Aluvanteiden fiksaus kotikonstein

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Eli seuraavaanlainen homma. Aluvanteisiin on tullut muutamia naarmuja käytössä, ne eivät ole syviä, vaan ihan pintanaarmuja. Mutta nämä olisi varmaan jotenkin syytä käsitellä, mutta ei oikein ole tietoa miten? Ja jonkinlainen parempi "vahaus" niihin olisi varmaan hyvä laittaa ennen allevaihtoa, jotta puhtaana pitäminen on sitten jatkossa helpompaa. Miten olette homman hoitaneet?

Sitte on toinen samaan liittyvä juttu. Yksi pyörä oli rengasliikkeessä yllättäin laitettu ihan törkeän tiukalle ja sitä ei saatu irti sen suojatun avaimen kanssa. Joutu ottamaan vähän järeemmät pelit käyttöön ja sieltä pultin reiän ympäriltä (joka onneksi on syvä, eikä näy ulos) lähti pintaa pois aika hyvin. Onko nämä hyvä fiksata vain jollakin aluvanteisiin tarkoitetulla lakalla?

En viittisi heti suoraan alan liikkeistä kysellä, ne myy mulle kuitenkin kaikki turhatkin myrkyt kovaan hintaan sieltä. :nolo:

Ei tässä nyt enää niin hirveän pitkä aika ole siihen, kun pääsee taas kesäkumeja ruuvaamaan alle. :rock:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuli muuten aika nätit noista linkin vanteista, kun vertaa lähtötilanteeseen... Ja sopii tuohon autoon kyllä ku nenä päähän...
 
Timba79 sanoi:
Eli seuraavaanlainen homma. Aluvanteisiin on tullut muutamia naarmuja käytössä, ne eivät ole syviä, vaan ihan pintanaarmuja. Mutta nämä olisi varmaan jotenkin syytä käsitellä, mutta ei oikein ole tietoa miten? Ja jonkinlainen parempi "vahaus" niihin olisi varmaan hyvä laittaa ennen allevaihtoa, jotta puhtaana pitäminen on sitten jatkossa helpompaa. Miten olette homman hoitaneet?

Sitte on toinen samaan liittyvä juttu. Yksi pyörä oli rengasliikkeessä yllättäin laitettu ihan törkeän tiukalle ja sitä ei saatu irti sen suojatun avaimen kanssa. Joutu ottamaan vähän järeemmät pelit käyttöön ja sieltä pultin reiän ympäriltä (joka onneksi on syvä, eikä näy ulos) lähti pintaa pois aika hyvin. Onko nämä hyvä fiksata vain jollakin aluvanteisiin tarkoitetulla lakalla?

En viittisi heti suoraan alan liikkeistä kysellä, ne myy mulle kuitenkin kaikki turhatkin myrkyt kovaan hintaan sieltä. :nolo:

Ei tässä nyt enää niin hirveän pitkä aika ole siihen, kun pääsee taas kesäkumeja ruuvaamaan alle. :rock:

Niitä voi ja tulisi vahata aivan niinkuin auton maalipintaakin! Samat aineet käy. Perus pesuaine, jos ei kovin paskaset tai sit joku liuotinpesuaine jos pinttyneet ja sit pari kerrosta kunnon vahaa. Noista naarmujen kotikonstein käsittelystä en tiedä.

Itse ottaisin yhteyttä tuohon rengasfirmaan ja kysyisin että mihin momenttiin te oikein vedätte nuo pultit kiinni. Ei siinä avaimen päällä hyppimään tarvitse alkaa. (Tilannetta korostaa mukavasti, jos olet vähän kookkaampi kaveri :D ) joo kannattaa jollain laittaa lakkaa päälle, niin ei ala hapettumaan.
 
Hämmer sanoi:
Tuli muuten aika nätit noista linkin vanteista, kun vertaa lähtötilanteeseen... Ja sopii tuohon autoon kyllä ku nenä päähän...

Ei mulla sentään ihan noin paha tilanne ole kuin tuon linkin kohdalla. Yhden kesän ajetut vanteet ne on, mutta ajattelin fiksata samantien pienetkin naarmut, ei ne ainakaan käytössä mihinkään sieltä häviä. Ne kuitenkin kustansi reilut 200 € / kpl, joten ei viitti ihan kamalaan kuntoon päästää.
 
Joo... Samaa mieltä, kannattaa todellakin pitää alusta alkaen hyvä huoli vanteista (pätee kaikkeen muuhunkin)... Pieni kunnossapito silloin tällöin ei paljoa vaivaa maksa ja sillä saa pidettyä vanteet siisteinä... Itsekin tilasin autooni vanteet Jenkeistä tossa syksyllä, nyt vaan odottelemaan et tulis vähän lämpösemmät kelit... Teiks sä vanteilles jotain ennen kuin heitit ekaa kertaa alle? Siis vahasitko tai jotain?
 
Hämmer sanoi:
Joo... Samaa mieltä, kannattaa todellakin pitää alusta alkaen hyvä huoli vanteista (pätee kaikkeen muuhunkin)... Pieni kunnossapito silloin tällöin ei paljoa vaivaa maksa ja sillä saa pidettyä vanteet siisteinä... Itsekin tilasin autooni vanteet Jenkeistä tossa syksyllä, nyt vaan odottelemaan et tulis vähän lämpösemmät kelit... Teiks sä vanteilles jotain ennen kuin heitit ekaa kertaa alle? Siis vahasitko tai jotain?

En tehnyt, kun ne laitettiin suoraan rengasfirmassa alle, siis siellä josta ne ostin. Nyt olisikin sitten tarkoitus joku fiksaus tehdä. En ole koskaan tehnyt aluvanteiden kanssa muuta kun pessyt niitä, joten sentakia neuvot on paikallaan.
 
RiQ sanoi:
Ite tein muutama vuosi sitten saman tyylisen operaation.. Tein kiilloituksen kiillotuslaikalla kulmahiomakoneella käytin jotain kiilloitus tahnaa en nyt muista mitä oli..

Jos joku tunnistaa mistä autosta vanteet on niin kerro.. Ilmeisesti jotku alkuperäisvanteet jostain 80 luvun japsista??
 

Liitteet

  • Pict0012.webp
    Pict0012.webp
    45,8 KB · Katsottu: 502
  • Pict0011.webp
    Pict0011.webp
    57,7 KB · Katsottu: 599
jp-84 sanoi:
Jos joku tunnistaa mistä autosta vanteet on niin kerro.. Ilmeisesti jotku alkuperäisvanteet jostain 80 luvun japsista??

Kaverilla näyttäisi olevan aikalailla samanlaiset vanteet loppu 80 - alku 90-luvun 205 Peugeotissa. Varmuudella nyt ei noista tuskin pysty sanomaan mistä ovat, muta ainakin nuo ovat hyvin samanlaiset.
 
jp-84 sanoi:
Jos joku tunnistaa mistä autosta vanteet on niin kerro.. Ilmeisesti jotku alkuperäisvanteet jostain 80 luvun japsista??

Joo ja todella vanhoissa bemareissa olen nähnyt noita..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä toinenkin juttu vanteiden kiillotuksesta, jos sattuu kiinnostamaan...
 
Itse kiillottelin vanteet sunnuntaina. Kannattaa vain huuhdella suuremmat liat pois. Omissa on sellaisia kohtia joihin kasaantuu pientä hiekkaa jotka aiheuttaa taas epatasapainoa!! Esipesun jälkeen suihkutat niihin jotain liuotinpesua, koska jarrupöly ja sun muu paska on aika tiukassa, mutta lähtee noilla liuottimilla hyvin. Annat vaikuttaa ja hankaa jollain pesuseinellä ja huuhtelet lopuksi. Kannattaa tehdä myös vanteen sisäpuolelle, koska kunnolla pinttynyt lika ei lähde millään irti, aivan kuin ruostetta!

Sitten vain levität aivan tavallista autovahaa renkaisiin ja annat kuivia, sitten kiillotat jollain liinalla tai vastaavalla, itse käytin sellaisia kertakäyttöliinoja.. Lopuksi vielä "tireshine" renkaan sivuun, joten rengaskin kiiltää kuin uusi, ja tuote vielä suojaa rengasta.. Vanteet kannattaa tosiaan huoltaa, on mukava laittaa alle melkein kuin "uudet" vanteet :)

Noihin naarmuihin ei auta varmaan muu kuin varovaisuus, kiveniskuille ei kyllä mahda mitään. Aika hyvin selvisin viimekesästä vanteitten suhteen, en ajanut soikeaksi ja kiveniskujakin vain muutama, naarmuja ei yhtään..
 
Laitan vielä huvikseen kuvat vanteista.. Toi jarrupöly on aika tiukassa jos sen päästää siihen pinttymään. Noissa vahnoissa vanteissa, mistä näkyy kulma, on nin pinttyneet jarru- yms. muu paska sisäpuolella, joka ei lähde kuin hiekkapuhaltamalla..

Timba79: Voisitko laittaa kuvat noista naarmuista??
 

Liitteet

  • vanne.webp
    vanne.webp
    34,9 KB · Katsottu: 1 275
Voi perkele...nyt se on edessä :) ,pitäs kiillottaa passatin vanteet. Kaikki vinkit on tervetulleita ennen projektiin ryhtymistä. Onneksi työpaikalta löytyy jos jonkunmoista painehiomakonetta. Eli hommaan ajattelin ryhtyä 80,180,400,800 ja tonnisella vesihiomapaperilla ja sitten joku viimeistely,rättilaikka? Lisäksi yhdestä vanteesta on lähteny keskiönsuojasta keskeltä toi tarra jonnekin (näkyy tuolla linkissä) ,pitää ottaa kaikista pois ne ja korvata jollain,vinkkejä?

täälä kuvat:
http://s183.photobucket.com/albums/x71/sinol/
 
Ton tarran voinee korvata uudella tarralla. Marketeissa/autotarvikeliikkeissä on monesti myynnissä noita auton omalla merkillä olevia tarroja joilla voi korvata vanteen keskellä olevan valmistajan logon. Oisko sellainen sopivan kokoinen halkaisijalta?
 
Zone-sarja -42%
Miks edes vaivautua fiksaamaan jotain 200e vanteita?

Timba kuule, oletko varma että firma on syypää siihen tiukkuuteen?

Voin kokemuspohjaisesti sanoa että näin ei ole vaan:

Vanteet laitetaan monesti momenttihylsyillä kiinni eli juuri oikeaan tiukkuuteen, kuten minä teen. Silti:

Pultit, mutterit hapettuvat kiinni vanteisiin koska niitä ei kehotuksesta huolimatta oteta välillä pois,putsata,vahata ja pultteja/muttereita rasvata.

Käynyt monesti niin että monentilla kiinni ja 2 vuoden päästä kun tullaan vaihtamaan renkaita niin pultit ja mutterit menevät poikki koska ne ovat kiinni vanteessa ja paineilmatyökalut rikkovat ne.

Eli kuluttajallakin on vastuu valmistajienkin mukaan kyseisissä tuotteissa.
Eli renkaissa ja vanteissa.

Vinkki:

Kun putsaatte vanteita niin se painepesurilla putsaaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kun vanteita vahataan: ota se vanne irti ja vahaa myös sisäpuoli.
Oikeasti, vähän vaivaa: vanteelle ikää paljon lisää.
Vanteiden sisäpuolen putsaaminen on muutenkin tärkeämpää kuin ulkopuolen.
Paskoilla vannemerkeillä kuten vaikka PCW tekee vanteet päin vittua.
Eli vanteen pinta käsitellään aina lopuksi erikois aineilla. Mutta PCW tekee sen vain etupuolelle. YOU GET IT?!?

Toisekseen: jos vanteen toisessa laidassa on paskaa niin rengas tärisyttää(on epätasapainossa) ja kun rengas tärisee, se kuluu toispuoleisesti, elikkä voit tuhota uudet renkaat jo 15tkm aikana.
 
Miks edes vaivautua fiksaamaan jotain 200e vanteita?

Heh..jaa no kyllä minun mielestä kohentaa huomattavasti ulkonäköä ellei ole ostamassa uusia. Itse suunnittelin puunaavani nuo ja ajavani niillä vielä tämän kesän/syksyn jonka jälkeen jäävät luultavasti talvivanteiksi. Talven aikana säästellään sitten niihin yli "200 eskon" vanteisiin. Toki jos olis hommannu jonkun 500euron karvanoppa corollan eikä olisi ollut muita menoja niin olis voinu ostaa siihen sen 1000e:n vannesarjan heti.


Ton tarran voinee korvata uudella tarralla. Marketeissa/autotarvikeliikkeissä on monesti myynnissä noita auton omalla merkillä olevia tarroja joilla voi korvata vanteen keskellä olevan valmistajan logon. Oisko sellainen sopivan kokoinen halkaisijalta?

Ok,tänks
 
Heh..jaa no kyllä minun mielestä kohentaa huomattavasti ulkonäköä ellei ole ostamassa uusia. Itse suunnittelin puunaavani nuo ja ajavani niillä vielä tämän kesän/syksyn jonka jälkeen jäävät luultavasti talvivanteiksi. Talven aikana säästellään sitten niihin yli "200 eskon" vanteisiin. Toki jos olis hommannu jonkun 500euron karvanoppa corollan eikä olisi ollut muita menoja niin olis voinu ostaa siihen sen 1000e:n vannesarjan heti.




Ok,tänks

mikä auto sulla on?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom