Noh, niin noh... Takaisin aiheeseen. Pahoittelut jo heti alkuun pitkästä viestistä.
Tää on nyt taas tätä vakio keskustelua siitä onko joku lisäravinne hyödyllinen, tarpeellinen, välttämätön vai puhdasta skeidaa. Ja tässäkin asiassa löytyy koulukuntia, jotka ovat asioista varmasti eri mieltä, ihan jopa ilman mitään siteitä lisäravinnevalmistajiin. Erimielisyydet ei kuitenkaan välttämättä tarkoita että kukaan olisi täysin väärässä... Yksi asia on kai kuitenkin aika selvä ja siitä tuskin kukaan lähtee väittelemään, eli se että treenin jälkeen on ihan hyvä vetää nopeasti proteiinia ja hiilareita. Kun asiaa lähdetään viemään eteenpäin, tulee kreatiini, glutamiini, BCAA:t ja muuta kamaa. Yleensä perinteinen palautusjuoma sisältää nämä kaikki ja tämä coctail syntyy myös helposti itse sekoittamalla. Peruskamaa mun mielestä. Ja voin sanoa, että kokemusta on useasta valmiista mixistä sekä omasta hifistelystä, missä jokainen aines laitetaan sheikkeriin grammalleen. Molemmat mielestäni ihan toimivia juttuja.
Varmasti jokainen joka tätäkin palstaa on enemmän lukenut, on törmännyt Pakkiksenkin verkkokaupassa myytävään Evon Phase2 -palautusjoumaan, joka aikaisemmin kulki myös nimellä Immediate Action, joka eroaa perinteisestä palautusjuomasta siinä, että ei sisällä hiilareita. Vain nopeeta proteiinia. Se mitä ei kuitenkaan pidä unohtaa on se, että kroppa edelleen tarvii niitä hiilareita ja mielellään sitä kreatiinia. Ja Phase2 kanssa onkin neuvottu vetämään hiilarit tai vaihtoehtoisesti perinteinen palautusjuoma oliko se nyt noin 30 min treenin/phase2 jälkeen. Eli pikkusen laitetaan pakkaa sekaisin kun verrataan tuohon perinteiseen malliin. Tätäkin on tullut testattua useampi purkki/pussi. Ja myös niin, että se jälkimmäinen drinkki on puhdas malto/dextroosi+kreatiini pommi tai niin että se on perinteinen palautusjuoma. Lisäksi tästä kakkosdrinkinstä noin 30 min elikä 60 min treenin/Phase2 jälkeen on tullut syötyä normiateria.
No nyt markkinoilla nähdään koulukuntaa joka ajattelee toisin päin kuin tuo edellinen vaihtoehto. Eli Halo, Optimal Dose, Dark Matter...varmasti monen mielestä vaan ylihinnoiteltua maltoa pikku mausteilla höystettyna, mutta siis periaatteena se, että kaikki on palautusjuomia, joissa vedetään hiilari/kreatiini/mahdollinen NOX-coctail heti treenin jälkeen. Se mitä jälleen ei pidä unohtaa, on se että kroppa kuitenkin tarvii sen proteiinin. Eli esim nyt otsikossa mainittu Halo ei mielestäni yksin voi mitenkään toimia yksin optimaalisena palautusjuomana. Halon purkissa tosin ei mielestäni tästä mainita mitään, mutta pitäisi kai olla aika selviö että se proteiinikin pitää vetää aika pian treenin jälkeen. Näitäkin on tullut testattua. Pari purkkia haloa on vedetty, Dark Matteria maistettu ja nyt menossa purkki OD:a. Tämä siis heti treenin jälkeen. Ja puolituntia tästä vedän sitten sen nopean proteiinin ja puoli tuntia tästä normaali aterian.
Eli omaa kokemusta on jokaisesta edellä mainitusta tavasta aloittaa palautuminen. Eikä näistä mikään ole mitään taikapulveria joka yllättäen toimisi ihan simopaljon paremmin kuin se toinen. Vaihtelu virkistää. Se on tietty todettava, että nämä hifi-jenkkituotteet ovat hieman kalliimpia joten jos mennään opintotuen varassa niin ehkä kannattaa miettiä. Itse olen tykästynyt näihin koska kyllästyin siihen proteiinipirtelön vetämiseen heti treenin jälkeen. Kaipasin "raikasta" ja ei-niin-paksua palautusjuomaa ja olen tykännyt. Mitään dramaattista muutosta parempaan tai huonompaan en ole havainnut. Paikat eivät kipeydy kovan treenin jälkeen yhtään enempää tai yhtään vähempää. Treenipainot ja -toistot ovat kehittyneet ilman mitään ihmeellisiä heittelehtimisiä. Vatsa ei ole valittanut eikä mitään päänsärkyä tai muutakaan ole havaittu. Homma siis pelaa. Se kyllä pitää mainita, että kun kaapissa on hienot purkit täynnä huikeita lupauksia antavaa pulveria, niin kyllä treeni kulkee. Kun siihen itse jollain tasolla uskoo niin hyvä tulee. Body and Mind.... Henkistä placeboa...
Eli yhteenvetona se, että ei pidä unohtaa perusasioita. Se miten perusasiat hoitaa kuntoon on toinen juttu. Jos haluaa vähän muutosta perinteiseen, kikkailla, hifistellä ja purkin ostaminen kutkuttaa niin ei muuta kun kokeilemaan. Minä ainakin suosittelen. Kyllähän se lompakossa tuntuu enemmän ku jos ostaa perusheran ja malton ja miksaa palkkarin niistä, mutta rahankäyttö nyt varmaan on jokaisen ihan oma asia. Vahingossa kukaan ei isoksi tule, söi treenin jälkeen mitä tahansa. Palautusjuomakin on vain osa kokonaisuutta. Toki tärkeä sellainen, mutta vain osa.
Tämä ei ollut maksettu postaus.....