Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
On suorastaan jo aivan vitun naurettavan hupaisaa, että joku luulee kovalevyjen kestävän automaattisesti paremmin mäkissä. Jos levy on paska niin se hajoaa, oli se sitten tungettu ihan mihin helvetin koteloon tahansa.
Itseasiassa esim. iMacissa kovalevyn hajoaminen on todennäköisempää kuin PC:ssä, koska iMaciin se on jouduttu sijoittamaan "kyljelleen" eli pystysuunnassa. Noi kovalevyt on kuitenkin suunniteltu toimimaan vaakatasossa jolloin se levy pääsee pyörimään vapaammin ilman minkäänlaista kitkaa tai ylimääräistä kiihdytysliikettä.

On suorastaan jo aivan vitun naurettavan hupaisaa, että joku luulee kovalevyjen kestävän automaattisesti paremmin mäkissä. Jos levy on paska niin se hajoaa, oli se sitten tungettu ihan mihin helvetin koteloon tahansa.
Ei mennyt sitten pointti perille? Ei tainnut joo. Mutta koitetaan uudestaan. Jos mulla hajoaa kovalevy, niin en kyllä millään tekemälläkään saa siitä toimituksesta jotenkin haukuttua toista konetta kun siitä EI ole hajonnut ja JOS hajoaisi, niin joutuisi odottamaan, mutta ei joutuisi kuitenkaan.

Siis Suomeksi. Hupella hajosi PC-KONEEN kovo ja mies onnistuu jotenkin dissamaan siinä Macin kovoa, joka EI todellakaan ole Hupella tällä kertaa hajonnut. Got it?

Itseasiassa esim. iMacissa kovalevyn hajoaminen on todennäköisempää kuin PC:ssä, koska iMaciin se on jouduttu sijoittamaan "kyljelleen" eli pystysuunnassa. Noi kovalevyt on kuitenkin suunniteltu toimimaan vaakatasossa jolloin se levy pääsee pyörimään vapaammin ilman minkäänlaista kitkaa tai ylimääräistä kiihdytysliikettä.
Eli PS3 hajoaa todennäköisemmin pysty kuin vaaka-asennossa?

Mainittakoon että tuo "hajonnut" kovo toimii usb-levykelkassa MÄKISSÄ! täysin moitteetta, PC:ssä ei! :lol2:
Koppasin tiedostotkin talteen tuolta mäkille. Mutta joo, tutkitaan asia ja tuomitaan Winblows vasta sitten.

Mulla on hajonnut Lacien ulkoinen, tai ei se hajonnut, vaan sain rikkinäisen kaupasta. Voitte kuvitella miten meni luottamus tärkeiden backuppien tallettamiseen kun siihen hommattu levy on rikki jo uutena.

No kovalevyille tallennettaessa kannattaa muistaa muutenkin, että ne menevät aina jossain vaiheessa rikki.

Mulla on hajonnut Lacien ulkoinen, tai ei se hajonnut, vaan sain rikkinäisen kaupasta. Voitte kuvitella miten meni luottamus tärkeiden backuppien tallettamiseen kun siihen hommattu levy on rikki jo uutena.
Kuka ylipäänsä uskaltaa ostaa jotain Lacien ulkoisia kovoja kun ne ostaa bulkkina suurilta kovalevyvalmistajilta niitä kovoja sinne kuoriensa sisään etkä voi tietää mikä kovalevy juuri siinä sun ostamassa tuotteessa on. Sieltä löytyy sisältä esim. sellasia paskamerkkejä kuin maxtor ja samsung, jotka on monissa kyseisiä tuotteita myyvissä firmoissa eniten rikkinäisinä palautettujen kovojen listalla. WD on melkeenpä ainoa mihin luotan, enkä siihenkään 100%. Verkkokauppaan niitä palautetaan rikkinäisinä ainakin vähiten.

No kovalevyille tallennettaessa kannattaa muistaa muutenkin, että ne menevät aina jossain vaiheessa rikki.
Komella kovolla on valokuvat plus 50 dvd lättyä. Olen kuitenkin kelannut jotain uber varmaa, mutta mahtaako semmoista edes olla. Jos hommaisi irto kovoja, pistäisi täyteen kamaa ja veisi talteen jonnenkin pankin tallelokeroon. Ja kyse on siis nyt älyttömästä määrästä raakakuvia, joiden datamäärät ovat aika mellevät.

Huono homma meitsillä on se, että esim tärkeimmät kuvat kuten nuo mallien kuvaukset, päivittyvät jatkuvasti. Menee aika pirstaleiseksi backupit kun kansioihin tulee uutta kamaa aina aika-ajoin.

Jonkun softan pitäisi osata muistaa mitä on poltettu lätyille, ettei tekisi tuplia. Deleteä en voi kuville antaa polton jälkeen kun niitä tarkasten kovin usein.

Komella kovolla on valokuvat plus 50 dvd lättyä. Olen kuitenkin kelannut jotain uber varmaa, mutta mahtaako semmoista edes olla. Jos hommaisi irto kovoja, pistäisi täyteen kamaa ja veisi talteen jonnenkin pankin tallelokeroon. Ja kyse on siis nyt älyttömästä määrästä raakakuvia, joiden datamäärät ovat aika mellevät.

Huono homma meitsillä on se, että esim tärkeimmät kuvat kuten nuo mallien kuvaukset, päivittyvät jatkuvasti. Menee aika pirstaleiseksi backupit kun kansioihin tulee uutta kamaa aina aika-ajoin.

Jonkun softan pitäisi osata muistaa mitä on poltettu lätyille, ettei tekisi tuplia. Deleteä en voi kuville antaa polton jälkeen kun niitä tarkasten kovin usein.

Olisko RAID-levyt mitään tuollaisessa tilanteessa? Ei nyt backuppaamiseen auta, mutta luotettavuuteen kuitenkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Backuppia tässä kaivataan, jotain fyysistä, kaippa se on polteltava lätyille ja jotenkin zekattava mitä on polteltu.

Onhan noita backuppisoftia, mitkä osaa verrata lähdekansion ja backup-kansion sisältöä ja kopsailla vain muuttuneet sisällöt talteen. Backuppipaikkanahan voi pitää vaikka verkkokiintolevyjä, mitä irtoaa aika halvalla.

Kuka ylipäänsä uskaltaa ostaa jotain Lacien ulkoisia kovoja kun ne ostaa bulkkina suurilta kovalevyvalmistajilta niitä kovoja sinne kuoriensa sisään etkä voi tietää mikä kovalevy juuri siinä sun ostamassa tuotteessa on. Sieltä löytyy sisältä esim. sellasia paskamerkkejä kuin maxtor ja samsung, jotka on monissa kyseisiä tuotteita myyvissä firmoissa eniten rikkinäisinä palautettujen kovojen listalla. WD on melkeenpä ainoa mihin luotan, enkä siihenkään 100%. Verkkokauppaan niitä palautetaan rikkinäisinä ainakin vähiten.
Mä tilasin just MBP:hen Samsungin 500gt limpun. Saas nähdä onko sontaa.

Näin se on jonkun tutkimuksen mukaan. Itse en usko tolla olevan kuitenkaan kauhean suurta merkitystä. Onhan monet ulkoset kovalevytkin kuten mun WD pystyasennossa.

Nyt kiinnostaisi tietää, mistä tutkimuksesta on kyse. Olen kuitenkin melko monen ison ja kalliin levyjärjestelmän nähnyt (HP, Nexsan, Sun, EMC, jne) ja lähes aina levyt ovat näissä 19"/3U -järjestelmissä pystyssä. 2U räkkikoneissa 3,5" levyt ovat ymmärrettävästi aina vaakasuunnassa, mutta esim. uusissa HP:n 2U DL-malleissa, joissa on käytössä 2,5" levyt, ne ovat pystyssä.

Onhan noita backuppisoftia, mitkä osaa verrata lähdekansion ja backup-kansion sisältöä ja kopsailla vain muuttuneet sisällöt talteen. Backuppipaikkanahan voi pitää vaikka verkkokiintolevyjä, mitä irtoaa aika halvalla.
Juu, Time machine on käytössä. Eli mulla nyt periaatteessa on tämmöinen sydeemi kuville.

Kuvat kiinteellä kovolla.
Kiinteeltä time machinella ulkoiselle
Manuaalisesti Silverkeepperillä toiselle ulkoiselle

Mutta se mitä kaipaisin, olisi ohjelma, joka tietää mitkä filut on poltettu levylle. Arkistoin lätyt DiskLibrary ohjelmalla, jotta tietää mitä missäkin on. Mutta jos siis nyt alan polttelemaan noita mallikansioita, joita on noin 100kpl, niin miten hoidan jatkossa backupit levyille niin, että en polta uudestaan edellisiä jo poltettuja. Noihin kansioihin tulee aina lisää matskua kun kuvaan samoja malleja uudestaan. Aivan eri asia on sitten kisakuvat, kun kuvat on kuvattu ja julkaistu, poltan ne dvd:lle ja vippaan koneelta filut vege tilaa viemästä.

Nyt tarttee kuitenkin aina kaivella noita kisaajien kansioita, joten niitä ei koneelta voi heivaa vege.

Sen verran bäckupeista sanottavaa, että osta sitten kunnon DVD-levyjä. Ne nimittäin ajan kanssa menee paskaksi. Tuossa kolmisen vuotta vanhoja levyjä koitin pyöritellä niin ~40% oli paskana. Käytössä ollut just niin paljon, että levyt poltettu ja varmennettu toimivaksi. Siitä suoraan dvd-kansioon ja nyt ilokseni huomasin, että sinne katos mun hartaudella imuttamat mäkkaiverit ;). Levyt oli halpoja paskoja..

Sen verran bäckupeista sanottavaa, että osta sitten kunnon DVD-levyjä. Ne nimittäin ajan kanssa menee paskaksi.
Ja siellä taas puhutaan paskaa niin että suusta tulee vaahtoa. Tai noh, jos kokemuksia on niin sitten olet ostanut tosiaan huonoja levyjä mutta sitä ei pidä yleistää.
Itse kopsasin (kun se oli vielä laillista) Kirjastosta Kaija Koo - Unihiekkamyrsky vuonna 1997 ja levy toimii edelleen kuin uusi. Mitään ei ole edes silmin nähtävissä että olisi menossa pahaksi. Levy oli halvin romppu mitä löytyi.

No paras varmaan olisi siirtää vaikka kerralla 500 gigaa ihan irtokovolle. Pistää se elmukelmuun ja vippaa pankin tallelokeroon. Vuoden päästä sitten uusi kovo ja sama homma. Varmaan tommoinen kovalevy säilyy ehjänä koskemattomana ihan perkeleen kauan.

Itse kopsasin (kun se oli vielä laillista) Kirjastosta Kaija Koo - Unihiekkamyrsky vuonna 1997 ja levy toimii edelleen kuin uusi.
Milloin kirjaston levyjen kopiointi on muuttunut laittomaksi? Tai no, ainakin Kaija Koon levyjen kuuntelu olisi pitänyt olla laitonta aina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom