Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Mäkistit ovat kuitenkin aika marginaaliryhmä koko tietokonemaailmassa, joten tommonen räksytys kuuluu asiaan. Vähemmistöryhmillä on aina tarve ajaa omia asioita ja tuoda kuuluviin oma kanta. Tosiasia kuitenkin on, että Mac-koneita myydään päivässä samanverran kuin PC-koneita myydään sillä aikaa, kun Bill Gates käy aamupaskalla. (Ottamatta kantaa onko toi nyt hyvä asia).

Sinänsä huvittavaa, että ihmiset kinastelevat siitä kumpi on parempi. Eikös se ole fiksua käyttää sitä, kumpi on sitten omasta mielestä parempi? Meikä käytti ennen windowsia, vaan eipä käytä enää, koska Mac tuntuu paremmalta, mutta en jaksa tuhlata aikaani kinasteluun. :D Se on mulle ihan sama, jos joku tykkää enemmän winukasta kun mäkistä niin käyttäköön sitä. Enkä itseasiassa edes halua, että mäkkien myynti lisääntyy, koska sillon mac on joka toisella.

Tosiasia kuitenkin on, että Mac-koneita myydään päivässä samanverran kuin PC-koneita myydään sillä aikaa, kun Bill Gates käy aamupaskalla. (Ottamatta kantaa onko toi nyt hyvä asia).

Tästä tosiasiasta voimme päätellä, että Bill Gatesin aamupaskallakäynti kestää 1h 35min.

Olen koittanut semmoista tattia ja vaikea keksiä sille mitään käyttötarkoitusta jos vastassa on kunnon trackpad. Mutta jos ei paremmasta tiedä, niin voihan se nänninnyplääminen olla varsinainen elämys.

eli mieluummin heilutat kättäs tyhjän päällä padilla sormien varassa kuin pidät rannetta tuettuna konetta vasten samalla lailla kuin näppiksellä kirjoitettaessa? ja aina hiirtä tarvittaessa liikutat kättäsi sen 10cm parin sentin sijaan? tuo 10cmkin saattaa olla yllättävän paljon ahtaassa tilassa..

jatketaanko ergonomiasta vänkäämistä? mun mielestä vois jättää tähän jos ei parempia perusteluita kuulu...

ja aina hiirtä tarvittaessa liikutat kättäsi sen 10cm parin sentin sijaan? tuo 10cmkin saattaa olla yllättävän paljon ahtaassa tilassa.. jatketaanko ergonomiasta vänkäämistä? mun mielestä vois jättää tähän jos ei parempia perusteluita kuulu...

Jos käyttäjien mielipidettä kysytään, pöytäkoneiden erillisiä näppäimistöjä ja hiiriä pidetään parempina. Ja erillisen hiiren kanssa käsi liikkuu näppäimistön päältä aika reilusti enemmän kuin 10 cm. 2 cm vs 10 cm ei mielestäni kelpaa nännihiiren paremmuuden perusteluksi.

eli mieluummin heilutat kättäs tyhjän päällä padilla sormien varassa kuin pidät rannetta tuettuna konetta vasten samalla lailla kuin näppiksellä kirjoitettaessa? ja aina hiirtä tarvittaessa liikutat kättäsi sen 10cm parin sentin sijaan? tuo 10cmkin saattaa olla yllättävän paljon ahtaassa tilassa..

jatketaanko ergonomiasta vänkäämistä? mun mielestä vois jättää tähän jos ei parempia perusteluita kuulu...
Meneepäs pikun nussimiseksi. Mulla kyllä ranne kämmen nojaa koneeseen kun käytä padia, ei se ilmassa ole. Ja jos ergonomiasta aletaan puhumaan, niin enpä menisi niin varmaksi sanomaan kumpi on parempi. Padilla sama homma tapahtuu niin paljon nopeampaa, paremmin, helpommin, ettei sitä voi sivuuttaa. Mitä perusteluita edes kaipaat? Ei näytä kelpaavan selkeät kokemukset kummastakin.

Tuo ahdas tila on jo aivan käsittämätön argumentti, miten ihmeessä kukaan voi perustella trackpadia vastaan sillä, että käden liikuttaminen ahtaassa tilassa voi olla vaikeaa? Näpyttely näppiksellä vie jumalattomasti enemmän tilaa, eli miten onnistut sen tekemään jos kerran olet kantti kertaa kantti kopissa kädet sidottuna selän taakse?

Omalla MacBookilla ranne kyllä lepää ihan pöydän/koneen päällä. Ergonomisesti ainoa negatiivinen pointti on ehkä koneen terävähkö reuna, mutta ei se käsi siinä nyt niin kauaa istu. Eikä siihen reunaankaan kovin paljoa ota kontaktia.

Toiseksi, skrollatakseni tai liikuttaakseni hiirtä koko ruudun läpi ei omat sormet ainakaan liiku 2cm enempää oli suunta mikä tahansa. Asiaa auttaa sopivat asetukset kursorin kiihtyvyydelle...

Kädet liikkuu mulla 1-3cm(noin), kun skrollaan koko tämän sivun. Jos liikutat sormia hitaasti, niin samalla sormien liikuttelulla sivu liikkuu vähemmän, kuin jos liikutan sormia nopeasti.
Eli tämä on tarkka ja nopea. Ja käsi on ihan mukavasti kyllä lepäämässä.

Anteeks nyt mutta mikä tuossa karseessa R61:ssä on ergonomisesti parempaa kuin macbookissa?
Ei ainakaan näppäinsijoittelu, ankee punainen tatti ja surkea touchpädi ja viisi jotain ihmeellistä nappia touchpädin ympärillä.
Mitä niillä tehdään?

Näppäimistö voi olla makuasia, minusta MBP:n näppis on kirjoitustuntumalta yksi kehnoimpia mitä vuosiin on vastaan tullut, tasoa Sony vaio. Thinkpadilla kirjoittaa suunnilleen yhtä jouheasti kuin paremmilla nykyisillä irtonäppiksillä. Myös näppislayout on minusta ihan hyvä, Windows-napin lisäys toki huonontaa sitä hiukan verrattuna vanhempiin Thinkpadeihin. Back- ja forward- napit ovat minusta surffatessa kätevät.

"Hiirinapeista" toiset kaksi on minulle turhia, mutta en pidä mahdottomana etteivätkö ne jonkun muun käsillä osuisi kohdalleen. Clitmousea huomaa käyttävänsä joskus vaikka koneessa olisi oikeakin hiiri kiinni, eli kaipa se on ihan kätevä. Myönnän, että Macin toucpadista ei ole kummempia muistikuvia niin en osaa sitä verrata.

En muista kuumeneeko MB miten kovasti, MBP taitaa käydä aika lämpimänä. Näyttökin on minusta tuossa kelvollinen, tosin MBP:ssakin on muistaakseni ihan ok matta paneeli.

Omalla MacBookilla ranne kyllä lepää ihan pöydän/koneen päällä. Ergonomisesti ainoa negatiivinen pointti on ehkä koneen terävähkö reuna, mutta ei se käsi siinä nyt niin kauaa istu. Eikä siihen reunaankaan kovin paljoa ota kontaktia.

Toiseksi, skrollatakseni tai liikuttaakseni hiirtä koko ruudun läpi ei omat sormet ainakaan liiku 2cm enempää oli suunta mikä tahansa. Asiaa auttaa sopivat asetukset kursorin kiihtyvyydelle...

tuota boldattua mä hain... eri asia pitää kättä koneen päällä kuin koneen reunan päällä. taino voihan sitä rannetta kääntää luonnottomiin asentoihin vaihtoehtoisesti.

ja oikeestiko ootte sitä mieltä että näppis + hiiri on ergonomisin työskentelytapa? eipä se ole, katseen rekisteröivää ja ajatuksia lukevaa järjestelmää odotellessa... just siks MUN MIELESTÄ tuo tatti on tosi kätevä niin ei tartte näppiksenkäytön ja hiirenkäytön välissä pitää sitä taukoa kun kättä liikutetaan eessuntaas.

ja mitatkaas matka j-napilta touchpadille. tulee varmasti pari kertaa pitempi matka kuin j-napilta ibarin tatille.

tuota boldattua mä hain... eri asia pitää kättä koneen päällä kuin koneen reunan päällä. taino voihan sitä rannetta kääntää luonnottomiin asentoihin vaihtoehtoisesti.

ja oikeestiko ootte sitä mieltä että näppis + hiiri on ergonomisin työskentelytapa? eipä se ole, katseen rekisteröivää ja ajatuksia lukevaa järjestelmää odotellessa... just siks MUN MIELESTÄ tuo tatti on tosi kätevä niin ei tartte näppiksenkäytön ja hiirenkäytön välissä pitää sitä taukoa kun kättä liikutetaan eessuntaas.

ja mitatkaas matka j-napilta touchpadille. tulee varmasti pari kertaa pitempi matka kuin j-napilta ibarin tatille.
Tajuatko sinä ossipena, että ehkä me muut teemme tietokoneella tehokasta työtä, emmekä vain mittaile paljonko on matkaa mistäkin napista mihinkäkin ja nyplää jotain nänniä hehkuttaen sitten miten ihanaa sitä on näprätä? Tuleppas tänne, niin näytät sitten mitenkä sillä nännillä käsitellään vaikkapa kuvia versus Wacomin kynä? Tai tuleppa näyttämään miten sä pelaat sillä klitoriksella? Meillä muilla voi olla tärkeää tietokoneen tehokas käyttö, ei se, minkävärinen ja kokoinen nänni siinä keskellä on, jolla ei oikeasti tee hevonvittua käytännössä versus hiiret, kynät ja trackpadit. Naurettavaa kinastelua.

Ergonomisesti ainoa negatiivinen pointti on ehkä koneen terävähkö reuna, mutta ei se käsi siinä nyt niin kauaa istu. Eikä siihen reunaankaan kovin paljoa ota kontaktia.

Tosta tulikin mieleen, olen ihmetellyt miksi ihmeessä siinä on niinkin terävä kulma. Siinä kuitenkin ranne lepää niin voisi kuvitella että on hieman epämukavaa? en tiedä kun en ole koittanut.

Paras näppis mitä ikinä olen käyttänyt, on tämä uusi Macin näppis, alumiininen hässäkkä.

Siis mitä? toihan on aivan hiton paska, siis oikeesti. Olen joutunut tota vähän käyttämään ja se ei sitten sovellu mihinkään. Pelaamisesta puhumattakaan.

Mulla on Applen uusi langaton alumiininäppis. Tykkään siitä (ja MacBookin näppiksestä) todella paljon. Tuntuma on aivan loistava ja näppäinten asettelu ja muotoilu erittäin hyvä. Vähän totutteluahan nämä vaatii ja ymmärrän ettei kaikki niistä pidä, mutta meikäläisen mielestä ihan ehdottomia vehkeitä. Lisäksi tuo BT-näppis on muotoilultaan varmaan hienoin ATK-laite mitä tiedän. :)

Munkin mielestä tämä iMacin mukana tullut alumiininäppis on mukavin mitä olen ikinä käyttänyt. En ymmärrä ollenkaan että miten tämä ei "soveltuisi" johonkin käyttöön, mutta minä en olekaan mikään hardcorepelaaja tai muu sellainen.

Mutta tietty jos haluaa että työpiste näyttää kuolemantähden komentosillalta niin mikäs siinä. :rolleyes:

logitech_g15.jpg

Tajuatko sinä ossipena, että ehkä me muut teemme tietokoneella tehokasta työtä, emmekä vain mittaile paljonko on matkaa mistäkin napista mihinkäkin ja nyplää jotain nänniä hehkuttaen sitten miten ihanaa sitä on näprätä? Tuleppas tänne, niin näytät sitten mitenkä sillä nännillä käsitellään vaikkapa kuvia versus Wacomin kynä? Tai tuleppa näyttämään miten sä pelaat sillä klitoriksella? Meillä muilla voi olla tärkeää tietokoneen tehokas käyttö, ei se, minkävärinen ja kokoinen nänni siinä keskellä on, jolla ei oikeasti tee hevonvittua käytännössä versus hiiret, kynät ja trackpadit. Naurettavaa kinastelua.

no et sinäkään niitä kuvia käsittele sillä trackpadilla... ja pelaaminenkin taitaa olla aika nihkeää. taitais olla helpompaa pelata nännillä kuin trackpadilla. ainakin semmonen fiilis jäi.. pelataanhan x0:lla ja ps3:llakin fps:iä.... ..ja yllätys yllätys niissäkin on tatti :eek:

eli trackpad 0 - tatti 2

turha verrata hiirtä pelaamistarkotuksessa ja wacomia piirrustelussa/kuvankäsittelyssä tattiin. vertaisit mieluummin siihen trackpadiin... lopputulos on varmaankin ihan sama?

ja en mä töissä mittaile etäisyyksiä, mutta hiirikättä täytyy vaihtaa aina välillä sen takia kun toisen puolen kättä joutuu aina kannattelemaan huomattavasti enemmän sen takia kun vaihtaa kättä näppikseltä hiirelle ja päin vastoin...

e: ihan naurettavaks menee tää vääntö kun verrataan ihan eri asioita ja sit toisaalta se oma mielipide jätetään vertaamatta kokonaan. eli hiekkalaatikkotyyliin: mun isoveli hakkaa sut!!

Siis mitä? toihan on aivan hiton paska, siis oikeesti. Olen joutunut tota vähän käyttämään ja se ei sitten sovellu mihinkään. Pelaamisesta puhumattakaan.
Miksei soveltuisi mihinkään? Mulla oli jo pc-aikana mahdollisimman litteä ja lyhytpainalluksinen näppis, niillä on helpompi ja hiljaisempi kirjoittaa, mutta tämä alumiininäppis se vasta mukava onkin. En esim voinut kirjoittaa pätkääkään Macin alkuperäisellä näppiksellä, se oli kamala.

Mutta tietty jos haluaa että työpiste näyttää kuolemantähden komentosillalta niin mikäs siinä. :rolleyes:

logitech_g15.jpg

Tarviiko aina vetää ääripää-esimerkkejä, siis vituttaa huolella tollane. Silti toi on taatusti parempi näppäimistönä kuin macin. Se että onko toi hieno on mielipidekysymys.

Miksei soveltuisi mihinkään? Mulla oli jo pc-aikana mahdollisimman litteä ja lyhytpainalluksinen näppis, niillä on helpompi ja hiljaisempi kirjoittaa, mutta tämä alumiininäppis se vasta mukava onkin. En esim voinut kirjoittaa pätkääkään Macin alkuperäisellä näppiksellä, se oli kamala.

Se on hieno. Mutta hyvänä näppäimistönä sitä ei voi pitää. Voin kuvitella kun joku yrittäisi ammatikseen kirjoittaa tuollasella, ei tulisi mitään.

Vähän tuntuu että hienous on sokaissut macistien arvostelukyvyn.

Back
Ylös Bottom