Aloittelijan laihduttaminen, neuvoja!

Eli siis, olen 19v nuori nainen, ja olen nyt sitä mieltä, että nyt tai ei koskaan on korkea aika aloittaa laihduttaminen, ehkä kymmenen vuoden päästä olen kolme kertaa tätä kokoa isompi mitä olen nyt, jos en aloita laihduttamista, aina vaan puhun että pitää laihduttaa, mutta mitään en tee asioiden eteen.
Nyt on otettava itteänsä niskasta kiinni!
Eli siis paino on jo kolminumeroinen, ja tarkoitus olisi saada se kaksinumeroiseksi, ainakin näin alkuun, eli siis heti alkuun -10kg pois.
Mulla on mahdollisuus ostaa esim kuntosali kausikortti, jos se sitä vaatisi.

Eli pystyisikö joku ihan mulle tässä suoraan kertomaan, miten kannattaa aloittaa?
Mikä on suositeltava kalorimäärä, ja jos salilla alan käymää, mihin liikkeisiin mun kannattaa keskittyä?
Mitä pitäisi syödä?
Entä sitten jos alan käymää salilla, pitäisikö ostaa jotain palautusjuomia tms?
Kertokaa kaikkia mahdollisia kikka kolmosia ym!
Kaikki apu on tervetullutta! :)

Ruoka kuntoon ja lenkille.

Tee vaikka sillain, että maananai-sunnuntai joka päivä joku tietty harjoite (esim. pikakävely tai pyöräily) ja sillä tahdilla, että ei ihan turhaan tarvitsisi sitä tehdä ja ei sillain että sydän pumppaa niin että tulee kurkusta ulos.

Nuku kunnolla ja ruoka kuntoon ja vaikka tälläinen "ohjelma":

maanantai: 1-2 tunnin pikakävely

tiistai: 1-2 tunnin pyörälenkki

keskiviikko: 1-2 tunnin kävely metsässä tai uinti

torstai: 1-2 tunnin pikakävely

perjantai: sama kuin torstai

lauantai: 1-2 tunnin pyörälenkki

sunnuntai: lepo tai perus kävelyä

Ajat ja matkat niin kuin itselle sopii, tämä on vain esimerkki

Kuntosalilla kannattaa tehdä crostrainerilla tai soutulaitteella harjottelua jos haluut painoa pois. Ja voit myös tehdä laitteilla ihan hyvin pitkää sarjaa (joku 12 toiston sarjoja, oman mielen mukaan sarjoja kunhan ei mitään 7-20 sarjaa.

+ ne matkat mitkä voi tehdä polkupyörällä tai kävellen niin ne tehdään pyörällä tai kävellen, syynä ei saa olla mikään sade, ellei sada kaatamalla ja pitää mennä 20km johonkin paikkaan.

Kiitoksi neuvoista :)

Voisi ihan pyörään ostaa jonku kilometri mittarin, niin tietää vähän paljon on aina mennyt ja paljon matkaa jäljellä.

Mitä meinaa noi toisto jutut?
"Kuntosalilla kannattaa tehdä crostrainerilla tai soutulaitteella harjottelua jos haluut painoa pois. Ja voit myös tehdä laitteilla ihan hyvin pitkää sarjaa (joku 12 toiston sarjoja, oman mielen mukaan sarjoja kunhan ei mitään 7-20 sarjaa.", esim tossa noi sarja jutut? Eli siiiiis?

Siis tangolla ja painoilla ja taljoilla voit tehdä toistoja eli jos teet vaikka kyykkyä niin 2 sarjaa ja jokaisessa sarjassa on 12 toistoa eli 12 kyykkyä toisin sanoen esim. 2x12 = 2 sarjaa ja 12 kyykkyä, eli teet 2 kertaa 12 kyykkyä. Hyvä jos ymmärsit :D:lol2: vaikeesti selitetty.

Kannattaa alottaa rauhassa, muuttaa ruokavalio ja pitää aerobinen vähäisenä. Toisin sanoen ei kannata innostua liikaa ja vetää överiksi.

Samaa mieltä. Tuo 1-2 tuntia voi alkuun tuntua aika mahdottomalta suoritukselta, jos ei aikaisempaa liikuntakokemusta pahemmin ole. Aloittaa esim. 30 min ja vähitellen pidentää liikunnan pituutta, kun kunto alkaa kehittyä.
Ja sitten tottakai se ruokavalio, mitä ei sovi unohtaa. Syöt vähemmän kuin kulutat = paino laskee.
Aloituspostaaja voisi laittaa tänne vaikka tämän hetkistä ruokavaliotaan, niin siihen voitaisiin antaa parannusehdotuksia. Tai sitten tuonne punttimimmien puolelle ravinto-osioon.

Ihan ensiksi pakko mainita että sykemittari on loistava keksintö! Tietää suht tarkkaan paljon aina milläkin lenkillä/salilla kuluttaa:) Sellanen pieni keittiövaaka on myös hyvä apu! Ja eipä siinä sitten muuta kuin merkkaa kaiken syömänsä ja kuluttamansa kalorit exceliin, tai helpoiten kalorilaskuriin (kalorilaskuri.fi). Muutenkin tuo kalorilaskuri opastaa noissa hommissa jonkin verran, mutta aina kannattaa hankkia sitä omaa tietotaitoa.

Nainen ei saa painoaan kolminumeroiseks normaalilla safkalla, joten alkuun herkut ja roskaruoka pois ruokavaliosta. Keskity proteiinin riittävään saantiin ja kasvisten ja täysjyvätuotteiden suosimiseen.

Elintarvikevaa'an ostaminen on fiksu veto, sillä kun käyttää kaiken syömänsa ruoan vaa'an kautta, saa realistisen kuvan siitä paljonko kaloreita päivässä tulee syötyä.

Laihdutusta ei pidä ajatella kuurina, vaan pysyvänä elämäntapamuutoksena tai paino tulee takaisin korkojen kanssa "kuurin" päätyttyä.

Semmosta kyselisin, että kun aloitan käymään salilla, ja jos kävisin vaikka 3 kertaa viikossa, vaikka aina aamuin tai illoin, jos käyn vaikka aamulla salilla, ja sitten sen jälkeen kuitenkin syön tarvittavat ruoka-ateriat ym, niin pitääkö mun aina joka ruokailun jälkeen kuntoilla, vai riittääkö se, että käyn juuri sen kolme kertaa viikossa, enkä stressaa siitä että joka ruokailun jälkeen pitäisi kuntoilla?

Ei tarvitse ruokailun jälkeen heti alkaa kuntoilemaan, jotta saadut kalorit häviäisi. Ei se energia rasvaksi kerry, jos päivän kokonaiskalorit pysyy miinuksella. Syöt vain normaalisti aamupalan, lounaan, päivällisen, iltapalan ja välipalat ja liikut silloin kun aikaa on. Illalla ei kuitenkaan kannata hirveän hiilihydraattipitoista ruokaa syödä.

Ja lisäkommenttina vielä, että karkista ym. makeasta pääsin itse noin kahden viikon lakolla kokonaan eroon(nimim. entinen suklaaholisti). Sen jälkeen alkoi rasvaprosentti ainakin peilin mukaan tippua ihan selvästi.

Hyvin on paino pudonnut sen 0,5kg/viikko ilman liikuntaa salin (5 krt/viikko) ja koulumatkojen lisäksi. Eikä ole edes nälkä kun tonnikalaa ja muuta proteiini paskaa syö :) Sitähän joutuisi syömään oikein kunnolla jos viellä lenkille lähtisi.

- Herkut ja muut paskat pois vähäksi aikaa
- Alkoholi pois, aina kun kropassa on alkoholia, niin sitä poltetaan kun pitäisi polttaa rasvaa
- HH, P, R jakauma kuntoon. Rasva ei lihota niin paljoa kuin hiilarit.
- Syö vähemmän kuin kulutat, yksinkertaista ja tärkein sääntö
- Hyötyliikuntaa, älä välttele tilanteita joissa joutuu liikkumaan vaan hyödynnä tilanteetn. Esim. hissi vs. portaat.
- Asetat selkeät tavoitteet joihin haluat päästä
- Vaakaa ei kannata tuijottaa joka päivä, jos kuitenkin tuijotat niin punnitse aamulla samoissa vaatteissa aina ja vessan jälkeen, ennen aamupalaa siis.
- Jos harrastat muuten liikuntaa, mittanauha on tärkeämpi väline kuin puntari

Tärkein kuitenkin on että tiedostat tilanteen ja kroppasi ja haluat korjata tilanteen. Usein homma kaatuu itselle valehteluun ja siihen että yrittää päästä elämässä liian helpolla.

Nautinnot elämässä kuten herkut, laiskottelu jne. johtaa ylipainoon. Kärsimys eli kropan rasittaminen ja tiukka ruokavalio johtaa terveeseen kehoon.

Ite saattaisin kuitenkin alottaa vähän varovaisemmin ainakin, jos aivan nollista lähdet, eli et ole harrastanut liikuntaa yhtään. Saattaa tollanen joka päiväinen kävely ja pyöräily rasittaa niveliä ja paikkoja, kun ylipainoa on kuitenkin jonnin verran. Alottaisin vaikka kahdella kävely lenkillä viikossa ja kävisit vaikka kylkiäiseks kerran viikossa salilla. Itse näkisin aluksi tärkeämpänä sen ravinnon. Eli tiputtelee tasasesti painoa sellanen -1000kcal päivässä vois olla hyvä.
Sitten kun on muutaman viikon tehny vähän kevyemmin niin pikku hiljaa lisäilee liikuntaa. Tollanen laihutusprosessi on kuitenkin aika pitkä, joten jos se ekan kuukauden aikana tyssää siihen, että alkaa polvi reistaamaan niin ei ole hyvä juttu. Tässä ois oma näkemys asiaan.

Tähän samaan lisään oman lisäkysymykseni, että jos kaloreita jää -500 vajeen jälkeen syötäväksi 1500/päivä, niin millä P/HH/R-grammamäärillä kannattaisi se 1500kcal vetää? Ja jakaumat kans kiitos...:rolleyes:

Esim. 120g proteiinia, 120g hiilihydraattia ja 60g rasvaa = 1500kcal. Eikai se jakauma niin gramman päälle ole, mutta jos punttia treenaat niin siitä kannattaisi lähteä liikkeelle että proteiinia saa riittävästi. Suurimmalle osalle naisista 120g päivässä lienee riittävästi.

Back
Ylös Bottom