alottelija tumpelo...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sko1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 180cm pitkä, 22v. nainen joka painaa 61kg, vyötärön ympärys on 85cm.
Haluan kehittää kuntoani sekä saada lihaksia.
Syön: Aamulla 1dl kaurahiutaleita, 3dl kevytmaitoa ja 1rkl pellavarouhetta, 1kuppi kahvia.
Päivällinen: Samat leivät kun ennenkin, nyt vaan tuplana. Kanamuna ja kalaa useimmiten päällä.
Välipalaksi hedelmä, usein kaksikin.
Lounaaksi salaattia, raejuustoa, kalaa, lihaa, kanaa. Ehkä tulee useemmin tehty jotakin kastiketta, ihan kermasta. Jälkkäriksi hedelmä. Mulle tulee aina tukevan aterian jälkeen hirvee makeenhimo. Joskus saattaa mennä pussi lakritsia. Himo kun himo.
Iltapalaksi 1-2 activia vilja jugurttia, bulgarian jugurttia ja pellavarouhetta ja maitorahkaa.
Pellavarouhetta syön siksi, että mun maha toimisi paremmin, se on suku vika se huono aineen vaihdunta.
Juon hyvin vähän, eli lasi maitoa ja 3 kuppia kahvia päivässä, joskus ehkä lasi wissyä.
Koskaan ennen ei ole hyvä olla, ennen kun on maha niin piukassa, että on jo huono olla. Syön myös todella nopeasti, ja paljon.
Välillä on hirveitä hedelmä himoja, välillä jugurtti ja viilihimoja ja sitte nää makean himot.

Hiilareita koitan välttää perunasta, pastasta, riiseistä, koska rakastan ja syön paljon tummaa leipää ja ruisleipää etenkin.
Rasvaa en käytä leivän päällä.

Liikun koiran kanssa päivittän 1-1,5h lenkkejä, olen yrittänyt hiukan aloittaa hölkkäämistä, mutta se on kovin raskasta??? Kuntosalilla olen käynyt jonkun kerran, täst edes 3x viikossa.

Koska pidän syömisestä, haluaisin proteiinini nauttia ruokana, mutta mitä söisin? Kuinka paljon ja milloin?

Enstäs kun ostin Fast Whey3 ja Fast Greatinea. Miten suosittelisitte niiden käyttöä? Kaipaan nyt hiukan mielipiteitä. En halua lihoa, haluan saada lihaksia ja palautua treeneistä. Lepo syke 58. Polar F11 tekemän Ownindeksi kuntotestin mukaan on 38.

Juominen kannattaisi. Nääs kun kuidut vaativat nestettä. Ei ihme jos pakki on jumissa. Kahvi vain pahentaa tilannetta, sillä se toimii diureettina. Juo nyt ainakin litra pari nestettä päivässä enemmän.

Hölkkääminen on raskasta, sillä kunto on perseestä. Treenaamalla sekin paranee. Raskasta se on salikin, jos siellä oikeasti jotain tekee.

Juominen kannattaisi. Nääs kun kuidut vaativat nestettä. Ei ihme jos pakki on jumissa. Kahvi vain pahentaa tilannetta, sillä se toimii diureettina. Juo nyt ainakin litra pari nestettä päivässä enemmän.

Hölkkääminen on raskasta, sillä kunto on perseestä. Treenaamalla sekin paranee. Raskasta se on salikin, jos siellä oikeasti jotain tekee.

Kiitos! :dance:
Hankalaa vaan opetella se, että pitää juoda vaikkei ole jano. Oikeestaan koskaan en tunne janon tunnetta. Ainoastaan ihan ääri tilanteissa ja suolasen ruoan kanssa.
Totta, salilla en olekkaan repiny viimesee asti, mut siellä ei tule semmosta oloakaan (just sen takia, et aika iisisti siellä nostelen), kun hölkätessä, että "eih jaksa ei pysty enää.." vaikkei oo hölkännykkää ku 300m.

Pisti ensimmäisenä silmään tuo, että et käytä levitettä leivän päällä. Kyllä se keho tarvitsee tietyn määrän rasvaa ja levitteen käyttöä leivän päällä on mielestäni turha välttää.

Hölkkääminen on varmasti raskasta aluksi, jos sitä ei ole tehnyt. Kehitystä tulee kyllä huomattavan nopeasti ja huomaat, että nyt päästiin jo tuplasti pidemmälle. Intervalli tyyppiset lenkit on myös todella tehokkaita joita voin suositella lämpimästi. Eli kävelet aluksi, vaikka reippaasti 1km, hölkkäilet 0,5km, kävelyä reippaasti 0,5km jne. Erilaiset maastot ja nopeuden vaihtelut tekee ihan mukavaa piristystä siihen lenkkeilyyn.

Niin ja ehdottomasti 1-2L vettä päivässä voin suositella. Kyllä se aika huomaamattomasti tulee, kun ottaa sen vesipullon sinne salille mukaan ja treenin yhteydessä juo ja tietysti pitkin päivää.

huh kun kuulostaa pelottavalta että juot noin vähän :eek:

Ihan ensiksi, elimistö tarvitsee toimiakseen NORMAALISTI vähintään litran. Aineenvaihdunnan vilkastumiseen, nestetasapainon saavuttamiseen ja bonuksena ihon kirkastumiseen ja treenien luistamiseen täytyy päivän aikana juoda tarpeeksi. itselläni on toiminut hyvin, että heti aamusta juon ainakin puoli litraa, ja sitten koulussa/ töissä on aina viekussa pullo kirkasta;)

väitänpä, että "sukuvioista" ja "geeneistä" johtuvat jutut omassa terveydessä johtuvatkin omista elämäntavoista lähes poikkeuksetta. niinkuin tässä sunkin tapauksessa tuo vatsan toiminta, JUO.

syömiset mun mielestä vaikuttaa hyvältä, älä turhaan pelkää rasvaa, varsinkin kun välttelet noita tärkkelystä sisältäviä hiilihydraattilähteitä. Itse oon jo pidempään ollut syömättä leipää, perunaa, riisiä ja pastaa ja lisännyt rasvoja ja kasviksia ja kroppa on toiminut paremmin kuin koskaan:thumbs:

Sulla kun näytti olevan fastin tuotteita, käy fastin sivuilla, sieltä saat vähän vinkkejä noihin lisäravinteisiin. plus että niillä sivuilla on hirveästi muutakin mielenkiintoista :) tsemppiä!

OK! Toi juomapuoli tarttee saada ensmäitteks kuntoo, niinki pienestä on ilmeisesti apua ja merkitystä. :eek:
Ruisleipä juustolla ja kinkulla ei kaipaa rasvaa, koitan sitte käyttää salaatinkastiketta.
Kävelen päivittäin koirien kanssa todella reippaasti (ainakin omasta mielestäni) metsässä ja olen koittanu hölkkäillä pikkumatkoja, mut hengästyn ja "lamaannun" tosi nopeesti. Kävellen jaksaisin vaikka kuinka pitkän matkan. Joskus askelmittarilla mittasin, että 12km lenkki meni yhtäkyytiä ihan "heittämällä" ja saman päivän aikana vielä toinen lenkki n. 6km.
Nykyään jos teen itselleni "kovan treeni päivä ohjelman" (älkää naurako) :hyvä:, se sisältää salilla n.1h (teen kaikki liikkeet samalla kertaa, syke jossain 120 tienoilla), sitte koirien kanssa lenkille metsään n. 1h eli 6km (syke 135 tienoilla). Jalkakäytävällä kävelen 7-8km tunnissa. Raskaissa mäissä syke nousee 180. Sitte saatan käydä vielä ratsastamassa vajaan tunnin, siinä syke nousee mukavasti 145 tienoille. Tätä ehkä 1x viikossa. Sitte käyn joka päivä lenkillä jotka menee "kevyeestä" päivästä. "Normaaliksi" päiväksi pyrin saamaan sellasen, että käyn salilla tekemässä tarpeellisimmat toistot ja lenkin koirien kanssa.
Lepo syke on 58 aamu unisena, :zzzz:mut 68-70 siinä pikkasen herätessä. Päivällä syke on istuessa 80 luokkaa.
Mistä tiedän että palaudun kunnolla?:worship:
Miten saan noille päiville oikeat annokset lisäproteiinia ja normaali ravintoa ilman että paino nousee läskistä.

huh kun kuulostaa pelottavalta että juot noin vähän :eek:

Apua, alkaa itseenikin jo pelottaa, miten vähän sitte juonkaan. Mutta kun ei ole jano ni ei ole. Siitä on kyllä useamman kerran kuullut, mutten ole osanut ottaa sitä vakavasti. Nyt skarppaan!
Syön paljon kuitenkin ruisleipää, sen on ihan parasta! Olen ajatellut, että se riittää hiilareista päivän annoksena, sitte vetelen hedelmiä ja kasviksia todella paljon. Lihaa syön päivittäin ja kalaa 2x viikossa. Raejuuston kanssa syön kaikki jauheliha-, kana-, sienikastikkeet yms. En kaipaa perunaa, pastaa, riisiä tai muita "lisukkeita". Peruna olisi kuulema kans hyvä.. Mutta..
Kiitos neuvoista, tärkeistä! :worship:

ei se perunakaan todella ole niin hyvä tai välttämätön kuin aina tunnutaan sanovan. perunat sun muut voi ihan hyvin korvata vaikka pakastevihanneksilla. kalorilaskurilla on aika helppo katsoa noi proteiini- sun muut määrät kuntoon, ja sieltä saa tavoitteenkin laitettua. aika pienellä summalla sitä voi ainakin kokeilla! kuulostaa siltä, että saat protskuja tosi hyvin ruuastasi.

ruisleipä on muutens tutkitusti yksi iso tekijä, joka monilla heittää vatsan jumiin. voithan sä kokeilla vähentää sitä? otat sitten vähitellen sen takaisin ruokavalioon, kun näet vaikuttaako se mitenkään? itselläni aiemminkin kyllä vatsa toimi, mutta kun jätin leivän pois (söin aina ruisleipää) niin vatsa on ollut paljon lättänämpi ja tuntunut paljon, paljon paremmalta. kun ei tuu syötyä leipää ja niiden päällä leikkeleitä, niin oon heittänyt 100g raejuustoa aamukaurapuuroon ja lorauksen öljyä, sitten usein myös paloitellut ompun sekaan.... :kuola: välillä kyllä on niin ihanaa sitten vetäistä joku ihana tuore ruisleivänpala!

ennen itsekin join tosi vähän.mulla oli kamalia vatsanturvotuksia ja mahakipuja vuosien ajan, ja kävin vaikka missä tutkimuksissa. kokeilemalla sitten löysin vähän helpotusta, mm. sianlihan pois jättämisestä.. vasta juomalla tarpeeksi kroppa on toiminut jatkuvasti niinkuin pitää ja vatsakivut on historiaa. välillä olen miettinyt että olenkohan minkälaisen stressin aiheuttanut silloin mm. munuaisille. vessassakin tuli silloin joskus käytyä hyvä kun kolmesti päivässä :jahas:

kalorilaskurilla on aika helppo katsoa noi proteiini- sun muut määrät kuntoon, ja sieltä saa tavoitteenkin laitettua.

ruisleipä on muutens tutkitusti yksi iso tekijä, joka monilla heittää vatsan jumiin.

löysin vähän helpotusta, mm. sianlihan pois jättämisestä.. vasta juomalla tarpeeksi kroppa on toiminut jatkuvasti niinkuin pitää ja vatsakivut on historiaa. :jahas:

Mistä löytiäisin sellasen kalorilaskurin josta sais noi kaikki arvot esille, ja sais omat tiedot siihe mahollisimman täydentävästi?
Mulla vaalee leipä tekee mahan ilmavaksi ja pistää pömpöttää, samalla tavalla ku kuohari. En muuten juo oikeestaa ikinä mitää alkoholiikaa. Kahvia ja maitoa. Vettä tästälähtien ainakin 1L päivässä - vaikka väkisin. Käykö Wissy vedestä?

Sianlihaa vältä, koitan aina valita naudanlihaa. Mutta sianlihaa vaan on paljon kaikkialla, mut possu maistuu pahalle esimerkiks pihvissä, paljon paremman makusta on nauta. Mut jos joskus ostaa nakkeja tai puhalillejä, ni sikaa niis kaikissa on niiku leikkeissäkin aikapaljon. Pippurinen naudanpaisti on gutaa ruisleivän päällä oltermannin kanssa, kurkkuja ja kanamunaa siihe viellä ja kuppi tai kaks kahvia..

Mun maha toimi ennen sillai et söin aamupalaks kuitumuroilla ja sitte yön yli lionneilla kuivatetuilla luumuilla. Sit vaihdoin sen kaurapuuroon ja kahviin. Iltapalaks syön vilja activiaa. Sitte vältän vaaleeta leipää. Pellavarouhetta jogurtin joukkoon ja aamupuuroon pistän nykyää yön yli lionnutta pellavarouhetta eli semmosta limaa. Sit syön n. 1kg yhteensä kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä päivässä.

Meinaatko etten tarttis ollenkaan proteiini lisää? Kuntoplus sivujen protskulaskurin mukaan tarttisin n.80g protskua päivässä, niiden tietojen perusteella, että olen istumatyössä ja vapaa aikana aktiivinen. Kuntoliikuntaa päivittäin.

kalorilaskuri löytyy netistä kalorilaskuri.fi

wissy käy ihan hyvin,vettähän sekin :) tietty jos on hiilihappoja mukana, se voi suuremmalla käytöllä laittaa mahankin kuplimaan..:lol2:

itselläni ainakin tulee aika helpolla 1,5-2 g/kg proteiinia päivässä, se tulee yllättävänkin helposti. Proteiinihan on lihaksien rakennusaine, joten sen riittävä saanti vaikuttaa tosi paljon. proteiini vaatii toimiakseen myös vettä, joten taas yksi hyvä syy vähän tsempata noissa juomingeissa :thumbs:

sian lihassahan on aika paljon enemmän rasvaa kuin naudassa, sen näkee jo väristä. sen takia se ei joillekin sovi, mutta iso osa porukasta syö sitä paljonkin ja voi ihan hyvin. avainsana on se, että mikä itsellä toimii! nimim. nakkeihin välillä ihan älytön himo, ja niitä kyllä surutta vetelen silloin tällöin sekä jääkaapista suoraan tai munakkaaseen mukaan :lol2:

noista hölkkäjutuista vielä, että reipas kävelyhän on loistavaa peruskunnon ylläpitoa, mutta se ei KEHITÄ hapenkuljetuselimistöä ihan samalla lailla kuin hölkkä. kun aloittaa hölkän/ kevyen juoksun, pitäis olla malttia, sillä se on elimistölle vauhtikestävyysharjoittelua; vaikka yleiskunto on hyvä, hapenkuljetus ei välttämättä heti toimi riittävän hyvin, jotta jaksais hölkötellä pidempään. itse treenasin ennen muutaman vuoden verran maratonia, mutta sitten kun löysin puntin, aerobinen jäi vähäiseksi. just oli se, että kävellä kyllä jaksoi mutta kun hölkkäs niin oi voi.... kummasti se siitä sitten kyllä kevenee, meinaan just tulin 45 minuutin hölkältä lumipyrystä!! ja illalla krav magaan nostattamaan sykettä toisenkin kerran...:dance:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, elämäntapa muutos tässä on nyt taas edessä.. Vettä on pullollinen vieressä nyt jo ja hölkkäämään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Kylmillä ilmoilla olen huomannu sen, että kurkussa, tuolla kitalaessa alkaa helposti sattumaan. Kurkunpäässä kuivaa, kiristää ja tulee semmonen "verenmaku" tai raudan suuhun, vaikkei mitää verta mistää tuukkaa. Sitte ku koittaa hengittää nenän kautta, ni menee jo niin vaikeeks, ku ei osaa tekniikkaa, että viimisetkin voiman menee, kun sierainreijät on liian pienet.. =) :hyper:

itellä menee varmaan +- 3 nestettä päivittäin, jengi aina valittaa ku juon kokoajan:D

ps. hyvä että sko1 tajusit hölkkäämisen ilon ja juomisen nautinnon! <3

Viimeksi muokattu:
Itsellä oli hölkän kanssa samanlaista ongelmaa ennen, mutta huomasin, että hölkkäsin liian nopeasti, enkä siis saanut hölkättyä kun sen 200-400m, kun alko jo väsyttää kovasti.

Sitten vaan maltillisesti hölkkäsin pari kilometriä parina päivänä viikossa jumalattoman hitaasti (suurinpiirtein niin, että mummotkin painelivat ohitseni.). Siitä sitten vähitellen nopeutin hieman aina tahtia, eikä se sitten enää loppujen lopuksi niin raskasta ollutkaan. Itselleni tärkeää oli se, että pystyin hölkkäämään kuitenkin pitkän matkan, ilman että kävelin hetkeäkään.

Neuvoni siis on, että aloita hitaasta vauhdista. Toki nuo intervalli-tyyliset juoksut ovat varmasti myös todella hyvä vaihtoehto.

hah, tuosta mummojen ohittelusta tuli mieleen, että todellakin kannattaa edetä aina just niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ja pystyy hommat tekemään. kerran olin salin jälkeen niin rättipoikki, että oli pakko yhdessä ylämäessä kotiin pyöräillessä taluttaa. oikeasti eräs mummeli kulki mäessä mun ohi ja katsoi TOSI paheksuvasti, itsellään sillä oli sauvat käsissä ja se pisteli suht reippaasti. varmaan ajatteli että just näitä nuoria, ketkä ei jaksa mitään...:lol2:

ja joskus silloin kun tuli itsellä juostua 20-30 km:n lenkkejä aina välillä, niin kun en halunnut ollenkaan kävellä, oli pakko välillä tiputtaa vauhti tosiaan sellaiseen rauhalliseen kävelyvauhtiin, kuitenkin hölkäten. sitten kun sai kunnolla kiinni ns. juoksijan flowsta, niin sitten se kyllä meni ihan kivuttomasti.

harjoitus tekee mestarin :)

Tuohon juomishomman on ihan iisi ratkaisu. Ymmärrän kyllä sinua, itseänikin vituttaa juoda vettä koska jos se ei ole kylmää sitä ei todellakaan huvita juoda..
Juo makeutettuja mehuja tai limuja. (älä kuitenkaan 4-5 litraa päivässä niinkuin minä..) niitä jaksaa kyllä juoda, ne on hyvää:D

Tulee rutiini ostaa jokapäivä se uus 4-packki Pepsi Maxia kun sitä oppii käyttämään.
En tiedä on siinä kai kofeiinia koska kahvinjuonti loppui omalta osalta siihen ja hauskaa on se että vaikka pepsiä juo miten paljon niin kusella ei tarvitse juosta (:confused:).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom