Aloittelijalle vinkkejä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tykkään henk. koht. tehä yks jakosella koska saan sillä parhaimman rasituksen. ja teen kaikki sarjat ihan loppuun vääntäen. vaikka itku tulisi :D

Tykkään henk. koht. tehä yks jakosella koska saan sillä parhaimman rasituksen. ja teen kaikki sarjat ihan loppuun vääntäen. vaikka itku tulisi :D

:eek: huh huh... taidat vetää yksjakoses kerran viikkoon läpi? vai tuleeko yks liike lihakselle?
sillä pidemmän päälle (kun parempi hermotus) meet aika pahasti ylikuntoon.:D

No mitä järkeä esim. 5-jakoisessa? koska sanotaan että jos ei samaa lihasta treenaa 72 tuntii. lähtee samoista asetelmista kuin aijemminkin. ja teen yks jakosen joka toinen päivä. näin kesällä kun ei pääse hirveen säännöllisesti salille. Ohjelmassa pääliike (raskas) plus 2 hifistelyä. jotka tehään kevyemmin.

no en mä nyt ainakaa alottelijal menisi suosittelee 5-jakosta tai 4 jakosta jos haluaa nopsaan kehittya niin 1-jakonen on siihen paras ratkasu. tkee vaan pääliikkeitä. Niin ja se on ihan ammattilaiselta kuultua että jos ei samaa lihasta treenaa 72 tuntii on se kehittymisen kannalta hitaampaa.

koska sanotaan että jos ei samaa lihasta treenaa 72 tuntii. lähtee samoista asetelmista kuin aijemminkin.

Paskapuhetta. Osittain totta, mutta ei se nyt ihan nuinkaan ole, sitä paitsi aloittelija kehittyy varmasti ihan sama millä jaolla treenaa, kunhan se ohjelma on rakennettu ja toteutettu järkevästi, ja tietenkin salin ulkopuolellakin asiat ovat kondiksessa.

no en mä nyt ainakaa alottelijal menisi suosittelee 5-jakosta tai 4 jakosta jos haluaa nopsaan kehittya niin 1-jakonen on siihen paras ratkasu. tkee vaan pääliikkeitä. Niin ja se on ihan ammattilaiselta kuultua että jos ei samaa lihasta treenaa 72 tuntii on se kehittymisen kannalta hitaampaa.
Hyvää juttua. Ite alottelin silloin joskus 2-jakoisella ohjelmalla ja kehityin sillä kyllä älyttömän hyvin. Tästä muistona kämmenen kokoiset raskausarvet kummassakin sisäreidessä.

Olisiko sinulle lisää jotain tälläisiä hyviä vinkkejä aloittelevalle treenaajalle?

Tuo 72 tunnin sääntö - siis, että on pakko harjoitella joka 72 tunnin välein, jos haluaa kehittyä maksimaalisesti - on yksinkertaisesti väärä. Joillekin se on hyvä, joillekin se voisi olla vaikka 24 h ja joillekin sitten viikko. Eli hyvin yksilöllistä ja riippuu paljon myös treenin kovuudesta jne. Miksi muuten ammattibodareista suurin osa treenaa 4 tai 5- jakoisilla jos se ei ole ideaali? Se toimii niille parhaiten.

Mutta sitten toisena ääripäänä bulgarialaiset painonnostajat... Jotka tuppasivat tekemään lähes kymmenen treeniä päivässä, eikä lepopäiviä ollut viikossa kuin sunnuntai. Kovia oli treenit, mutta samoin tulokset. Todella ääripää esimerkki, eikä varmasti voi olla suositeltava treenitapa, mutta se toimii heille.

Pointti on se, että jokaisen pitää itse löytää se optimaalinen treeniohjelma eli tässä tapauksessa se kuinka usein samaa lihasta kannattaa treenata. Oli se sitten joka toinen päivä tai kerran viikossa tai joka viides päivä. Samoin vaihtelun merkitystä ei saa unohtaa - kokeile treenata kuukausi tai kaksi kerran viikossa ja sitten samanlainen satsi kolme kertaa viikossa. Rasitus on erilainen ja vaihtelu on suuri. Samoin myös todennäköisesti kehitys.

Itse pidän eniten 1- tai 2-jakoisella treenaamisesta. Voiman kehittymisen kannalta mielestäni parempi kuin joku 5- tai 6-jakoinen, sillä liikkeitä harjoitellaan useammin eikä lihasta vedetä kerralla 100% loppuun asti. Lisäks jos meinaa jotain muuta treenata siinä ohessa (itellä bjj/sw), ei tommoinen 4-jakoinen treeni, jossa harjoitettavat lihasryhmät vedetään melko tukkoon, aiheuta kuin vitutusta koska aina on jokin paikka ihan jumissa. Lisäksi tiheä samojen lihasryhmien treenaaminen nopeuttaa palautumiskykyä.

Jos kuitenkin puhutaan puhtaasta bodytreenistä niin mikä tahansa järkevä treeni varmasti toimii, kunhan treenaa kovaa ja noudattaa treeniä ja ruokavaliota jne, sekä muistaa vaihdella harjoitusohjelmia ja nostaa sarjapainoja tarpeeksi usein.

Itsekin muistan tosiaan lukeneeni jostain, että lihasryhmiä pitäisi aikaisintaan treenata 24-48h päästä edellisestä kerrasta ja viimeistään 72h päästä, sillä jos ton 72h yli mennään, alkaa lihaspalautua aiemmalle tasolle. Kuitenkin muistelen, että tässä oli kyse enemmänkin voimaharjoittelusta kuin lihasmassan kehittämisestä. Jos lihas vedetään ihan rikki, kestää sillä varmasti enemmän palautua kuin tuo 48-72h.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noo, itse pidän yks jakosesta koska saan sillä parhaimman tuloksen ja olen huomannut ITSE myös tuon 72 tunnin tärkeyden. Anteeksi että tulin ja sotkin tämän ketjun. sanoin vaan mitä itse ajattelen. ja ehkä ammattibodarit harjoittelevat vähän useammin kuin muut punttiasalia käyttävät? vai olenko väärässä? Heille kuuluu monta harjoituskertaa päivässä ja siksi heille sopii 5-jakoinen. kuin muille jotka käyvät kerran päivässä salilla. Niin ja ANTEEKSI BIRO että minä uskalsin vastustaa tuollaisen ammattibodarin mielipidettä. miten saatoin. Toin vain oman näkemykseni ja oppini muiden ulottuville.

Päätellen tuosta viimeisestä postistasi olet saanut oppisi Tony Halmeelta :). Ja se mikä toimii sinulle ei välttämättä toimi muille ja sama päinvastoin. Ja se mikä toimii nyt ei välttämättä enää toimi 5 vuoden päästä. Ja useat ammattilaiset eivät käy puntilla useammin kuin kerran päivässä.

Itse tosin pidän yksijakoista parempana kuin viisijakoista etenkin aloittelijalle.

Olen samaamieltä ysikymppinen siitä että aloittelijalle sopii paremmin 1-jakoinen kuin 5-jakoinen. Niin ja olen lukenut Halmeen kaikki kirjat. eikä se mielestäni ole mikään turha jätkä. vaikka nykyisin on alkoholisoitunut.

Miksi muuten ammattibodareista suurin osa treenaa 4 tai 5- jakoisilla jos se ei ole ideaali? Se toimii niille parhaiten.

Johtuu pitkälti voisilmästä. Roinaaja saa helpommin 4/5- jakosesta irti kun 1/2 jakosesta.
Itse treenaan 2-jakoisella, mutta tiedän kyllä että toiset ihmiset saa treenattua paljon paremmin jollain monijakoisemmalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom