Alokkaita nöyryytettin vessasulkeisilla

Voi hemmetti sentään, ihan hyvä että tulee kaikkea paskaa,mä ainakin aikanani nautin siitä kun muut nurisi kaikesta ja kauhee itku jos rankaistiin, ei se rankaiseminen mua haitannu ollenkaan. Ei siellä ikinä mitään läheskään ylitsepääsemätöntä joutunu edes tekemään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistaakseni näin se on. Eli yhen töpeksemisestä ei voida rankaista koko joukkuetta/ryhmää/komppaniaa. Vai oliko se näin?

Eikös se ollut juuri toisinpäin. Elikkä yksilöä ei rangaista vaan ryhmää. Näin ainakin meillä.

Kun katsoo niitä jätkiä, joita siellä on ja joutui kokelaana kouluttamaan, niin olin pirun tyytyväinen että sitä turhaa paskaa sai järjestää.

Ihan oikeesti, voiko olla neidimpää porukkaa. Suurin osa kitisee aivan kaikesta mitä joutuu tekemään. Ei piru vie, työleämässä varmaan typerältäkin tuntuvat tehtävät on niin ikäviä, että seuraavana päivänä täytyy soittaa köhisten terveysasemalle... Eikä tarvii edes kävellä veksiin asti, riittää että nostaa puhelimen yöpöydältä!

[EDIT] Huom. En mitenkään kuitenkaan hyväksy simputtamista, jos joku ymmärsi näin. Eli viestin aiheena olevat vessasulkeiset tuomitaan täältäpäin.

Yksi aika vitun suuri ero on intillä ja työelämällä; intissä maksettava päiväraha on lähinnä nimellinen, mutta työstä maksetaan oikeasti useimmiten käypä korvaus. Suomessa nyt vain sattuu olemaan yleinen asevelvollisuus, joten mua ei ainakaan kiinnosta tehdä armeijassa mitään sellaista, mitä mun ei tarvitse tehdä.

Yksi aika vitun suuri ero on intillä ja työelämällä; intissä maksettava päiväraha on lähinnä nimellinen, mutta työstä maksetaan oikeasti useimmiten käypä korvaus. Suomessa nyt vain sattuu olemaan yleinen asevelvollisuus, joten mua ei ainakaan kiinnosta tehdä armeijassa mitään sellaista, mitä mun ei tarvitse tehdä.

:lol2: Ei jaksa vaivautua edes vastaamaan. Asenne kohdallaan.

Silloin ku olin intissä vuonna 96 niin samanlaisia "simputuksia" silloinkin oli. Elefanttihälytyksiä yms. Alikessut tulivat tupaan ja rupesivat tällaisia tekemään. Sanoivat, että kaikki tekee jotka haluaa, ei ole pakko. Meikä kun oli vähän huumorintajuton siellä niin ei paljoa huvittanut leikkiä tyynysotaa. Kysyivät sitten että eikö bisley halua leikkiä mukana? Vastasin että en. End of story. Eipä kukaan pakottanutkaan... ehkeivät sitten uskaltaneet? mene ja tiedä?

Silloin ku olin intissä vuonna 96 niin samanlaisia "simputuksia" silloinkin oli. Elefanttihälytyksiä yms. Alikessut tulivat tupaan ja rupesivat tällaisia tekemään. Sanoivat, että kaikki tekee jotka haluaa, ei ole pakko. Meikä kun oli vähän huumorintajuton siellä niin ei paljoa huvittanut leikkiä tyynysotaa. Kysyivät sitten että eikö bisley halua leikkiä mukana? Vastasin että en. End of story. Eipä kukaan pakottanutkaan... ehkeivät sitten uskaltaneet? mene ja tiedä?

Ei ole pakko... :D

no alussahan ne keksii kaikkee jäynää kun tyhmät mortit ei tajua mitä alikessut voi käskyttää ja mitä ei. Esimerkiksi tuo käsky "piiloon" oli mitä alikessut käytti joskus, tosin se lähinnä oli hauska. Mutta kun yksi tyyppi laitettiin ryömimään tupaan muitten nähden niin se oli aika simputusta. Näitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan. Ei niitä voi kitkeä mitenkään pois.

Ei niitä voi kitkeä mitenkään pois.

Helposti voi ja onkin jo suureltaosin nyhdetty.
Nykyään valtaosa sotureista erottaa simputuksen, koulutuksen ja normaali kurinpidon toisistaan. Ja kun kyseistä "hassuttelua" välillä tapahtuu, niin se on enimmäkseen leikkimielistä ja tapahtuu hiljaisessa yhteisymmärryksessä.

Tätä pääosin leikkimielistä "simputusta" (siis sellaista, joka otetaan molemminpuolin sopivalla huumorilla) suurempi ongelma on minusta suoranainen armeijakiusaus. Se voit tapahtua esimiesten, samanarvoisten tai peräti alamaistenkin toimesta. Eli kun tietyt tyypit joutuvat silmätikuiksi ja henkilökohtaisen vittuilun kohteeksi, johon ei välttämättä liity mitään ylimääräistä käskyttämistäkään tai esimiesaseman väärinkäyttöä. Koulukiusaamista siirrettynä armeijaympäristöön.
Simputukseen on helppo puuttua vaikka pyytämällä käskyä kirjallisena, mutta mitäs jos joku esimies päättää vaikka aukoa sinulle päätään jatkuvasti ("saisinko tuon vittuilun kirjallisena?" :) )? Paljon vaikeampi näyttää toteen.

Sanotaan nyt vielä näin, että minun käsitys simputuksesta on selvä, mutta siitä voi olla toki eri mieltä. Minusta simputusta on aina jos se selvästi alentaa toisen ihmisarvoa. Nämä onkin sitten jo aika radikaaleja alistamisia. Mutta esim sellainen missä yhtä tyyppiä alistetaan ja kaikki muut nauraa ja katsoo, mutta se ei kuitenkaan ole sinänsä hauskaa tai tyyppi ole huumorilla mukana, niin se on simputusta.

Sitten on sellaset hetket mitkä on selvästikin tarkotettu varusmiehille vähän omaksi ajaksi, vaikka ei olisikaan mitään iltavapaita mutta jos tuvissa saa olla rauhassa tunnin pari, niin ei sinne tartte mennä räyhäämään ja keksimään tekemistä. Eli koulutuksen ulkopuolinen ylimääräinen silloin kun selvästi ukoilla on hetki hengähtää, sit pitäisi antaa hengähtää kun ei siellä yksityisyyttä muutenkaan ole.

Tempaukset jotka ovat selvästi tarkoitettu viihdyttämään sen komentajaa mutta ei muita, se on lähellä. Ero ehkä huumorissa, jos se yleisesti käsitetään huumorilla eikä siitä seuraa mitään seuraamuksia jos joku muukin vähän perseilee niin ei siinä mitään, pitää olla hauskaakin välillä eikä tarvitse ottaa itseään niin tosissaan. Mutta jos tästä poistuu huumori eikä ole syytä mihinkään "rangaistukseen", asia on eri. Varusmiesjohtajathan eivät saa rangaista muutenkaan.

Ei saa mennä henkilökohtaisuuksiin. Ei saa yksinkertaisesti ottaa jotain silmätikukseen ja kiusata. Se ei vaan ole asiallista ja se on kiellettyä ja syystäkin.

Pelisilmä, eli jos joku on selvästi hajoilemassa normaalia enemmän, niin ei tarvitse heittää sitä vettä kiukaalle. Ihan hyvin voi rauhoittaa normaaliakin toimintaa ja vaikka ihan asiallisesti mennä kysymään että vaivaako joku asia ja jos vaivaa niin siitä voi sitten halutessaan puhua. Pitäis kohdella kuitenkin tyyppejä inhimmillisesti ja kaikilla on huonoja päivä, ei tarvi potkia niinkun vierasta sikaa vääränä päivänä. Tässä menee kohtuuttomuuden yli.

Asiallinen täytyy olla aina, mutta pelisilmän kanssa voi heittää huumoria. Itse huomasin että porukat kyllä kuuntelee ja tottelee ja tekee sillon kun on sen paikka. SItä voi olla samalla tiukka ja jämäkkä mutta myös reilu ja oikeudenmukainen. Se vie pitkälle. Sitten päälle kun vielä silloin tällön heittää huumoria peliin ja oikeassa paikassa löysäilee ja keksii jonkun kivan jutun tai hyvän hetken laiskotella (vaikka virallisesti ei olisikaan sen paikka) niin kyllä sitä vaan porukat sitten tottelee, varsinkin kun on täysin selvää että tiettyjä asioita ei voi perseillä vaikka huumorillaki vedettäisiin, ne ei vaan mene läpi, selvät rajat. Sitten jos vielä pystyy henkilökohtaisesti vähän tutustumaan tyyppeihin niin hyvin sitä toimeen tulee. Eli uskon kyllä, että nykyisilläkin säännöillä kova ja tiukka koulutus on mahdollista, simputusta ei tarvita. Jotkut sanovat, että se kuuluu armeijaan. Minusta se ei kuulu ainakaan normaalia palvelusta suorittaville.

Sitä voi myöskin naureskella niille syväjohtamisille ja muille opeille, sitä voi myös väittää, että se on niin oma maailmansa että siviili eroaa totaalisesti. Mutta molemmissa johdetaan ihmisiä. Eroa toki on, mutta asiallinen täytyy olla aina, ja kun oppii selvittämään mikä ihmisiä motivoi ja miten sitä käyttää hyväkseen, niin aina pääsee eteenpäin. Kaikista ei tarvitse pitää mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen jos poiskaan ei pääse.

Ja tästä tietysti voidaankin päätellä että kyllä osa johtamistaitoa on tyypissä itsessään mukana, ei kaikkea voi opettaa, ja toisaalta kaikista ei tule hyviä johtajia vaikka kuinka harjoiteltaisiin tai sitä opetettaisiin. Armeijassa tämä käy hyvin selvästi ilmi, koska on paljon epäpäteviä johtajia. Mutta on siellä päteviäkin, nuorissakin sälleissä. Tämän lisäksi hyvä johtaja on aina hyvä alainen. Mitä suorituksien vaatimiseen tulee niin meille opetettiin hyviä kultaisia sääntöjä: se mihin ei itse pysty niin sitä ei voi muiltakaan vaatia. Tämä on järkevää erityisesti siksi, että jos möyhöää jotain eikä siihne itse pysty kuitenkaan niin kyllähän se kaikkia vituttaa se semmonen öyhöäminen.

Toisekseen on hyvä ottaa tavoitteeksi roolimallina oleminen. Siellä ei ole tarkoitus "saada hajoamaan porukkaa" tai lopettamaan mahdollisimman monta. Näitäkin tyyppejä kun on. Mitä hienoa siinä on? Saako siitä jotain nautintoa? Parempi yrittää olla se roolimalli. Jengi pysyy kasassa kun itse tekee samat asiat esimerkillisesti, näyttää mallia. Porukoiden pitäisi seurata eikä itse olla jossain piilossa huutelemassa. Luonnollista auktoriteettia saa välittömästi myös siviilissä kun demonstroi omaa tietämystään ja osaamista asiasta. Se vaikuttaa _aina_. Ja sillon on vara vaatia muitakin hyviin suorituksiin. Tätä ei valitettavasti ihan kaikki noudata. Johtamisesta ja kouluttamisesta käsitetään väärin, että sen pitää olla vittumaista ja perseestä. Se on muutenkin sellaista jos sataa ja on kylmä tai on muuten vaan pitkiä päivä, ei siihen tarvita mitään uhoamista enää lisäksi.

Simputukseen on helppo puuttua vaikka pyytämällä käskyä kirjallisena, mutta mitäs jos joku esimies päättää vaikka aukoa sinulle päätään jatkuvasti ("saisinko tuon vittuilun kirjallisena?" :) )? Paljon vaikeampi näyttää toteen.

Tota "saanko käskyn kirjallisena"- korttia käytetän turha usein ja yleensä väärissä paikoissa.
Meillä kun alokkaat kuulivat ensimmäisillä oppitunneilla heidän oikeutensa ym. alkoivat he viljellä tuota jokaiseen epämieluisaan käskyyn.

Seuraus :
Joukkueen pahimmat törttöilijät menevät kiikutamaan kapteenille kirjallisia käskyjä vessan putsaamisesta. (Kyseinen saniteettitila kuului herrojen siivousalueeseen)

Lopputulos :
Kapteeni nauraa alokkaat ulos ja seuraavassa alijohtajien kokouksessa käskee ilmoittamaan jos näitä lappusten pyytelijöitä tulee lisääkin.

Simputtaminen on väärin, mutta nykyisellään varusmiesjohtajilla on hyvin vähän oikeuksia pitää kuria, tai puuttua nähtyihin epäkohtiin. Tälläkin foorumilla on monta käyttäjää, jotka ovat sanoneet että heitä ei kiinnostanut pätkääkään, ja mielumin perseilivät ihan tahalleen. Miten tuollaiseen pitäisi puuttua johtajan, joka on todennäköisesti ensimmäistä kertaa johtamassa n määrää saman ikäisiä miehiä? Varsinkaan kun varusmiesjohtaja on siellä harjoittelemassa johtamista ja ryhmänsä kouluttamista. Ei sinäänsä mikään ihme, että ensimmäiset viikot ovat myös aliupseereille vaikeita. Eihän alokkailtakaan odoteta että he osaavat kaiken heti ekalla viikolla, miksi sitten johtajan pitäisi olla täydellinen heti ensimmäisestä päivästä lähtien?
Eihän tämä oikeuta tosin mitenkään simputtamiseen, mutta kokemattomalla johtajalle sattuu helposti ylilyöntejä, valitettavasti. Mitä pitemmälle palvelus menee, sitä vähemmän näitä ylilyöntejä tapahtuu, todennäköisesti juurikin sen takia, että aliupseerit ovat oppineet jotakin hyvästä johtamisesta.

Neuvo jonka saimme johtajakauden alussa vaikeita tapauksia varten oli seuraava. "Pyydätte toisen johtajan mukaanne ja toistatte käskynne. Tämän jälkeen ilmoitatte niskuroijalle että menette kertomaan kommpanian päälliölle"
Toimi ehkä hyvin ala-asteela uhkaus "kerron äitille jos et lopeta", mutta ei enää armeijassai:rolleyes:

Kuten itsekin tuossa totesin, niin toimii se vittuilu ylöspäin sen minkä alaspäinkin (eli esimiehillekin voi tehdä yllättävän paljon kiusaa, jos on todella paskamainen jannu kyseessä. Meilläkin oli ihan komppanian päällikköä myöten välillä paskat lahkeessa, kun joku perseilijä-narkki vaati esitutkintaa simputuksesta syyttäsuotta...), mutta kaikenkaikkiaan ihan toimiva systeemi omasta mielestäni tämä SA-INT.
Ainoa suurempi ongelma, jonka itse näen on tämä ns. "inttikiusaaminen". Se saattaa toki kuulostaa alkuunsa läpältä, mutta valitettavasti intistäkin löytyy porukkaa, jotka vielä toteuttavat sitä kiusaamisviettiään kuin jossain peruskoulussa.
Ja tähän ilmiöön ei välttämättä liity komentoporras millään tavalla.

Kyllä itseäkin on simputettu ja muistaakseni kyseistä ylikersanttia rankaistiinkin asiasta tai ainakin huomautettiin. Kyseisellä ylikersantilla oli vielä pysyvä vmtl kun äijä oli niin hintelä, että kaatui melkein tuulessa. Täysi mulkku!!
Kai tuo pieni "simputus" kuuluu asiaan, tai ainakin jossain muodossa on jo muodostunut tavaksi suomessa. Lapsellista touhuahan tuo on. Itseäni harmittaa, etten käynyt inttiä 17v. vapaaehtoisena, sen ikäiselle se leikki kenttä sopii hyvin. Paljon oli turhaa koulutusta ja parempi nykyään kun on tiivistetty 6 kk lyhimmillään, ettei tarvi poikien siellä koko nuoruuttaan viettää. Ehdottomasti intti on hyvä juttu, mutta liian paljon kaikkee paskaa, johon itsellä meni hermot useasti.
Ja suomen intissä olo taitaa vielä olla aika lasten leikkiä verrattuna esim. venäjään. Olen tavannut kerran yhden suomalaisen tyypin, joka oli joskus 70-luvulla käynyt armeijan venäjällä. Kesti 3 vuotta ja oli yksi pitempi metsäkeikkakin.... kesti nimittäin vuoden. :D

:lol2: Ei jaksa vaivautua edes vastaamaan. Asenne kohdallaan.

Ei mulla ole mitään "asennetta", kun ei vittu pahemmin kiinnosta. Ymmärrätkö? Olen lähinnä intissä siitä syystä, että Suomessa nyt vain on jostakin vitun syystä yleinen asevelvollisuus. Jos joudun olemaan vuoden intissä, lähden sivariin.

Noista käskyistä ja niiden noudattamisesta voisin todeta sen verran, että itse en ole noudattanut typeriä käskyjä. Mm. jo nyt takana olevalla morttileirillä en hakenut asettani(unohtui, puun juureen, kun kävin kusella) ryömimällä, vaikka luutnantti sitä vaati. En tiedä, tuleeko siitä mitään seurauksia, mutta katson, että mua olisi nimenomaan nöyryytetty ryhmän edessä ja tehty naurunalaiseksi. Olen valmis keskustelemaan asiasta myöhemmin ja tuomaan esille oman näkemykseni asiasta, jos siitä nyt tulee puhuttelua tai esapekkaa.

Btw intissä myös kunto on päässyt heikentymään, kun käytännössä vapaa-aikaa ei ole ollut pahemmin viime viikkojen aikana. Että se siitä "Suomen suurin kuntokoulu"-hehkutuksesta. Voi toimia jollekin vitun läskille hottentotille, mutta ei sellaisille tyypeille, jotka treenaa muutenkin 5-7 kertaa viikossa.

T

Simputtaminen on väärin, mutta nykyisellään varusmiesjohtajilla on hyvin vähän oikeuksia pitää kuria, tai puuttua nähtyihin epäkohtiin. Tälläkin foorumilla on monta käyttäjää, jotka ovat sanoneet että heitä ei kiinnostanut pätkääkään, ja mielumin perseilivät ihan tahalleen. Miten tuollaiseen pitäisi puuttua johtajan, joka on todennäköisesti ensimmäistä kertaa johtamassa n määrää saman ikäisiä miehiä? Varsinkaan kun varusmiesjohtaja on siellä harjoittelemassa johtamista ja ryhmänsä kouluttamista. Ei sinäänsä mikään ihme, että ensimmäiset viikot ovat myös aliupseereille vaikeita. Eihän alokkailtakaan odoteta että he osaavat kaiken heti ekalla viikolla, miksi sitten johtajan pitäisi olla täydellinen heti ensimmäisestä päivästä lähtien?
Eihän tämä oikeuta tosin mitenkään simputtamiseen, mutta kokemattomalla johtajalle sattuu helposti ylilyöntejä, valitettavasti. Mitä pitemmälle palvelus menee, sitä vähemmän näitä ylilyöntejä tapahtuu, todennäköisesti juurikin sen takia, että aliupseerit ovat oppineet jotakin hyvästä johtamisesta.

Neuvo jonka saimme johtajakauden alussa vaikeita tapauksia varten oli seuraava. "Pyydätte toisen johtajan mukaanne ja toistatte käskynne. Tämän jälkeen ilmoitatte niskuroijalle että menette kertomaan kommpanian päälliölle"
Toimi ehkä hyvin ala-asteela uhkaus "kerron äitille jos et lopeta", mutta ei enää armeijassai:rolleyes:

Kyllä tuo kouluttajalle/päällikölle kantelu auttaa jos esaa&pekkaa napsahtaa niskuroijalle. Ite en kyllä helpolla lähtis vinkuu kouluttajille...."herra ylil. jääk x ei tottele minua :itku:"

Mitä noihin vm-johtajiin tulee niin niiden kovimmat omat kurinpitokeinot on käytännössä kaikenlaisen ylimääräisen paskan järjestäminen ja runnutus. :D "Jos tuvat ei oo kunnossa niin juostaan kasarmin ympäri" jne. toimii edelleen.

Noista käskyistä ja niiden noudattamisesta voisin todeta sen verran, että itse en ole noudattanut typeriä käskyjä. Mm. jo nyt takana olevalla morttileirillä en hakenut asettani(unohtui, puun juureen, kun kävin kusella) ryömimällä, vaikka luutnantti sitä vaati. En tiedä, tuleeko siitä mitään seurauksia, mutta katson, että mua olisi nimenomaan nöyryytetty ryhmän edessä ja tehty naurunalaiseksi.

Ei sulla ole mitään oikeutta kieltäytyä esimiehen käskystä vaikka se tuntuisi kuinka typerältä tahansa. Varsinkin kun kyseessä on henkilökuntaan kuuluva upseeri, voipi olla extra gineksiä tiedossa. :D

Kyllä tuo kouluttajalle/päällikölle kantelu auttaa jos esaa&pekkaa napsahtaa niskuroijalle. Ite en kyllä helpolla lähtis vinkuu kouluttajille...."herra ylil. jääk x ei tottele minua :itku:"
Toimiihan se, mutta antaa aika hyvän kuvan johtajasta sekä esimiehille että alaisille, jos menee aina itkemään komp. päällikölle.

Mitä noihin vm-johtajiin tulee niin niiden kovimmat omat kurinpitokeinot on käytännössä kaikenlaisen ylimääräisen paskan järjestäminen ja runnutus. :D "Jos tuvat ei oo kunnossa niin juostaan kasarmin ympäri" jne. toimii edelleen.
Joo, mutta noi onkin sitten simputtamista. VM-johtajalla ei ole mitään oikeuksia rangaista, välitön SUULLINEN palautus, ja jos ehkä riippuen tapauksesta, suorituksen uusinta on ainut tapa "rangaista".

Ite en kyl tajuu tota simputus juttua...jos koko tupa yhdessä tekee jotain "nöyryyttävää" kuten ryömii sänkyjen alla pelkät kalsarit jalassa tai kusee istualteen, niin mitä sitten? Eikö tota voi ottaa huumorilla pikemminkin?:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom