Terve! Käväisin tuossa vaalla joka kertoi rumaa totuttaan, 95kg. Paino voi tietyille henkilöille kuullostaa vielä kohtuullisen pieneltä, mutta kun kyseessä on 15-vuotias miehenalku niin varmasti moni leuka loksahtaa alas tässä vaiheessa. Pituutta on kertynyt huimat 181 cm joten painoindeksini on 29, lievästi lihava. Kuitenkaan en aivan voimaton ole, eli tuossa 95kg:ssa on (ainakin toivottavasti) myös hieman lihasmassaa ;) Tiedostan myös sen että muutokset eivät tapahdu aivan hetkessä, mutta kyllä tässä pitäisi ruveta jo jotain tekemään että ei tarvitsisi mennä siviilipalvelukseen / keskeyttää armeijaa huonon kunnon takia. Ehkä kuitenkin suurimpana tavoitteena pidän sitä että pääsisin ns. normikokoon jotta ei tarvitsisi pyöriä 9lk kevätjuhlassa, vaan voisin olla ylpeä siitä minkä eteen olen nähnyt vaivaa.
Eli nyt pitäisi ruveta aloittamaan kunnollinen kuntokuuri, tavoitepainona nyt aluksi on n. 82-85, jolloin olisin suhtkoht "normaalin" mitoissa. Aloittelevana kuntoilijana en oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, kerrottakoon nyt että liikuntaa harrastan n. 5h viikossa, sählyä tulee pelattua 2x1h + 2h koululiikunta ja koulumatkat.Tällä alueella olevat aloittelijoiden vinkit on kaluttu läpi, ja siinä määrin on ruokailutottumukset muuttuneet että turhat limpat, karkit ja roskaruoat on karsittu, mitä nyt joskus tulee naukittua.Yleensäkään en eineksiä syö kuin max. 1 krt viikossa, muuten menee kyllä itse tehdyllä kotiruoalla.
Nyt ainakaan vielä tässä vaiheessa mahdollisuudet salille menoon eivät ole kovin hyvät, ehkä sitten keväämmällä. Omistan kotona valmiiksi jo käsipainot, ne ovat vain niiin vieraat minulle että on hieman vaikea lähteä mitään toteuttamaan, joten jos saisin muutaman hyvän liikkeen mitä voisin lähteä tekemään niin ok. Nyt kun talvi alkaa hiljalleen hiipua niin toki alkaa myös hiihto, sitä tulee harrastettua sitten noin 2h / päivä viikonloppuisin, eli yht 4h. Tällähetkellä olen tehnyt satunnaisesti illalla 30x vatsalihas-liikkeitä, mutta eipä minulla ole nuistakaan kovasti tietoa niin muut liikkeet ovat jääneet. Listaanpa tähän väliin omat ruokailuni jos se auttaa joitakin.
Eli vinkit lihasliikkeisiin + muut yleiset ohjeet niin olisin kiitollinen!
Aamulla n. 7.00: Kulhollinen muroja tai Yksi pieni purkki jugurttia + leipä kinkulla / juustolla
Päivällä n. 12.00: Kouluruoka + 1 pala leipää
Iltapäivällä: Muroja / ei mitään
Illalla: 2x lihapihvi + perunamuusi
Mites ois tälläinen viikko-ohjelma?
Ma: sähly + lihasliikkeet
Ti: lepo
Ke: juoksulenkki (kesto?)
To: koululiikunta
Pe: sähly
La: Hiihto / lenkki
Su: Lepo?
Loppuun muutama kysymys:
Onko tarvetta ostaa jonkinlainen palautusjuoma liikunnan jälkeen ( mieluiten sellainen jota löytyisi prismasta )
Kannattaako urheilusta pitää lepopäivä kun painoa on kuitenkin jo 95kg?
Ja liittyykö cheattipäivä mitenkään minun tavoitteeseeni?
Eli nyt pitäisi ruveta aloittamaan kunnollinen kuntokuuri, tavoitepainona nyt aluksi on n. 82-85, jolloin olisin suhtkoht "normaalin" mitoissa. Aloittelevana kuntoilijana en oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, kerrottakoon nyt että liikuntaa harrastan n. 5h viikossa, sählyä tulee pelattua 2x1h + 2h koululiikunta ja koulumatkat.Tällä alueella olevat aloittelijoiden vinkit on kaluttu läpi, ja siinä määrin on ruokailutottumukset muuttuneet että turhat limpat, karkit ja roskaruoat on karsittu, mitä nyt joskus tulee naukittua.Yleensäkään en eineksiä syö kuin max. 1 krt viikossa, muuten menee kyllä itse tehdyllä kotiruoalla.
Nyt ainakaan vielä tässä vaiheessa mahdollisuudet salille menoon eivät ole kovin hyvät, ehkä sitten keväämmällä. Omistan kotona valmiiksi jo käsipainot, ne ovat vain niiin vieraat minulle että on hieman vaikea lähteä mitään toteuttamaan, joten jos saisin muutaman hyvän liikkeen mitä voisin lähteä tekemään niin ok. Nyt kun talvi alkaa hiljalleen hiipua niin toki alkaa myös hiihto, sitä tulee harrastettua sitten noin 2h / päivä viikonloppuisin, eli yht 4h. Tällähetkellä olen tehnyt satunnaisesti illalla 30x vatsalihas-liikkeitä, mutta eipä minulla ole nuistakaan kovasti tietoa niin muut liikkeet ovat jääneet. Listaanpa tähän väliin omat ruokailuni jos se auttaa joitakin.
Eli vinkit lihasliikkeisiin + muut yleiset ohjeet niin olisin kiitollinen!
Aamulla n. 7.00: Kulhollinen muroja tai Yksi pieni purkki jugurttia + leipä kinkulla / juustolla
Päivällä n. 12.00: Kouluruoka + 1 pala leipää
Iltapäivällä: Muroja / ei mitään
Illalla: 2x lihapihvi + perunamuusi
Mites ois tälläinen viikko-ohjelma?
Ma: sähly + lihasliikkeet
Ti: lepo
Ke: juoksulenkki (kesto?)
To: koululiikunta
Pe: sähly
La: Hiihto / lenkki
Su: Lepo?
Loppuun muutama kysymys:
Onko tarvetta ostaa jonkinlainen palautusjuoma liikunnan jälkeen ( mieluiten sellainen jota löytyisi prismasta )
Kannattaako urheilusta pitää lepopäivä kun painoa on kuitenkin jo 95kg?
Ja liittyykö cheattipäivä mitenkään minun tavoitteeseeni?