Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

winukan hidas käynnistyminen -> osx alle 10 sek.

Reilu minuutti menee minulla, jos hyvin käy. Pakkopäivitys leopardiin hidasti vielä entisestään.

Ohjelmien asentaminen kerää winukassa kansiollisen kaikkea ihme tiedostoa ohjelmatiedostoihin ohjelman omaan kansioon. Ohjelmien asentaminen hidasta -> OSX:llä riittää yksi tiedosto joka siirretään ohjelmat-kansioon. Se sisältää kaiken.

Juu ei. Tavaraa tulee kyllä muihinkin hakemistoihin ohjelmia asentaessa kuin sinne ohjelmat kansioon.

winukalla täytyy sillontällön eheytellä levyä -> OSX:llä ei

Ehkä joka 3. vuosi voisi olla tarvetta levyn eheyttämiseen wintoosassa omalla käytöllä, tiedostoja tosin liikkuu koneella maksimissaan vain kymmeniä gigoja viikossa. Eheyttämisen sijaan os x:ssä korjataan oikeuksia, käyttiksen toimivuudesta riippuu korjataanko niitä päivittäin viikoittain vai jopa harvemmin. Jos pidemmäksi aikaa jättää korjaamatta ei käyttis takuulla toimi.

Winukassa pitää ohjelmista tehdä pikakuvakkeita työpöydälle tai alapalkkiin tai vaihtoehtoisesti hankalimman kautta klikkailla käynnistä - ohjelmat - ohjelmakansio - ohjelma. -> OSX:llä ne on kaikki haluamansa yhdessä rivissä ja nähtävillä.

Tuollaista ominaisuutta en ole vielä tiikeristä tai leopardista löytänyt.

Winukassa ei pysty katselemaan esimerkiksi PDF:iä aukaisematta sille tarkoitettua ohjelmaa -> OSX:llä voi. Sama esimerkiksi videoiden kanssa.

Myös Os x:ssä avataa ohjelma, se on nimeltään esikatselu. Toimii toki huomattavasti sujuvammin kuin adoben reader xp:ssä.

Winukassa saa asentaa tulostimille, scannereille, digikameroille, hiirelle ja kaikelle oheislaitteille ajureita ja jopa erillisiä ohjelmia. Silti toimivuus ei ole aina taattu. Monta omakohtaista kokemusta -> OSX:ssä ei tarvitse stressata ajureista.

Os x:ssä pitää stressata siitä, onko ajureita ylipäätään olemassa. Olin ostamassa vajaa 2 vuotta sitten tulostinta paikalliselta mac jälleenmyyjältä. Jäi ostamatta, kun eivät voineet luvata laitteen toimivan makin kanssa.

Winukassa jokainen ohjelma päivittelee omalta osaltaan itseään. -> OSX:ssä päivitykset tehdään kootusti.

Ahaa, miksihän opera ilmoittelee minulle myös os x:n puolla toisinanaan käynnistyksen yhteydessä, että nyt olisi uusi versio saatavilla? Eikö tuon pitäisi tulla kootusti tai ainakin käyttiksen updaten kautta?

Reilu minuutti menee minulla, jos hyvin käy. Pakkopäivitys leopardiin hidasti vielä entisestään.

Kai tuossa jotain sleep modesta "boottia" tarkoitetaan, ei varmasti kylmänä käynnisty noin nopeasti mikään, hyvä kun kerkee kovalevyt käynnistyä. :)

Kai tuossa jotain sleep modesta "boottia" tarkoitetaan, ei varmasti kylmänä käynnisty noin nopeasti mikään, hyvä kun kerkee kovalevyt käynnistyä. :)

Sleep modesta käynnistyessä ei ole minkäänlaista eroa ainakaan tällä omalla kannettavalla eri käyttisten välillä.

No ei ainakaan sitä käsitystä miikan viestistä saanut. ei mulla sleepistä kestä myöskään kauan.

Kieltämättä vähän liioiteltua tuo 10 sekunnin käynnistyminen. Oma leopard käynnistyy puolessa minuutissa. Nukkumistilasta palautuu kahdessa sekunnissa ja Windowsissa lepotilasta kymmenessä. Boot Camp -Windowsin käynnistysnopeutta en ole mitannut, mutta samaa luokkaa se on Leopardin kanssa eli puolta minuuttia. Itsekäynnistyviä ohjelmia tosin ei ole asennettu sinne oikein mitään kun käytän sitä vain ja ainoastaan pelaamiseen eli virustorjuntoja ja palomuureja ei tarvita. Kaikki turhat palvelutkin olen poistanut käytöstä.

Tänään kävin valokuvaamossa (thaimaassa) tulostuttamassa fotoja. Muistikortti tuli käynnin seurauksena täyteen viruksia, autorun.inf ja kaikenlaista exe-tiedostoa. No, ei muuta kuin raahasin ne roskakoriin mäkilläni ja jatkoin kuvien katselua :D
Mitenhän olis windoossilla käynyt :lol2:

Tänään kävin valokuvaamossa (thaimaassa) tulostuttamassa fotoja. Muistikortti tuli käynnin seurauksena täyteen viruksia, autorun.inf ja kaikenlaista exe-tiedostoa. No, ei muuta kuin raahasin ne roskakoriin mäkilläni ja jatkoin kuvien katselua :D
Mitenhän olis windoossilla käynyt :lol2:

Windowsilla olisi varmaan käynnistynyt joku kuvienkatseluohjelma, joka olisi nuo kuvat näyttäneet slideshowna tai jotain...? Mitä viruksia sieltä muistikortilta löytyi? Minuakin kiinnostaisi tietää.

Jokin kevyt slideshow ohjelma kuville? Autorun.inf käynnistää sen automaattisesti kun cd laitetaan sisälle.

Nyt taidettiin puhua muistikortista, ei CD:stä. Mulla nimittäin kävi täsmälleen sama homma, kun vein kuvia teetettäväksi Thaimaassa. Muistikortille oli ilmestynyt erinäinen määrä viruksia. Onneksi oli tuolloin kotona XP:ssä Norton ajan tasalla.

Jokin kevyt slideshow ohjelma kuville? Autorun.inf käynnistää sen automaattisesti kun cd laitetaan sisälle.

Tänään kävin valokuvaamossa (thaimaassa) tulostuttamassa fotoja. Muistikortti tuli käynnin seurauksena täyteen viruksia, autorun.inf ja kaikenlaista exe-tiedostoa. – –

Miksi valokuvaamo olisi tuollaisen ohjelman lisännyt? Miksei se kertonut, että tuollainen ohjelma kortille tallennettaisiin? Miten käyttäjä voi varmistua, että ohjelma olisi "turvallinen"? Mitä hyötyä ohjelman levittäminen antaisi valokuvaamolle? (maksaako joku ohjelmavalmistaja heille siitä, että "ilmaista" ja "kevyttä slideshow" -ohjelmaa jaetaan asiakkaille?).

Juu ei. Tavaraa tulee kyllä muihinkin hakemistoihin ohjelmia asentaessa kuin sinne ohjelmat kansioon.
Jotain naurettavan pieniä tekstitiedostoja, jotka eivät hidasta koneen käyttöä pätkääkään. Nekin voi halutessaan poistella, jos häiritsee mielenrauhaa.

Ehkä joka 3. vuosi voisi olla tarvetta levyn eheyttämiseen wintoosassa omalla käytöllä, tiedostoja tosin liikkuu koneella maksimissaan vain kymmeniä gigoja viikossa. Eheyttämisen sijaan os x:ssä korjataan oikeuksia, käyttiksen toimivuudesta riippuu korjataanko niitä päivittäin viikoittain vai jopa harvemmin. Jos pidemmäksi aikaa jättää korjaamatta ei käyttis takuulla toimi.
En ole oikeuksia tainnut korjailla vielä kertaakaan. Sehän taisi olla joskus aiemmissa Mac-versioissa tapana. XP-työkonetta sen sijaan eheytän säännöllisesti ja se tuntuisi vaikuttavan toimintaa parantavasti.

Tuollaista ominaisuutta en ole vielä tiikeristä tai leopardista löytänyt.
Sitä sanotaan Dockiksi. Yleisimmin käytetyt ohjelmat voi laittaa suoraan näkyville ja loput vaikka stackseihin. Suosittelen tutustumaan.

Os x:ssä pitää stressata siitä, onko ajureita ylipäätään olemassa. Olin ostamassa vajaa 2 vuotta sitten tulostinta paikalliselta mac jälleenmyyjältä. Jäi ostamatta, kun eivät voineet luvata laitteen toimivan makin kanssa.
Kyllä melko vähissä ovat nykyään ne lisälaitteet, joihin ei ajureita löytyisi. Itse en ole törmännyt vielä ensimmäiseenkään. Päin vastoin kaikki vehkeet on lähteny toimimaan paljon helpommin kuin XP-aikoina. Tosin puhun jälleen kerran vain omasta puolestani.

(maksaako joku ohjelmavalmistaja heille siitä, että "ilmaista" ja "kevyttä slideshow" -ohjelmaa jaetaan asiakkaille?).

Jos menet esim. Ifille teettämään valokuvia ja saat cd:llä nämä kuvat digi-kuvana, siinä on mukana sellanen slideshow-tyyppinen ohjelma. Jos Ifi näin tekee, miksi ei muutkin? Toki on myös mahdollista, että viruksiakin tulee, mutta todennäköisempää on juuri tuollainen kuvien selaamiseen tarkoitettu ohjelma.

Jos menet esim. Ifille teettämään valokuvia ja saat cd:llä nämä kuvat digi-kuvana, siinä on mukana sellanen slideshow-tyyppinen ohjelma. Jos Ifi näin tekee, miksi ei muutkin? Toki on myös mahdollista, että viruksiakin tulee, mutta todennäköisempää on juuri tuollainen kuvien selaamiseen tarkoitettu ohjelma.

Tuossa tapauksessa on selvä syy, miksi se ohjelma sen CD:n mukaan laitetaan, ja ohjelman olemassaolosta kerrotaan ennakkoon. Ohjelma on osa Ifin tarjoamaa tuotetta/palvelua.

Windowsin reagointi autorun.infin kohdatessaan on pikemminkin yksi iso tietoturvaongelma: käyttis lähtee ajamaan .exeä, ja esim. tuossa muistikorttitapauksessa se virus herää samalla sekunnilla kun kortin koneeseensa laittaa (olettaen että ei ole käsin kytkenyt autorunia pois päältä).

Tuossa tapauksessa on selvä syy, miksi se ohjelma sen CD:n mukaan laitetaan, ja ohjelman olemassaolosta kerrotaan ennakkoon. Ohjelma on osa Ifin tarjoamaa tuotetta/palvelua.

Windowsin reagointi autorun.infin kohdatessaan on pikemminkin yksi iso tietoturvaongelma: käyttis lähtee ajamaan .exeä, ja esim. tuossa muistikorttitapauksessa se virus herää samalla sekunnilla kun kortin koneeseensa laittaa (olettaen että ei ole käsin kytkenyt autorunia pois päältä).

On taas hieman kaukaa haettu ongelma, kun kyseessä on mitä todennäköisemmin ilman asennusta toimiva ohjelma kuvien katselulle, josta ei ainakaan mitään haittaa ole. Itse en kuviani missään kehittele, mutta veljeni 6kk:n Thaimaan reissulla kehitetyissä kuvissa taisi juuri tuollainen tulla mukana.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, mitähän winukka olisi tiedostoille tehnyt? Varmaankin avannut kuvien katseluohjelman? Tai pahimmassa tapauksessa tiedoston ollessa virus, torjuntaohjelma sen estäisi. Mitähän mäkki tekisi? Ei mitään, sillä ohjelma ei todennäköisesti toimi mäkissä.

Muutenkin mitä tulee Windowsien täällä hehkutetun virusten määrälle, niin asennuksessa kun lataa ilmaisen itse päivittyvän AVG:n, ei niistä sen enempää tarvitse huolehtia. On se vaikeaa.

Enpä ole minäkään kertaakaan korjaillut oikeuksia ja on tässä vuoden päivät mäkki ollut.

Toisilla on tuuria. Itse olen korjannut aina, kun olen jonkin päivityksen asentanut ja yleensä aina on jotain korjattavaa löytynyt. Juuri tuossa toisessa ketjussa asia jollekulle neuvottiin ja ilmeisesti syystä, kun ongelmat näyttivät loppuneen oikeudet korjaamalla.

Jotain naurettavan pieniä tekstitiedostoja, jotka eivät hidasta koneen käyttöä pätkääkään. Nekin voi halutessaan poistella, jos häiritsee mielenrauhaa.
Voi poistaa joo, sitten se kyseinen ohjelma, johon tiedostot liittyvät ei vaan enää toimi. Pieniähän ne ovat eivätkä konettakaan hidasta, mutta väitteesi, etteivät ohjelmat asenna tiedostoja mihinkään ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Sitä sanotaan Dockiksi. Yleisimmin käytetyt ohjelmat voi laittaa suoraan näkyville ja loput vaikka stackseihin. Suosittelen tutustumaan.
Dock on kyllä tuttu. Useimmin käytetyt ohjelmat siihen saa kyllä ihan nätisti, jos siihen alkaa laittamaan kaikkia softia menee se liian sekavaksi minun makuuni. Vastaa jokseenkin quick launchia xp:ssä, vie vaan enemmän tilaa.

Voi poistaa joo, sitten se kyseinen ohjelma, johon tiedostot liittyvät ei vaan enää toimi.
Tuotaaa... miksi ohjelman pitäisi toimia, jos se on tarkoitus poistaa? Väitä nyt vielä, että Vistassa ohjelmatkin toimii poistamisen jälkeenkin täydellisesti.

Back
Ylös Bottom