Ammattiin valmistuvat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vanek
  • Aloitettu Aloitettu
Jeme sanoi:
Jokainen koulunsa päättävä on kukkansa ansainnut!!! :kippis1:

1008_200.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
No eipä ole nykyään niin. Yliopistotutkinnollakaan ei meinaa alan työtä saada (varsinkaan vakituista).

Ylpparit on vitsi ja yo-todistus kanssa. Joillekin aloille ei huomioida pari vuotta vanhaa (tai sitä vanhempaa) yo-todistusta, koska se on VANHENTUNUT.

No eikös tuo ole ihan luonnollista aloilla joilla kehitys kulkee vauhdikkaammin? Mitä iloa työnantajalle on korkeammin koulutetusta vs. kouluttamattomasta, jos korkeasti koulutetun tiedot eivät ole enää kurantteja?

Korkeintaan paremmin koulutettu on vinkumassa enemmän liksaa.

Onnea kaikille koulusta valmistuneille. Itteä kyl välillä suututtaa muutaman kaverin ylimielisyys. Tyyliin : me ollan nyt ylioppilaita ja me ollaan parempia kuin ketkään muut... :(

Kyl melkein nykyään arvostan ammattikoulusta valmistuneita hieman enemmän kuin ylioppilaita. Ylioppilaita sit kun ne valmistuvat johinkin ammattiin.

onneksi olkoon kaikille koulunsa lopettaville!!!

Välillä tuntuu että olis pitäny valita ammattikoulu lukion ja yliopiston sijaan kun pahasti näyttää siltä että oman alan hommat on totaalisesti kivan alla, eikä edes oman alan kesätöitä saa hommatuks.

T: Tuleva varastomies KTM :piis:

Opiskelen tällä hetkellä inssiksi ja olen pannut sen asian merkille, että kesätöitä/harjoittelupaikkoja irtoo paremmin kuin lukion käyneillä, koska on jo ammatti ja sitä kautta ammattikokemusta.

Onneksi olkoon! Toivottavasti löytyy hommia.

Hössötys ylppärijuhlien ympärillä johtuu historiallisista syistä kuten joku ehtikin jo todeta. Ennen vanhaan maaseudulla ylioppiluus oli tosi iso juttu ja ylioppilaskotsa päässä käveltiin koko kesän läpi. Rippijuhla on samaan tapaan hössötysjuhla historiallisista syistä. Rippijuhlan tapauksessa historialliset syyt ovat uskonto. Rippi on keskeinen kristinuskon sakramentti (= konfirmaatio, vahvistus uskolle, koska vauvana ei ollut kasteen yhteydessä mahdollisuutta konfirmoida asiaa oikeasti). Sakramenttiulottuvuus on aikoja sitten unohtunut tavallisten kaduntallaajien keskuudessa ja jäljellä on pelkkä hössötys. Varmaan tuossa rippijuhlassa on ollut ennen vanhaan jotain sellaista "nyt ollaan muuten aika aikuisia"-juhlimisdimensio, koska ollaan saatu naimalupa.

Tänä päivänä, kun keskimääräinen koulutustaso on kasvanut, ylioppiluus on kokenut inflaation. Samaan tapaan ylempi korkeakoulututkinto on kokenut inflaation. Inflaatiolla en tarkoita sitä, että ylioppilaiden tai maisterien taso olisi laskenut. On vain selvää, että sitä osaa hyvistä duuneista, jotka jaetaan koulutuksen perusteella ei voi jakaa populaation enemmistölle, koska niitä duuneja ei ole niin paljon. Sen takia, jos valitsee pää märkänä kouluttautumisputken - joka ei ole muuten ainoa vaihtoehto tässä maailmassa - pitäisi yrittää olla siellä, mihin 95% muusta populasta ei pääse. Tämäkään ei kyllä ole riittävä ehto. Esimerkiksi 99% populaatiosta ei nappaa assyrologia, mutta assyrologille tuskin löytyy hommia yliopistomaailman ulkopuolelta.

Levetsu sanoi:
Opiskelen tällä hetkellä inssiksi ja olen pannut sen asian merkille, että kesätöitä/harjoittelupaikkoja irtoo paremmin kuin lukion käyneillä, koska on jo ammatti ja sitä kautta ammattikokemusta.

Saman homman olen pannut merkille. Kouluaikoina mun alalla pelkän lukiokoulutuksen omaavilla oli hankaluuksia saada harjoittelupaikkoja, toisin kuin amiksen käyneillä. Toisaalta lukiosta saa paremman pohjan ammattikorkean matematiikan, kemian ja fysiikan opintoihin.

Mulla napsahtaa perjantaina jo kolmas ammatti plakkariin, insinööri AMK!!! :kippis1:

Ja onnea kaikille valmistuville!!!

Levetsu sanoi:

Toi on totta. Mä opiskelen DI:ks ja moni tuttu on amispohjalta liikkeellä (tai amis-yo). Niille napsu alan hommia heti fuksivuodesta lähtien...Muille ei, poikkeuksia lukuunottamatta. Itekin mietin et oisko ollu järkevämpää käydä eka joku ammattikoulujuttu ja sit vasta yliopistoon. Mut enää ei onnkes kauhee hätä ku alan hommia on löytyny itelleki jo parina kesänä.

Ammattikoululaisia kyl aliarvostetaan ihan liikaa. Onhan siel kaikkia aivottomia luusereita paljon (ainaki mun yläasteelta lähti niitä paaaaaljon) mut myös paljon fiksuja joita ei vaan lukio kiinnostanu. Löysäpäitä löytyy kyllä sit myös yliopistoista...

Onnittelut täältäkin päin kaikille valmistuville. Mun mielestä on todella hienoa että joku tietää jo yläasteella miksi haluaa isona ja valmistuu ammattiin tekemään oikeita töitä. Juhlia kannattaa niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Ylioppilasjuhlissa oli se hyvä puoli että rahaa tuli mukavasti :)

Onnea kaikille valmistuneille tasapuolisesti!

Ja ammatinvalintaa miettiville muutama varoittava sana. Kannattaa miettiä jo varhain omia ammattitoiveita ja tehdä itsenäisesti ratkaisunsa ja sen jälkeen kaikkensa päämääränsä saavuttamiseksi:

Itse olen aikoinani lukenut (vanhempien lievästä painostuksesta :whip: ) ylioppilaaksi ja eksyin sieltä kaupalliseen koulutukseen kun en muutakaan lukion jälkeen keksinyt (laiskamatokin vaivasi pahasti). Vähän aikaa sitten pääsin kokemaan niin sanotun myöhäisen herätyksen siihen, mitä oikeasti olisi kiva tehdä työkseen. Tällä hetkellä istun toimistorottana ja olen kateellinen kaikille jotka saavat tehdä työtä jota oikeasti haluavat tehdä.

Lapsuuden kaverini joka aina halusi rekka-kuskiksi ajelee silloin tällöin toimistomme edessä olevalle parkille rekka-autollaan. Moni ei varmaan pidä kyseistä ammattia tavoittelemisen arvoisena, mutta tämä jätkä kuitenkin tekee sitä mitä haluaa, eikä ruinaa kurjaa rottakohtaloaan keskustelupalstoilla. :itku:

Joo onnea valmistuneille ja onnea matkaan myös opiskelunsa aloittaville ja niitä jatkaville. Ite valmistuin lukiosta 2001. Lukioon menin koska halusin psykologiksi. Lukion jälkeen lähdin opiskelemaan tietojenkäsittelyä koska halusin ohjelmoijaksi (haloo...) ja viime jouluna lopetin koulun koska tunsin olevani täysin hakoteillä urasuunnitelmieni kanssa. Syksyllä sitten matkailua opiskelee mikäli pääsen. Jos se tällä kertaa onnistus...

Vanek sanoi:
Eli aattelin kysellä että kuinkas moni täältä valmistuu lauantaina ammattikoulusta?, kun me tahdomme useimmilta jäädä unholaan täysin, esim. oma mummoni oli soittanut faijalle ja kysynyt lähdemmekö me erään sukulaispojan ylppärijuhliin kun sentään niin komean saavutuksen on saannut aikaan, faija oli sanonnut että ei kun on vähän tärkeempi juhlia kumminkin, kun omapoika valmistuu ammattiin, mummo oli sönkännyt että, nii nii mutta onhan ne sentään YLIOPPILASJUHLAT! Ja samoin iltapäivälehdissäkin esitellään aina näitä julkkis YLIOPPILAITA, mutta ei sanaakaan ammattiin valmistujista. Ei sinäänsä että mua kiinnostas pätkääkään kummatkaan, mut silti.

Joten kerrankin hankin meille "amiksille" palstatilaa ja onnittelen itseäni ja kaikkia muitakin ammattiin valmistuvia.

Ps. onnitteluja otetaan vastaan, ai niin onneksi olkoon kaikille ylioppilaille. :thumbs:

:hyper: Jee! Mä valmistun lauantaina ammattiin!

Ja kyllä, muakin kyrpii tää ylioppilaat-on-yli-ihmisiä-asenne... Ei se tee ihmisestä yhtään huonompaa jos ei ole käynyt lukiota. Pakko sanoa sen verran että amiksilla sentäs on AMMATTI kun lukiolaisilla vaan lakki ja paperilappu.. Ei sillä että vähättelisin lukiolaisien saavutusta. Mutta pointti onkin se että amislaiset eivät ole huonompia vaikka miten päin asiaa ajattelisi...

Niin ja tosiaankin onnea kaikille valmistuville. sekä amatsuille että ylppäreille
sille :kippis1:

Damned sanoi:
Itse olen aikoinani lukenut (vanhempien lievästä painostuksesta :whip: ) ylioppilaaksi ja eksyin sieltä kaupalliseen koulutukseen kun en muutakaan lukion jälkeen keksinyt (laiskamatokin vaivasi pahasti). Vähän aikaa sitten pääsin kokemaan niin sanotun myöhäisen herätyksen siihen, mitä oikeasti olisi kiva tehdä työkseen. Tällä hetkellä istun toimistorottana ja olen kateellinen kaikille jotka saavat tehdä työtä jota oikeasti haluavat tehdä.

Mitä sinä sitten haluaisit tehdä?

Voin kyllä itsekin sanoa, että toimistoduuni on kyllä ihan hirveätä. Olin jonkin aikaa yhdessä sellaisessa hommassa ja duuni muuttui jo rutiiniksi parin viikon jälkeen. Teet vaan niitä samoja hommia aamusta iltaan.. Samat naamat, samat kysymykset jne.. Ja vaikka tekisit työsi vaikka kuinka hyvin niin et saa juuri mitään ekstraa. Sama palkka. Kiitos AY! Sitä vaan alkaa huomaamattaan luistamaan ja tekemään vain vähimmän ja katselemaan ulos..

No sitten viimein kävelinkin ulos sieltä.. En ole katunut.

MOT sanoi:
Mitä sinä sitten haluaisit tehdä?

Voin kyllä itsekin sanoa, että toimistoduuni on kyllä ihan hirveätä. Olin jonkin aikaa yhdessä sellaisessa hommassa ja duuni muuttui jo rutiiniksi parin viikon jälkeen. Teet vaan niitä samoja hommia aamusta iltaan.. Samat naamat, samat kysymykset jne.. Ja vaikka tekisit työsi vaikka kuinka hyvin niin et saa juuri mitään ekstraa. Sama palkka. Kiitos AY! Sitä vaan alkaa huomaamattaan luistamaan ja tekemään vain vähimmän ja katselemaan ulos..

No sitten viimein kävelinkin ulos sieltä.. En ole katunut.

Aivan! Samat tylsät työt aamusta iltaan. Työ on niin tarkoituksetontakin ja varmasti sama pätee useimpiin toimistohommiin. Kuka esim. jaksaa kiinnostua pidemmälle jos kerrot että olet toimistoduunissa :zzzz: . Toista se on jos kerrot olevasi vaikka lentäjä tai pintapelastaja, silloin suurin osa ihmisistä olisi että oho :eek: kerro lisää, jännittävää!

Ja vastaus kysymykseesi: Siis haluaisin tehdä vaikka mitä. Kuitenkaan en voi enää opiskella, koska opintotukea en enää saisi ja asuntolainaakin pitäisi maksaa. Asuntoa ei voi myydä ja lähteä vaan itsekkäästi minne lystää, esim. opiskelemaan, koska pitää ajatella lähimpiään. Ainoa vaihtoehto olisi paikka omaa kotiseutua lähellä, jossa saisi jo koulutuksessa palkkaa. Olen miettinyt rajavartijan koulutusta joka on yksi kiinnostavista paikoista. Siinä saisi koulutuksesta palkkaakin (ei järin paljoa). Tosin rajavartijan hommastakin on jo hohto kadonnut. Ukot istuu kopissa tarkastamassa passeja ja suurin osa rajasta taitaa olla jo valvontakameroilla katettua.

Mutta mitäs tässä oikeastaan valitan. Monilla ei ole töitä ollenkaan tai ovat saaneet lähdöt viime aikojen irtisanomisaallossa. Toivottavasti ajat paranevat.

Onnea kaikillle ammattiin valmistuville juhlien tai juhlimatta. Itsella jai nyt juhlat valiin, saatan pitaa sitten elokuussa jotkin juhlat, ei se niin tarkkaa ole ajankohdan kanssa. Aiska haluaa pitaa juhlat ja eivatka ne minuakaan haittaa, kylla taman valmistumisen kanssa kuitenkin sen verran teki toita.

YO ja opiskelun harjoittelut: Itse paasin ylaasteen jalkeen paikalliseen metallialan yritykseen kesatoihin ja jatkoin siella lukion lomat / intin jalkeen. Minulla oli tyokokemusta yli 50 tehollista viikkoa joiden kanssa olen pystyin ratsastamaan myos YO-pohjaisena kesaisin harjoittelupaikkoihin. Lisaksi konepajatekniikan opinnoissa oli hyotya metalliteollisuuden toista, oli melko tuttua kauraa monet asiat. Siis teinit hakekaa kesatoita myos niista pienista teollisuusyrityksista, sieltakin saattaa loytya toita ja hyvaa kokemusta.

Meikä valmistui Konelukiosta ammattiin ja samalla tuli YO tutkinto.

Ammattipuoli oli ihan perseestä. Mitään ei tarvinnut tehdä ja silti keskiarvo melkein 4. Lukio oli Ruotsia lukuunottamatta samanlaista istuskelua kuin ammattikoulu. Kirjoituksetkin meni ihan kohtuullisesti ja todistus oli myös OK.

Mielestäni vaikeustasoltaan molemmat oli samaa tasoa, mutta ammattipuoli oli silti kiinnostavampaa. Lukion kävin osaksi iltalukiossa, jolloin tuli tehtyä pitkää päivää, mutta muuten aika läpihuutojuttu.

Nyt pääsin työssäoppimisesta suoraan hyväpalkkaiseen hommaan intin alkuun asti.

male sanoi:
Meikä valmistui Konelukiosta ammattiin ja samalla tuli YO tutkinto.

Ammattipuoli oli ihan perseestä. Mitään ei tarvinnut tehdä ja silti keskiarvo melkein 4. Lukio oli Ruotsia lukuunottamatta samanlaista istuskelua kuin ammattikoulu. Kirjoituksetkin meni ihan kohtuullisesti ja todistus oli myös OK.

Mielestäni vaikeustasoltaan molemmat oli samaa tasoa, mutta ammattipuoli oli silti kiinnostavampaa. Lukion kävin osaksi iltalukiossa, jolloin tuli tehtyä pitkää päivää, mutta muuten aika läpihuutojuttu.

Nyt pääsin työssäoppimisesta suoraan hyväpalkkaiseen hommaan intin alkuun asti.

Muistin näin päivän jälkeen sen miksi aloin kirjoittamaan koko viestiä. Eli kaikki sukulaiset puhuvat vain ylioppilasjuhlista, mutta kukaan ei tunnu muistavan ammattiinvalmistumista.

Suositut

Back
Ylös Bottom