Aloittelijalle neuvoa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Worse
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aloittamassa nyt vihdoinkin muutaman viikon sisään aktiivista kuntosaliharjoittelua 2-3 kertaa viikossa jalkapallon lajiharjoitusten (n. 4 kertaa viikossa) lisäksi. Olen lueskellut pakkotoistoa ahkerasti, ja etsinyt mahdollisia hyviä kuntosaliohjelmia itselleni, joita myös tyhmempi osaisi noudattaa ja käyttää. Sillä uskon että itselläni tulee olemaan vaikeuksia liikken ja laitteen yhdistämisessä, eli en aluksi tiedä missä laitteessa mikäkin liike tulisi tehdä.

Olen 15-vuotias, 183cm ja 69 kg painava nuorimies. Painoa on alkanut kerääntyä hyvää tahtia lisättyäni selkeästi syömistä. Ruuan kanssa ongelmia ei pitäisi tulla, ruoka maistuu aamulla, koulussa, koulun jälkeen, päivällinen kotona, (välipala ennen harjoituksia), iltapala harjoitusten jälkeen. Aamupala puuroa, koulussa koulun lounas, kotona leipää, leikkelettä yms. Päivällisellä normaalia kotiruokaa, lihaa, kalaa, kanaa sekä riisiä, pastaa tai perunaa. Iltapalalla rahkaa, tonnikalaa, leipää, leikkelettä sekä palautumisjuomaa reenien takia. Olen myös harjoittelun alkaessa ottamassa mukaan UFS Whey-proteiinin mukaan Evolution Recovery-palautusjuoman lisäksi. Mitä mieltä lisäravinteiden käytöstä?

Kuinka tärkeää on jonkinlainen järjestelmällinen ohjelma salilla? Olen tutkinut tarkasti useita ohjelmia ja en silti ole niistä kovinkaan paljoa selkoa saanut. Tässä on muutama idea mitä olen kehitellyt valmiiden ohjelmien peruusteella. Mitä mieltä tälläisestä:
Ma:
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12 millainen?
Reidenkoukistus 3x10 millainen?
Vinopenkki smithissä 2x6 millainen?
Kp. punnerrus 3x8-10 millainen?
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10 millainen?
(valinnainen liike/lihas)

Ke:
Kulmasoutu 3x5 millainen?
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10 millainen?
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8 millainen?
Ranskalainen punnerrus 2x8-10 millainen?
Scott hauiskääntö 3x10 millainen?

Pe:
Ylätalja 1x10 millainen?
Alatalja 1x10 millainen?
Jalkaprässi 3x6-8 millainen?
SJMV 2x6-8 millainen?
Penkki käsipainoilla 2x6-8 millainen?
Arnold-punnerrus 2x10-12 millainen?
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14

Tarkennettavaa siis minulle itselleni on monissa liikkeissä! Toivonkin suuresti apua sekä linkkejä kuviin tai videoklippeihin. Myös kaikki vinkit ja parannusehdotukset otetaan vastaan, myös kritiikki sallittu. :)

Lisäravinteita voi käyttää. Ei ne pure :). Ja syöpä joka aamu kunnollinen annos proteiinia. Aamupala on yksi päivän tärkeimmistä aterioista. Pyri syömään sillä niin paljon kuin vaan mahdollista. Ja jos et ole paljon käynyt salilla, mitä iästäsi voisi päätellä niin kannattaa keskittyä perusliikkeisin ja tehdä niissä paljon sarjoja ja toistoja. Kiität itseäsi myöhemmin.

Kyykky
Penkki
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Leuat
Vatsa

Toi olis tuollainen ihan basic-ohjelma. Tee kaikissa likkeissä 3-6 sarjaa ja toistot välille 5-15. Kaikki puhtalla tekniikalla. 5 lyhemmät sarjat treenaa pääasiassa hermostoa, ja sulla ei vielä ole mitään mitä hermottaa niin kannattaa jättä ne vähemmälle. Ehkä kerran kuussa voisi kokeilla jonkun penkkimaksimin, jos siltä tuntuu. Tuota kuin vetelet kolme kertaa viikossa niin alkaa sarjapainot nousta, painoa tulla jne. Youtubesta löytyy videoita liikkeisiin. Samoin pakkiksella on täällä toi 'tekniikkaneuvoja liikkeisiin'-osio josta saa paljon infoa.

oon itekki 15 v ja aloitin n. 2 kuukautta sitte. mä sanoisin että raskaat perusliikkeet on tuntuu parhaimmilta! oon kuullu että täs iäs ei kannattais niitä paljo tehä, mutta ku kasvu on loppumaisillaan (oon kans n. 183cm) ni emmä usko että siitä mitää haittaa oo.

oon itekki 15 v ja aloitin n. 2 kuukautta sitte. mä sanoisin että raskaat perusliikkeet on tuntuu parhaimmilta! oon kuullu että täs iäs ei kannattais niitä paljo tehä, mutta ku kasvu on loppumaisillaan (oon kans n. 183cm) ni emmä usko että siitä mitää haittaa oo.

Ne vammat joita voit saada ei koske niinkään pituus kasvua vaan kehon rakennetta. Voima puolen KYSYMYKSIÄ JTO:LLE on asiasta tärkeää keskustelua!! LUE SE!!! Olisi tosi harmi jos nyt vedät ruotosi vinoo koska suurella todennäköisyydellä tuleva loukkaantuminen on jotain peruuttamatonta! Mut reeniä se varhainen ikä ei silti estä:rock: kun vaan vetää sen oikein. Lue se ne jutut.

Lisäravinteita voi käyttää. Ei ne pure :). Ja syöpä joka aamu kunnollinen annos proteiinia. Aamupala on yksi päivän tärkeimmistä aterioista. Pyri syömään sillä niin paljon kuin vaan mahdollista. Ja jos et ole paljon käynyt salilla, mitä iästäsi voisi päätellä niin kannattaa keskittyä perusliikkeisin ja tehdä niissä paljon sarjoja ja toistoja. Kiität itseäsi myöhemmin.

Kyykky
Penkki
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Leuat
Vatsa

Toi olis tuollainen ihan basic-ohjelma. Tee kaikissa likkeissä 3-6 sarjaa ja toistot välille 5-15. Kaikki puhtalla tekniikalla. 5 lyhemmät sarjat treenaa pääasiassa hermostoa, ja sulla ei vielä ole mitään mitä hermottaa niin kannattaa jättä ne vähemmälle. Ehkä kerran kuussa voisi kokeilla jonkun penkkimaksimin, jos siltä tuntuu. Tuota kuin vetelet kolme kertaa viikossa niin alkaa sarjapainot nousta, painoa tulla jne. Youtubesta löytyy videoita liikkeisiin. Samoin pakkiksella on täällä toi 'tekniikkaneuvoja liikkeisiin'-osio josta saa paljon infoa.

Vihdoinkin hauiskääntö on vaihdettu kulmikseen Golden sixissä! :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom