Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Firefox 3 on myös minusta paljon nopeampi kuin kakkonen (Beta 4:sta lähtien). Voi tosin olla placeboakin mutta Tietokone ainakin on samaa mieltä: http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=33117

Outo juttu muuten se, että mulla on työkoneella ja kotikoneella tällä hetkellä tasan sama versio Firefoxista, mutta kotikoneella (Vista 64bit) on varmaan 2x nopeampi kuin työkoneella (XP Pro) vaikka siis olisivat kotona kytkettynä samaan wlan verkkoon.

Syytä en tiedä, mutta jos FF 3 nopeuttaa vielä entisestään niin sitte on netin selaus kotikoneella TODELLA nopeaa :)

Outo juttu muuten se, että mulla on työkoneella ja kotikoneella tällä hetkellä tasan sama versio Firefoxista, mutta kotikoneella (Vista 64bit) on varmaan 2x nopeampi kuin työkoneella (XP Pro) vaikka siis olisivat kotona kytkettynä samaan wlan verkkoon.

Minullakin tuntuu olevan kotona paljon nopeampi OSX:n puolella kuin Bootcamp- Windows XP:ssä ja tässä duuni-PC:ssä jossa on myös Win XP Pro. Jännä juttu. Olisikohan 64-bittisyydellä jotain tekemistä asian kanssa?

Minullakin tuntuu olevan kotona paljon nopeampi OSX:n puolella kuin Bootcamp- Windows XP:ssä ja tässä duuni-PC:ssä jossa on myös Win XP Pro. Jännä juttu. Olisikohan 64-bittisyydellä jotain tekemistä asian kanssa?

Voi olla siinäkin syy. Tosin, työkoneella on firman politiikasta johtuen aika perhanan paljon erilaista softaa taustalla pyörimässä, joten voi olla, että joku niistäkin hidastaa.

Sekoitin näköjään sun kommentit Dobeyn kommenttien kanssa.
Hyvä jos sulla on kokemusta osx tigeristä tai leopardista.
Meillä on duunissa Linux, XP ja OSX koneita, joista eniten olen viime aikoina käyttänyt XP:tä, mutta olen mä tuon OSX:n kanssa sen verran puljannut, että siitä tällä koulutuksella voi jo jotain kirjoittaakin. Sitä ennen on tullut läpikäytyä useita MS käyttiksiä. Suurimman osan softasta mitä olen kirjoittanut olen tehnyt HP-UX ympäristössä (satoja tuhansia rivejä työkseni, viimeiset 90-luvulla).

Korkeakouluaikoina tuli Macciä käytettyä paljonkin niin huviin kuin hyötyyn graafisella puolella. Ekat Apple-kokemukset on Apple II:sta, jolla pelattiin hulluna Wolfensteinia ja Swashbuckleria koulun jälkeen. Privaattipuolella kokemusta on MS käyttiksistä MS-DOS 1.0:sta lähtien sekä Linuxista alkaen vuosista, jolloin kernelin versionumero alkoi nollalla.

En siis ole Mac-mies enkä halua kyllä olla Windows tai Linux-mieskään. Pelkkä mies riittää minulle paremmin kuin hyvin. Minulla ei ole mitään tunnesidettä näihin matolaatikoihin - ne on työkaluja ja/tai leluja. Hyvä juttuhan se Applen kannalta on, että saa luotua vahvan tunnesiteen brändilupauksen ja kuluttajan välille. Valitettavasti tämä tunneside purkautuu Internetissä fanboy-ilmiönä, jossa keittiöinsinöörit vänkää termeillä joista eivät hevon helvettiä yleensä ymmärrä.

No ainakin koneissa löytyy eroja, sillä Vista tuo mukanaan päivitykset koneisiin. OSX menee vuosia vanhaan koneeseen, OSX tahtoo keventyä joka versiolla, Windows päinvastoin.

Eiköhän tuosta uskonkappaleen lailla toisteltavasta paskapuheesta voisi jo pikkuhiljaa luopua. Jos se Os X kerran kevenee joka versiolla niin miksi nykyään suositellaan peruskäyttöönkin 2 gigaa muistia, kun 2 vuotta sitten riitti (muka) 512 megaa. Ja ihan turha sanoa, että ohjelmat vievät muistia, OS X:n on kokonaisuus, kuten toinen uskonkappale sanoo, joten sen mukana tulevat ohjelmat pitäisi pystyä pyörittämään samalla muistimäärällä.

Mutta joo, ei se semmoinen ole kuin Vista, että koko kone menee uusiksi ja sittenkin vaikeuksia toiminnan kanssa.

Kuinkahan kertaa mäkin olen jo sanonut, että mulla toimii Vista ihan loistavasti. Ei mitään ongelmia ollut pitkiin aikoihin (SP1 jälkeen).

Eli vaikka joillain käyttäjillä olisikin ongelmia, niin ei se tarkoita, että Vista ei toimi kenelläkään.

Siitä tulikin mieleeni, että käyttikö kukaan joskus muinaisessa historiassa sitä IBM:n omaa käyttistä? Se oli nimeltään joku OS/2 tai joku vastaava... mä "pääsin" sitä käyttämään muutaman vuoden, ei oikein vakuuttanut, joten en ihmettele, että se vähän niinkuin katosi.

Joskus kun OS/2 oli vielä hengissä ja ibarilla työskentelin, jouduin moista käyttämään sekä työkoneessa että antamaan asiakkaille tukea. OS/2 3:sta ja OS/2 Warp 4:sta on siis kokemusta. Vitut minä siitä käyttiksestä mitään tajunnut, eikä kiinnostanut sitten pätkääkään, mutta sen muistan, että työpaikalla oli ihan helvetisti OS/2-fanaatikkoja. OS/2 oli niiden mielestä parasta, mitä koneelleen voi tunkea, eikä vittu mitään muuta! Sitten kun OS/2 kuoli, siirtyivät arvatenkin Linux-leiriin, mutta Microsoft oli edelleen vähän kuin antikristus. En vain tajua tollasta fanaattisuutta, mutta mä olenkin tyhmä, enkä ymmärrä hyvän päälle. Mä käytän vähän kaikkea, mikä mielenkiintoiselta vaikuttaa.

Kuinkahan kertaa mäkin olen jo sanonut, että mulla toimii Vista ihan loistavasti. Ei mitään ongelmia ollut pitkiin aikoihin (SP1 jälkeen).

Eli vaikka joillain käyttäjillä olisikin ongelmia, niin ei se tarkoita, että Vista ei toimi kenelläkään.
No kyllähän nyt valtaosalla se bugittaa, poikkeuksista ei voida vetää johtopäätöstä, että se olisi valmis ja hyvä käyttis. Onhan se nyt aika paska tekele vielä.

Eiköhän tuosta uskonkappaleen lailla toisteltavasta paskapuheesta voisi jo pikkuhiljaa luopua. Jos se Os X kerran kevenee joka versiolla niin miksi nykyään suositellaan peruskäyttöönkin 2 gigaa muistia, kun 2 vuotta sitten riitti (muka) 512 megaa. Ja ihan turha sanoa, että ohjelmat vievät muistia, OS X:n on kokonaisuus, kuten toinen uskonkappale sanoo, joten sen mukana tulevat ohjelmat pitäisi pystyä pyörittämään samalla muistimäärällä.
Joo, ei se käyttis ehkä kevene, mutta käyttö nopeutuu kerta kerralta, koska koneiden tehot kasvavat nopeammin ja uusi käyttis on aina edellistä parempi. Mutta hyvin nuo OS X:t toimivat vanhemmissakin koneissa. Mulla on 7 vuotta vanha 400 MHz iMac 512 megan muistilla ja Tiikeri pyörii varsin sujuvasti.

No kyllähän nyt valtaosalla se bugittaa, poikkeuksista ei voida vetää johtopäätöstä, että se olisi valmis ja hyvä käyttis. Onhan se nyt aika paska tekele vielä.

Kyllä toi SP1 mun tietääkseni on poistanut ongelmat monilta muiltakin, ainakin valitukset on vähentyneet selkeästi.

En siis ole Mac-mies enkä halua kyllä olla Windows tai Linux-mieskään. Pelkkä mies riittää minulle paremmin kuin hyvin. Minulla ei ole mitään tunnesidettä näihin matolaatikoihin - ne on työkaluja ja/tai leluja. Hyvä juttuhan se Applen kannalta on, että saa luotua vahvan tunnesiteen brändilupauksen ja kuluttajan välille. Valitettavasti tämä tunneside purkautuu Internetissä fanboy-ilmiönä, jossa keittiöinsinöörit vänkää termeillä joista eivät hevon helvettiä yleensä ymmärrä.
Dopeyllä on ihan terve asenne, mutta ei ehkä sovi tähän threadiin ;) Oma suhtautumiseni on hyvin samanlainen. Työt pitää tehdä Windowsilla, joten ei siihen mitään vihasuhdettakaan kannata muodostaa. Kotona Windows XP on sitten ollut ihan hyvä alusta Firefoxille ja pelien pyörittämiseen. En minä sillä käyttöjärjestelmällä mitään tee, sovellukset ovat tärkeitä.

Läppärin hankinta on kuitenkin ollut nyt suunnitelmissa, ja nyt tekisi kyllä mieli hankkia jotain muuta kuin Windows-läppäri. Syitä on oikeastaan kaksi, tärkeämpi on se, että tekisi mieli leikkiä jollain kokonaan uudella systeemillä. Toinen syy on se, että Vista ei oikein houkuttele. Kyllä se varmaan asiansa ajaisi Firefoxin käynnistysalustana, mutta sen ulkonäkö vähän tökkii. Se on vähän niin kuin amerikkalaisen auton sisusta: rumia muovilevyjä, joiden saumat irvistelevät, nappuloita edellisestä versiosta jne. Pitkällistä käyttökokemusta minulla ei Vistasta ole, mutta kun fiilis siitä on vähän huono, niin miksi sellaisen sitten hankkisin.

Linux olisi myös vaihtoehto, mutta Linuxin ja Macin välinen valinta on vähän samanlainen kuin se, että hankkiiko pelikoneeksi PC:n vai XBoxin/PS3:n/Wiin. Pelikonevalinnassa olen päätynyt konsoliin ja minulle kyllä sopii oikein hyvin konsolin helppous. Niinpä läppärivalinnassa Macci olisi kyllä vahvoilla. Applekokemukset rajoittuvat kuitenkin Apple II -kloonilla pelaamiseen ja uusien Maccien hypistelyyn kaupassa. Ihan varauksettoman innostunut en nyt noista Maceistäkään ole. Ainakaan noista iMaceista en pystyisi hyvällä omallatunnolla sanomaan että "se vain toimii". Macin MightyMouse on ainakin kaupassa tuntunut aivan ala-arvoiselta laitteelta, se menisi kyllä heti vaihtoon. Ja mikähän ihmeen idea on tehdä näytöistä kiiltäväpintaisia? Olisi nyt edes molemmat vaihtoehdot, kiiltävä ja mattapintainen. Mutta ilmeisesti Jobsin mielestä kiiltävä on kaikille hyvä. Mutta läppäriä olen kuitenkin hankkimassa, eikä kiiltävä näyttö ole läppärissä ihan yhtä paha, tosin siinäkin mieluummin käyttäisin mattapintaista. Ymmärtääkseni kuitenkin kaikissa MacBookeissa on kiiltävä näyttö ja vasta MacBook Prohon saa antiglare-teknologiaa. Applen vahvuus on siitä, että on oma käyttis omissa koneissa. Mutta ainakin nyt minun kannaltani siinä on myös se heikkous, että konevalikoima on liian suppea. Miksi ihmeessä ei voi vaikka läppäreistä olla kaikista malleista mustia ja valkoisia ja kiiltävillä ja mattanäytöillä?

Ehkä hyvä kompromissi olisi hankkia halvin mahdollinen MacBook ja asentaa vanhaan koneeseen Linux. Sitten katsoo, kumpaa tulee käytettyä enemmän. Vastaus taitaa kuitenkin olla, että työpaikan Windowssia...

Ei, vaan Applen koneet toimivat suljetumman ympäristön takia huomattavasti paremmin, nopeammin ja luotettavammin, tämä pätee myös viruksiin, ei niitä taida olla ihan yhtä helppo tehdä OSX:lle kuin Windowsille. Ja vaikka me vertaisimme markkinaosuuksia, niin suoraanverrannollisesti Macille pitäisi olla tuhansia ja taas tuhansia viruksia, kumma kun ei vain ole.

Eikös ne ollut ne pc-miehet, jotka niitä näytönohjaimia halusi kokoajan vaihdella ja konettaan päivitellä ja säätää myös käyttiksen osalta.

Mitä vittua sä lässytät? Selostappa nyt Suomeksi tai oleppa vaikka sitten hiljaa. Mikä vitun 100% suljettu?

jos kerran suljetumpi = parempi niin eikö tällä analogialla suljetuin = paras?

Back
Ylös Bottom