Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Voin rehellisesti tosin myöntää, että Vistasta ei juurikaan ole omakohtaista kokemusta.

No eipä se minkään. Vista ei kyllä ole (vielä) lähimain Xp:n tasoa luotettavuudessa. Mulla on heittäny blue screeniä Vistassa muutamaan otteeseen, koitin päivittää SP1:een joka päätyi erroriin tunnin asentamisen päätteeksi.. Xp:n SP3 taas tuntus toimivan hiton hyvin. Duunipaikalla noita pyöritetään eikä kyllä ole pahemmin kaatumisia saati bugeja missään.

Seuraava läppäri on joko Mac tai sitten Winukka riippuen vähän mitä se Mikkisofta aikoo pukata pihalle seuraavan käyttiksen myötä.

Täysin off-topic, mutta kylläpä yllätyin kun näin töissä macin. Pyöritti ihan sellasta piirikorttien juotosten kuntoa tarkkeilevaa softaa. Oli kyllä ainakin itselle yllätys että tuommoinen on tehty macille soveltuvaksi versioksi ja että vieläpä tollanen alle 100 työntekijän firma on ainakin yhden macin ostanu työpaikalle.

No eipä se minkään. Vista ei kyllä ole (vielä) lähimain Xp:n tasoa luotettavuudessa. Mulla on heittäny blue screeniä Vistassa muutamaan otteeseen, koitin päivittää SP1:een joka päätyi erroriin tunnin asentamisen päätteeksi.. Xp:n SP3 taas tuntus toimivan hiton hyvin. Duunipaikalla noita pyöritetään eikä kyllä ole pahemmin kaatumisia saati bugeja missään.

Seuraava läppäri on joko Mac tai sitten Winukka riippuen vähän mitä se Mikkisofta aikoo pukata pihalle seuraavan käyttiksen myötä.

En kyllä uskalla maccia ostaa ittelleni läppäriksi ihan vielä, mutta kotikoneena ja varsinkin graafista kikkailua harrastavana ja osittain työnäni tekevänä voisin iMacin tai Pron kyllä ottaa.

Mutta se mobiilikäyttö on kyllä aika sidottua vielä winukkaan mulla ja varsinkin kun pitää duuniin vpn-yhteys ottaa ja päästä pulaamaan windows-pohjaisessa järjestelmässä. Ei uskalla jättää hommaa OSX:n varaan.

Täysin off-topic, mutta kylläpä yllätyin kun näin töissä macin. Pyöritti ihan sellasta piirikorttien juotosten kuntoa tarkkeilevaa softaa. Oli kyllä ainakin itselle yllätys että tuommoinen on tehty macille soveltuvaksi versioksi ja että vieläpä tollanen alle 100 työntekijän firma on ainakin yhden macin ostanu työpaikalle.

Pakko kysyä, miten mäkin osto työntekijälle työkoneeksi on työntekijöiden määrän kanssa missään tekemisissä...? :D

Mutta se mobiilikäyttö on kyllä aika sidottua vielä winukkaan mulla ja varsinkin kun pitää duuniin vpn-yhteys ottaa ja päästä pulaamaan windows-pohjaisessa järjestelmässä. Ei uskalla jättää hommaa OSX:n varaan.

Tarviin myös VPN yhteyden työpaikalle mutta selvitin asiaa toimittajan kanssa niin käyttämämme clientti on kuulemma yhteensopiva OSX kanssa. Eli se puoli toimis. Saisivat tyrkkästä Macbookkiin sen integroidun 3g/HSDPA:n ja telakointioption (onko eikö?) ni ois kyllä jo aika vahva kandidaatti seuraavaksi läppäriksi meikälle.

Tarviin myös VPN yhteyden työpaikalle mutta selvitin asiaa toimittajan kanssa niin käyttämämme clientti on kuulemma yhteensopiva OSX kanssa. Eli se puoli toimis. Saisivat tyrkkästä Macbookkiin sen integroidun 3g/HSDPA:n ja telakointioption (onko eikö?) ni ois kyllä jo aika vahva kandidaatti seuraavaksi läppäriksi meikälle.

Itsekin telakointioptiota kaipailin ja tällaisen löysin... http://www.bookendzdocks.com/Docking_Stations-Docking_Station_for_15_MacBook_Pro_Firewire_800.html

Tuo on melko huvittava... Eli lätkäistään bookki väliin ja työnnetään joka reikään tavaraa. No, parempi kuin ei telakkaa lainkaan...

Luulisi tosiaan Applenkin tajuavan kohta telakan tarpeen, kun kuitenkin bookkeja ostetaan myös työkäyttöön. USB-telakatkin ovat ihan ok, mutta että joka lisälaite, näyttö ja verkkoyhteys vedetään yhden USB 2.0:n kautta, ei ole kovin hyvä sekään, raja tulee vastaan jossain vaiheessa.

edit: Ja tuo hinta :lol2:

Olisiko tästä mitään apua?

Tarviin myös VPN yhteyden työpaikalle mutta selvitin asiaa toimittajan kanssa niin käyttämämme clientti on kuulemma yhteensopiva OSX kanssa. Eli se puoli toimis.
Meillä toimii VPN myös. Olen vaan koittanut olla tekemättä etätöitä, joten en ole päässyt tuota ihan todenteolla testaamaan. :D

Saisivat tyrkkästä Macbookkiin sen integroidun 3g/HSDPA:n ja telakointioption (onko eikö?) ni ois kyllä jo aika vahva kandidaatti seuraavaksi läppäriksi meikälle.
Telakointihommia ei oikein ole, ehkä sen vuoksi että langattomuuteen on satsattu.

Ei hemmetti! Aika hurjan näkönen peli!

Edit. Täältä saattaisi löytyä hieman AD(HD)-miehiä kiinnostavaa juttua.

Mulla on Vista toiminut täydellisen luotettavasti sen jälkeen, kun päivitin SP1:een ja vaihdoin ATI:n näytönohjaimiin.
Ei yhtään kaatumista käyttiksellä, eikä millään ohjelmalla ja tässä on sentään jo pari kuukautta mennyt.

Eli tällä hetkellä mulla toimii Vista paremmin kuin hyvin ja itse tykkään jo paljon enemmän kuin XP:stä, joka mulla edelleen duunikoneella on.

Tämä tietysti ihan vaan mun kokemuksia, monilla varmasti huonompia ;)

Tuo on melko huvittava... Eli lätkäistään bookki väliin ja työnnetään joka reikään tavaraa. No, parempi kuin ei telakkaa lainkaan...

Luulisi tosiaan Applenkin tajuavan kohta telakan tarpeen, kun kuitenkin bookkeja ostetaan myös työkäyttöön. USB-telakatkin ovat ihan ok, mutta että joka lisälaite, näyttö ja verkkoyhteys vedetään yhden USB 2.0:n kautta, ei ole kovin hyvä sekään, raja tulee vastaan jossain vaiheessa.

edit: Ja tuo hinta :lol2:

En ole vielä tilannut, kun ei viitsisi ostaa 'sikaa säkissä' :) Hinta ei mielestäni ole paha nykyisellä dollarin kurssilla, samoihin menee Fujitsu-Siemensin telakointiasemien kanssa.

En ole vielä tilannut, kun ei viitsisi ostaa 'sikaa säkissä' :) Hinta ei mielestäni ole paha nykyisellä dollarin kurssilla, samoihin menee Fujitsu-Siemensin telakointiasemien kanssa.

Toivottavasti kapine on vain vahvaa tekoa ja oikeasti työntyy suoraan ja sulavasti koneen liittimiin. Kuten sanoin, on tuo jo parempi kuin ei telakkaa lainkaan. Ja ei se hinta tosiaan nyt mikään älytön ole, mutta tuollainen ratkaisu vain naurattaa, ja että kehdataan oikean telakan hintaa pyytää :)

edit: ja taas tätä mun postaamista ja quoten huonoa käyttöä.

Mulla on Vista toiminut täydellisen luotettavasti sen jälkeen, kun päivitin SP1:een ja vaihdoin ATI:n näytönohjaimiin.

Jep, hassua on se että emännällä (ostettiin läppärit kutakuinkin samoihin aikoihin) ei ole ollut mitään ongelmia sen Vistansa kanssa. Ja mun pitäs olla se atk-nörä :D Plus hänellä on köykäsempi läppäri.

Ongelmia mitä mulla on:
- Satunnaisia blue screeneja (kone buuttaa)
- SP1 ei asennu
- PC Suite + Logitechin softa/ajurit lakkas pelaamasta (en ole jaksanu asentaa uusiksi)

Aattelin heittää koko Vistan uusiksi (nyt tuossa on se tehdasasennus) + päivittää bios ja näytönohjain ajurit kunhan saan aikaseksi.

Aika hurja kapistus. :) vs esim HP:n telakka. Toimiihan tuokin varmaan.

H24-EN488UTSB-main.jpg

kuin kaksi marjaa:

mäkin telakka
StarTrek_Enterprise_starship_neargalaxy_free_computerdesktop_wallpaper_800.jpg

ja avaruusalus enterprise
93427016.jpg

Jep, hassua on se että emännällä (ostettiin läppärit kutakuinkin samoihin aikoihin) ei ole ollut mitään ongelmia sen Vistansa kanssa. Ja mun pitäs olla se atk-nörä :D Plus hänellä on köykäsempi läppäri.

Ongelmia mitä mulla on:
- Satunnaisia blue screeneja (kone buuttaa)
- SP1 ei asennu
- PC Suite + Logitechin softa/ajurit lakkas pelaamasta (en ole jaksanu asentaa uusiksi)

Aattelin heittää koko Vistan uusiksi (nyt tuossa on se tehdasasennus) + päivittää bios ja näytönohjain ajurit kunhan saan aikaseksi.

Nuo on mystisiä juttuja välillä... Kun mulla oli aiemmin nVidian kortti, niin sen ajurit ei tuntunut sopivan Vistalle lainkaan, jatkuvia näytönohjaimesta johtuvia kaatumisia.
Jossain näinkin listan, jossa oli eritelty niitä error raportteja, jotka oli MS:lle lähetetty ja sen pohjalta listattu eri syitä Vistan kaatumisille, kärjessä (jotain 33%) oli nVidian ajurit. Tosin, kaipa nekin nyt ovat jo parempia, mutta mulla ei tosiaan näiden ATI:n ajurien kanssa ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa, jopa vanhemmat pelit, joita olen kokeillut, ovat toimineet ongelmitta.

Mulla muuten oli alla ihan tuore Vista asennus, kun SP1:sen päivitin, ihan tarkoituksella vedin sen ns. puhtaalle pöydälle. Tuo voi olla osa syy myöskin siihen, että, mäkkimiehiä lainatakseni, "kaikki vaan toimii" :D

Jep jep. Vastaava ja vastaava... Vaan kuinkas käy, kun kun se sama rauta laitetaan samankokoiseen pakettiin ja yritetään saada esimerkiksi myös virrankulutus ja meteli samalle tasolle? Ei näytä ainakaan noilta muutamilta kloonivalmistajilta onnistuvan. Siitä vaan itse kasaamaan. :D
http://plaza.fi/muropaketti/artikkelit/sekalaiset/1000-euron-pelitietokoneet
Testin voittaja:
Jimm’s PC-Store Jimm’s Silent Gamer

Intel Core 2 Quad Q9450 (2,66 GHz)
Gigabyte GA-EP35-DS3 (Intel P35)
2x 2 Gt A-Data Vitesta PC2-6400 (5-5-5-18-2T)
GeForce 8800 GT (625 / 900 MHz)
Samsung SpinPoint T166 (500 Gt)
Cooltek CT500 (500 W)
Windows Vista Home Premium 32-bit
NVIDIA ForceWare 169.25
Kehuttiin myös hiljaisuudesta ja hintakin kuulemma alle tonnin.

Applestoresta suunnilleen samaa rautaa:
One 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon
4GB (4x1GB)
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB GDDR3
500GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
2659e
Odotellaan Crimsonin vastausta 1600e hintaeroon...

Hmm... Vaikka en ole Crimson, vastaan silti. Tuohan on ollut tiedossa jo pitkään. Olkoonkin, että en löytänyt tuollaista konepakettia Jimm'sin valikoimista, löytyi vastaavia kyllä. Toinen asia ovatkin sitten MacMini ja iMac. HTPC-puoleen en kyllä ole erityisen paljoa perehtynyt. Enkä toisaalta ymmärrä myöskään, miten nuo yllä esitetyt koneet ovat läppäreiksi luettavissa, mutta tässä taitaa olla kesken joku henkilökohtainen vääntö, johon en tämän enempää puutu.

Enkä toisaalta ymmärrä myöskään, miten nuo yllä esitetyt koneet ovat läppäreiksi luettavissa, mutta tässä taitaa olla kesken joku henkilökohtainen vääntö, johon en tämän enempää puutu.

Juuh, täällä on puhuttu muistakin kuin läppäreistä.

kieltämättä 1600e:llä saisi jo aika paljon muuta mukavaa, vaikka sen konsolin ja tykin pelaamiseen ;)

1000 euron pelitietokoneet
Testin voittaja:
Jimm’s PC-Store Jimm’s Silent Gamer

Intel Core 2 Quad Q9450 (2,66 GHz)
Gigabyte GA-EP35-DS3 (Intel P35)
2x 2 Gt A-Data Vitesta PC2-6400 (5-5-5-18-2T)
GeForce 8800 GT (625 / 900 MHz)
Samsung SpinPoint T166 (500 Gt)
Cooltek CT500 (500 W)
Windows Vista Home Premium 32-bit
NVIDIA ForceWare 169.25
Kehuttiin myös hiljaisuudesta ja hintakin kuulemma alle tonnin.

Applestoresta suunnilleen samaa rautaa:
One 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon
4GB (4x1GB)
NVIDIA GeForce 8800 GT 512MB GDDR3
500GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
2659e
Odotellaan Crimsonin vastausta 1600e hintaeroon...

Jep jep. Vastaava ja vastaava... Vaan kuinkas käy, kun kun se sama rauta laitetaan samankokoiseen pakettiin ja yritetään saada esimerkiksi myös virrankulutus ja meteli samalle tasolle? Ei näytä ainakaan noilta muutamilta kloonivalmistajilta onnistuvan. Siitä vaan itse kasaamaan. :D
Kyllähän sitä tonnilla voi ite kasata jos jonkinlaista tehomyllyä. Mutta kuten noista viime aikoina ilmestyneistä iMac-kopioista voi huomata, hinta pompsahtaa aika reilusti, kun otetaan huomioon myös nuo mun mainitsemat seikat (joillekin niillä on enemmän merkitystä kuin 3DMark-lukemilla). Siitä voi huomata myös sen, ettei Applen design ole pelkkää homostailaajien hömpötystä, vaan siinä mietitään paljon muutakin kuin hienoa ulkonäköä.

Back
Ylös Bottom