aloittelijalle hyviä neuvoja

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys kaikille!

Pari vuotta nyt on tullut foorumia selailtua ja tänään kauhessa ketutuksessa päätin postata ensimmäisen viestin :)
Punttia olen tehnyt enemmän ja vähemmän säännöllisesti jo 5vuoden ajan. Omin avuin ja omin neuvoin. Nyt olen "kesä"taukoa pidellyt lähemmäs 3kk koska puntin tekeminen ei ole vain kiinnostanut lähinnä siksi että se aloittaminen on niin vaikeaa...
Nyt päätin ottaa niskasta kiinni ja ruveta taas tositoimiin.
Hyvän alkuverryttelyn jälkeen penkkiä tekemään ja prk alle jäin vaikka painoja oli vain noin puolet siitä mitä oli 3kk sitten :rock: Tästä sisuuntuneena puntti jäi ja kirjoittelemaan tänne! :D
Punttia olen tehnyt aiemmin 3-4kertaa viikossa suunnilleen kerran viikossa lyhyitä toistoja suuremmilla painoilla esim 5x3x20kg (3-4 toistoa) ja pitempia toistoja pienemmillä painoilla (8-10 toistoa) 5x8-10x15kg. tämä oli vain esimerkki...
Olivatkohan sarjat ja toistot oikein päin laitettu?

Mitä haen niin toivon saavani näkyvämmät/suuremmat lihakset ja voimaakin siinä samalla saisi karttua.
Painan noin 80kg ja pituutta 187cm. En halua että minusta tulee "iso"järkäle vaan sopusuhtainen. (toivottavasti ymmärrätte). Urheillut olen läpi kesän mutta punttia en vain ole tehnyt.

Toivoisin saavani neuvoja kuinka saan kasvatettua voimiani ja lihaksiani tietyin liikkein kotikonstein. Omistan autotallipunttisalin joten kaikkiin liikkeisiin ei ole mahdollisuutta.
Tässäpä liikkeet mitä kykenen ja toivon että löytyisivät ohjelmasta:penkki, kyykky, ylätalja, hauista skottitangolla, hauista käsipainoilla, ojentajia skottitangolla ja käsipainoilla olkapäitä.

maastavetoa tilanpuutteen takia on hieman vaikea tehdä. Jospa näillä lähdettäisiin liikkeelle ja kun voimat lisääntyvät niin kehtaisin lähteä salille treenaamaan muiden joukkoon.

Neuvoja tahtoisin mitä tehdä ja miten. montako kertaa viikossa ja mitä liikkeitä, millaiset sarjat ja millaiset toistot. Kehonrakentajaksi ei ole tarkoitus ryhtyä vaan jospa pääsisi kuntoon joka miellyttäisi tyttöjäkin. Olen hiihtänyt kilpaa 9v mutta hiihdossa punttitreeni kun on todella paljon erilaista kuin normaali lihasten kasvattaminen joten neuvoa on pakko kysyä.
Suositteletteko palautusjuomia/lisäravinteita?

Kiitäs jo etukäteen vastauksista, jospa jo huomenna pääsisin tekemään punttia teidän ohjeiden mukaisesti :rock:

maastavetoa tilanpuutteen takia on hieman vaikea tehdä. Jospa näillä lähdettäisiin liikkeelle ja kun voimat lisääntyvät niin kehtaisin lähteä salille treenaamaan muiden joukkoon.

Tarvitset asennetta. Jos autotallissa ei pysty treenaamaan kunnolla, niin mene kuntosalille. Kaikki ovat harrastuksen joskus aloittaneet, turha pieniä painoja on hävetä. Lähde sinne salille ihan rauhassa ja maltilla, tee ohjelma etukäteen. Aurora laittoikin jo hyvän linkin ohjelmantekoa ajatellen. Tutki liikkeiden tekniikkaa täällä netissä, niin ei mene salilla sormi suuhun. Jos vain mahdollista, niin ota joku kuntosalilla käyvä kaverisi mukaan vähän neuvomaan.

Aika jännältä tuntuu että näinkin paljon tarvitset apua, kun pakkista olet jo parin vuoden ajan selaillut ja puntilla käynyt 5 vuotta. :rolleyes:

Tarvitset asennetta. Jos autotallissa ei pysty treenaamaan kunnolla, niin mene kuntosalille. Kaikki ovat harrastuksen joskus aloittaneet, turha pieniä painoja on hävetä. Lähde sinne salille ihan rauhassa ja maltilla, tee ohjelma etukäteen. Aurora laittoikin jo hyvän linkin ohjelmantekoa ajatellen. Tutki liikkeiden tekniikkaa täällä netissä, niin ei mene salilla sormi suuhun. Jos vain mahdollista, niin ota joku kuntosalilla käyvä kaverisi mukaan vähän neuvomaan.

Kiitokset vastauksista! selvennän hieman tilannettani.
tekniikka on kondiksessa, liikkeet tiedän ja osaan tehdä, tehty jo punttia 5v ja liikkeet hallussa.
Perusvoimaa kun olen tehnyt niin olen tehny 5 sarjaa 8-10 toistoilla. Luin tuon linkin jo toistamiseen muttei vielä ihan auennut.
Suosittelette siis tekemään ainoastaan pääasiassa 2 sarjaa ja toistoja: 1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja
Ja alusta uudelleen

Pari kysymystä heräsi:
kun toistot ovat lyhyempiä niin ovatko painot suuremmat?
kehittääkö ohjelma miten hyvin maksimivoimaa? itse olen tehnyt 5x3 (3 toistoa) kun maksimia olen tehnyt.

tuo salilla käynti on lähinnä aika/raha kysymys. Kun kuitenkin välineitä löytyy mielestäni minulle riittämiin tallistakin niin miksen niitä hyödyntäisi.
Sarjojen määrä ihmetyttää eniten, onko kehittävämpää tehdä noin kuten on mainittu 2 sarjaa vaiko tehdä enemmän sarjoja 4-5 kun haetaan lisää voimaa ja kokoa ja näköä?

Aika jännältä tuntuu että näinkin paljon tarvitset apua, kun pakkista olet jo parin vuoden ajan selaillut ja puntilla käynyt 5 vuotta. :rolleyes:

myyntifoorumia olen selaillut sen pari vuotta :rock:
apua tarvitsen siihen kun tuloksia ei tule vaikka punttia tekeekin kovasti.

"ohjelma" mitä olen nyt tehnyt viime syksystä asti:
1. VIIKKO: esim 3 kertaa viikossa
MAANANTAI (peruspuntti)
penkki:5x8
ylätalja:5x8
kyykky:5x8
hauis skotti:5x8
hauis käsipainot:5x8
olkapäitä monia eri liikkeitä: 5x8
ojentajat:5x8

Tehty niin että joissakin liikkeissä viimeiset toistot ovat työläämpiä ja joissakin taas kevyempiä mutta aina tehty se 8 vaikka hampaat irvessä.

KESKIVIIKKO: (ns. maksimivoimapuntti)
penkki:5x3
ylätalja:5x3
kyykky:5x3
hauis skotti:5x3
hauis käsipainot:5x3
olkapäitä monia eri liikkeitä: 5x3
ojentajat:5x3

Painoja enemmän ja toistoja 3-4 riippuen siitä miten jaksaa mutta aina vähintään 3 vaikka hampaat irvessä.

PERJANTAI: (peruspuntti)

2.VIIKKO:esim 3 kertaa viikossa

MAANANTAI: (ns. maksimivoimapuntti)

Painoja enemmän ja toistoja 3-4 riippuen siitä miten jaksaa mutta aina vähintään 3 vaikka hampaat irvessä.

KESKIVIIKKO: (peruspuntti)

PERJANTAI: (ns. maksimivoimapuntti)

Eli jokatoinen viikko on tehty maksimipunttia 2x viikossa ja kerran viikossa peruspuntti.
Ja jokatoinen viikko tehty 2x peruspuntti ja kerran viikossa maksimipuntti.
Tässä liikkeet mitkä tulee tehtyä joka kerta. Bonuksena jos intoa on riittänyt niin on tehnyt esim. askelkyykkyä, ranskalaista haukkaa, punnerruksia loppuun jne.
Vatsoja tulee tehtyä joka päivä 0,5h ajan ja ovatkin hyvässä kunnossa eikä niille tarvitse muuttaa treeniä.
puntin päälle tulee liikuttua 3-7 kertaa viikossa mielialan mukaan ex hiihtotreenejä mukaillen...

Näin on tehty, näillä sarjamäärillä ja toistoilla. Olen jaksanut tehdä eikä ole ollut väsymystä tjm.
Syön terveellisesti, terveelliset elämäntavat jne jne. Kilpahiihto on verissä vaikka se loppuikin. Muita treenejä osaan tehdä hyvin mutta punttitreeni on jäänyt pimentoon koska hiihdossa se ei ole ollut oleellista... Nyt hiihdon jälkeen on tullut tarve kasvattaa lihaksia.

:offtopic:

Näitä tällaisia viestejä en kaipaile. Jos jotain tällaista on asiana niin voit pitää sen yksin tietonasi, kiitos :)

MUTTA vinkkejä painojen nostoon otan avosylin vastaan! :rock:

:offtopic:

Näitä tällaisia viestejä en kaipaile. Jos jotain tällaista on asiana niin voit pitää sen yksin tietonasi, kiitos :)

MUTTA vinkkejä painojen nostoon otan avosylin vastaan! :rock:
Alotusposti on ristiriidassa postauksen asian kanssa joten tulet tälläsiä viestejä saamaan. Koska ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on että mitä oot sen 5 vuotta tehny jos se nyt on vaikeeta?

Alotusposti on ristiriidassa postauksen asian kanssa joten tulet tälläsiä viestejä saamaan. Koska ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on että mitä oot sen 5 vuotta tehny jos se nyt on vaikeeta?

jospas sinäkin lukisit KAIKKI postaukseni tähän ketjuun ja sitten kommentoisit :rock:
saattaisi sinullekin asia aueta eri tavalla...

Yhden sanan voisi otsikossa muotoilla toisin, mutta kun lukee ketjun läpi niin pitäisi asian kyllä hokasta.

Jo noin lähtökohtaisesti ohjelmassasi ei tunnu olevan hirveästi järkeä. Maksimitreenien ja pidempien sarjojen vuorotteleminen jatkuvasti saman viikon sisällä ei kannata, sarjamäärissä nuo 5x8-viritelmät ovat liikaa jatkuvaan käyttöön ja 5x3-sarjat ovat esim. hauikselle aivan älytöntä touhua. Lisäksi liikkeet ilmeisesti toistuvat aivan samoina treenistä toiseen mikä sekään ei pidemmän päälle kannata. Alussa toimii älytönkin treeni jonkin aikaa, mutta pitkällä aikavälillä on selvää, ettet saa nykyisellä ohjelmallasi kehitystä.

Hyviä ohjelmia on taas omissa ketjuissaan esiteltynä vaikka millä mitalla, ei kukaan pysty eikä viitsi kirjoittaa niitä tänne erikseen vain sinua varten. Lue tänne jo kerran linkitetty http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 läpi ja koita valita sieltä jokin hyvän tuntuinen; jollet itse tiedä, mikä nimenomaan sinulle olisi paras, niin ei sitä kukaan muukaan täällä tiedä sen paremmin. Mitään universaalisti parasta ja oikeaa ohjelmaa ei taas ole olemassakaan.

Sitten kun olet jollain lailla järkevän ohjelman löytänyt ja kaipaat siihen jotain hienosäätöä tai jonkin liikkeen korvaamista sellaisella, jonka voi tehdä autotallissasi, niin sua on ihmisten jo paljon helpompi neuvoakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom