Apu olisi tarpeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Proffa
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aloittanut elämäni ensimmäisen dietin n. kuukausi sitten (pudotusta n. 3kg), mitat nyt 174/95. Lähinnä asia, joka vaivaa on tuo ruokapuoli. Eli kiireisestä työstäni johtuen minulla ei ole mahdollisuutta (seli seli) syödä 5-6 ateriaa päivässä. Tällä hetkellä painan menemään ainoastaan kahdella aterialla. klo 12 aikaan syön työpaikkalounaan (norm. lautasellinen ruokaa, salaatti ja leipä) ja n. klo 19 aikaan kotona toisen aterian (yleensä tummaa makaroonia tai riisiä sekä pihvi, kanaa tai jauhelihaa. Joskus pelkän salaatin). Eli tässä pääasiassa kaikki syömiseni.
Lisäksi hölkkään n. 15 km /vko (3x5km), 2-3 salia (koko kroppa), 2 futis harjoitukset sekä pyöräilen n.50km/vko.

Eli asia, joka mietityttää: Voiko tällä syömisellä ja liikkumisella saada aikaan tuloksia vai tilttaako kroppa kesken? jaksamisen puolesta ei tähän mennessä ongelmia ole ollut.

Ei tuosta tule yhtään mitään, 2 "ateriaa" päivässä ja todella paljon IMO turhaa aerobista kulutusta.

Aika kiireinen sinun täytyy olla, jos et kykene edes laittamaan joka aamu 2-4 proteiini+öljydrinkkiä esim. Fun Light -pulloihin ja juomaan niitä sitten töissä parin tunnin välein pois.

Herää aikaisemmin. keittele kaurapuurot, ja täräytä sekaan raejuustoa.
Tee aamulla vaikka pari pientä muovirasiaa täyteen raejuustoa+mysliä tms+rasvatonta&maustamatonta jogurttia+jotain hedelmää.

Turhan pitkä on kyllä tuo väli 12--19 ilman sapuskaa.

Eikö töissä ole mitään mahdollisuutta pistää ruokaa jääkaappiin? Mulla on työpaikalla jääkaapissa raejuustoa, rahkaa, paljon vihreää, täysjyväleipää, juustoa ja kotona valmistettuja ruoka-annoksia (kanafileitä yms.). Sitten tietenkin työhuoneen laatikoista löytyy myös tonnikalaa ja proteiinipatukoita. Noista on sitten hyvä tehdä pikku aterioita. Jonkun raejuustopurkki+salaattia+tomaattia+kurkkua+ruisleipä juustolla aterian tekoon menee about 5 minuuttia ja sen syö samanlaisessa ajassa. Jos on oikein kiire, syön proteiinipatukan.

Dietillä on ainakin oman vähäisen kokemukseni mukaan ihan välttämätöntä syödä noin kolmen tunnin välein pieni ateria. Ehdottomasti kannattaa syödä 5-6 ateriaa päivässä. Muuten tulee vain helvetillinen nälkä, surkea olo ja sitten tulee vedettyä hillittömästi huonoa ruokaa (ja vaikka ei tulisikaan mässättyä, niin on ihan turha kiusata itseään noin).

Hulkki sanoi:
todella paljon IMO turhaa aerobista kulutusta.

Aika kiireinen sinun täytyy olla, jos et kykene edes laittamaan joka aamu 2-4 proteiini+öljydrinkkiä esim. Fun Light -pulloihin ja juomaan niitä sitten töissä parin tunnin välein pois.

Ok, myönnettävähän se on, että kyllä sitä varmaan aikaa olisi syödä, mutta kun ei osaa! Millaisia proteiini-öljydrinkkejä Hulkki suosittelisi?
Ihmetystä tässä aiheuttaakin eniten se, etten kiusaa itseäni (ei tule mättöfiilistä), eikä muutenkaan tunnu pahalta vaikka ruokailujen väli onkin todella pitkä. Mitä muuten tarjoitit "turhalla aerobisella kulutuksella"? ja mitä ihmettä meinaa IMO? :nolo:
Näistä ravinto hommista olen kyllä pihalla kuin saapas, mutta onneksi treenaamisesta muuten on n. 17 vuoden aktiivikokemus. Tuota painoa on vaan päässyt kertymään tod. vakavan loukkaantumisen jälkeen. Lihaa kropassa on ihan kiitettävästi ja siksi tavoitepaino onkin tuossa 80-85kg paikkeilla. Pitäisi vaan löytää minulle sopiva tapa, jolla siihen pääsisi :wall:

Proffa sanoi:
Mitä muuten tarjoitit "turhalla aerobisella kulutuksella"? ja mitä ihmettä meinaa IMO? :nolo:
No liika aerobinen syö lihasta. Harrastat aivan liikaa aerobista. IMHO ;)

IMO= In My Opinion = Minun mielestä
IMHO=In My Honest Opinion=Minun rehellinen mielipide on..

Tai jotain vastaava

Proffa sanoi:
Ok, myönnettävähän se on, että kyllä sitä varmaan aikaa olisi syödä, mutta kun ei osaa! Millaisia proteiini-öljydrinkkejä Hulkki suosittelisi?

1 dl perusheraa ja 1 rkl rypsiöljyä on ihan hyvä välipala.

Proffa sanoi:
Ihmetystä tässä aiheuttaakin eniten se, etten kiusaa itseäni (ei tule mättöfiilistä), eikä muutenkaan tunnu pahalta vaikka ruokailujen väli onkin todella pitkä.

Ainakin itsellä elimistö tottui ennen tuollaisiin väleihin nopeasti. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi elimistölle (ja dieetille) hyväksi. Syödä pitää vaikka väkisin.

Proffa sanoi:
Mitä muuten tarjoitit "turhalla aerobisella kulutuksella"?

Varmaan turhan paljoa näin dieetin aluksi, ja tuolla ruokamäärällä. Tiputa Aerobinen vaikka yhteen lenkkiin futiksen lisäksi. Lenkkiä voit lisätä sitten kun olet jo hiukan painoa pudottanut, ja loput läskit istuu tiukemmassa.

Proffa sanoi:
Millaisia proteiini-öljydrinkkejä Hulkki suosittelisi?
Drinksujen tarkka sisältö on ihan mieltymyksistä kiinni, mutta itse olen jo yli vuoden ajan korvannut joka päivä 2-4 ateriaa päivässä seuraavanlaisilla sekoituksilla:

- 30 g herakonsentraattia
- 25 g maitoproteiinia
- 10 g pellavansiemenöljyä
- 30 g oliiviöljyä
- Fun Lightia

Ensin sheikkeriin laitetaan noin 2-2.5 dl vettä, minkä jälkeen päälle heitetään hera ja maitoproteiini (nimenomaan tässä järjestyksessä, muuten tavara ei sekoitu yhtä hyvin) ja ravistetaan kohtalaisen voimakkaasti. Kaadetaan koko puuro tyhjään puolen litran Fun Light -pulloon (tai vastaavaan). Sheikkerin seinille jäänyt tavara ohennetaan pariin noin puolella desillä vettä (ravistetaan) ja kaadetaan pulloon. Tähän päälle mitataan vaikka keittiövaa'alla öljyt ja Fun Light, ja ravistetaan (pulloa). Lopuksi täytetään pullo lisäämällä tarpeeksi vettä. Ravistetaan.

Näitä puolen litran drinkkejä olen sitten ottanut mukaan luennoille, duuniin yms. Kesällä yleensä kylmäkassissa. Erittäin kätevä tapa saada pitkin päivää laadukasta proteiinia ja hyviä rasvoja.

Kannattaa tosin huomata, että nuo meikäläisen drinksut ovat kohtuullisen paksua tavaraa eivätkä välttämättä käy makunsa puolesta kermaperseille. Koostumukseltaan helpommin juotavia ja paremman makuisia drinkkejä saa varmasti käyttämällä proteiinina pelkkää heraa ja öljynä pelkkää rypsiöljyä.
Mitä muuten tarjoitit "turhalla aerobisella kulutuksella"?
Fysiikkatreenin tarpeisiin teet aivan liikaa aerobista. Toki jos tavoitteesi ovat esim. kestävyys- tai kuntourheilupuolella, voivat nuo määrät olla sopiviakin, mutta kehon ulkonäön parantamiseen tähtäävään treeniin (fitness ja kehonrakennus) tuollaiset määrät ovat liiallisia ja saisit parempia tuloksia jos karsisit suorittamasi aerobisen liikunnan määrää.

Transparent sanoi:
Varmaan turhan paljoa näin dieetin aluksi, ja tuolla ruokamäärällä. Tiputa Aerobinen vaikka yhteen lenkkiin futiksen lisäksi. Lenkkiä voit lisätä sitten kun olet jo hiukan painoa pudottanut, ja loput läskit istuu tiukemmassa.

Mutta mitenkäs kun tuota samaa treeniä (tosin futis vaihtuu talvella salibandyyn) olen harrastellut jo jonkin aikaa ennen "dietin" alkua. Jos vähennän radikaalisti aerobista ja energian saanti pysyy tässä/kasvaa (jos lisään syömistä), eikös silloin rupea taas ihraa kertymään?

Enpä usko koska oot tähän asti syöny niin helvetin vähän että sulla on varmasti varaa syödä enemmän kun tällähetkellä. kunhan vaan katot mitä syöt ja reenaat punttii kovaa.

mokoma sanoi:
Enpä usko koska oot tähän asti syöny niin helvetin vähän että sulla on varmasti varaa syödä enemmän kun tällähetkellä. kunhan vaan katot mitä syöt ja reenaat punttii kovaa.

Ok. Nyt on viikko menty 5-6 safkalla päivässä ja myönnettävähän se on, että puhtia on melkein liikaakin välillä. Muutin myös hieman tuota treenausta, eli su-pe harjoittelua on tullut ehkä jo liikaakin (lenkkiä se norm. 3x5km, kaksi futistreeniä (n. 60 min/kpl) ja lisäksi kolme 45 min. salisettiä), mutta olo on niin hyvä, että on pakko painaa. :hyper:
Lisäksi olen nyt hieman laskeskellut keskimääräistä energiansaantia ja se pyörii siinä 2000-2500 kcal/pvä, josta n. 40% hiilareista 40 % proteiineista ja 20% rasvoista (ei ihan optimi, mutta yritän parannella vielä). Kertokaahan oi suuret gurut :worship: : Pitäisikö mielestänne lisätä vieläkin energiansaantia, vai voiko tällä odotella jonkin asteisia tuloksia?

Nuo futis treenit kuluttavat paljolti sun energia varastoja, joten tuo 2000-2500kcal tuntuu aika pieneltä määrältä ja ainakin hiilarisuhde protskuihin saisi mielestäni olla suurempi...olisi tietysti hyvä tietää että minkä kokoisesta kaverista on kyse?

Hans sanoi:
Nuo futis treenit kuluttavat paljolti sun energia varastoja, joten tuo 2000-2500kcal tuntuu aika pieneltä määrältä ja ainakin hiilarisuhde protskuihin saisi mielestäni olla suurempi...olisi tietysti hyvä tietää että minkä kokoisesta kaverista on kyse?

Koko on "kevyt" 174cm/95kg :itku:
Tässä on kuitenkin ihan kohtalaisesti myös lihasta, mutta tuollainen 10-15kg olisi tarkoituksena saada pois.

Hans sanoi:

No helvetin hyvältähän tuo jo vaikuttaa. Ei sitä aerobista kannata hirveästi pelätä, kunhan pidät vain protskun ja hyvien rasvojen saantisi korkealla.

Proffa sanoi:
Koko on "kevyt" 174cm/95kg :itku:
Tässä on kuitenkin ihan kohtalaisesti myös lihasta, mutta tuollainen 10-15kg olisi tarkoituksena saada pois.

all right, elikkä tuo sun pituus/painosuhde muuttaakin asian, elikkä sitten ei tarvitse hiilarien saamisesta huolia vaan lähinnä niiden kulutuksesta, koska painoa haluat tiputtaa (mä kun mielessäni ajattelin futarin vähän kevyt rakenteisemmaks :nolo: ) varmaankin ihan hyvä suhde sitten tuo protsku hiilari, omasta mielestä kalorien säätely toimii hyvin +/- 300kcal, jolloin voi lisätä tai tiputtaa diettauksen mukaan, muista myös että kun syöt 5-6 ateriaa, jokaisen aterian ei tarvitse olla mikään älytön satsi kunhan ravintoarvot on kohdallaan!!! Ja varmaankin tavoitteena sulla on kuitenkin lihaksien säilyttäminen :D

teijo sanoi:
No helvetin hyvältähän tuo jo vaikuttaa. Ei sitä aerobista kannata hirveästi pelätä, kunhan pidät vain protskun ja hyvien rasvojen saantisi korkealla.

Mä kun luulin että kevyt futari hakee lihasmassaa...ihmettelinkin jo vähän noita kaloreita :nolo:

Hans sanoi:
Mä kun luulin että kevyt futari hakee lihasmassaa...ihmettelinkin jo vähän noita kaloreita :nolo:
Futareitakin on onneksi monenlaisia :D
Eli tosiaan tarkoituksena olisi pudottaa painoa (kiinteyttää) ja säilyttää lihakset mahdollisimman hyvin.

mokoma sanoi:

Nyt olen lisännyt syömistä ja hieman vähentänyt aerobista ja lisännyt salia -> paino on kuitenkin noussut 3 kg, vaikka tarkoituksena on vähentää painoa!. Voiko tämä johtua siitä, että elimistö on "säästöliekillä". Vaikka olen lisännyt syömistä, niin silti viikon aikana kertyneet kca ovat "vain" n. 13600, kun taas kulutetut ovat n. 2300. Saaduista kaloreista n. 30% rasvoista, 30 hiilareista ja 40% proteiineista. Jos jatkan samalla kaavalla, onko mahdollista, että paino kääntyy laskuun jossain vaiheessa, vai jatkuuko tämä maitovalaaksi muuttuminen? :urjo:
Rupeaa hiljalleen epätoivo valtaamaan :itku:
Todellakin ainoana ongelmana on tuo vatsanseutu n. 96 cm, humppakahvat valtaavat alaa! Muuten kroppa on suht timmissä kunnossa :D

Luultavasti tuo nyt tullut 3 kg on vain nestettä, eli siitä ei huolissaan kannata olla. Jos ei ole porsaan lailla ruvennut syömään, on suorastaan mahdotonta että tuo 3 kg jotain kiinteämpää tavaraa olisi.

Joten seuraile tilannetta vaikkapa seuraava viikko vielä ja katso miten tilanne lähtee kehittymään. Ei noihin päivittäisiin painonvaihteluihin kannata muutenkaan liikaa huomiota kiinnittää. Jos nimittäin syöt vaikka reilun suolaisen aterian, saattaa se suolanmäärä kerätä kroppaan reilusti nestettä ja heitellä painoakin sitten reilusti. Tämä neste sitten poistuu pikkuhiljaa yleensä seuraavan päivän aikana kun vaan muistaa juoda tarpeeksi.

Joo ei todellakaan syytä huolestumiseen. Kun aikasemmin söit niin heikosti niin nyt voi olla vähän totuttelemista tähän uuteen juttuun. Just niin kun timpa sano niin elimistössäs on varmasti enemmän nestettä ku ennen ja sen lisäks alkanu tuleen lihaa lisää.

En oikeen ymmärtäny noita sun kaloreita. onko toi 2300 päivän kalorit vai puuttuuko siitä yx nolla?

Back
Ylös Bottom