Aloittelijan spesiaalikysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli on tässä nyt muutama kysymys, joita olen jo koittanut kysyä erinäisistä ketjusta tuloksetta, mutta tuntuvat vain hukkuvan muiden joukkoon. Olen 16-vuotias, 170cm ja painoa 57kg

1. Käytän tällä hetkellä Starting strength -ohjelmaa. Mutta tarkoitus olisi myös parantaa cooper-tulosta, eli paraneeko kunto jos vetää juoksumatolla 2 x viikossa jotain lenkkiä?

2. Meneekö se sillee, että jos heittää just tota juoksulenkkiä parantaakseen kuntoa niin syödään ton kaloritarpeen lisäksi juostessa menetetyt kalorit?

3. Heikentääkö toi juoksuharjottelu tuloksia (massan ja voiman kehitystä)?

4. Mistä tiedän, että milloin minun pitäisi vaihtaa ohjelmaa (siis kun Starting strengthin kanssa kehitys tyssää) ja millaiseen?

5. Milloin rupeaa tarvitsemaan lisäravinteita (palkkareita, jauhoja ja mitä lie)?

6. Onko tällaiset ravintosuositukset minulle kohdallaan: 2000kcal+110g proteiini? Onko kaloreita(/proteiinia) liian vähän, jos on miten saisi helposti lisää? (olen köyhä opiskelija).

Olen tosiaan ihan puntti"urani" alussa, joten älkää tuomitko tietämättömyyttäni.
Kiitos ja kumarrus, :worship:

-kaotik

1. Paranee. Kelien myös parantuessa kannattaa toki siirtyä ulos nauttimaan lönköttelystä. Mikäli oikein muistan niin intervalliharjoitukset ovat juoksukunnon nostamisen kannalta miltei tehokkaimpia perus jurnuttamisen sijaan. (korjatkoon joku jos olen väärässä)

2. Mikäli tarkoitus ei ole laihtua vaan nostaa kuntoa ja kasvattaa lihasmassaa, niin hieman yli kokonaiskulutuksen syöminen on suotavaa.

3. Ei heikennä, olettaen että lenkkeilysi ei kuse palautumistasi salitreeneistä.

4. SS:n voi vaihtaa vaikka hiukan monipuolisempaan ohjelmaan, sitten kun treeniä on subjektiivisesti tarpeeksi takana ja tuolla ohjelmalla alkaa kehitys esim. sarjapainoissa junnaamaan.

5. Sitten kun kokee tarvitsevansa esim. välittömästi treenin jälkeen palautusjuomaa. Peruskuntoilija ei liiemmin lisäravinteita kyllä kaipaa, jos ruokailupuoli on muutoin kunnossa.

6. Tarkoitetaanko tässä nyt, että tuo 2000kcal sisältää tuon 110g proteiiniannoksen? Kalorit ovat vielä tuossa mielestäni vähän alakanttiin, varsinkin kun punttitreenit ja lenkkeily sitä kalorin kulutusta laskevat. Ja jos oikein muistelen, niin proteiinin tarpeelliselle saannille taisi täällä olla nyrkkisääntönä 1½-2½ grammaa per rasvaton painokilo.

Fiksummat täydentäkööt tai korjatkoot.

1. Aerobinen kunto paranee juoksemalla ja lihaskunto punttaamalla.
2. Jos haluat lihaa saada ni sillon pitää syödä enemmän mitä kuluttaa. Jos juokset ni tietysti sen aiheuttama kalorivaje pitää täyttää.
3. Lihasmassaa&voimaa ja kestävyyskuntoa on hieman hankala saada samaan aikaan eli ne rajottaa pikkasen toisiaan. Kannattaa vaikka vuorotella eli 2vk keskityt enemmän punttiin ja sit taas 2vk enemmän juoksemiseen.
4. Sitten kun se kehitys junnaa paikallaan, eli sarjapainot ei kasva esim. kuukauteen. Ota vaikka Arnoldin kultanen kuusikko tai jos haluat vaihtelua ni forumilla on monia hyviä 2-jakosia ohjelmia.
5. Palkkarin voit ottaa mukaan heti, muuta ei oikeestaan tartte vuosikausiin jos syöt kunnolla ja monipuolisesti. Palkkarissa esimerkiksi 30g maltoa ja 30g heraproteiinia.
6. Riippuu ihan sun mitoista. Proteiinia suositellaan 2-2.5g/painokilo ja kalorit sitten kulutuksen mukaan johon vaikuttaa pituus&paino&aktiivisuustaso. Googlella löytyy pari hyvää kalorilaskuria joita kannattaa kokeilla.

Okei eli kiitos nämä tuli selväksi. Unohtui vielä tosta alotuspostauksesta kysyä, että on pistänyt silmään tällainen: "Joo, eli vedä vaan kaloreita enemmän kuin kulutat niin et ala laihtua." ← Tämä on siis ohje kokeneemmilta alottelijoille. Kun taas "Olis tarkotus vähän laihduttaa, että vedän varmaa jollain dieetillä. -- Mutta vedä sitte proteiinit, nii et menetä vaivalla hankittuja lihaksia." ← Ja tää on joku advanced to advanced vinkki? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä?

Punttitreenillä ja riittävällä proteiinin saannilla turvataan se ettei lihakset katoa kun ollaan dieetillä, vaan painonpudotus tapahtuisi mahdollisimman paljon kehon rasvamassasta. Painon pudottaminen siis tekee väkisin sen että nesteitä, lihaksia ja rasvaa lähtee kehosta, vaikka pyrkimyksenä on vähentää vain rasvaa. Mutta jos oot 170cm 57kg ni etkai nyt saakeli dieetillä halua olla? Mun käsittääkseni ton kokonen nainenkin on aika hoikassa kunnossa jo, kumpaa sukupuolta nyt sitten oletkaan.

Kun taas "Olis tarkotus vähän laihduttaa, että vedän varmaa jollain dieetillä. -- Mutta vedä sitte proteiinit, nii et menetä vaivalla hankittuja lihaksia." ← Ja tää on joku advanced to advanced vinkki? Mitä mä nyt en tässä ymmärrä?

Jos nyt käsitin oikein niin kyseessä on vain kehotus syömään dieetillä riittävästi proteiinia
lihaskadon välttämiseksi? Samalla tavalla kuin massakaudella, niin dieetilläkin pitää syödä se 2,5-3g prodea per painokilo, jotkut jopa lisäävät protskun määrää dieetillä. Eli se laihtumiseen tarvittava energiavaje luodaan vähentämällä ruokavaliosta hiilareita ja/tai rasvaa, ei koskaa proteiinia.

E. Hidas :rolleyes:

Luulen, että intervallitreeni on parasta tohon cooperin parantamiseen. Mäkijuoksuja yms pari kolme kertaa viikkoon, pitäisi toimia ihan kivasti punttitreenin kanssa. Jos tykkäät tuosta starting strengthistä niin googletas siitä se edistymeenpi versio eli texas method. Se on samantyylinen mutta treenit menee muistaakseni niin, että ma 5x5 ke 3x3(maanantain sarjapaino -10%) pe 1-3 toiston maksimi. Se on ihan kiva ja tulee vähän vaihtelua.

Aaaaa, eli siis kun syödään yli kulutuksen niin kertyy lihasten lisäksi ylimäärästä ja sitä sitten aina välillä poistetaan. Noniin nyt kun jaksoitte vääntää rautakangesta niin tyhmäkin tajusi :rolleyes:.

Ja siis minä en itse ole dieetillä, päinvastoin ja olen "mies" (siis 16-vuotiasta voi mieheksi sanoa :)).

Joo eli kiitokset kaikille, tiedonnälkä tyydytetty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom