Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

hihi... koska tajuutte että edelleenki noi ihan samat komponentit on siellä kauppojen hyllyillä.
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-718794.html
tossa teille mäk mini ite-kasattuna. noi linkit ei tuolla toimi (en kokeillu kaikkia... googlettamalla komponentit löytyy) mutta esim tuo kotelo: http://www.fahad.com/2005/11/new-mini-pc-from-aopen.html

ja Mike nyt unohtaa kokoajan tuon pointin tuosta. Saatkos sen mäkkis ostettua sitten ilman rammeja että voit ite valita sen 90e vaihtoehdon kaupan tiskiltä ton 500e tilalle? :D
korkeintaan voit valita vähimmäismäärän rammia ja säästää hiukan mutta et pysty mitenkään ostamaan sitä mäkkiä uutena ilman rammeja. ton koko jutun ideana oli osottaa miten siinä on ilmaa hinnassa. 90e tollasesta dvd-polttavasta?! LG myyny tollasia jo pitkään johonki 19.90e. ja nopeempia. eikä ne muutkaan valmistajat missään yli 30e hinnoissa ole. eli vaikka LG nyt ei oliskaan se laadukkain merkki.
ja nuo näyttikset oli monta kymppiä kalliimmat tuolla mäkkikaupassa.

ja sitte mäkkiä vasta haukuttaiski jos sulla ei olis edes päivitettäessä sitä 90e rammivaihtoehtoa.

Eikä mäkkiä saa mitenkään kellotettua ja nestetyppijäähdytys on täysin mahdotonta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hihi... koska tajuutte että edelleenki noi ihan samat komponentit on siellä kauppojen hyllyillä.
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-718794.html
tossa teille mäk mini ite-kasattuna. noi linkit ei tuolla toimi (en kokeillu kaikkia... googlettamalla komponentit löytyy) mutta esim tuo kotelo: http://www.fahad.com/2005/11/new-mini-pc-from-aopen.html
Eihän tuo ole tehoiltaan vastaava.

Kyllä se Mini on pitkälle kustomoitu ja ihan äkkiä ei itse vastaavaa koota.

Mitenköhän kitisevät murot määrittelee käsitteen "ilmaa hinnoissa"?

Minun mielestä tuotteet pitää hinnoitella sen mukaan, mitä lisäarvoa ne tuovat asiakkaalle ja kuluttajalle. Ts mitä he ovat siitä valmiit maksamaan. Tämä muuten sitten pätee ihan kaikkeen. Eli, yhtä paljon sitä hinnassa on ilmaa aserilla kuin applellakin.. tai itseasiassa, kun nyt viimevuonnakin macien myynti kasvoi sen 20 prossaa, eli enemmän kuin minkään muun ison valmistajan, on siinä suhteessa halvempi hinta.

Tai jos väännetään rautalangasta, osta apple ja käytä sitä 5 vuotta, kun jollain muulla pääset sen pari kolme vuotta.

Eli, yhtä paljon sitä hinnassa on ilmaa aserilla kuin applellakin.. tai itseasiassa, kun nyt viimevuonnakin macien myynti kasvoi sen 20 prossaa, eli enemmän kuin minkään muun ison valmistajan, on siinä suhteessa halvempi hinta.
Eihän tuossa nyt mitään järkeä ole. Tarkoittaa vain että ihmiset on ollut valmiimpia maksamaan enemmän.

Mun mielestä tarkemmin tuo meinaa sitä, ja siltä se myös kuulostaa kun jengiä kuuntelee, että on myös trendikästä omistaa se Apple. Oli se sitten kannettava, kuten useimmiten, tai iMac.

Tai jos väännetään rautalangasta, osta apple ja käytä sitä 5 vuotta, kun jollain muulla pääset sen pari kolme vuotta.
Jasso. Tuo nyt ei liity Appleen yhtään mitenkään.

PC puolella jengi tahtoo ostaa niitä 500€ Gigantin (ym.) romuja, jotka ei tosiaan "kestä" (eli ole hyviä) kuin sen pari kolme vuotta. Kyllä jos nyt PC:hen lykkäät sen iMacin verran massia niin se kestää myös sen 5 vuotta.

----

Joka tapauksessa, mulle on ihan sama minkä tyypit ostaa. Ei se mun elämää muuta, mutta kyllä välillä tuo Apple hehkutus menee liian pitkälle. Enkä nyt PC:tä todellakaan täydellisenä pidä, lähellekään, ja kyllä ne PC haukut ihan paikkaansa pitää. Mun näkökanta nyt vain on itse koneensa kokoavan ja muutenkin noiden parissa räpeltävän silmin.

Toi mystinen "rekisterin täyttyminen" on kyllä yksi suurimmista myyteistä PC puolella, kun puhutaan koneen hidastumisesta. Ei se sitä vanhaa Windows konetta hitaaksi tee.

Mitenköhän kitisevät murot määrittelee käsitteen "ilmaa hinnoissa"?

Minun mielestä tuotteet pitää hinnoitella sen mukaan, mitä lisäarvoa ne tuovat asiakkaalle ja kuluttajalle. Ts mitä he ovat siitä valmiit maksamaan. Tämä muuten sitten pätee ihan kaikkeen. Eli, yhtä paljon sitä hinnassa on ilmaa aserilla kuin applellakin.. tai itseasiassa, kun nyt viimevuonnakin macien myynti kasvoi sen 20 prossaa, eli enemmän kuin minkään muun ison valmistajan, on siinä suhteessa halvempi hinta.

Maksetaan ilmasta. Eli ei oikeestaan saada mitään vastikkeeksi. Kato nyt noita hintoja. ja vaikka ostais TÄYSIN saman tuotteenki, ni maksetaan ylimäärästä jos myyjänä on apple. kuten jo sanoin ni 40e hinnassa liikaa esim. officepaketin kohdalla. näyttiksetki on ihan ylihintasia mäkissä. täysin saman näyttiksen kun saa paljon halvemmalla kaupasta.
vai maksetaanko siinä näyttiksessä 100e ylimäärästä sen takia et joku viittii avata sen kopan ja pistää sen sinne sisälle?

eli toisinsanottuna olet valmis maksamaan tuotteesta enemmän jos kuitissa lukee apple store? vaikka saman tuotteen saisi halvemmalla kun kuitissa lukisi vaikka jimms pc-store?

ostan applen ja käytän 5 vuotta? tai ostan ibm ja käytän 7+? :P
no ei.. mutta ei se apple sen kauempaa kestä kun muutkaan. toi on suht naurettava väite. rauta kestää yhtä kauan oli millanen käyttis vaan. ehkä apple on helppohoitosempi kun esim windows. ja hoitamatta kestää sen 5-3. mutta jos on osaava käyttäjä ni en usko että se applenkaan käyttö tohon 5 vuoteen jää.

tämä koko kinahan perustuu vaan siihen että "omistan mäk/pc, joten mäk/pc on paras tuote ikinä"
en halua ottaa kantaa käyttiksen helppouteen yms. koska ei oo ku huonoja kokemuksia mäkistä. ja huonot kokemukset on sen takia koska pienestä pitäen käyttänyt pc-koneita ja tottunut niihin. hinnan takia en suosittele mäkkiä muille.

on niissä pc koneissakin ilmahintaa.. ja aceriin vertaaminen on naurettavaa. ja vieläpä kun todennäkösesti vertausacerinne on ne halvimmat kaupasta löytyvät.

^Minulla on kumpikin käytössä, duunikoneena 1,500eskon hp kannettava ikää vajaa vuosi. Nokiasuite ei toimi, yks jos toinenkin ohjelma kikkare ei toimi ja hidas kuin mikä. Itsellä koko ajan normaali käyttäjätunnarit, joten tää jumi on tullu ihan itestään.

Himassa on säman hintanen macbook pro. Ikää kohta kaks vuotta. ikinä ei oomitään ongelmaa ollu. Ei hidastele tms ja ohjelmat toimii niinkuin pitää. Itse olen vaihtanu kovalevyn isompaan kun videomatksu syö sitä tilaa.

Duunikonetta vähän huono vertailla kotikoneeseen, riippuu niin paljon ympäristöstä. Työkannettavissa on usein hyvin raskas virustorjunta ja monesti vielä joku levykryptauskin käytössä. Lisäksi domain-ympäristössä työskentelyä jossa resurssit yleensä ovat verkossa (useat verkkolevyt, useat verkkokirjoittimet jne jne), ei oikeen voi verrata kotikäyttöön.

Itselläni ei ole kotona mitään yli 500 euron tietotekniikkaa, läppärikin on joku alle 400 euron Aceri. Windows 7 pyörii ja toimiii hyvin kun olen itse voinut sen optimoida omaan käyttöön. Jos asentaisin firman spekseillä tuon läppärin, ei sitä voisi käyttää.

e. Mun käyttö (himassa) on niin kevyttä. Pöytäkoneella pyöritän virtuaalikoneita, se vaatii lähinnä muistia ja n. 500 euron arvoisella pöytäkoneella pyörii tarvittavat koneet helposti (muisti on halpaa, 64 bittinen käyttis ei rajoita muistia). Läppärillä sitten surffaan internettiä ja kuuntelen musaa, joskus katson leffoja (DVD tason).

ee. Jos mä taas vaikka videoeditoisin kotona, olisi mulla todellakin macci.

eee. Monesti muuten group policyilla pakotetaan läppäreihin virransäästötiloja jotka rajoittavat mm. CPU käyttöä. Tai sitten ne on oletuksena säädetty alas. Pitäisi "tehokäyttäjille" ainakin tehdä omat ryhmäkäytännöt.

^Minulla on kumpikin käytössä, duunikoneena 1,500eskon hp kannettava ikää vajaa vuosi. Nokiasuite ei toimi, yks jos toinenkin ohjelma kikkare ei toimi ja hidas kuin mikä. Itsellä koko ajan normaali käyttäjätunnarit, joten tää jumi on tullu ihan itestään.

Himassa on säman hintanen macbook pro. Ikää kohta kaks vuotta. ikinä ei oomitään ongelmaa ollu. Ei hidastele tms ja ohjelmat toimii niinkuin pitää. Itse olen vaihtanu kovalevyn isompaan kun videomatksu syö sitä tilaa.
Onko tuossa nyt jotain ihmeellistä?

Nokia PC Suite on yksi maailmankaikkeuden paskimpia softia, ja mitkä "toiset ohjelman kikkareet" ei toimi? Huonoja ohjelmiakin on, ei se liity siihen PC:hen mitenkään. Edelleen olen aivan varma että hidastelut johtuu jonkin ohjelmien ongelmista. Tuo on valitettavaa PC puolella, en sitä kiellä. Eli PC:n saa tahtomattaan solmuun huonoilla softavalinnoilla. Siinä tulee ehkä esille Macin app storen loistavuus esille, siis jos niitä ohjelmia seulotaan kunnolla.

Minäkin olen ihan itse vaihtanut kovalevyn, PC kannettavaan. Näppiksenkin vaihtaa helposti, ja toki muistiakin lisää samalla. Ei se näytönkään vaihtaminen itse kovin hankalaa ole. Toki yllätyin nyt että Macbookin voi jopa avata itse, tosin eiköhän sekin kohta ole Apple Store -only.

Duunikonetta vähän huono vertailla kotikoneeseen, riippuu niin paljon ympäristöstä. Työkannettavissa on usein hyvin raskas virustorjunta ja monesti vielä joku levykryptauskin käytössä. Lisäksi domain-ympäristössä työskentelyä jossa resurssit yleensä ovat verkossa (useat verkkolevyt, useat verkkokirjoittimet jne jne), ei oikeen voi verrata kotikäyttöön.
Hyvä pointti, jos läppäri on tosiaan firman kautta. Noissa on niin karseita ratkaisuja joissain taloissa, että oikein naurattaa. Usein kun se helpoin tie on tukita kaikki aukot mahdollisimman tiivisti (helposti, pienimmällä työllä), jolloin käytettävyys kärsii.

PC suite on kyllä klassikko. Oikea insinööritaidon näyte!

töissä jotkut 7-8 vuotta vanhat pöytäkoneet. ei oo yli 6 vuoteen forkattu toista (jos ikinä?). osia ei oo vaihdettu (no pistettii viime viikolla näyttis sinne ku ostettii tänne uus näyttö sen vanhan kuvaputkimonitorin tilalle)
toi toinen toimii ihan hyvin. ei se nyt ehkä mun kotikonetta nopeudessa päihitä mutta kyllä siinä ihan normaalityöt pystyy tekemään. (ekselit ja wöördit)
sen jälkee ku ite tulin tänne ni kauhistelin tota konetta... tulipas sitten ostettua verkkokovoa sun muuta kun en niin luota tohon kovalevyyn/virtalähteeseen.

saa tulla paikan päälle vaikka kattomaa kui toi toimii. ja kyllä sieltä tiedot saa kaivettua koska sille koneelle on tehty ja mitä. win xp kone. ei ehkä revitä mitään mahtituloksia millään superPI:llä tmv. mutta eipä ne oo koskaa ennenkää peruskäyttötehoja laskenu.

ostin myös ibm-läppärin tuossa puolisen vuotta sitten. nätisti toimis kunnes onnistuin antamaan jotenkin iskua tälle (käyttäjävirhe.. ei johdu koneesta mitenkään) ja näytön taustavalo meni pimeeks. nyt sitten toisen monitorin avustuksella tehdään töitä. ja ibm myi 2005(?) läppärituotannon lenovolle joten tän on pakko olla yli 5 vuotta vanha.

Pahin saatana työkäytössä on Vista, vertaisin sitä johonkin persesyöpään. Muistinkäyttö on niin älytön, että sääliksi käy firmoja jotka tuohon kikkareeseen päätyivät. Täysin hyvää konekantaa sai uusia/päivittää ja silti esim. 32 bittisyys teki joistakin töistä mahdottomia koska muisti ei vaan riitä kun käyttis haukkaa helposti sen 2 gigaa peruskäytössä...

Vistan myyminen pitäisi olla laitonta ja käyttäjille pitäisi maksaa korvauksia. Vastuuhenkilöille raippaa.

e. Valitettavaa on, että liian usein se firman IT-osaston asiantuntijaryhmä ei tee näitä päätöksiä, vaan päätökset tulee ylhäältä ja syitä saa vaan arvailla. Muistakaa tämä kun revitte hiuksia päästä ja kiroatte IT-osastoa kun käytössä on F-secure, Vista tms.

e. Valitettavaa on, että liian usein se firman IT-osaston asiantuntijaryhmä ei tee näitä päätöksiä, vaan päätökset tulee ylhäältä ja syitä saa vaan arvailla. Muistakaa tämä kun revitte hiuksia päästä ja kiroatte IT-osastoa kun käytössä on F-secure, Vista tms.
Valitettavaa on myös tilanne jossa IT-osasto on yksi henkilö, ja henkilö sattuu olemaan täysin sekaisin. Office 98 on muuten paras, tiesittekö? Niin, ja Seamonkey on muuten paras selain.

Valitettavaa on myös tilanne jossa IT-osasto on yksi henkilö, ja henkilö sattuu olemaan täysin sekaisin. Office 98 on muuten paras, tiesittekö? Niin, ja Seamonkey on muuten paras selain.

Tuo esimerkki oli kohdistettu enemmänkin isompiin organisaatioihin.

Mutta myös tuohon sinun esimerkkiin voin samaistua, yhden IT-hepun mielivaltaiseen toimintaan. :D

Nim. yhden miehen IT-osasto.

Pahin saatana työkäytössä on Vista, vertaisin sitä johonkin persesyöpään. Muistinkäyttö on niin älytön, että sääliksi käy firmoja jotka tuohon kikkareeseen päätyivät. Täysin hyvää konekantaa sai uusia/päivittää ja silti esim. 32 bittisyys teki joistakin töistä mahdottomia koska muisti ei vaan riitä kun käyttis haukkaa helposti sen 2 gigaa peruskäytössä...

Vistan myyminen pitäisi olla laitonta ja käyttäjille pitäisi maksaa korvauksia. Vastuuhenkilöille raippaa.

Vistassa nyt ei oo koskaan mitään hyvää ollukkaan. XP oli hyvä sillon kun se tuli. lähinnä koska vertauskohteena toimis 2k/Me/98/95
Vista vie ihan älyttömästi muistia/tehoa johonkin aivan turhaan.

Pitäis tällä viikolla asennella win7 pöytäkoneeseen ubuntun tilalle ja kokeilla mites se toimii.

mäkkiä ostettaessa ei edelleenkään ole sitä kunnon vaihtoehtoa.
jos puhutaan vaikka vanhuksesta, joka tarvitsee sen koneen laskujen maksamiseen ja iltalehden selailuun niin ootteko tosissanne suosittelemassa tälle henkilölle mäkkiä mihin saa tuhlata ne eläkerahat?
vai se peruspeecee missä hintaa n. 400e (sis. näyttö)?
ja toikin 400e peruspc on siinä mielessä aika huvittava nykyään että siinäkin jo riittää tehoja moninkertasesti enemmän kuin niitä tämä kyseinen henkilö käyttöönsä tarvitsee.

entäs kun onkin se ville15v joka haluaa pelata sitä jotain kaverien hehkuttamaa todella hyvää peliä?
isukki ja äiti tykkää kuule paljon enemmän siitä ettei tuhlata rahaa 4000e mäkkiin (jos kuitenkin ajetaan windowsia ton kautta ni mitä sillä sitte tekee?) vaan ostetaan se 700e "tehopc" + 200e näyttö sieltä kikantista.

kuvankäsittely ja videoeditointi on tullu esille kun puhutaan mäkistä. no videoeditoinnista ei oo kokemusta joten en rupee väittelemään mikä on oikea työkalu siihen hommaan. kuitenkin videoeditointia harrastaa niin pieni osa ihmisistä että jos he ei sitä mielestään pysty tekemään windows koneella niin senkus ostaa sen mäkin. tehostahan ei tossa asiassa sitten ole kyse vaan käyttöliittymästä, joka ei windowsin kohdalla kyllä ole aina ehkä maailman parasta laatua.
kuvankäsittelyä harrastavat henkilöt pärjää windows+photoshop yhdistelmällä kyllä ihan hyvin. (ei väite... vaan tosiasia. tiedän monia)

Frendi tekee raskasta videoeditointia ja kyllä siinä suorituskyvyssä on kuulemma dramaattisia eroja. Mäkki renderöi samat jutut ihan eri ajoissa kun samanikäinen PC. No, en ole omin silmin näitä eroja nähnyt koska en moista harrasta, mutta tämmöistä puhutaan.

Mun mielestä samat softat käytössä molemmilla alustoilla.

Frendi tekee raskasta videoeditointia ja kyllä siinä suorituskyvyssä on kuulemma dramaattisia eroja. Mäkki renderöi samat jutut ihan eri ajoissa kun samanikäinen PC. No, en ole omin silmin näitä eroja nähnyt koska en moista harrasta, mutta tämmöistä puhutaan.

Mun mielestä samat softat käytössä molemmilla alustoilla.
Kyseessä varmaan Mac Pro jossa 8 tai 12 ydintä. Tuollaiset kokoonpanot vähän eri asia kokoilla PC puolella, toki niitä osia on esim. verkkokaupassakin. Nuo videoeditoinnin (ja esim. renderöinnit) osaa hyödyntää niin montaa ydintä kun on tarjota...

Jos ei ole 8 tai 12, niin sitten en näe miten tuo olisi mahdollista. Ehkä hieman sutjakkaampi, jos Mac OS X hidastaa vähemmän.

ja Mike nyt unohtaa kokoajan tuon pointin tuosta. Saatkos sen mäkkis ostettua sitten ilman rammeja että voit ite valita sen 90e vaihtoehdon kaupan tiskiltä ton 500e tilalle?
Pystyn ostamaan sen Macin vaikka ilman näyttistä jos haluan. Voin mennä kauppaan ja ostaa Mac proon Kingstonin muisteilla jos haluan. Sä varmaan luulet, että ainoa paikka ostaa Macci, on niiden verkkokauppa. Mut pidä toi, muro ei usko vaikka kuin selittäisi.

Suositut

Back
Ylös Bottom