Amerikkalainen jalkapallo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
Paluu pelaamaan vuosien jälkeen polttelisi, mitenkähän onnistuu?

Hieman taustaa, rikoin polveni 1999 Jefussa (DE/LB), kun olin pelannut yhden kauden ja seuraavana sitten kosahti. Polvi leikattiin eikä se oikein kestänyt mitään pitkiin aikoihin.

Jotenkin tilanne meni siihen että lopetin nopeat joukkuelajit ja oikeastaan muunkin urheilun pitkäksi aikaa. Sitten aloin taas liikkua, käydä salilla jne ja olo oli parempi. Työtilanteen takia aika liikunnalle meni epätasaiseksi ja se pikkuhiljaa jäi lopulta kokonaa, suurimmaksi osaksi tekosyiden takia.

Olen nyt ollut vuoden käymättä salilla ja pudotellut painoa ruokavaliolla ja kävelyllä jne, ja huomaan että oma olo on kohentunut fyysisesti hyvin painon pudotessa siihen 110+ tienoille ruokavalion korjaamisella (Pituus 188-190, en ole koskaan saanut tietää ehdottomasti mikä :D )

Jenkkifutis on ollut lajina minulla erittäin rakas ja se on ainoa laji, jota katsoessa nenääni tulee se tietty hien ja ruohon haju, mikä saa himoamaan takaisin pelaamaan.

Tänään sattumoisin näin A-junnujen peliä ja ajatus iskostui päähäni, Mitä jos sittenkin?

Tiedän ettei minulla ole mitään jakoa päästä tälä kaudella pelaamaan ennen salitreeniä jaloille ja muulle kropalle, mutta mitä kokeneemmat, vahnemmat pelaajat ovat mieltä. Pystynkö vuodessa saamaan itseni kuosiin jotta voisin päästä taklaamaan jälleen? Ikää on jo se 33 joten nuori poika en ole enää, mutta mukaan tekisi mieli päästä. Toisaalta voisin mennä mukaan jo joukkueeseenkin ei-pelaavaan rooliin, jos sellainen löytyy ja pikkuhiljaa päästä taas mukaan. Onko täällä pelaajia jotka ovat menneet mukaan vanhoina, tai palanneet pidemmän tauon jälkeen kentille? PItäisikö tässä mennä vain syöttämään sorsia lammelle vai onko tässä mahdollisuus?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin pelasin monta vuotta jengissä jossa oli ehtoopuolen pelaajia ihan helvetisti. Osalla paikat kesti hyvin ja toisilla ei sitten oikein yhtään. Eihän sitä ilman että kokeilee. Vanhemmilta pelaajilta saa kuitenkin paljon hyvää tietoa siirrettyä eteenpäin nuorille eli on mielestäni suuri hyöty olla noita "vanhuksia" mukana.

Hieman taustaa, rikoin polveni 1999 Jefussa (DE/LB), kun olin pelannut yhden kauden ja seuraavana sitten kosahti. Polvi leikattiin eikä se oikein kestänyt mitään pitkiin aikoihin.

Jotenkin tilanne meni siihen että lopetin nopeat joukkuelajit ja oikeastaan muunkin urheilun pitkäksi aikaa. Sitten aloin taas liikkua, käydä salilla jne ja olo oli parempi. Työtilanteen takia aika liikunnalle meni epätasaiseksi ja se pikkuhiljaa jäi lopulta kokonaa, suurimmaksi osaksi tekosyiden takia.

Olen nyt ollut vuoden käymättä salilla ja pudotellut painoa ruokavaliolla ja kävelyllä jne, ja huomaan että oma olo on kohentunut fyysisesti hyvin painon pudotessa siihen 110+ tienoille ruokavalion korjaamisella (Pituus 188-190, en ole koskaan saanut tietää ehdottomasti mikä :D )

Jenkkifutis on ollut lajina minulla erittäin rakas ja se on ainoa laji, jota katsoessa nenääni tulee se tietty hien ja ruohon haju, mikä saa himoamaan takaisin pelaamaan.

Tänään sattumoisin näin A-junnujen peliä ja ajatus iskostui päähäni, Mitä jos sittenkin?

Tiedän ettei minulla ole mitään jakoa päästä tälä kaudella pelaamaan ennen salitreeniä jaloille ja muulle kropalle, mutta mitä kokeneemmat, vahnemmat pelaajat ovat mieltä. Pystynkö vuodessa saamaan itseni kuosiin jotta voisin päästä taklaamaan jälleen? Ikää on jo se 33 joten nuori poika en ole enää, mutta mukaan tekisi mieli päästä. Toisaalta voisin mennä mukaan jo joukkueeseenkin ei-pelaavaan rooliin, jos sellainen löytyy ja pikkuhiljaa päästä taas mukaan. Onko täällä pelaajia jotka ovat menneet mukaan vanhoina, tai palanneet pidemmän tauon jälkeen kentille? PItäisikö tässä mennä vain syöttämään sorsia lammelle vai onko tässä mahdollisuus?

Eteenkin jossain divarijengissä isokokoisista miehistä on aina pula. Ja kokemusta sulla kuitenkin on. Mene vaan pelaan! Itseäni aina keväisin ahdistaa, kun en voi enkä uskalla välilevynpullistuman takia palata kentälle. Keväisin muut lähtee taas ruohikoille ja minä jään katseleen telkusta...

Suositelkaapas jotain saliohjelmaa/perusrunkoa off-seasonille. Tulee siis aloitettua laji virallisesti ensi syksynä kun yliopiston kautta tarjoutui hyvä tilaisuus lähteä koittamaan. Helkkarin innostunut olen tällä hetkellä jefusta kun siinä tuntuu yhdistyvän upeasti taktisuus ja fyysisyys. Nyt kiinnostaisikin kesän aikana treenata itsensä huippuvireeseen tod.näk. RB:n pelipaikkaa silmällä pitäen. Varsinaiset lajitreenit eivät valitettavasti ole näillä näkymin mahdollisia (missään seurassa), joten kiinostaisi kokeneemman porukan näkemykset ihan sali- ja juoksutreenien osalta. Painonnostoliikkeet olenkin nyt ottanut työn alle, niitäkään ei valitettavasti ole ikinä ennen tullut harjoiteltua. Mitat on 174cm/80kg ja voimatasot mallia: kyykky 180kg, mave 200kg, penkki 140kg.

eikös kesällä kannattaisi pelata seurassa, niin tulee sitä lajitaitoa, talven keskittyy nopeuden/liikkuvuuden kehittämiseen. Voimatasot on kyllä ihan hyvät suomen kamaralle, nyt vaan muokkaat sen nopeudeksi.

I-divaritason joukkueet taitavat ottaa aika suoraan mukaan harjoittelemaan? Jos (eli kun) muuta urheilutaustaa löytyy. Kesätyökuviot (ja sen myötä kesän asuinpaikkakunta) vähän sotkivat tuota seurassa pelaamisen mahdollisuutta, mutta näillä näkymin sopiva seura löytyisi. No täytynee laittaa tänään viestiä valmennukseen.

Minkäslaisella tasolla fyysisesti esim. Vaahteraliigan pelaajat ovat? Noin siis keskimäärin, eli urheilullisuudeltaan verrattavissa mihin? Varmaan 1-divarissa on aika värikästä sakkia. Kyselen tätä siis, kun olen ajatellut lajia vielä näin vähän myöhemmällä iällä vaihtaa. Ja tietysti kunnianhimoa on sen verta, että Vaahteraliigaan mieli tekee, jos tähän lajiin lähtee. Ei siis tietenkään suoraan - kun ei paikkakunnalla liigajoukkuetta ole - mutta divarin kautta liikkeelle.

Sen tiedän, että lajin opin hyvin nopeasti ja oma fysiikka lienee aika hyvällä tasolla lajiin. Eikä lajin luonne tuota ongelmia, kontaktipeleihin olen tottunut.

Jos sulla on urheilutaustaa niin se riittää.

Äkkiä vaan treeneihin mukaan kokeilemaan miltä tuntuu. Kenelläkään ei ole liikaa jengiä ja
Valmennus varmaankin ohjaa divariin kehittymään jos siltä näyttää.

^^ Riippuen pelipaikasta vähän.. mut muistellaan vähän vanhoja (linjamiesten) tuloksia:
Penkki 102,5kg toistot +20
Rinnalleveto +120kg
40yd alle 5s
Vauhditon +2,5m

Eiköhän tuosta saa hyvän käsityksen urheilullisuudesta linjamiehillä (ns. suomen huiput), tietenkin rimpulat on nopeampia ja heikompia... jos on hyvä palloilutausta, niin ei ole mitään ongelmia fysiikan kanssa.

Urheilutaustaa on käytännössä koko ikä. Vielä en mukaan lähde, nykyisessä lajissa kausi pahasti kesken. Ehkä sitten ensi vuoden puolella reeneihin katsomaan meininkiä.
Pelipaikka hyökkäyksessä oli varmaan luontevimmin RB, puolustuksessa ehkä joku ulompi linjamies - ja kunto varmasti riittäisi pelaamaan molempia!

Meikältä ääni puolustukselle. Tykkäsin itse pelata puolustuksessa, kun siellä pelaaminen oli selvästi dynaamisempaa kuin hyökkäyksessä, ja taklaaminenhan on pirun hauskaa hommaa. Sinun kokoisena voi pelata esim. puolustuksen hauskinta pelipaikkaa, eli linebackeria.

Tekeekö tuola kentällä mitään tälläinen 170/80-84kg? Urheilutaustaa ei oo ku puntti ja parin vuoden kamppailutouhut(vapari,bjj). Kiinnostais lajia kokeilla, mutta onko näillä mitoilla mitään asiaa kentälle. Toki tuosta painosta osa on lihastakin ettei pelkkää rasvaa..

Puolustuksen takakenttä tai sitten laitahyökkääjäksi..

Laitetaan se nyt tähän taas, isoin kaveri 202cm ja 150kg, pienin 165cm sulkapäässä ja 65kg. Siinä on haitaria.. Loppu on itsestä kiinni kuinka pääkoppa kestää antaa/ottaa iskuja.. olen monen "kovan" kaverin nähnyt lähtevän lajin parista, kun vähän sattuu ja sitten ns. nörtinnäköiset painaa vuodesta toiseen... :)

Rovaniemelle aletaan pikku hiljaa kasailemaan Jefu-joukkuetta. kesäkuun alusta alkaen ollaan pelattu lippupalloa (joka on siis jenkki-futiksen kontaktiton versio) ja 5vs.5 pelejä ollaan saatu aikaiseksi hyvin. Mutta lisää kiinnostuneita lajiin tarvittaisiin. elokuun puolella olis tarkoitus aloittaa ihan amerikkalaisen jalkapallon pohjalla. harjoitukset kaks kertaa viikossa susivoudin kentällä keskiviikkona 18.00-19.30 ja torstaisin 17.30-19.00. pakollisina varusteina tällä hetkellä hammas-suojat. ja suosittelen myös hiekkakentälle sopivia kenkiä. kaiken kuntoiset ja kokoiset henkilöt ovat tervetulleita.

tavoitteena olisi ens vuonna päästä pelaamaan nykyiseen kolmos-divariin ja loppukevään aikana mahdollinen harjoituspeli jonkun joukkueen kanssa.

Lajinäytös eli tryout järjestetään Rovaniemen Ounashallilla 7.9.2013 Klo 12.00-14.00. Kaikki lajista kiinnostuneet paikalle kokeilemaan miltä laji tuntuu ja mitä se sisältää. Paikalla on tarkkuusheitto seinä, harttarit, kypärät ja muu tarvittava varustus joten paikanpäällä pääsee myös kokeilemaan miltä rymyäminen tuntuu varusteiden kanssa. Tapahtuma on siis täysin ilmainen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom