Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Mielenkiintoista ja mukavaa luettavaa vaihteeksi tälläkin forumilla. Pari pointtia kuitenkin...

BSD/Mach-hybridikerneli on ihan kiistatta nopeampi (ja vakaampi) kuin Windowsin läski ja huonosti suunniteltu ydin.
Itseasiassa NTOS ei ole monoliitti-kerneli jos sitä tarkoitit? (i.e. fatkernel). Se myös on hybridi (subsysteemit ajetaan userlandissa).
Se tosin muistuttaa monoliittia koska suurin osa järjestelmäpalveluista on samassa muistiavaruudessa kernelin kanssa.

Mach on ollut jo muutaman sukupolven kondiksessa mutta funnel -perinnöstä ei ole kovin pitkää aikaa.

Ja siihen päälle vielä muutama Applen oma neronleimaus kuten Quartz Extreme -grafiikkakiihdytys (käyttöliittymä tuotetaan ikään kuin se olisi 3D-peligraffaa, joten se pääsee käyttämään näytönohjaimen omaa kiihdytystä eikä syö prosessorin tehoja) ja keskitetyn järjestelmärekisterin puute (järjestelmä ei hidastu ja kerää paskaa, vaikka siihen asentaisi miljoona ohjelmaa).
Unohdit Core Animation, Imagen ja muut core-tekniikat. Cocoan ja ylipäätään aivan käsittämättömän hienosti suunnitellun kehitysympäristön. Olen winkkariin ja mobiilialustoille kehitellyt vuosien saatossa jonkin verran softia erinäisillä työkaluilla ja ympäristöillä. Cocoaan tutustumisen jälkeen ei voi muuta kuin haukkoa henkeä sen tehokkuudesta, monipuolisuudesta ja helppoudesta. (kannattaa lukaista Arsista se from win32 to cocoa artikkelisarja niin saa vähän osviittaa )
 
Itseasiassa NTOS ei ole monoliitti-kerneli jos sitä tarkoitit? (i.e. fatkernel). Se myös on hybridi (subsysteemit ajetaan userlandissa).
Se tosin muistuttaa monoliittia koska suurin osa järjestelmäpalveluista on samassa muistiavaruudessa kernelin kanssa.

Oikeastaan homma taitaa mennä niin päin, että myös BSD/Mach on todellisuudessa aika monoliittinen tapaus, vaikka sitä hybridiytimeksi kutsutaankin. Suurin osa kamasta pyörii käsittääkseni kernel-tilassa. Oleellinen ero Win- ja Mäk-ytimien välillä ei ole niiden monoliittisuuaste, vaan se, että Mäkin ydin on vaan pirusti paremmin toteutettu.

Unix-pohjaan siirtyminen on suunnilleen paras yksittäinen teko, jonka käyttöjärjestelmän suunnittelija voi tehdä. Vaatii kohtalaisesti kiveksiä ja taitoa, jos meinaa kernel-suunnittelussa oikeasti haastaa useiden Unix-nörttisukupolvien kasaantuneen tietotaidon. Linus Torvals kavereineen on pystynyt heittämään ihan pätevän haasteen, mutta samaa ei ehkä voi sanoa Microsoftin kernel-miehistä.

Unohdit Core Animation, Imagen ja muut core-tekniikat. Cocoan ja ylipäätään aivan käsittämättömän hienosti suunnitellun kehitysympäristön. Olen winkkariin ja mobiilialustoille kehitellyt vuosien saatossa jonkin verran softia erinäisillä työkaluilla ja ympäristöillä. Cocoaan tutustumisen jälkeen ei voi muuta kuin haukkoa henkeä sen tehokkuudesta, monipuolisuudesta ja helppoudesta.

Joo, ohjelmoijan näkökulmasta Mäkin konepellin alta löytyy vaikka mitä. Esimerkiksi Leopardissa julkistetut Core Animation ja FSEvents ovat oikeasti aivan pirun käyttökelpoisia ja innovatiivisia teknologioita, ja nyt kun Leopardin julkistuksesta on kulunut jo yli puoli vuotta, on markkinoille alkanut putkahdella hienoja ohjelmia, jotka hyödyntävät noita kekseliäästi. Windows-puolella voidaan vain haaveilla esimerkiksi FSEventsin tarjoamasta mahdollisuudesta monitoroida tiedostojärjestelmän meininkejä. (Osalle noista core-mediatekniikoista kai löytyy jotain köyhän miehen korvikkeita myös Windows-puolelta?) Apple on selvästi päättänyt olla ladunavaaja paitsi tyylissä, myös teknologiassa.

Ja Cocoa-framework on tietysti kaikkinensa aivan ihastuttava. Applen kunnianhimoinen laadunvalvonta näkyy hyvin juuri siinä, että ne samat perinteiset Mäkki-hyveet (johdonmukaisuus, yksinkertaisuus, toimivuus, tyylikkyys) näkyvät paitsi tavallisen käyttäjän käyttöliittymässä, myös ohjelmointiympäristössä. En tiedä, voiko koodaaminen koskaan tuntua suorastaan tyylikkäältä ja nautinnolliselta, mutta Cocoa-ohjelmointi pääsee kyllä ainakin lähelle.

(Tosin koodailen ihan vain harrastuspohjalta enkä ole siinä mitenkään edistynyt, joten tätä höpinääni ei nyt kannata lukea minään asiantuntijalausuntona).

(kannattaa lukaista Arsista se from win32 to cocoa artikkelisarja niin saa vähän osviittaa )

Joo olen lukenutkin tuon. Ihan kiinnostava väite ja teoria. Faktahan on, että keskimäärin Mäkille julkaistavat freeware- ja opensource-ohjelmat ovat nykyisin laadukkaampia kuin Windowsille ilmestyvä kakka. Ei ole ihan tuulesta temmattua, että Cocoa olisi tähän syynä.

Ah, taas on puolikovaa puntissa kun pääsi hehkuttamaan omenan ihanuutta. :david:
 
Applen kunnianhimoinen laadunvalvonta näkyy hyvin juuri siinä, että ne samat perinteiset Mäkki-hyveet (johdonmukaisuus, yksinkertaisuus, toimivuus, tyylikkyys) näkyvät paitsi tavallisen käyttäjän käyttöliittymässä, myös ohjelmointiympäristössä. En tiedä, voiko koodaaminen koskaan tuntua suorastaan tyylikkäältä ja nautinnolliselta, mutta Cocoa-ohjelmointi pääsee kyllä ainakin lähelle.

Olen täysin samaa mieltä. Tuo nimenomaan paistaa läpi heti kättelyssä.

Eräs asia mikä ärsytti suunnattomasti winkkaria koodatessa oli käyttöliittymä yms. kirjastojen toteutus. Olen aina pyrkinyt tekemään ns. "Designed by UI guidelines" -ohjelmia eli noudattamaan lähes pilkuntarkasti käyttiksen valmistajan suosituksia. Winkkarilla tuo ei ole edes mahdollista koska vain Microsoftilla itsellään on käytettävissä uusimmat UI-elementit (Officen toolbarit, jne). Jos haluat saman näköistä pitää kaikki nuo elementit koodailla itse käsin alusta lähtien. Miksi ihmeessä?!?

Cocoalla tilanne on täysin päinvastainen. Kaikki ne elementit mitä Applen omat ohjelmat käyttävät ovat suoraan appKitistä. Joutuu näkemään jopa vaivaa jos haluaa erilaista kuin UI-suositukset sanovat. Ohjelmista tulee siis "Ilmaiseksi" yhteneväisiä, johdonmukaisia ja samalla tavalla toimivia. Cocoalla saa lisäksi valtaisan määrän asioita kaupanpäälle ilman riviäkään koodia. Ja silti taustalla on erittäin tehokas, joustava ja muokattavissa oleva framework eikä mikään legopalikoita-OCX-tyyliin-hässäkkä. Delegaatit, kategoriat, key-value-coding ja binding, valmiit design patternit sun muut. Kilokaupalla uusia asioita ja tekniikoita mutta silti kaikki on helpompaa omaksua kuin koskaan winkkari-koodailun aikoina. Täytyy nostaa hattua NeXT:n jannuille jotka pistivät homman alulle vuonna miekka ja magia.

Toinen suuri ero on siinä, että toisin kuin Microsoft, Apple syö omaa koiranruokaansa ;)
Ohjelmistotermein siis Apple kehittää Cocoan ja tekee sillä myös omat ohjelmansa (kaikki iLife-ohjelmat, Aperture, xCode, iWork, jne). Microsoft kehittää .net:n sun muut mutta ei edes itse käytä omia työkalujaan omien ohjelmiensa tekemiseen. Miksi? Eikö ne kelpaa?

Kun cocoa-pakettiin lisätään shark, openGL-profiler, instruments niin täytyy vain ihmetellä että apple jakaa tuota ilmaiseksi.

Niin ja sama tilanne täälläkin eli OSX-ohjelmointi ei ole varsinaisesti leipätyö mutta eka share/freeware projekti valmistuu näillä hetkillä.
 
vaikka en ymmärrä sanaakaan, niin minulla on sellainen tunne, että keskustelu on laadukkaampa, kuin koskaa aiemmin tässä threadissa.
 
vaikka en ymmärrä sanaakaan, niin minulla on sellainen tunne, että keskustelu on laadukkaampa, kuin koskaa aiemmin tässä threadissa.

Tosin, tuollaisesta keskustelusta ei noin yleisellä tasolla ole mitään hyötyä. Tässä kun kai alunperin oli tarkoitus kartoittaa, että mikä sopii normaalikäyttäjälle (se on tosin karannut käsistä jo kauan sitten :D), nyt on sitten menty jo siihen, että kummalle on mukavampi koodata...

Itsekään en tod. ole mikään koodari (ainoastaan ABAP ja SAPscript on työn takia jossain määrin tuttua + joskus nuorempana tuli "leikittyä" basicilla ja C++:lla), joten tuollaiseen keskusteluun ei oikein ole eväitä lähteä mukaan. Veikkaan, että sama ongelma monella muullakin, joten voipi jäädä noihin osallistuminen muutaman henkilön harteille ;)
 
Juu, keskustelua noi eivät rikasta, koska kooditasolla oleva keskustelu on aivan turhaa loppukäyttäjän osalta. Mutta eipä tuota siis kielletä, keskustelkoon vain jos sanottavaa on. Konkreettisemmalla tasolla elävä keskustelu on poikinut tämän ketjun osalta sen, mikä sen ideakin keskustelupalstalla on, eli keskustelua.
 
Ensin:

Mike sanoi:
No kyllähän nyt valtaosalla se bugittaa, poikkeuksista ei voida vetää johtopäätöstä, että se olisi valmis ja hyvä käyttis. Onhan se nyt aika paska tekele vielä.

ja sitten:

Suljetaan ne silmät vain ja uskotellaan, ettei kellään ole ollut Vistan kanssa ongelmia.

Osaatko Mike ilmaista nuo kaksi lausetta kvantitatiivisesti vaikka prosenttiosuuksina :)

Vakavammin - mielestäni Microsoft tekee hölmösti kun väkisin myy käyttistä niin moneen rautakonfikseen. Tuotteet olisi paljon parempia, jos virallisia versioita tulisi vain isojen valmistajien uusien laitteiden mukana eikä uusia major versioita väkisin backportattaisi isoisän aikaisiin laitteisiin ollenkaan. Uuden Windows arkkitehtuurin systeemitestaus on aika mahdoton urakka kun laitekonfiksia on varmaan kymmeniä tai satoja miljoonia erilaisia.

Vanhoja koneita ja itse kasattuja laitteita varten olisi sitten joku jatkuva beta-ohjelma, josta käyttiksen saisi ilman mitään lupauksia nimellistä korvausta vastaan tai ilmaiseksi.
 
Vanhoja koneita ja itse kasattuja laitteita varten olisi sitten joku jatkuva beta-ohjelma, josta käyttiksen saisi ilman mitään lupauksia nimellistä korvausta vastaan tai ilmaiseksi.

Mä veikkaan, että itse kasattujen koneiden kanssa on vähemmän ongelmia kuin valmispaketeilla.
Jengi joka itse kasaa koneensa, myös tekee sen sen mukaan, että jos Vistaa aikoo pyörittää niin koneessa myös vääntö riittää.

edit:
ylläoleva kommentti ei minkään tason faktaa, perustuu ainoastaan omiin ja kavereiden kokemuksiin :D
 
Ei se tehon loppuminen ole varmastikaan ongelma, vaan eri rautojen, väylien, driverien, BIOSsien jne. kombinaatioita on vaan liikaa. Jos katsot, miten kauan meni Vistan ensimmäisestä julkisesta betasta julkistukseen ja SP1:een, niin todennäköisesti testausta on kehitysprojektista reilusti yli 75%.
 
Ei se tehon loppuminen ole varmastikaan ongelma, vaan eri rautojen, väylien, driverien, BIOSsien jne. kombinaatioita on vaan liikaa.

Tuo on kyllä totta.
MS taisi jotenkin yrittää tuota ottaa huomioonkin SP1:n kanssa, ei nimittäin tullut kaikkiin koneisiin saataville samaan aikaan. Eli jos koneessa oli tiettyjä (listaa ei luonnollisesti julkistettu) komponentteja, niin sitä ei ensimmäisessä tai edes välttämättä toisessa aallossa saanut normaalisti updaten kautta. Eli ilmeisesti yrittivät saada sen SP1:n kohtuu hyvään toimintakuntoon mahdollisimman monelle kombolle.
 
vaikka en ymmärrä sanaakaan...

Ei se mitään. Uskot vaan meitä kun me todistelemme hienoilla termeillä ja insinööri-paskapuheella, että Mäkki on loistava. Ja jos Windows-juntit yrittävät jotain sössöttää, et usko niitä, sillä ne on väärässä. Hyvin helppoa. :)

Tosin, tuollaisesta keskustelusta ei noin yleisellä tasolla ole mitään hyötyä.

Häh? Hyötyä, tästä ketjusta? :hyper:

Vakavasti puhuen peruskäyttäjän kannalta on hyvin oleellista, onko hänen käyttöjärjestelmänsä hyvä vai huono koodausympäristö. Se peruskäyttäjä ei vaan todennäköisesti tiedä tätä. Hyvä koodausympäristö nimittäin tarkoittaa lyhyellä aikavälillä laadukasta ja toimintavarmaa softaa, ja vähän pidemmällä aikavälillä täysin uudenlaista ja innovatiivista softaa, jolla voi repiä hajurakoa kilpailijoihin. Windowshan oli vielä kymmenen vuotta sitten ihan ylivoimaisesti paras ohjelmointiympäristö, mutta nyt näyttää siltä, että kortit on jaettu uudelleen.

Yritän välttää teknisiä yksityiskohtia, jotta jengiä ei ala vituttaa, mutta yhden asian sanon: Mäkissä käytetty Cocoa-sovellusympäristö on ehkä hienointa mitä tietotekniikassa on keksitty sitten Commodore kuusnepan. Se tarjoaa ohjelmoijalle ilmaiseksi ja automaattisesti kaiken perustoiminnallisuuden (standardit käyttöliittymäelementit, undo/redo-mekanismin, drag’n’dropin, liittymät tiedostojärjestelmään ja järjestelmäpalveluihin, printtaamisen, jopa tietokantaliittymän jne). Tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että ohjelma sisältää jo valmiiksi kaiken perustoiminnallisuuden ja noudattaa Applen käyttöliittymäspeksejä, ja toiseksi se tarkoittaa sitä, että ohjelmoijan aika vapautuu siihen itse asiaan eli varsinaisen sisällön koodaamiseen. Silti Cocoa on myös täydellisen joustava, joten asiansa osaava koodaaja voi halutessaan määritellä kaiken uusiksi aina juuriobjektista lähtien. Ja Cocoa-kerroksen alla hyrrää iso joukko järjestelmätason palveluita, joilla ohjelmoija pääsee käsiksi todella järeisiin työkaluihin, mutta jotka ovat silti Applen tyyliin yllättävän helppokäyttöisiä. Nykyisin Mäkki-ohjelmoija voi varsin vaivatta käyttää esimerkiksi samoja järjestelmiä, joilla Spotlight-hakumoottori ja Time Machine toimivat.

Ohjelmien määrällähän Mäkki ei pysty kilpailemaan nyt eikä tulevaisuudessa, mutta laadun kanssa onkin sitten eri juttu. Mäkille ilmestyvä softa on nykyisin toiminnaltaan ja käyttöliittymältään esimerkillisen tyylikästä ja koherenttia verrattuna Windowsiin, jossa Microsoft sekoilee jopa omien ohjelmiensa epäjohdonmukaisten käyttöliittymien kanssa, puhumattakaan kolmansien osapuolten virityksistä.

Ja lisäksi kekseliäisyys tuntuu asuvan nykyisin Mäkki-leirissä. Delicious Libraryn kaltaiset softat ilmestyvät nykyisin Mäkille ensin ja Windowsille myöhemmin, jos koskaan. Väitän pokkana, että lähiaikoina etumatka vain kasvaa, kun ohjelmoijat oppivat kunnolla käyttämään uusia mahdollisuuksia ja tekemään itse Spotlightin ja Time Machinen kaltaisia killereitä. Esimerkiksi tiedostojärjestelmän metadatan ja FSEvents-järjestelmän avulla Delicious Libraryn idea olisi mahdollista viedä pykälää pidemmälle ja koodata henkilökohtainen sihteeriohjelma, joka hoitelisi ja hallinnoisi käyttäjän tiedostopaljoutta tämän puolesta. Sellainen softa olisi ihan vitun siisti, eikä onnistu Winukassa.

Tuon Oksankohdan linkittämän Ars Technica -artikkelisarjan yksi keskeinen väite on, että huomattava osa kuluttajapuolen parhaista ohjelmoijista haikailee nykyisin Mäkki-leiriin siirtymistä, ellei ole jo siirtynyt, koska se on nykyisin niin hyvä ohjelmointiympäristö. Se on kuulkaas niin, ettei Mäkki enää ole pelkkä graafikoiden ja muiden hampuusien lelu, se on nykyisin äärimmäisen insinööriuskottava vehje.
:kippis1:
 
Toinen suuri ero on siinä, että toisin kuin Microsoft, Apple syö omaa koiranruokaansa ;)
Ohjelmistotermein siis Apple kehittää Cocoan ja tekee sillä myös omat ohjelmansa (kaikki iLife-ohjelmat, Aperture, xCode, iWork, jne). Microsoft kehittää .net:n sun muut mutta ei edes itse käytä omia työkalujaan omien ohjelmiensa tekemiseen. Miksi? Eikö ne kelpaa?

Heh, hyvä ja hauskakin pointti. Miksei tosiaan?

Keskustelu on nyt aika pinnan alla täällä, missä rähinä ja mesoaminen. Missä kiivas keskustelu? Onneksi ohjelmoijat eivät sentään väittele täällä. :D
 
No niin, nyt on MacBookki käytössä. Tässä ensivaikututelmat:

Tyylikäs ulkonäkö (varsinkin kun vertaa siihen valkoiseen vastaavaan, joka näyttää ihan lasten lelulta), mutta ei mielestäni pätki ulkonäöllisesti esim. Sonyn läppäreitä. Tarroja ei kuitenkaan ole yhtään, joten siitä plussaa, kai... Heh! Koneen pohja on ihan sigamagee. Tuijottelen sitä ihan koko ajan, eikä tuu surffailusta yhtään mitään!!! Siis niinq oikeesti!!! NOT! Ei tossa mitään erikoista ole. Kuumuu kyllä jonkin verran. Tekee varmaan saman kaikissa läppäreissä, joten ei sitä nyt virheeksi voi sanoa.

Trackpad + nappi on suht perseestä surffailuun, mikä pätee kyllä moniin muihinkin kannettaviin. Ehkä MacBookPron kyhäelmä voisi olla paree. Kyllä tämä ulkoisen hiiren vaatii tai pitäisi olla ainakin joku rullan tyyppinen, jolla vierittää sivua alas päin. Oisko tähän mitään asetusta, että sais rullauksen suht luontevaksi? Nuolinäppäiet tietysti, mutta jotain muuta kuin osoittimella hissistä kiinni ja trackpadillä rullailemaan?

Näppis on ihan perus kannettavan näppis. Ei mitään huonoa, mutta ei mitään erityisen hyvääkään. Tarvii ulkoisen näppiksen, jos enemmän käyttää. Varmaan hommaan Applen langattoman näppiksen tälle.

Näyttö on turhan pieni. Esim. kun avaan pakkiksen foorumin, koko ruudun täyttää isot bannerit, eikä juurikaan foorumin aihealueita ole näkyvissä. Tämän korjaa ulkoinen näyttö, jahka saan hommattua mini-DVI -> DVI-piuhan tai adapterin. Resot kai muuten on ihan sopivat näin pienelle näytölle.

MacOSX - ei tää nyt niin kummonen ole. Toki on parempi ja tyylikkäämpi kuin Windows, mutta ajan myötä uskon olevan ihan yhtä tylsä. On vähän sama fiilis kuin jos käyttäisi KDE:tä Linuxissa. Toimintavarmuuden uskon olevan paremman pitkän ajan kuluessa Windowsiin verrattuna. IMovie on cool ja ehdottomasti parempi kuin Windowsin Movie Maker!

Juu, ja telakka olisi tähän hyvä, mutta eipä taida saada, toisin kuin PC-läppäreihin.

Vistan ja muut softat asennan tähän viikonloppuna ja sitten siitä suorituskyvystä raporttia.
 
No niin, nyt on MacBookki käytössä. Tässä ensivaikututelmat:
Trackpad + nappi on suht perseestä surffailuun, mikä pätee kyllä moniin muihinkin kannettaviin. Ehkä MacBookPron kyhäelmä voisi olla paree. Kyllä tämä ulkoisen hiiren vaatii tai pitäisi olla ainakin joku rullan tyyppinen, jolla vierittää sivua alas päin. Oisko tähän mitään asetusta, että sais rullauksen suht luontevaksi? Nuolinäppäiet tietysti, mutta jotain muuta kuin osoittimella hissistä kiinni ja trackpadillä rullailemaan?

Koitapa pistää kaksi sormea trackpadille ja liikutella kättä... Pitäisi skrollata...
 
Kuumuu kyllä jonkin verran. Tekee varmaan saman kaikissa läppäreissä, joten ei sitä nyt virheeksi voi sanoa.

Trackpad + nappi on suht perseestä surffailuun, mikä pätee kyllä moniin muihinkin kannettaviin. Ehkä MacBookPron kyhäelmä voisi olla paree. Kyllä tämä ulkoisen hiiren vaatii tai pitäisi olla ainakin joku rullan tyyppinen, jolla vierittää sivua alas päin. Oisko tähän mitään asetusta, että sais rullauksen suht luontevaksi? Nuolinäppäiet tietysti, mutta jotain muuta kuin osoittimella hissistä kiinni ja trackpadillä rullailemaan?

Näppis on ihan perus kannettavan näppis. Ei mitään huonoa, mutta ei mitään erityisen hyvääkään. Tarvii ulkoisen näppiksen, jos enemmän käyttää. Varmaan hommaan Applen langattoman näppiksen tälle.

Tässä syy miksi työssäni ei macbook vielä kelpaa. Ei normi eikä Pro. Selitän:

Teen paljon töitä muualla kuin pöydällä. Apple suosittelee läppäreitään käytettävän pöydällä/tasaisella pinnalla. Lähes järjetöntä. Se on läppäri, herranjestas. No, minkäs sille voi jos pohja kuumenee. Ja vastauksena ongelmaan on ThinkPad koneet. Pohja käy maximissaan n. 40 asteessa, ja tämä silloin kun upotan koneeni patjaani sängyllä. Muutenkaan kone ei oikeasti vain kuumene mistään, ja silti hiljainen. Hyvä niin.

Toiseksi, onhan touchpad pöytäkäytössä ergonominen. Ja Macissa se on hyvä käyttää, toimii kuin unelma. Mutta käytäppä vitun hankalassa asennossa jossain parin räkkikaapin välissä tai muuten vittumaisessa asennossa. Tatti on silloin omiaan, pelkkä sormen vapaa liike riittää, ja mikäs sen estäisi. Ja TP:ssä tatti toimii helvetin hienosti. TouchPadikin on käytettävä, mutta ei yhtä hyvä kuin MB-sarjalla.

Ja TP näppiksestä kenelläkään ei voi olla huonoa sanottavaa, hakkaa monet erilliset näppäimistöt ja on yksinkertaisesti loistava tuntumaltaan. Ei se Macbookkienkaan näppis huono ole, parempi kuin suurimmassa osassa noista halpisPC-läppäreiden näppiksistä.


Mutta juu, onnea uuden Macin omistajalle, toivottavasti tykkäät :)

Onko Macbookeissa missään muuten liikkeen- ja asennontunnistinta? Eli voitte tylsinä hetkinä ihmetellä 3D-kuvaa jossa läppärinne näkyy ja pyörii kuten käsissänne pyöritätte..? Tämä nimittäin on taas liitetty tuohon Ibarin hämmästyttävän toimivaan kovon suojausmekanismiin, joka pysäyttää sen pyörimisen(siis jos ei sisuksissa ole SSD-levyä) jos havaitaan mahdollinen kolahdus.

Yllä muutama kohta, jotka jos ja kun paranevat, saan minäkin ylipuhuttua IT-ostoista päättävät tahot duunissa siitä, että voisin ottaa MacBook Pron kokeiluun. Odotan oikeasti tätä päivää.
 
kovon suojausmekanismiin, joka pysäyttää sen pyörimisen(siis jos ei sisuksissa ole SSD-levyä) jos havaitaan mahdollinen kolahdus.
Tuo on tainnut olla jo kauan Applen koneissa. Kokahdus taas ei auta yhtään mitään, silloin homma on jo perseellään, Maceissa se on kiihtyvyys joka kovon pysäyttää.

Eli ei taida olla paljon iloa jos kovo stoppaa kun läppäri kohaltaa lattialle, sen pitää olla jo sammuksissa ennen osumaa.
 
Tuo on tainnut olla jo kauan Applen koneissa. Kokahdus taas ei auta yhtään mitään, silloin homma on jo perseellään, Maceissa se on kiihtyvyys joka kovon pysäyttää.

Eli ei taida olla paljon iloa jos kovo stoppaa kun läppäri kohaltaa lattialle, sen pitää olla jo sammuksissa ennen osumaa.

Siis olin hieman epäselvä. Ja tosiaan, tuon TP:n anturahässäkänkin nimi taitaa olla kiihtyvyysanturi, mutta asentotunnistinkin löytyy.

Ja mahdollisella kolahduksella tarkoitin tulevaa :)

Vielä lisäystä. ThinkLight, eli se näppärä ledi näytön yläreunassa joka valaisee näppiksen. Ihan kätevä kun vetää näytön minimikirkkauksille akkukeston nimissä ja härää jossain illalla/pimeässä huoneessa.
 
Back
Ylös Bottom