winukan hidas käynnistyminen -> osx alle 10 sek.
Reilu minuutti menee minulla, jos hyvin käy. Pakkopäivitys leopardiin hidasti vielä entisestään.
Ohjelmien asentaminen kerää winukassa kansiollisen kaikkea ihme tiedostoa ohjelmatiedostoihin ohjelman omaan kansioon. Ohjelmien asentaminen hidasta -> OSX:llä riittää yksi tiedosto joka siirretään ohjelmat-kansioon. Se sisältää kaiken.
Juu ei. Tavaraa tulee kyllä muihinkin hakemistoihin ohjelmia asentaessa kuin sinne ohjelmat kansioon.
winukalla täytyy sillontällön eheytellä levyä -> OSX:llä ei
Ehkä joka 3. vuosi voisi olla tarvetta levyn eheyttämiseen wintoosassa omalla käytöllä, tiedostoja tosin liikkuu koneella maksimissaan vain kymmeniä gigoja viikossa. Eheyttämisen sijaan os x:ssä korjataan oikeuksia, käyttiksen toimivuudesta riippuu korjataanko niitä päivittäin viikoittain vai jopa harvemmin. Jos pidemmäksi aikaa jättää korjaamatta ei käyttis takuulla toimi.
Winukassa pitää ohjelmista tehdä pikakuvakkeita työpöydälle tai alapalkkiin tai vaihtoehtoisesti hankalimman kautta klikkailla käynnistä - ohjelmat - ohjelmakansio - ohjelma. -> OSX:llä ne on kaikki haluamansa yhdessä rivissä ja nähtävillä.
Tuollaista ominaisuutta en ole vielä tiikeristä tai leopardista löytänyt.
Winukassa ei pysty katselemaan esimerkiksi PDF:iä aukaisematta sille tarkoitettua ohjelmaa -> OSX:llä voi. Sama esimerkiksi videoiden kanssa.
Myös Os x:ssä avataa ohjelma, se on nimeltään esikatselu. Toimii toki huomattavasti sujuvammin kuin adoben reader xp:ssä.
Winukassa saa asentaa tulostimille, scannereille, digikameroille, hiirelle ja kaikelle oheislaitteille ajureita ja jopa erillisiä ohjelmia. Silti toimivuus ei ole aina taattu. Monta omakohtaista kokemusta -> OSX:ssä ei tarvitse stressata ajureista.
Os x:ssä pitää stressata siitä, onko ajureita ylipäätään olemassa. Olin ostamassa vajaa 2 vuotta sitten tulostinta paikalliselta mac jälleenmyyjältä. Jäi ostamatta, kun eivät voineet luvata laitteen toimivan makin kanssa.
Winukassa jokainen ohjelma päivittelee omalta osaltaan itseään. -> OSX:ssä päivitykset tehdään kootusti.
Ahaa, miksihän opera ilmoittelee minulle myös os x:n puolla toisinanaan käynnistyksen yhteydessä, että nyt olisi uusi versio saatavilla? Eikö tuon pitäisi tulla kootusti tai ainakin käyttiksen updaten kautta?