Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

No lueppas hyvä poika uudestaan.
Mun pitäis varmaan kertä ne kaikki syyt johonkin word-asiakirjaan ja laittaa copypastena aina kun joku heittää ton saman kysymyksen.

Voitko laittaa. Kiitos. Kerta kuitenkin riittää, mutta nyt muistutukseksi, kun itselläni myös sellainen mielikuva etten ole kuullut mitään kovin konkreettista joka poikkeaisi kokemuksistani windowsin kanssa...

Luepa poika itse. Jos sulta ei niitä kunnon perusteluita löydy niin älä sitten vastaa kysymykseen.
Kyllä tästä ketjusta sun asenne on jo muutenkin tullut selväksi.

Multa ja monelta muulta löytyy perustelut asiaan tästä ketjusta.

EDIT: täytyy odottaa hyvää vapaata hetkeä perata ketju läpi ja kerätä lista. Nyt sitä en tee. Laitan kunhan kerkiän.

Tää väite on kuultu nyt niin monta kertaa, että joku voisi perustella kunnolla, että millä tavalla OSX on parempi kuin vaikkapa Windows Vista.

Huom. lauseet "kaikki vaan toimii" tai "Windows on tylsä" eivät kelpaa perusteluiksi.

Jos kerrankin saisi tähän jonkun oikeasti faktoihin pohjautuvan selostuksen niin voisi ymmärtää ehkä tuota OSX fanitusta paremmin.
No onhan se nähty, että kaikki argumentit kuitataan fanboy-kommenteilla. Ja montakos kertaa pitää sanoa, että OSX ei sisällä viruksia, siinä ei ole mitään tarvetta viilata Adawarella, palomuurilla, virustutkalla? OSX toimii yleisesti luotettavammin kuin Windows, siinä on loogisempi käyttöliittymä, jota on toki koitettu apinoida Vistaankin. Expose, spaces, hot corners jne. OSX ei kerää ajan kanssa rekisteriin kuraa, jota pitää poistella regcleanerilla, vaan kone toimii aina yhtä nopeaan, toisin kuin Windows, joka vastaväitteistä huolimatta kerää rekisteriin höttöä, joka ajan kanssa hidastaa konetta. Applen design on moninverroin parempaa, rauta on varsin suljettua, joten se toimii paremmin ja luotettavammin kuin pc-koneissa, joissa kasataan paljon erilaisia kokoonpanoja. Ajureita ei tarvitse asennella kerran kuukaudessa, koska konetta ei tarvitse säätää, vaan päivitykset ovat automaattisia ja vain tarpeen mukaan. Vastaväitteistä huolimatta Windowsissa on sitä turhaa säätöä, jonka huomaa vasta kun se säätö katoaa kokonaan, tätä on vaikea havainnollistaa ilman OSX:n käyttöä.

Läppäreissä multitouchpadit, normaalit trackpadit, järkevästi suunniteltuja pieniä yksityiskohtia, jotka nekin vain kuitataan fanboy-kommenteilla pitäen kiinni jostain tatista, jota ei edes suurin osa pc-valmistajista pistä koneeseen, koska se on aika vammainen kaikinpuolin.

Multa ja monelta muulta löytyy perustelut asiaan tästä ketjusta.

Teidän "perustelut" vaan vähän ontuu :lol2:

Parilta kaverilta löytyy järkevääkin kommenttia, mutta valitettavan usein ne Mac miesten kommentit on jotain "niin mutku se on niin kiva" tyylisiä.

Kukas Macin omistaja tarjoaa ensimmäisenä tuollaisen koekäyttöön tai vaikkapa ihan muutaman tunnin räpläilyyn näin aluksi, jotta mekin saadaan sitä tuntumaa OSX:ään, joka mullistaa maailmamme ;) Kyllä itse varmaan MBP:tä tai MB:tä alan omaan käyttöön katsomaan, kun alkaa rahaa olemaan. Kätevähän tuollainen taitaa olla vaikkapa opiskelussa. Pitääkin varmaan tehdä vertailua, että kumpi sopii paremmin omaan käyttööni.

No onhan se nähty, että kaikki argumentit kuitataan fanboy-kommenteilla. Ja montakos kertaa pitää sanoa, että OSX ei sisällä viruksia, siinä ei ole mitään tarvetta viilata Adawarella, palomuurilla, virustutkalla? OSX toimii yleisesti luotettavammin kuin Windows, siinä on loogisempi käyttöliittymä, jota on toki koitettu apinoida Vistaankin. Expose, spaces, hot corners jne. OSX ei kerää ajan kanssa rekisteriin kuraa, jota pitää poistella regcleanerilla, vaan kone toimii aina yhtä nopeaan, toisin kuin Windows, joka vastaväitteistä huolimatta kerää rekisteriin höttöä, joka ajan kanssa hidastaa konetta. Applen design on moninverroin parempaa, rauta on varsin suljettua, joten se toimii paremmin ja luotettavammin kuin pc-koneissa, joissa kasataan paljon erilaisia kokoonpanoja. Ajureita ei tarvitse asennella kerran kuukaudessa, koska konetta ei tarvitse säätää, vaan päivitykset ovat automaattisia ja vain tarpeen mukaan. Vastaväitteistä huolimatta Windowsissa on sitä turhaa säätöä, jonka huomaa vasta kun se säätö katoaa kokonaan, tätä on vaikea havainnollistaa ilman OSX:n käyttöä.

No, mulla hoitaa Vistassa suurimman osan "säädöistä" automaattiset ohjelmat, mutta kyllä mä tuon pointin ymmärrän.

Mutta ei niitä ajureita Windowsissakaan tarvitse käytännössä ikinä päivittää, jos ei harrasta pelaamista. Pelaajien täytyy, koska etenkin näytönohjaimien ajurien uusimpien versoiden kanssa yleensä tulee jotain uutta tukea tai parempaa suorituskykyä.

Eli lyhyesti voisi päätellä, että OSX on helpompi käyttää ja vaatii käyttäjältä vähemmän huolenpitoa. Tuo on hyvä asia. Helpottaa varmasti elämää etenkin sellaisilla käyttäjillä, joilla ei ole halua tai osaamista koneen "ylläpitoon".

Teidän "perustelut" vaan vähän ontuu :lol2:

Parilta kaverilta löytyy järkevääkin kommenttia, mutta valitettavan usein ne Mac miesten kommentit on jotain "niin mutku se on niin kiva" tyylisiä.

Kuinka monta kertaa olen sanonut tässä ketjussa tai muuallakaan "niin mutku se on niin kiva"?

Mä tuun ihan hyvin toimeen pc:llä. Nytkin kirjoitan tätä kommenttia pc:llä jossa hyrrää xp.
Istun siis töissä.
Hoidan työt kuitenkin paljon mielummin mäkillä joka onnistuu taas toisessa firmassa jossa olen myös töissä.
Myös kotikäytössä suosin mäkkiä. Yksi syy siihen on, että joudun istumaan koneella joka päivä yli 10 tuntia, joten en jaksa taistella koneeseen, softaan tai käyttikseen liityvillä ongelmilla (ajurit, virustorjunta, rekisterin siivous jne).
Niinkun on tullut jo monta kertaa selväksi, että isossa firmassa ei voi sompailla koneen ja käyttiksen kanssa, vaan koneet on vakioituja leasing-koneita joissa pitää pyöriä mahdollisimman sujuvasti cad-ohjelmat.
Eli kone käytön mukaan.

Mua vituttaa tollasten ylimielesten tyyppien kanssa keskustella yhtääm mistään jos niillä ei ole mitään vertailukohtaa kuin windows-maailma ja ehkä satunnaiset kokeilut jollain muulla.

Kukas Macin omistaja tarjoaa ensimmäisenä tuollaisen koekäyttöön tai vaikkapa ihan muutaman tunnin räpläilyyn näin aluksi, jotta mekin saadaan sitä tuntumaa OSX:ään, joka mullistaa maailmamme ;) Kyllä itse varmaan MBP:tä tai MB:tä alan omaan käyttöön katsomaan, kun alkaa rahaa olemaan. Kätevähän tuollainen taitaa olla vaikkapa opiskelussa. Pitääkin varmaan tehdä vertailua, että kumpi sopii paremmin omaan käyttööni.
Odota, että "Back to School" -kampanja tulee myös Suomeen syksymmällä. On muuten pikkuusen asiallinen tarjous!

Läppäreissä multitouchpadit, normaalit trackpadit, järkevästi suunniteltuja pieniä yksityiskohtia, jotka nekin vain kuitataan fanboy-kommenteilla pitäen kiinni jostain tatista, jota ei edes suurin osa pc-valmistajista pistä koneeseen, koska se on aika vammainen kaikinpuolin.

Voit toistaa niin kauan kunnes windows-mies ei windowsillaan pärjää. Kumma kyllä, tilanne on tälläkin hetkellä se, että uptime vetelee päiviä ja kone pyörii erittäin sulavasti. Virus koneellani on yrittäny käydä viimeksi 2004, ja pysähtyi kuin seinään. Rekisteriin ei ole kertynyt muuten mitään turhaa, koska asennan mitä tarvitsen. Kone toimii yhtä nopeasti kuin ennenkin.

ThinkPad hakkaa käytettävyydessä Macbookit aika suvereenisti, ja tatti on loistava kun tajuaa sen pointin. Touchpadiin en palaa sitten millään ilveellä, vaikka kuinka kivalta airin touch tuntuikin hetken. 3 minuutin sahaamisen jälkeen se vain vitutti, ja tarkkuus toucheissa on jotain niin kamalaa että hyi saatana.

Ja faktat puuttuu edelleen, enimmäkseen luen omia kokemuksiasi ja mutua, mutta mikään ei saa minulla aikaan "aaa"-elämystä.

Tästä ketjusta löytyy jotain kommentteja pc:stä mäkkiin vaihtaneelta. Timias tais olla yksi. Kommentit löytyy varmaan haulla.
Mäkistit ehdottaa kokeilemista. Pakko mäkkiä ei ole käyttää. Ilmankin tulee toimeen.
Sittenhän se selviää. Kone käytön mukaan.

Mua vituttaa tollasten ylimielesten tyyppien kanssa keskustella yhtääm mistään jos niillä ei ole mitään vertailukohtaa kuin windows-maailma ja ehkä satunnaiset kokeilut jollain muulla.

Ei se mitään, tunne on molemminpuolinen ;)
Se, että mulla ei ole Maccia tarkoittaa automaattisesti sitä, että kokemukset on pelkästä Windowsista? Tämä selvä...

edit:
sellainen juttu vielä, että onko se nyt niin, että jos joku on käyttänyt ensin Windowsia ja sitten siirtynyt Macciin niin siinä on automaattisesti saanut jonkun korkeamman tason osaamisen?
Tosiasia on se, että iso osa Windowsin ongelmista on käyttäjässä, ei käyttöjärjestelmässä, mutta sitä on helppo aina etsiä se vika jostain muualta kuin itsestään.

Tässä threadissa on otettava huomioon se fakta, että mac-miehillä on luonnollisesti enemmän kokemusta molemmista käyttiksistä. Tuskin täällä on ketään joka on macilla aloittanut?

EDIT. Käsi ylös Mac-puolustajat, jotka ovat IT-alan ammattilaisia?

sellainen juttu vielä, että onko se nyt niin, että jos joku on käyttänyt ensin Windowsia ja sitten siirtynyt Macciin niin siinä on automaattisesti saanut jonkun korkeamman tason osaamisen?

Ei.
Sen jälkeen käyttäjät on tutkimuksen mukaan ollut tyytyväisiä siitymiseensä. En tiedä mistä se sitten kertoo.
Eiköhän ne korkeimman tason osaajat käytä jotain muuta käyttistä tai useampaa käyttistä.

Sekoitin näköjään sun kommentit Dobeyn kommenttien kanssa.
Hyvä jos sulla on kokemusta osx tigeristä tai leopardista.

En mä niin sanonut. Sitä kun on muitakin käyttiksiä olemassa kuin Win ja Mac käyttikset :)

Siitä tulikin mieleeni, että käyttikö kukaan joskus muinaisessa historiassa sitä IBM:n omaa käyttistä? Se oli nimeltään joku OS/2 tai joku vastaava... mä "pääsin" sitä käyttämään muutaman vuoden, ei oikein vakuuttanut, joten en ihmettele, että se vähän niinkuin katosi.

Ja faktat puuttuu edelleen, enimmäkseen luen omia kokemuksiasi ja mutua, mutta mikään ei saa minulla aikaan "aaa"-elämystä.
Tähänhän tämä menee aina. Koitin pähkinänkuoressa kuvailla OSX:ää, mutta mikäs onkaan vasta-argumentti "faktat puuttuu". Ootko sä tosiaankin hypännyt nyt kaapin päälle, josta voit huudella kaikkien muiden puheet paskapuheeksi? Onko sun kommentit sitten jotain absoluuttista faktaa? Se on 100% fakta, että OSX:ssä on Expose, Spaces ja muut järkevät käyttöä optimoivat toiminnot. Sinä saatana sitten tulet selittämään, että faktat puuttuu. Mitä vittua?

Käsi ylös Mac-puolustajat, jotka ovat IT-alan ammattilaisia?
Käyntikortissa lukee Sovellusasiantuntija. Ennen vanhaan siinä luki Ohjelmistosuunnittelija. :rock:

Mutta en mä oikeasti mikään koodari oo koskaan ollu. Mutta IT-alalla teen siis töitä ammatikseni. :D

Tähänhän tämä menee aina. Koitin pähkinänkuoressa kuvailla OSX:ää, mutta mikäs onkaan vasta-argumentti "faktat puuttuu". Ootko sä tosiaankin hypännyt nyt kaapin päälle, josta voit huudella kaikkien muiden puheet paskapuheeksi? Onko sun kommentit sitten jotain absoluuttista faktaa?

Voisin korjata kyllä sanavalintaa, jos keksisin nyt heti paremman. Jokatapauksessa, pointtini oli VAIN SE, että itselleni en poiminut - muuten kyllä ihan hyvin tiivistetystä kuvauksesta - asioita jotka muuttaisivat elämäni siirtyessäni OSX:n käyttäjäksi. Ok?

Back
Ylös Bottom