Ammattiliiton edut/haitat suhteessa Ytk-työttömyyskassaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu

Kalju

Banned
Liittynyt
26.12.2002
Viestejä
2 003
Ikä
46
Haluan herättää keskustelua työttömyyskassan ja ammattiliiton eroavaisuuksista. Uskon että suurinosa kuuluu ammattiliittoon lähinnä ollakseen oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Liitot eivät tiedota että samat rahalliset edut saa myös ollessaan työttömyyskassan jäsen.

Työttömyyskassan edut on omalla kohdallani mm seuraavat:
-tuloista riippumaton 60 euron jäsenmaksu/v. (vertaa liiton vuosimaksuun)
-ei tarvitse kuulua/rahoittaa poliittista järjestelmää
-saa tehdä työtä onnellisena välittämättä liiton lakkoiluista ja mielipiteistä

Moni ammattiliiton talutusnuorassa elävä tekee työtä läpi elämänsä tyytymättömänä, katkerana ja kaunaisena ja maksaa ison summan joka vuosi ollen mukana poliittisessa järjestelmässä.

Uskon että suurella osalla on oma järki ja kyky pitää huolta asioistaan ilman holhousta ja ammattiliiton tarjoamaa lakiapua mahdollisissa riitatapauksissa työnantajan kanssa. Sitäpaitsi häviäjä maksaa oikeuskulut asianajajien palkkioita myöten, eli jos työnantaja oikeasti huijaa työntekijää niin hävitessään hän maksaa myös kulut.

Lisää www.ytk.fi
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan hyvä vaihtoehto on tuokin. Mutta poliittista tai ei, niin kyllä ne liiton lakimiehet oikeesti auttaa ja kummasti työantajatkin yrittää vähemmän kusettaa jos tietää duunarin kuuluvaan liittoon. Vaimolla liiton lakimiehet tappelee edelleen sen yhen vanhan työantajan kanssa kun eivät suostu maksamaan arkipyhiltä palkkaa. Ilman liittoa ois aika hankalaa taistella jos omasta pussista pitäs maksaa lakimiehet. Ja mistä tiedät saatko koskaan rahojasi pois kuitenkaan, pienestä firmasta kun on kyse.
 
Kalju sanoi:
Työttömyyskassan edut on omalla kohdallani mm seuraavat:
-tuloista riippumaton 60 euron jäsenmaksu/v. (vertaa liiton vuosimaksuun)
-ei tarvitse kuulua/rahoittaa poliittista järjestelmää
-saa tehdä työtä onnellisena välittämättä liiton lakkoiluista ja mielipiteistä

Ensinnäkin ammattiyhdistysmaksut ovat verovähennyskelpoista, kuuluminen liittoon ei maksa juuri mitään. Toiseksi, kukahan on sinullekkin tapellut aikoinaan lomaoikeudet, työajat yms. etuudet.

Sitten nämä liittoonkuulumattomat heittelee työpaikalla aina ohimennen "miks sä liittoon kuulut, ei mitää järkee". Samat ihmiset on sitte luottamusmieskopilla kysymässä että "mites nää lomajutut ja nää överit nyt kuuluu mennä, onks oikein?"

nim. työpaikan luottamusmies :rock:
 
Marek sanoi:
Ensinnäkin ammattiyhdistysmaksut ovat verovähennyskelpoista, kuuluminen liittoon ei maksa juuri mitään. Toiseksi, kukahan on sinullekkin tapellut aikoinaan lomaoikeudet, työajat yms. etuudet.

nim. työpaikan luottamusmies :rock:


Oikein! Tässä ne tuli! Ja edelleen ne tappelee niistä eduista! :rock:
 
Sitten sellanen juttu vielä että kun olen ollut luottamusmies kurssilla Metallin Murikka-opistolla niin siellä on kuullu niin uskomattomia juttuja mitä työnantaja on kusettanu, että ilman liiton apua niitä ei olis ikinä saatu oikastua.
 
Miten muuten yksityinen duunari voi mihinkään vaikuttaa kuin kuulumalla liittoon. Itse olen soittanut liittoon muutaman kerran ja joka kerta saanut vastauksia kysymyksiini :)
Toisaalta mietin aikasemmin jos olisin liittynyt loimaan kassaan,mutta otettuani selvää totesin, että oli se liitto tai loimaan kassa niin yhtä paljon maksavat molemmat(vähennys kelpoisuus) Ainut tietty, että liitolta saa samaan hintaa ne lakimiesjutut ja "laadukkaan" lehden.
 
Kalju sanoi:
Haluan herättää keskustelua työttömyyskassan ja ammattiliiton eroavaisuuksista. Uskon että suurinosa kuuluu ammattiliittoon lähinnä ollakseen oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Liitot eivät tiedota että samat rahalliset edut saa myös ollessaan työttömyyskassan jäsen.

Työttömyyskassan edut on omalla kohdallani mm seuraavat:
-tuloista riippumaton 60 euron jäsenmaksu/v. (vertaa liiton vuosimaksuun)
-ei tarvitse kuulua/rahoittaa poliittista järjestelmää
-saa tehdä työtä onnellisena välittämättä liiton lakkoiluista ja mielipiteistä

Moni ammattiliiton talutusnuorassa elävä tekee työtä läpi elämänsä tyytymättömänä, katkerana ja kaunaisena ja maksaa ison summan joka vuosi ollen mukana poliittisessa järjestelmässä.

Uskon että suurella osalla on oma järki ja kyky pitää huolta asioistaan ilman holhousta ja ammattiliiton tarjoamaa lakiapua mahdollisissa riitatapauksissa työnantajan kanssa. Sitäpaitsi häviäjä maksaa oikeuskulut asianajajien palkkioita myöten, eli jos työnantaja oikeasti huijaa työntekijää niin hävitessään hän maksaa myös kulut.

Lisää www.ytk.fi

Kalju puhuu asiaa. Turha maksaa liikaa työttömyysturvasta.

Lisäksi itseäni vitutti raskaasti se, että SAK tukee demareiden vaalikampanjoita, siihen ne rahanne menee. (kuinka moni tietää tämän faktan?)
 
jarre55 sanoi:
Kalju puhuu asiaa. Turha maksaa liikaa työttömyysturvasta.

Lisäksi itseäni vitutti raskaasti se, että SAK tukee demareiden vaalikampanjoita, siihen ne rahanne menee. (kuinka moni tietää tämän faktan?)

Seuraatko keskustelua yhtään?

Tiedz sanoi:
Toisaalta mietin aikasemmin jos olisin liittynyt loimaan kassaan,mutta otettuani selvää totesin, että oli se liitto tai loimaan kassa niin yhtä paljon maksavat molemmat(vähennys kelpoisuus) Ainut tietty, että liitolta saa samaan hintaa ne lakimiesjutut ja "laadukkaan" lehden.
 
Marek sanoi:
Seuraatko keskustelua yhtään?

seuraan.

Ei pidä paikkaansa tuo laskelma. vaikka mitenpäin laskin, olisin säästänyt maksuissa 50% jos olisin liittynyt Loimaan kassaan. En kuitenkaan liittynyt kumpaankaan, ja hyvä oli niin.
 
Marek sanoi:
Sitten sellanen juttu vielä että kun olen ollut luottamusmies kurssilla Metallin Murikka-opistolla niin siellä on kuullu niin uskomattomia juttuja mitä työnantaja on kusettanu, että ilman liiton apua niitä ei olis ikinä saatu oikastua.

Metallin luottamusmieskurssilla olit? ;)

Ja nielit kaiken kommaripaskan, mitä siellä sulle kerrottiin? :hyper:

Metallin luottamusmieskurssi on tämän päivän SIROLA-OPISTO! :david:
 
jarre55 sanoi:
seuraan.

Ei pidä paikkaansa tuo laskelma. vaikka mitenpäin laskin, olisin säästänyt maksuissa 50% jos olisin liittynyt Loimaan kassaan. En kuitenkaan liittynyt kumpaankaan, ja hyvä oli niin.



No joo...laskelma oli ehkä hieman kärjistetty, mutta katoin, että hinta laatu suhde oli enemmän kuin kohdallaan...sanotaan, että mulla menee palkasta n.30€ kk liiton kassaan 12*30= 360 siitä saa verotuksessa ehkä sen puolet apuja....no maksan sen huntin enempi vuodessa liitolle, missä on lakimies avut, neuvojat, liiton edut...lomamökit, kuntolomat ja sun muuta..ja sitten vielä se "lehti".... :hyper:
Kyllä mä sen maksan ihan mielellään...
 
jarre55 sanoi:
Metallin luottamusmieskurssilla olit? ;)

Ja nielit kaiken kommaripaskan, mitä siellä sulle kerrottiin? :hyper:

Metallin luottamusmieskurssi on tämän päivän SIROLA-OPISTO! :david:

:david:
 
Ammattiliitot ovat hommanneet monia etuja työntekijöille ja ainakin joillakin paikoila on arkipäivää, että neuvotellaan monista asioista. Ne jotka eivät kuulu liittoon ovat siivellä elijöitä.
 
mtk77 sanoi:
Ammattiliitot ovat hommanneet monia etuja työntekijöille ja ainakin joillakin paikoila on arkipäivää, että neuvotellaan monista asioista. Ne jotka eivät kuulu liittoon ovat siivellä elijöitä.


Aivan....hyvä esimerkki mulla..tulopoliittisesta maaliskuussa 100€ palkankorotus...ilman liittoa ei olisi sitä tullut...ja muutenkin jos osaa/haluaa hyödyntää liiton etuja esim lomareissuista tai muista niin saa kyllä ihan tuntuvasti halvemmalla.
 
mtk77 sanoi:
Ne jotka eivät kuulu liittoon ovat siivellä elijöitä.

Koska käyttävät liiton "neuvottelemia" etuja, joita eivät voi olla käyttämättä? :)
 
Kyllä palkat nousee myös hyvin tehdyn työn tuloksena. Olen neuvotellut monessa paikassa itselleni paljon tessiä paremmankin palkan. Kilpailun hyvästä työvoimasta kuuluu nostaa palkkoja, ja jos ei ole hyvä työntekijä niin ei sellaiselle kuulukkaan maksaa samaa kuin paremmille. Lähtökohtaisesti ei kenellekkään tarvi maksaa enempää kuin työmies työpanoksellaan tuottaa. Kyllä se on työntekijän ja työnantajan välinen asia sopia palkasta. On se kumma että ainavaan niin moni haluaa elää ilman omien aivojen käyttöä, liiton ym holhouksen alaisena.
 
Minä erosin liitosta sen takia, että SAK tukee SDP:tä ja Vasemmistoliittoa taloudellisesti vaaleissa. Ja aivan helvetisti tukeekin. Onhan SAK:lla kärjistäen oma nainen presidentin linnassakin -Halonen on entinen SAK:n lakimies.

Minun mielestäni tuollaisen suuren työntekijäjärjestön, jolla on järjettömän suuri poliittinen painoarvo tulisi olla poliittisesti neutraali. Vertaisin sitä lähinnä armeijaan. Onhan selvä, että demarien painoarvo politiikassa johtuu paljolti siitä että heillä on SAK:n tuki. Meillähän on porvarienemmistä eduskunnassa, mutta demarit kaikilla tärkeillä paikoilla..

Ja koska minä en äänestä demareita, en myöskään tahdo heitä tukea.
 
SAK:sta voisi paljonkin jutella... NIIIIIIIIIN vanhanaikainen ja jäykkäniskainen järjestö, jolle ikiaikaiset nautintaoikeudet menevät kaiken edelle.... vaikka maailma muuttuu ympärillä ja vaikka lama oli jo 80-luvun lopulla ovella niin SAK se vaan jaksoi pitää kiinni vanhoista sopimuksista ilman mitään joustoja. Ja jos joku joustoja vaati, uhattiin lakolla ja hallituksen kaatamisella.

SAK oli yksi suurimpia syypäitä 90-luvun lamaan ja suurtyöttömyyteen. mut en jaksa lähteä nyt enempää valistamaan.
 
jarre55 sanoi:
SAK:sta voisi paljonkin jutella... NIIIIIIIIIN vanhanaikainen ja jäykkäniskainen järjestö, jolle ikiaikaiset nautintaoikeudet menevät kaiken edelle.... vaikka maailma muuttuu ympärillä ja vaikka lama oli jo 80-luvun lopulla ovella niin SAK se vaan jaksoi pitää kiinni vanhoista sopimuksista ilman mitään joustoja. Ja jos joku joustoja vaati, uhattiin lakolla ja hallituksen kaatamisella.

SAK oli yksi suurimpia syypäitä 90-luvun lamaan ja suurtyöttömyyteen. mut en jaksa lähteä nyt enempää valistamaan.

Nyt tulee niin totaalista bullshittia ettei mitää rajaa. Valista toki lisää.
 
MOT sanoi:
Minä erosin liitosta sen takia, että SAK tukee SDP:tä ja Vasemmistoliittoa taloudellisesti vaaleissa. Ja aivan helvetisti tukeekin. Onhan SAK:lla kärjistäen oma nainen presidentin linnassakin -Halonen on entinen SAK:n lakimies.

Minun mielestäni tuollaisen suuren työntekijäjärjestön, jolla on järjettömän suuri poliittinen painoarvo tulisi olla poliittisesti neutraali. Vertaisin sitä lähinnä armeijaan. Onhan selvä, että demarien painoarvo politiikassa johtuu paljolti siitä että heillä on SAK:n tuki. Meillähän on porvarienemmistä eduskunnassa, mutta demarit kaikilla tärkeillä paikoilla..

Ja koska minä en äänestä demareita, en myöskään tahdo heitä tukea.

Olen täsmälleen samaa mieltä
:thumbs:
 
Back
Ylös Bottom