...Applen fanitus nähdään ihan hirveenä ilmiönä, mutta automerkkien, lätkäjoukkueiden tai bändien fanittaminen on ihan normaalia. Jengi vain vetää käsittämättömät porot just Applesta. Mua ei ihmetytä laisinkaan jos pissaliisat nukkuu makuupussissa yön yli Backstreet boysien keikan oviaukolla, eikä mua ihmettänyt laisinkaan kun iPhone nelosta oli jonottamassa 30 ihmistä Soneran liikkeen edessä klo 0700 päivänä kun se julkaistiin.
Niin, jonkun muun mielestä voisi olla aika kummallista että jotain _teknistä vempelettä_ jonotellaan tuntikausia.
Eroaahan tuo käyttäytyminen kuitenkin about kaiken muun jonottamisesta. Itse en ole oikeaa kohderyhmää näihin jonotusasioihin koska en fanita mitään lätkäjoukkueita tms. niin paljon että todellakaan jonottelisin niiden lippujen tähden enkä kyllä tosiaan sitä tekisi minkään teknisen vehkeenkään takia, merkistä riippumatta.
Mutta eihän sitä nyt millään ilveellä voi kiistää etteikö omenakoneiden käyttäjät ole ihan omanlaisensa porukka. Tähän kirjoitukseen taisikin olla jossain täällä linkki:
http://www.scribd.com/doc/45727962/Applelaisuus-uskontotieteen-nakokulmasta
Aika mainio kirjoitus joka on siis Applea ja sen tuotteita kohtaan positiivinen, kirjoittaja itsekin on tyytyväinen omenakoneiden käyttäjä.
Poiminta tuolta:
"...Applelaisuudessa on paljon käytäntöjä, joista perinne pitää kiinni ja joita voidaan kutsua jopa rituaaleiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi Applen nykyään noin kolme kertaa vuodessa järjestämät uusien tuotteiden julkistustapahtumat, joissa pääpuhujana ja tuote-esittelijänä toimii digitaaliselta pyhältä vuoreltaan alas laskeutunut ja insinööriksi inkarnoitunut jumalolento, Applen toimitusjohtaja Steve Jobs. Häntä pidetään yhtenä maailman parhaista kommunikoijista eikä syyttä. Jobsin pelkistetty ja varma tyyli terästettynä sopivalla annoksella huumoria noudattaa Applen tuotteista tuttua linjaa. Toinen rituaalinen käytäntö on uusien tuotteiden jonottaminen upeiden Apple Store -myymälöiden ovilla. Samalla tavoin kuin musiikkifanit jonottavat idoliensa konsertteihin, saattavat applelaiset telttailla kauppojen edessä useita tunteja tai jopa vuorokausia ennen ovien aukeamista ja uusien tuotteiden kuluttajamyynnin alkamista.
On myös poikkeuksellista muihin teknologiayrityksiin nähden, että juuri Applen asiakkaat ovat oman tuoteuskollisuutensa lisäksi äärimmäisen innokkaita markkinoimaan tuotteita muille hyötymättä siitä itse mitenkään. Yrityksellä oli kyllä aikoinaan jopa palkattuna henkilökuntaa evankelista-nimikkeellä, mutta sittemmin ilosanoman eteenpäin vieminen on lähes rituaalinomaisesti kuulunut jokaisen opetuslapsen tehtäviin..."
Heh, kyllä itsekin tiedän aina kun tuo kyseinen mainittu julkaisutapahtuma lähestyy, sen verran paljon monet tutut omppukäyttäjät siitä kohkaavat etukäteen. Eli pitää paikkansa. :D
Niinkuin selvää onkin että kaikkihan täällä mualimmassa saavat fanittaa ja touhuta ihan miten haluavat mutta sitä ei voi kiistää etteikö tämä meininki olisi aika erikoista verrattuna mihin vain muihin tekniikkavehkeisiin. "Ei kukaan Nokian/HTCn/Samsungin whatevö puhelimia jonottaisikaan" ... vaikka jotain noistakin on kait joskus jonotettu.
Enivei yleisesti ottaen niin ei tehdä tietokoneiden tai puhelinten takia, siis jos muista merkeistä puhutaan.
Esim. itse voisin ihan hyvin joskus hankkia jonkun tulevan omppuluurinkin mutta en todellakaan jonottelisi sitä jossain liikkeen edessä keskellä yötä, kuten en mitään muutakaan luuria. Ja pakko myöntää kyllä sekin että kaikki ne jotka tulevat minulle suu vaahdossa ylistämään iiluuriaan eivät saa aikaan ainakaan mitään positiivisia ajatuksia ostamisen suhteen.
Kaikkihan eivät noin käyttäydy ja täälläkin foorumilla on myös näkynyt omppulaitteiden omistajia joilla on tervettä kritiikkiä näitä laitteitaan kohtaan.. ei kehuta turhaan, ei haukuta turhaan vaan kerrotaan faktoja ja rehellisesti niitä ongelmiakin joita pakosta on kaikissa laitteissa merkistä riippumatta. Itse arvostan kyseisten käyttäjien juttuja aika lailla.
Sit yks asia on varsin omituista, Appleen vedetään kovin usein homoviittauksia. Mä olen tullut siihen johtopäätökseen, että ne jotka niitä heittelee, ovat ihka oikeita kaappihomoja vailla puhkeamista kukkaan.
Voit tulla toki mihin johtopäätökseen vaan mutta onko tuo oikeasti omituista? Eikös joku käyttäjäkysely tai -paneeli tässä taannoin asian todennutkin että huomattava osa (=enemmän kuin muilla merkeillä) omppukäyttäjistä on sateenkaariporukkaa? Täälläkin taisi linkkiä olla mutta siitä on jo aikaa sen verran että aika paljon saisi kelata taaksepäin. Eikä tuossa kait mitään erikoista tai pahaa olekaan, eikös ko. ihmiset usein ymmärrä hyvän disainin päälle.
Täähän on taas aika lailla ooteetä tähän topikkiin ja voisi ennemmin olla tuolla "tappeluketjussa" joka onkin paikka paikoin aika hulvatonta luettavaa. :D
- H