aloitteluhäslinkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja warblow
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Ajattelin jonkinlaista yhteenvetoa pistää tänne omasta tilanteestani välillä, enkä vain vakoilla mitä muut tekevät ja sanovat.

Eli vietin tuossa aikaani noin 15kk tekemättä yhtään mitään muuta kuin töitä ja koulua söin todella huonosti ja istuin vain koneella kaiket päivät. Lähes kaikki lihakset surkastuivat ja rasvaa kertyi mutta kylläkin tasaisesti. keho oli koko tämän ajan liian vähällä unella, olen siis yökkö, Ja kun ei nuku tarpeeksi ruoka ei maistu. Tähän päälle itaselläni oli vielä hoitamaton astma eli kehon hapetus huono. Eli voitte kuvitella mikä on kehon tilanne joka saa liian vähän lepoa,ruokaa ja happea eikä mitään liikuntaa. Omaan myös perus-suomalaisen sairauden nimeltä masennus ja se on painanut miestä maahan aika hyvin. Jossain vaiheessa vain jumiutuneet lihakset saivat vitutuksen siihen pisteeseen että oli pakko hommata jotan harrastus toimintaa. Lopputulos oli että aloittelin kuntoilun taas uudelleen pitkän tauon jälkeen 4kuukautta sitten.

Aluksi hain jotain mikä nostaisi peruskunnon heikosta takaisin normaaliin ja toisi jonkun valvotun rutiinin arkeen mitä olisi vaikea keskeyttää/lopettaa. Siihen valitisin Sin Moo Hapkidon, mikä osoittautui mielestäni ihan hyväksi valinnaksi. Harkoissa käyn torstaisin ja sunnuntaisin ja ne kestävät 1,5h. laji sisältää venyttelyä, motoriikkan harjoittelua, potkuja, lyöntejä, hallintaotteita etc etc. Ensimmäisten 2 viikon lihaskivut olivat aivan jäätäviä mutta helpottuivat siitä pikkuhiljaa.

Samoihin aikoihin aloin myös varovasti kokeilla että mikä on tilanne punttisalin puolella , ja huonohan tuo oli. Alle voin laittaa esimerkkejä tuloksista:

penkki: 5x20kg 2x30kg(max)
hauiskääntö: 6x5kg 5x8kg(max)

Toistojen aikana ja ja jälkeen käsien tutina oli aivan hillitöntä. :/ Tuli aivan jäätävä olo kun sai todeta kuinka paljon lihankunto oli laskenut vuodessa. Viimevuonna samaan aikaan nousi penkistä 70kg 7 kertaa aivan helposti, samoin hauiskäännöllä 14kgx8. Lihakset olivat siis täysin surkastuneet vuoden aikana.

aloitin "säännöllisen" työpaikan salin käytön aina työvuorojen yhteydessä välineistö ei ole kovin hääppöinen mutta saa sillä jotain aikaan. Välineninä Penkki minkä saa säädettyä vinopenkiksi, ja samalla jonkun näköinen rintalihas masiina.. joku halppis yhdistelmä. ja käsipainoja 4kg - 18kg. Aloitin treenin hitaasti ihan pienistä painoista enkä edes ajatellut revittämistä, ja samoilla linjoilla olen vieläkin 4kk jälkeen tulokset ovat onneksi jo tuplaantuneet eli 40kg x6 menee nytten ja menisi varmaan enemmänkin mutta lihakset ovat edelleen kovin jäykät, kramppailevat, ja ovat jumissa siltikin vaikka yritän kovasti venytellä.

Aloitin myös kilpapyörällä polkemisen että saisivat jalatkin jotakin treeniä. sitä en nyt kurjista säistä johtuen ole kylläkään fillaroinut kauhesti kun on vähän kylmät säät vielä. Kunhan sää tässä lämpiää niin eiköhän tuokin saa tuulta siipiensä alle.

Yleinen tilanne minulla on parantunut. Masennus helpottunut liikkumisen myötä, unta saan keskimäärin 7-8h vuorokaudessa ei vät välttämättä ole yhtäjaksoista unta, mutta on parantunut tuokin ehdottomasti siitä mitä oli ennen. Syöminen on se heikko osa alue. Se voi olla usein todella epäsäännöllistä, ja kalorit jäävät varmasti runsaasti alle tervittavan. Usein voi päivät mennä ilman yhtäkään kunnollista ruokaa. Pöristelen leivällä ja pikku purtavalla. Ruoka tottumuksia sekoittavat yövuorot suurimmaksi osaksi. Ja ajatus mikä varmasti kuullostaa hauskalta on että käyn salilla normaalisti 4-6 aikaan aamuyöllä kun, kaikki "asukkaat" ovat sikeimmässä unessa. ja nukun taas vuorostaan itse työvuoron jälkeen päivällä.

mutta yleinen linja on että:
Hapkido: to ja su (päivät jotka ovat minulla vapaata töistä)
Punttisali: ti, pe ja su (työ-öinä)
Fillarointi: työmatkat, kaikki yleinen kylänsisäinen kulkeminen. Ja jatkossa vähän pitempiäkin matkoja kunhan ilmat paranee.

lisä ravinteet aloitin 4 viikkoa sitten:
Fast Malto6 hiilihydraattijauhe
FAST WHEY3 proteiini
ja jokin kreatiini en muista nimeä tähän hätään.

Mitään sarjoja en ole vielä oikein pyöritellyt salilla tai muutakaan, vaan nyt teiltä ihmisiltä kyselisin että millaista ohjelmaa kannattaisi lähteä yrittämään? Ja lisäravinteet voisivat olla kova sana olisiko ehdoituksia? Perus elämäntavat varmasti perseellään ja muuta mutta, tavoitteena ei ole tarkoitus muuttua täydelliseksi, vaan saada elämää pikku hiljaan masennuksen jälkeen kohdilleen. Tukitoimet psyk. puolella on nyt kunnossa, ja nyt pitäisi saada keho ja elämäntavat kuntoon eli apu on tervetullutta.

On todella hyvä että olet saamassa touhujas nyt reilaan ! Laita ensin ruokailu kuntoon ennenkuin katsotkaan lisäravinnehyllylle, se on vain turhaa rahan menoa jos ruokailu ei ole muuten kunnossa. lisäravinteet ovat vain pientä hienosäätöä verrattuna perusruokailuun. itse otan ravinteita vain sen takia että tunnen bodailussa olevan jotain erikoista sen myötä.

hyvä kehoilu ohjelma alkuun:

http://www.raneweb.net/treeniohjelmat/massaohjelma3.htm

peruskuntoa voisit tehdä aluksi about 4-6 kk ohjelma:

http://www.raneweb.net/treeniohjelmat/peruskuntoharjoittelu3.htm

Ja muista että että tangolla ja painoilla voit reenata muutakuin kuin rintaa, teet selän myös sillä, kulmasoudun ja maastavedon, sitten myös pystypunnerruksen voit tehdä näin, ja käsipainoilla voit kiskoa hauista,ojentajia ja myös olkapäitä. ja eikö ole mitään mahdollisuutta salilla reenata jalkoja? esim kyykkyä?? kun on se tanko ja painot siellä?

Ja tohon ruokailuun sen verran, että syöt vaan tarpeeksi ja kaloreita saat helposti rypsäristä muistaakseni 1g/9 kcal. syöt vaat perusruokaa tarpeeksi, vaikka ei maisuisi koitat syödä jotain niin pikkuhiljaa alkaa menemään enemmän tavaraa sisään :D

TSEMPPIÄ REENEIHIN!!!!

Mikä mahtaa olla sun peruskunto nyt? Aika raju elämänmuutos meinaan. Yövuorotkin verottaa ihan kunnolla. Henkkoht tutkailisin omaa oloani esim. treeniin lähtiessä ja jos tuntuu siltä että "voi v...u, pitääkö mun muka taas mennä sinne huhkimaan" ja sydän heittää rytmihäiriötä (=tuntuu yleensä ottaen ylirasittuneelta olo) niin voit aivan hyvällä omalla tunnolla skipata hapkidon tai salitreenin ja käydä vain rauhallisella kävelyllä ulkona sen sijaan.

jep kiitosta kommentista

Mikä mahtaa olla sun peruskunto nyt? Aika raju elämänmuutos meinaan. Yövuorotkin verottaa ihan kunnolla. Henkkoht tutkailisin omaa oloani esim. treeniin lähtiessä ja jos tuntuu siltä että "voi v...u, pitääkö mun muka taas mennä sinne huhkimaan" ja sydän heittää rytmihäiriötä (=tuntuu yleensä ottaen ylirasittuneelta olo) niin voit aivan hyvällä omalla tunnolla skipata hapkidon tai salitreenin ja käydä vain rauhallisella kävelyllä ulkona sen sijaan.

Peruskunto alkaa olemaan kiitettävän puolella. Lihasvapinat ja heikotus ovat jo helpottaneet toistojen aikana, hapetus alkaa olemaan kunnossa kiitos lääkkeiden joita nykyään muistan käyttää :) Hapkidon olen pariin kertaan jättänyt käymättä ihan vain levon takia että saa nukkua aamulla pitempään, mutta korvaan sen yleensä sitten unien jälkeen käymällä punttisalilla kun punttisali ei ole sidottu aikaan kuten hapkido. Välillä toki välimatka vie voiton kun hapkido salille on yli 60km matkaa, asun siis itse ihan korvessa.

Ongelmia joita olen kohdannut kehonrakennuksessa on että, vasenpuoli jää jälkeen ja oikea olkapäätä polttelee välillä. kipu on usein vihlovaa ja hieman sykkivää veikkaisin itse että, se johtuu siitä että, jokin hermo on puristuksissa jumiutuneessa lihaksessa. Itselläni siis on edelleen ongelmaa tuon lihasjäykkyyden kanssa.

Kiitoksia bodylifestyle33 hyvistä linkeistä noista on varmasti hyötyä. Ja HessuHopo1 joo uskon myös itse että seuraava etappi tässä on koitan tuota syömäpuolta saada kuntoon, olen tänäänkin koittanut mättää niin että oikein pahaa tekee xD

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom