olla riittävän vähän, että voi olla "kiinteä". Rasva vähenee syömällä alle kulutuksen ja lihas kasvaa syömällä yli kulutuksen (kulutuksen ja syödyn energian suhdetta pitää siis vuorotella) ja treenaamalla sitä raskailla perusliikkeillä 5-12 toiston sarjoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiinteytymisestä voidaan puhua ehkä siinä kohtaa kun sammuu pakkasella hankeen ja lojuu siinä muutaman päivän. Jos ja kun tässä nyt kuitenkin kehon koostumuksesta puhutaan, niin jos tavoitteena on ne mallinmitat, niin en suosittelisi ensimmäisenä punttitreeniä. Oikea määrä oikeaa ruokaa oikeaan aikaan ja reilusti lenkkeilyä, eiköhän sillä jotain tapahdu.

Minkälaisia mallihommia tavoittelet? En ole alan asiantuntija, mutta eikö valokuva/alusvaate -ym. puoli ole erilaista kuin ne lavamallit? Jos tavoite on tuo ensimmäinen niin yllä olevat neuvot on varmaankin just päteviä, siellähän on hyvä olla juurikin kiinteä (..) ja ryhdikäs jne. terveen näköinen ja jos taas jälkimmäinen (mitä en suosittele!) niin eikö siellä katsota enemmän painoa ja tavoite on näyttää suunnilleen henkarilta ilman yhtään lihasta?

Kommentoin nyt siksi että olen saman kokoinen kun sinä ja tehnyt suunnilleen sitä mitä sulle tässä suositellaan, en siksi että tietäisin treenistä sinänsä. Taisin olla aika lailla täsmälleen samoissa mitoissa kun sinä nyt kun pari vuotta sitten aloitin reippaamman treenaamisen. Sitä ennen kyllä lenkkeilin ym. välillä mutta en mitenkään tavoitteellisesti ja lihaksia ei juuri ollut. Aluksi kävin puntilla 2-3 kertaa viikossa, tein voimailutyyppisiä isoja liikkeitä reippaalla tahdilla 6-10 x 3 sarjoja. Lisäksi hölkkää. Viimeisen vuoden olen juossut tavoitteellisemmin, harrastanut kamppailulajeja (tulee paljon punnerruksia ym. lihaskestävyyttä) ja punttia ehkä keskimäärin kerran viikkoon jos sitäkään. Tulos? Mittailin että lantio on 98 (kaventunut), vyötärö 78 (leventynyt, vatsa litteähkö), ry sama kuin ennen eli 87. Muutaman kerran olen käynyt kehonkoostumusmittauksissa ja niiden luotettavuudesta voi tietysti kiistellä, mutta varmaan ne sanoo oikeaan suuntaan: rasvaprosentiksi ne ilmoittaa 13-15 (ns. liian vähän) ja lihasmassaa taas on normaalia enemmän, testien mukaan ns. liikaa. En ole mitenkään lihaksikkaan tai rotevan näköinen, lähinnä juuri sellainen "kiinteä" ja ryhtiä on tullut ja vatsasta näkee että jotain on tehty. Mulla siis sama pituus sulla ja paino? No se on noussut ja on nyt siinä 69-71 korvilla. Keväällä punttikauden jälkeen oli 72.

Jos haluaisin olla näytösmallikunnossa (mitä olin sinun ikäisenä, hyvin lähellä sitä 90-60-90 ihannetta ja painoa alle 60), mun pitäisi laihduttaa yli 10 kiloa! :wtf: Se on ihan älytöntä kun ajattelee tuota rasvaprosenttia jonka mukaan ei pitäisi tämän painoisenakaaan laihduttaa yhtään. Mitä yritän sanoa, kuten Oranki jo ylempänä totesi, niin jos haluat näytösmalliksi, niihin mittoihin pääsemiseen ei kestä tehdä punttireeniä juuri ollenkaan. Tietysti fysiikoissa on eroa, mutta käytin nyt itseäni esimerkkinä kun olen sekä treenannut että joskus ollut noissa anorektisissa mitoissa joten teoriassa niihin pitäisi päästä nytkin jos jossain mielenhäiriössä haluaisi. Toivon että tämä ei ole sun tavoite vaan sellainen terveen näköinen kiinteytyminen (..) ja noi kuvamallihommat jolloin juurikin reipastahtinen treeni on hyvä idea. Ehdottaisin lajiksi myös kuntonyrkkeilyä jossa kaloreita kuluu mutta tulee myös lihaskestävyyttä. Kun saat itsesi hyvään kuntoon ja jos mallipuoli vielä houkuttelee ja tulee tarvetta päästä johonkin painoon niin puntin lopettamalla ja vastaavasti syömistä vähentämällä kiloja saa tiputettua (nesteet ja lihasmassa poistuu) suht helposti. Varmaan itseltäkin 3-5 kiloa lähtisi nopeasti jos lopettaisin treenit ja vähentäisin ravintoa vastaavasti.

Muut kommentoikoon jos nämä aatteet on ihan pielessä. :)

P.S. Syö paljon kasviksia ja proteiinia (liha, kala, kana, munat, maitotuotteet mutta ei sokerijugurtit, pavut jne.), hyviä rasvoja, leipänä ruisleipää jne. ja jätä ne herkut muille. :)

Kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille! Sain paljon vinkkejä ja apua vastauksista ja tästä on nyt suht helppo suunnitella oma ohjelma! Aloitan baletin lisäksi nykytanssin ja rupean tekemään lihaskuntoa kotona, rupean myös kiinnittämään enemmän huomiota ruokavalioon! Millekkään pikadieeteille en rupea vaan tähtään että olisin ns. kesäkunnossa kesänä 2013! Lenkkeilyn mahdollisuus on nyt aika pieni kun tulee talvi ja liukasta, tiedän että se olisi mahdollista mutten halua kiduttaa itseäni missään pakkasissa :D Kauhean vaikeata tämä aloitus kyllä on! Mutta toivotaan että tällä kertaa onnistun ja lupaan päivitellä sitten lähempänä tavoitetta tänne tuloksia! Kiitoksia vielä kerran! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom