Olen nyt kaksi viikkoa vimpainta käyttänyt ja suhteellisen hyväksi huomannut. Tarkoitukseni oli korvata 13-tuumainen läppäri kahden päivän työkeikoilla iPadilla (tai siis niin vaimo ajatteli, kun tuon synttärilahjaksi osti). Sitä on nyt testattu kolmen päivän retkellä Brysseliin ja parilla päiväretkellä Lefkosiaan.
Plussia:
+ todella helppo käyttää, suhteellisen looginen ja toimii varmaankin tavalla, joka useimpia koukuttaa
+ käyttöliittymän ulkoasu, kalenteri ja sähköposti ovat hyvin huolitellun näköisiä ja animaatiosiirrot toimintojen välillä hienoja
+ iStoressa on hyvä valikoima kaikkea, mitä tarvita saattaa, ja paljon sellaista, mitä ei todellakaan tarvitse
+ verkkoselailuun erinomainen
+ kokouksissa loistava, jos tarvitsee dokumentit sormenpainannan päähän docs to gon ansiosta. Tilanteissa, joissa läppäriä olisi vaikea pitää auki, tämä on hieno keino saada kaikki taustatavara mukaan ja referenssikäyttöön
+ lentokoneessa vaivattomampi kuin läppäri
+ toistaiseksi ainakin sangen stabiili. Vain kaksi kertaa on jumittanut sähköpostissa. Muuten toimii nopeasti ja vaivatta.
Miinukset ovat minun mielestäni harmittavia. Odotin tältä enemmän tietokonemäisyyttä, koska sen halusin korvata. Joiltain osin jopa vanha N900 osaa enemmän kuin tämä iPad.
- Moniajo on onneton. Kun laitan browserissa telkkaristriimin auki ja menen sähköpostiin, striimi katkeaa. Sama koskee myös videoita.
- Normaalit avi-videot on käännettävä MP4-muotoon. Toimiihan tuo Airvideo ihan hyvin (ja siinä on hieno ajatus), mutta se lisää vaivaa.
- Kirjoittaminen kosketusnäytöllä on aikaa vievää. Eniten minua riesoo nuolinäppäinten puute
- sähköpostiin liitetiedostojen lisäämistä en ole ainakaan itse vielä löytänyt. Täytynee tutkia enemmän. Sähköpostin editoiminen, fonttien vaihto, kursivointi, lihavointi jne. taitaa olla mahdotonta niin ikään.
- kalenteri on hyvä, mutta ei samaa tasoa kuin Outlook.
Odotan mielenkiinnolla joko seuraavaa versiota, mutta todennäköisemmin sitä hetkeä, kun Windows 8 -pohjainen tabletti tulee markkinoille. Silloin toivottavasti käsissä olisi kosketusnäytöllinen tietokone. Tämä iPad kun on vähän sinnepäin: toisaalta huikean hauska, toisaalta raivostuttavan rajoitettu.
-