Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

On muuten kunnon muroilua tuolla Windows 7 ketjussa.

No prkl. Asensin win7:n ja nyt ei kone buuttaa ollenkaan. Bios ilmoitusten jälkeen ei tule enää mitään, jää siihen koko paska. Kokeilin recoveryä asennuslevyltä, mutta siinä ei kuulemma olekaan sitä. Juhlaa.

Kokeilin vielä buutata linuxiin USB:n kautta. Arvatkaa vaan suostuuko tuo BIOSsi ymmärtämään mitään mun hienosta USB tikusta (joka buuttaa muilla koneilla ok)

No nyt se perskuleen USB boottasi. Mulla oli tikulla joku bootti/GRUB fiksaussofta. Se tunnistu kyllä heti että mulla on Ubuntu 9.10 kovolla. Vaan ei suostunut sekään buuttaamaan sille eikä korjaamaan mitään MBR:iä. Tosin en tiedä onko vikä edes MBR:ssä kun kone ei edes ilmoita mitään...

Kovalevyn vikaa ajattelin eka itsekin. Mutta turhan tarkkaan se hajoaminen osuisi käyttiksen installoinnin kanssa yhteen. Tai sitten kyseessä oli joku ilkeämielinen ware joka posautti koneen. Tosin en usko kun kerran jo instasin win7:n Ubuntun virtuaalikoneeseen samalta medialta.

Seuraavaksi pistän USBlle jonkun Linuxin ja kokeilen jos sieltä pääsisi korjaamaan tilanteen. PlanB on kopsata kuvat yms. ulkoiselle kovolle talteen ja formatoida koko paska ja aloittaa alusta.

Ajattelin ostaa Buffalon 1Tb LinkStationin. Pistän kaikki datat sinne ja sitten saa käyttikset vittuilla mitä haluavat, aina voi äkkiseltään formatoida ja instata uudestaan.

Siellä forkataan ja instataan, ollaan biosissa ja linuxissa, muron unelmaa eletään.

ps. joo, maanantaikappale, eiköhän se muilla mene ok

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mike täällä yksikseen leukoja loksuttaa homppujen osalta. Tainneet muut siirtyä jo Windows seiskaan vähin äänin. Pakkiksen 4% mäkkikäyttäjät ovat varmaan pudonneet takaisin kahteen prosenttiin. Se taitaa olla sama määrä, mitä Helsingissä kohta somaleita.

Höpöhöpö.. Mä ainakin diggaan mun macciä aivan hulluna. Lerinvaihto oli yksi parhaista teoista. Ei oo oikein helpolla paluuta muoviseen puucee helvettiin. Hieno lukee näitä juttuja, kun suurimmat itkijät ei oo mäkkiä muutaku ohimennen nähnyt, helppo se on paskaksi haukkua kokeilematta.

WinXP on varmasti suosituin käyttis vielä pitkään ja taitaa se olla paras,mutta myös samalla paskin

http://www.mtv3.fi/uutiset/mediait.shtml/arkistot/mediait/2010/02/1050910 parempi myöhään kuin ei milloinkaan....

Tuli ostettua kaksi konetta talouteen 3kk sitten mbp ja muija osti jonkun fujitsun 1000e läppärin... No fujitsulle on asennettu f-secure ja office sekä tietysti miljoona päivitystä no tuloksena kone kone lataa kokoajan jotain kaikki aukeaa hitaasti ja video streamit netistä pätkii tuhottomasti. No fujitsu on ollut viimeisen 1kk jossain kaapin perukoilla käyttämättömänä. Tiedän kohta joku huutaa että et vaan osaa ehkä en joten onneksi tuli itse ostettua mac niin on yksi toimiva vehje taloudessa.

En ymmärrä mikä ihmeen pakkomielle porukalla on asentaa nuita raskaita viruksentorjuntoja. Avira ja winin oma palomuuri riittää oikein mainiosti eikä kyllä takkuile. Macci on ihan jees, mutta finderi on edelleenki huonompi mitä explorer. Pitäisi tosin käyttää saman kokoisella näytöllä molempia, että pystyisi arvioimaan vähän paremmin. Mutta ei ole explorerin tree-viewin voittanutta. Kömpelömpi se finder vaan on ei siitä pääse mihinkään.

Selasin vanhoja tiedostoja XP:llä niin ei kyllä exploreria kestäny kun on tottunu finderiin. Saattais mennä samalla tavalla toiseenkin suuntaan, mut en ala kokeilemaan.

Edellinen iMac sukupolvi on kyllä toiminut käsittääkseni varsin erinomaisesti kokonaisuudessaan, nämä uuden iMacin ongelmat on kyllä vähän erikoisia. Empäs ole itsekään omalla 24" törmännyt mihinkään ongelmaan, täydellinen vekotin.

Jostain syystä viime aikoina vähän joka firman lippulaivat/paremman_väen_tuotteet on takellelleet elektroniikkapuolella (nokian lisäksi..). Olisiko nykyisessä taloustilanteessa firmoilla vähän aikaisempaa enemmän paineita laskea tuotteet ulos ennen testaamista? Tietty voi olla että alihankintaketjuissa on tullut virheitä kun on pitänyt kilpailla hinnoilla vähän liikaa.

XP onki iänikuinen käyttis enkä ite siitä tykkää. Vistassa ei pahemmin ollu parannusta käytettävyydessä, tosin alt + tab esiin tuoma valikko reagoi hiireen joka oli hyvä lisäys. Seiskassa taas on tuo alapalkki pistetty uusiksi ja muistuttaa melko paljon osx. Toiminta on toki vähä erilainen, mutta loistava siltikin, kun on paljon ohjelmia päällä ja niissä useita ikkunoita. Tuo drag n drop on ihan mukava, mutta sais se cut paste olla nuissa maceissaki, kun etenki pienellä 13" näytöllä se on välillä ihan kohtalaisen turhauttavaa.

Aika hauskaa, että muroilla on mäcistä sellainen kuva, ettei se mene koskaan rikki, kertoo vähän murojen epätoivosta. Sit kun jostain löytyy hajonnut macci, niin ollaan tatti pystyssä sitä hehkuttamassa. Vittu kaikki laitteet hajoilee joskus, oli ne sitten kenen tekemiä tahansa.

Itelle jäänyt lähinnä mieleen se miten applefanit ovat toitottaneet ettei mäkkien kanssa ole koskaan ongelmia. Tosin ääni kellossa tainnut muuttua nykypäivinä :D

Mä saisin kyllä kaikki työni tehtyä mäkillä ihan hyvin. Asentaisin siihen boot camppiin windows 7:an. Mutta miksi ihmeessä mä haluaisin niin tehdä ..

Erot mäkin ja winukan puolella on luultavasti aika marginaalisia tänä päivänä muutenkin, ja ero senkun pienenee kokoajan. Apple saattaa keksiä jotain uutta ja microsofti pöllii sitten parhaat ominaisuudet omaan järjestelmäänsä. :D Ja taas mennään!

Juuri näin kuten HC sanoi, bootcampilla saa Windowsin ihan normaalisti toimimaan. Tämä siis niille, jotka haluavat ehdottomasti OSX:n käyttöönsä, mutta joku yksittäinen ohjelma vaatii Windowsin. Mikähän on nyt Maxin selitys. Muuten ei kyllä ymmärrä miten Macci estäisi työnteon millään tavalla.

apple-boot-camp.png

Kuvan ja äänen käsittelyyn mac on paras vaihtoehto, mutta jos tehdään esim. mekaniikkasuunnittelua ei taida ohjelmia löytyä. esim. http://www.autodesk.fi/adsk/servlet/index?siteID=448412&id=12510918. Edes autocad kuvat ei taida aueta, no eihän apple ole laitteitaan noihin hommiin tarkoittanutkaan.

Koti koneeksi applen vois kyllä hankkia, ainakin kakkos keneeksi.
ipad olis ainakin mulle loistava laite, vois löhötö sohvalla lukemassa netistä päivän lehtiä ja pakkista. Eikä tarvis raahautua koneelle erikseen. Kannettava on turhan hankala tähän käyttöön, käyttö ei oiken onnistu kunnon löhö asennossa.
Applen koneiden helppo käyttöisyys filosofia on kuitenkin oikean suuntainen, peruskäyttäjät ei tarvitse pajoakaan ominaisuuksia laitteissa. Monelle riittäisi kun koneessa olisi pelkkä netti selain eikä muuta.

Mua muuten kiinnostas tietää ku molemmissa leireissä kikkailen, että miksi macci on parempi kuvankäsittelyyn. Käsittääkseni adoben kaikki ohjelmat on molemmille alustoille olemassa. Ja tähän asiallinen vastaus kiitos.

Mun mielestä PCllä oli itseasiassa kivempi vääntää kuvaa, tämä Macin kelluva systeemi on perseestä kun sekottuu kaikki InDesignit, Photarit, Freehandit yms. keskenään jos on sama kuva auki joka ohjelmassa ja näkyy läpi vammaisesti. Tai ehkä tuonkin saisi pois, ei vain jaksa. Muuten en kyllä näe eroja, ehkä niitä nyt sitten tehopuolella esiintyy mutta en teekään mitään panoraamoja yms. yms.

Tietty tuo nyt on kiva että tietää matskun näkyvän vaikka mainostoimiston ruuduilla samalta jos on alla sama kone lol. Ehkä se suurin syy, yhteensopivuuksien varmistaminen. Tai sopimattomuuden eliminointi.

EDIT: niin joo iso plussa tietty macille tuosta preview toiminnosta, ei tarvi aukoa tiedostoja että näkee mitä kuvaa on tarjolla hakemistoissa. Liekö windowssissa vielä moista?

Mua muuten kiinnostas tietää ku molemmissa leireissä kikkailen, että miksi macci on parempi kuvankäsittelyyn. Käsittääkseni adoben kaikki ohjelmat on molemmille alustoille olemassa. Ja tähän asiallinen vastaus kiitos.
Ei kai yksittäistä ohjelmaa voi mitenkään erottaa toimiiko se macissa vai peeceessä. Ohjelmavalikot ovat identtisiä. Eri asia on sitten tietostojen hallinnointi, joka Macilla on simppelimpää ja loogisempaa, tai ainakin omat työt on nopeutuneet erityisesti. Mut toki alla on 400 kertaa tehokkaampi mylly kuin muroilla tai itsellä aikaisemmin ja 49 tuumaa näyttötilaa. Mut vähän paha verrata omiin kokemuksiin XP versus Snow leopard, Xp oli semmoinen paskakasa ettei mitään. Tosin Adobe ei ole saanut uusinta CS4:sta toimimaan spacessa, siitä ovat vinkuneet monet ja se on vittumainen bugi. Päivittäisivät nyt jo sen. Yleinen käytettävyyden paremmuus vaikuttaa kyllä aika paljon kun pelataan muutaman kuvankäsittelyohjelman kanssa. Ei kyllä pystyisi elämään jollain Windowsin tabisysteemillä, on se niin kömpelö. En tiedä miten seiskassa on toteutettu, siinähän on parhaan mukaan yritetty matkia OSX:n toimivuutta(joka ei murojen mielestä toimi).

Mun mielestä PCllä oli itseasiassa kivempi vääntää kuvaa, tämä Macin kelluva systeemi on perseestä kun sekottuu kaikki InDesignit, Photarit, Freehandit yms. keskenään jos on sama kuva auki joka ohjelmassa ja näkyy läpi vammaisesti. Tai ehkä tuonkin saisi pois, ei vain jaksa. Muuten en kyllä näe eroja, ehkä niitä nyt sitten tehopuolella esiintyy mutta en teekään mitään panoraamoja yms. yms.

Tietty tuo nyt on kiva että tietää matskun näkyvän vaikka mainostoimiston ruuduilla samalta jos on alla sama kone lol. Ehkä se suurin syy, yhteensopivuuksien varmistaminen. Tai sopimattomuuden eliminointi.

EDIT: niin joo iso plussa tietty macille tuosta preview toiminnosta, ei tarvi aukoa tiedostoja että näkee mitä kuvaa on tarjolla hakemistoissa. Liekö windowssissa vielä moista?
Spaces hyvä Keijoseni. Macilla on kato sitä varten näitä exposeja sun muita, jotka tekevät tästä juuri Windowsia paremmin käytettävän. CS4 Photari tosin omaa törkeen bugin mitä spaceen tulee. Kolmonen futasi ihan normaalisti.

Preview on kova, speissiä lyömällä aukeaa tiedosto esikatseluun, mut toi on taas niitä pieniä OSX:n juttuja, joista muroilla ei ole mitään hajua, siksi eivät ymmärrä Macin yleistä toimivuutta kuten sitä käyttävät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom