Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

ojr:n kannattaa ainakin ottaa se etari ennen mavea ainaki minun mielestä. Etukyykky vaatii keskikropalta niin paljon pitoa, ettei sitä kannattaisi väsyttää. Toisinpäin ei minusta ole niin paljon haittaa mavellekaan.
Kiitos vinkistä.

Kokeilinkin tota etukyykkyä sunnuntaina tekniikkaa hakien 50kg:lla ja tuntui ottavan vatsalihaksiin melko paljon, ei niinkään alaselkään toisin kuin takakyykyssä itsellä tuntuisi ensimmäisenä pettävän selkä, jolloin liike kallistuu eteenpäin viimeisillä kovilla toistoilla. Eli hyvinkin vois tehdä ennen mavea, kun ei alaselkä väsy huomattavasti ennen vetoa.

Olen valinnut jokaisen liikkeen siten, että voin perustella valintani. Selvitän sopivat sarja- ja toistomäärät käytännössä.

Rinta ja ojentajat
Vinopenkkipunnerrus
Penkkipunnerrus käsipainoilla
Ristikkäistaljatyöntö
Päänyliveto ristikkäistaljassa
Ojentajapunnerrus ylätaljassa köydellä
Kick-back
Vipunosto sivuille kulmassa alataljassa (paikko)

Selkä ja hauikset
Maastaveto
Ylätaljaveto eteen
Alataljasoutu
Kulmasoutu tangolla
Hauiskääntö vasaraotteella
Hauiskääntö kulmatangolla (leveä myötäote)
Scott-hauiskääntö

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen käsipainoilla
Vipunosto kylkiasennossa
Vipunosto sivulle alataljassa
Pec deck taakse ylätaljassa
Pystysoutu Smith-laitteessa
Olkapäiden nosto laitteessa

Jalat ja keskivartalo
Maastanosto (”sumo”)
Hauiskääntö ylätaljassa (paikko)
Jalkaprässi
Hack-kyykky
Askelkyykky käsipainoilla
Vartalon kierto kepillä istualtaan
Vartalon ojennus keppi yläselän päällä

Treeni ohjelma

Elikkä olisi tarkoitus aloittaa uusi ohjelma ja tarkoitus oli kasvattaa käsiä ja rintaa erityisesti. Mitä sanotte?

MA: Rinta/Ojentaja
Penkki
Vinopenkki
Ristikkäistalja
Dippi
Ranskalainen punnerrus tangolla

KE: Selkä/Hauis
Leuat
Kulmasoutu
Alatalja
Hauis Tanko
Hauis KP
Vatsat x2 liikettä

PE: Olkapäät/Ojentajat
Pystypunnerrus
Viparit sivulle
Penkki
Dippi
Vipari taakse
Epäkkäät

LA: Jalat/Hauis
Kyykky
Prässi
MAVE
Reidenkoukistus
Hauis Tanko
Hauis KP
Vatsat x2 liikettä

Ensinäkin onko järkevää tehdä 3-jakoista, jos käy salilla 3 kertaa viikkoon; Ma, ke, to? Sitten itse ohjelmaan.. (Liikkeet, sarjat, toistot ja painot viime treenien pohjalta.. Viikko takana) ...Mukavaa, jos joku jaksaa ees lukea tätä.. :D

MAANANTAI

Rinta, hauis + vatsat:

Vinopenkki KP 4x8-12x26kg
Penkki TK (pudotus) - 75kg, 60kg, 50kg, 40kg
Pecdec (pyramidi) 4x50kg, 60kg, 70kg, 80kg
Ristikkäistalja ylhäältä 2x12-15x25kg
Ristikkäistalja alhaalta 2x12-15x10kg

Hauis TK 3x8-10x32,5kg
Hauis KP penkkiin tuettuna 3x10-12x10kg
Keskitetty hauis 3x10-12x12kg

KESKIVIIKKO

Jalat (HEIKOIN OSA-ALUE! +Polvet alkavat nyt vasta tottua kyykyn tekemiseen, nostelen painoja maltillisesti), vatsat:

Kyykky 4x8-12x70kg
Hack -kyykky 3x10-12x60kg
Prässi 2x8-12x200kg
SJMV 4x6-10x60kg
Reidenojennus + koukistus (SS) 4x12-20

Pohkeet seisten 4x10-20

TORSTAI

Selkä, olkapää, ojentaja:

Leuat leveä myötäote 4x10,10,9,8 + 1x4x10kg
Mave 2x1-5x130kg
Ylätalja 3x12-15x50kg
Kulmasoutu yatesote 3x8-10x60kg
Kulmasoutu kp 2x5-8x34kg
Alatalja V kahva (pudotus) - 80kg, 65kg, 55kg, 40kg, 30kg

Pystypunnerrus KP 4x8-10x18kg
Arnold's press 3x12-15x12kg
Viparit sivulle 2x12-15x10kg
Viparit taakse 2x12-15x8kg

Ranskalainenpunnerrus 3x10-12x30kg
Pushdown leveäote ylätaljassa 3x8-12x50kg
Dippi BWx8,8,6

Ps. Jokaisen treenin päätteeksi 3-4 sarjaa vatsalihaksia voimapyörällä, jalkojennostoja tai krusifiksi istumaannousuja.

Liikaa/liian vähän liikkeitä? Mitä muutettavaa? Kiitän jo etukäteen vastauksistanne! :)

Miltäs tällänen kaksjakoinen ohjelma kuulostaisi?
1.
Penkki 4x8
Kulmasoutu tangolla/käsipainoilla3x10
Leuanveto 3xmax
Hauis tangolla/käsipainoilla 3x8
Hammer 3x12
Ranteet 3x12

2.
Jalkaprässi 3x8
Askelkyykky 3x10
Etu- ja takareidet Reisipenkissä(?) 3x10
Pohkeet 3x10
Pystypunnerrus tangolla/käsipainoilla 3x8
Ranskalainen punnerrus 3x8
Vatsat 3x20

Onko tuossa nyt koko kroppa treenattu riittävän hyvin? vai puutuuko jotain?

@tompo. Sul o aika painotettu hauikselle. 3 liikettä jotka ottaa siihe, jos ymmärsin, mitä toi hammer meinaa, oikein. Prässin vaihtaisin ite kyykkyyn, mutta kyllä musta se prässiki toimii. E osaa kyl sanoo askelkyykystä, mut ite suosittelisin vaa ottamaan runkoa täältä ekasta postista. Jos alottelijaki olet, mitä suuresti epäilen, kun tänne kirjottelet, nii alottaisin ite tolla arskan kultasella kuusikolla. Senki löydät tältä foorumilta. Ite en kyl osaa hirveesti neuvoo ohjelmissa, koska itekki oon vielä alottelija ja ite treenaan tuolta otetulla hieman muokatulla 2-jakoisella.

Ajattelin kokeilla tän näköistä ohjelmaa jonka tein starting strenght-ohjelman pohjalta.
A ja B treenin pääliikkeet on muuttamattomat lukuunottamatta B:n kyykkyä jonka ajattelin tehdä 5x10.
Koska harrastan jalkapalloa 2-3 kertaa/ viikko niin luulisin että kyykky 2x viikossa olisi hyvä määrä joten tein vähän alkuperäisestä poikkeavan C-treenin,
jossa teen vuoroviikoin penkkipunnerrusta ja maastavetoa/pystypunnerrusta ja kulmasoutua pidemmillä sarjoilla. Joka päivälle olen lisäksi sovittanut apuliikkeen/liikkeitä.

MA: A

kyykky 3x5
penkki 3x5
mave 1x5
lisäksi leuanvetoa

TI: jalkapallo

KE: B

kyykky 5x10
pystypunnerrus 3x5
soutu levytangolla 3x5
ranskalainen punnerrus 3x10

TO: jalkapallo

PE: C

penkki 5x10 / pystypunnerrus 5x10
mave 3x5 / soutu levytangolla 5x10
hauiskääntö 3x10
vatsalihakset
(forearms)

LA: (jalkapallo)

sitten vaan kertomaan mielipiteitä.
kiitos vastauksista!! :worship:

Kiitän jo etukäteen tämän palstan luojaa ja vastaajia. Olen 22-vuotias nainen, jolla ei ole salilla käymisestä juuri mitään kokemusta lukuun ottamatta "nuoruusvuosien" satunnaisia harrastamaani lajiin liittyviä fysiikkaharjoituksia. Liityin muutama viikko sitten erään salin jäseneksi ja olen jo ehtinyt hurahtaa cyclingiin, mutta nyt haluan ihan tosissani aloittaa myös saliharjoittelun. Viime viikolla minulla oli kuntoneuvonta, joka sisältyi jäsenyyden hintaan, mutta valitettavasti en kamalasti saanut tapaamisesta irti. Lisäohjeita jos haluaa niin luonnollisesti pitää ostaa erillinen personal trainer -paketti ;), kuten PT asian ilmaisi. Jotain tapaamisen tasosta kertoo ehkä se, että tosiaan ilmoitin olevani ihan noviisi, minkä jälkeen PT:n eka kysymys oli, että olenko miettinyt yksi- vai monijakoista ohjelmaa...! Sanoin, että monipuolisesti varmaan lähden liikkeelle ja parempi näin alkuvaiheessa ottaa yksijakoinen (tiesin jopa mitä se tarkoittaa). Jonkinlaisen ohjelman hän minulle väsäsikin, tässäpä se

lämmittely 10-15 min juoksumatto/crosstrainer/soutulaite
alataljasoutu 3 x 15-20
takakyykky 3 x 10-12 TAI jalkaprässi 3 x 10-12
hauiskääntö 3 x 15 (sillä laitteella millä saa painoa säädeltyä...)
ojentajat 3 x 15 (sama laite kuin hauiksessa)
punnerrukset 3 x max
linkkarit 3 x max
maastaveto kahvakuulalla 3 x 20

Painoista PT sanoi, että "tee niin kuin hyvältä tuntuu", järjestyksestä sen verran, että "isommat lihasryhmät" eka. Tänään kävin tuon ekan kerran vetelemässä ja tuntui, että käsille oli enemmän hommaa kuin jaloille, joten lisäsin vielä lähentäjät. Kädet tosiaan oli ihan makaronia tuon jälkeen, sillä niitä en tosiaan ole aiemmin treenannut.

Miltä tuo nyt kuulostaa? Onko jaottelu jotenkin vinksallaan, kun tuntuu tosiaan, että käsissä tuntui helkkarin paljon enemmän? Vai laitanko vaan jaloille enemmän painoa?

Kiitos kommenteista.

millanen ohjelma olis hyvä hoikalle alottelijalle tehnyt nyt 3-4kk tota SS, olis hyvä jos siinä olisi useamman kerran penkkiä ja sit aineki kyykkyä mavea ja rinnallevetoa mut kuiteki vähä erilainenku SS vaik joku 2 jakonen tai jotai, 4pv/viikossa olis hyvä

millanen ohjelma olis hyvä hoikalle alottelijalle tehnyt nyt 3-4kk tota SS, olis hyvä jos siinä olisi useamman kerran penkkiä ja sit aineki kyykkyä mavea ja rinnallevetoa mut kuiteki vähä erilainenku SS vaik joku 2 jakonen tai jotai, 4pv/viikossa olis hyvä

http://www.pakkotoisto.com/treeni/89273-jim-wendlers-5-3-1-a/

edit. tai single factor http://www.pakkotoisto.com/treeni/40913-treeniasiaa-normikehoiluun-kyllaestyneelle-5x5-dual-single-factor-teoriat-dfht/

Koita tuota elaston 2-jakoista jonkin aikaa jos vaikka tykkäisit. Omalla kohdalla ainakin toiminut hyvin ja ollut mieluista treeniohjelma!

Täältä poimittu, mutta kysytään nyt vielä oisko tässä parannettavaa?

1- jakoinen, kolme kertaa viikossa, vuorotellen treenejä. Toistojen ja sarjojen määrää vaihdellaan kolmen viikon välein. Sarja / toistomäärät ovat 4 x10, 5 x 8 sekä 6x7. Yhdeksännen viikon jälkeen alusta.

Painoa lisätään samalla tavalla kuin arskan G6:ssa ja luonnollisesti kun toistojen määrä vaihtuu pienemmäksi.

Treeni A

1. Maastaveto (perus ja sumo)
2. Penkkipunnerrus
3. Ylätalja
4. NTP
5. Hauiskääntö keskitetysti
6. Vatsoja (4 x 20)

Treeni B

1. Kyykky
2. Viparit / Vinopena kp
3. Kulmasoutu
4. Hauis tangolla seisten
5. Kapea penkki / ranskis
6. Vatsat (4x20)

Leukoja en lähde edes vetämään ennenkuin olen saanut elopainoa tiputettua.

21-vuotias nainen oon, en nyt ihan alottelija, kun oon syksystä 2008 kuitenkin käynyt välillä säännöllisemmin ja välillä epäsäännöllisemmin salilla treenailemassa :) Nyt oon siis aloittanut tän säännöllisen treenaamisen ja täällä pakkotoistossa oon uus, joten aattelinkin kysäistä, että onko tän hetkinen saliohjelma ihan ok? Ite en oo mikään mestari näissä asioissa :D Liikkeiden nimetkään ei varmaan oo oikein, mutta toivottavasti joku tajuaa! Tällä hetkellä teen kaksjakoista sarjaa, eikä mitään tiettyjä viikonpäiviä oo, mutta kaks kertaa viikossa pyrin käymään. Joskus kerkee kolmannenkin. Ja teen 3 x 10 sarjoja.

Treeni 1. (kädet, hartiat, selkä, kyljet, vatsat)

Ojentajat käsipainoilla
Hauiskäännöt käsipainoilla/tangolla
Pystypunnerrus käsipainoilla
Ylätalja
Alatalja
Selät selänojennuspenkissä
Kylkirutistukset
Vatsat (monilla eri tavoilla)

Treeni 2. (jalat, rinta)

Kyykky/jalkaprässi
Etureidet sillä koneella :D
Pakarat (monilla tavoilla)
Penkkipunnerrus
Vinopenkki
Peckdeck
(vatsat, jos ei oo ykköstreenin kaa peräkkäisinä päivinä)

Salitreenin lisäks käyn vähintään kerran viikossa zumbailemassa!

@enemi
Ykköstreenistä se pystypunnerrus ekaksi jonka jälkeen ylä/alataljat, tämän jälkeen vasta ojentaja ja hauis. Kakkostreenissä joko penkki tai vinopenkki pois, ihan liikaa jos teet molempia ja vielä peckdeck päälle. Suosittelen myös, että teet jotain muuta kuin sitä iänikuista 3x10. Tollaisessa perusbodailussa ne toistot voi olla mitä vaan 4-12 väliltä jopa paljon pidempiäkin vähän liikkeestä riippuen. Raskaammissa moninivelliikkeissä(kyykyt, prässi, penkki-/pystypunnerrukset jne) tekisin 4-12 ja eristävissä liikkeissä vähintään kaseja. Voit vaihdella noita vaikka viikoittain, se on paljon mielekkäämpää kuin kymppien hinkkaaminen viikosta toiseen.

Kiitti vinkeistä Oranki! Enpä oo ees aatellut tota järjestystä, että missä tekee liikkeitä :D Ööö ja noi toistot, niin oonkin miettinyt, että vois aina välillä tehdä kahdeksaa tai kahtatoista toistookin :) Jotenkin vaan, kun on niin pitkään tehnyt tota kymmentä, niin on tottunut siihen.. Ja totakin oon miettinyt, että onkohan noita rintaliikkeitä tosiaan vähän liikaa.

Niin joo ja jalka-rinta-päivänä teen aina välillä myös punnerruksia! Se unohtu tosta listasta.

Tervehdys

Tarinani on lyhyesti tällainen: Noin 6-7 vuotta sitten, kun pääsin armeijasta, haistatin pitkät kaikenlaiselle silloin muodissa olleelle terveys- ja salitouhuilulle. En suoraan sanottuna tahtonut muuttua pierujani haistelevaksi, six päkkiä peilin kautta kuvaavaksi kusipääksi, joka ei osaa puhua mistään muusta. Suurin osa tutuistani, jotka treenasivat, eivät todellakaan osanneet puhua mistään muusta, kuin salista ja jääkiekosta (ja sitten silloin tällöin tietysti pillusta). En tuntenut yhtä ainutta järkevää tai viisasta urheilijaa tai treenaajaa (vaikka heitä toistakymmentä tunsinkin). Päätin siis itse jatkaa hyväksi havaitulla tiellä ja jatkoin itseni pakonomaista sivistämistä ja harjoitin akateemisuuttani, koska olin siinä luonnostaan lahjakas. Tälle kaikelle annoin sitten kunnon ryyditystä ja todistusvoimaa juomalla helvetisti viinaa.

Olen todellakin sen 6-7 vuotta imuroinut turpaani kaiken mahdollisen epäterveellisen ja alkoholipitoisen, jota eteeni olen saanut. Tulokseksi olen saanut kovan nappomiehen, hyvän seuramiehen ja leppoisan taiteilija(ajattelija)boheemin maineen. Tuloksena on myöskin se, että ennen 180 senttisestä luikerosta (~65-70kg) on muuttunut 180 senttinen 98 kiloinen (joskin kannan sen melko hyvin) läski.

Pääsiäisenä sain sellaisen kristallisoituman (ei, kyseessä ei ollut mitään uskonnollista), että näin ei kuitenkaan voi jatkua - nyt alkaa maistua puulta ja kyllästyttää. Vähän pidemmän ryyppyputken jälkeen päätin, että nyt menee korkki kiinni ja alan katsoa mitä hengityselimieni ohi työnnän. Huomasin, että olen kapinallani saavuttanut jo kaiken mahdollisen saavutettavan. Hukutin itseni ruokaan ja kiipesin pulloon. Selvisin siitä kuitenkin kohtuullisen hyvin, vailla sen suurempia vaurioita ( johtuen ehkä suhteellisen urheilullisesta nuoruudestani [pre-armeija]: thai nyrkkeily, jääkiekko, nyrkkeily jne.) Lähdin tähän hommaan myös mielessäni todistaa, että vaikka noudatan miten orjallisesti kaikkia ohjeita, treenaan tosissani ja vakavissani, ei siitä ole niin suurta hyötyä suhteutettuna siihen (järjettömään) työn määrään, jota joudun tekemään. Lopulta olen hyvässä kunnossa tai en, elämänlaatuni tuskin paranee radikaalisti, ei ehkä yhtään. Voin kuitenkin vakuuttaa, että kaikesta huolimatta olen täysin tosissani ja teen kaikkeni seuraavat 20 viikkoa elämästäni (jossa tavoitteena on siis pudottaa 0,5 - 1 kg viikossa), että pääsen tavoitteeseeni. Sivu on kääntynyt, eikä paluuta enää ole.

Nyt olen siis päätökseni tehnyt: laitan itseni "kuntoon", ja siinä tarvitsen apuanne. Myönnän suhtautuvani Pakkotoistossa pyörivään sakkiin hieman ennakkoluuloisesti, ja minuun saa (ja pitääkin) suhtautua ennakkoluuloisesti. Olen nohevia lukumiehiä (ja omaan jonkinlaisen urheilumenneisyyden), joten olen kartalla ruokavaliosta (olen nyt käyttänyt tätä http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto ravintolisälaskuria apunani. Kulutukseni on treenipäivänä jotakuinkin 3000kcal, olen siitä miinustanut n. 500 - 700kcal) ja käytän tällaista treeniohjelmaa: http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/ohjelma14.php, joka on muutamalla "alan ystävälläni" hyväksi todettu. Tiistaisin ja torstaisin teen aerobiset treenit, joskin tällä hetkellä ne tulevat painottumaan 5-8km kävely tai pyörälenkkeihin, sillä juokseminen ei minulta suju vielä niin hyvin, että sitä kannattaisi edes harkita (kunto pragaa jo kilsan jälkeen). Kysyn kuitenkin myös Teidän mielipiteitänne sekä ehkä jotain lisäyksiä tai vinkkejä, jos sellaisia mahdollisesti on.

Olen nyt mennyt tällä ohjelmalla huikeasti tämän viikon ja voin kertoa, että näin monen vuoden tauon jälkeen koko korppa huutaa hoosiannaa. En tiedä missä vaiheessa se teidän urheilijoiden mainostama "urheilunjälkeinen hyvä olo" oikein tulee? En ole ehtinyt nimittäin olla kuin kipeänä joka helvetin paikasta. Ensimmäisen jalkapäivän jälkeen (ma) kintut ovat vieläkin niin helvetin kipeät, että ei kirjaimellisesti "paskalle taivu". Ja vastaus kysymykseenne, pikku treenihirviöt siellä: EI, en todellakaan tehnyt liian isoilla painoilla. En viitsi edes laittaa niitä painomääriä tähän, etteivät foorumia lukevat (naiset ja lapsetkin) hörähdä nauruun... Lihasten eksessiivinen kipeytyminen voi tietysti johtua siitäkin, että olen niin syntymäkankea kaveri, että oksat helvettiin.

Jos teiltä siis löytyy neuvoja/korjattavaa tahi vinkkejä tähän alkuun, they would be much appreciated.

PS. Tarkennan nyt tuota ennakkoluuloisuuttani tätä palstaa kohtaan: kaikki threadit, joihin olen täällä koskaan törmännyt ovat aikamoista edes-takas venkoilua. Täällä ei tunnuta pääsevän ratkaisuun mistään, kun ensimmäinen tietää toisen elämästäkin kaiken ja toinen tietää aina paremmin, kuin kolmas ja neljännelläkin on vitusti valitettavaa. Ja sen lisäksi (ei nyt millään pahalla) monen alphabeettinen ilmaisu on jäänyt johonkin seiska luokalle (joskin täällä varmaan on jäsenenäkin muutama seiskaluokkalainen), että se vielä hankaloittaa sen punaisen langan löytymistä.

PPS. Lopullisista tavoitteistani sen verran, että tavoitteeni ei ole missään vaiheessa alkaa kehonrakentajaksi, vaan saavuttaa tavoitteeni (olkoon se nyt vaikka tällainen: http://www.squarehippies.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/glenn_howerton.jpg) ja ylläpitää sitä. Näiden speksien valossa siihen mennee n. 6-8kk, vai onko eriäviä mielipiteitä?

Kiitoksia kuitenkin kaikille lukijoille - ja anteeksi...

Mun kokemuksella en osaa vastata kuin tähän:

Olen nyt mennyt tällä ohjelmalla huikeasti tämän viikon ja voin kertoa, että näin monen vuoden tauon jälkeen koko korppa huutaa hoosiannaa. En tiedä missä vaiheessa se teidän urheilijoiden mainostama "urheilunjälkeinen hyvä olo" oikein tulee? En ole ehtinyt nimittäin olla kuin kipeänä joka helvetin paikasta. Ensimmäisen jalkapäivän jälkeen (ma) kintut ovat vieläkin niin helvetin kipeät, että ei kirjaimellisesti "paskalle taivu". Ja vastaus kysymykseenne, pikku treenihirviöt siellä: EI, en todellakaan tehnyt liian isoilla painoilla.
Uusi ärsyke lihakselle. Et oo ennen tehnyt minkäänlaista vastaavaa saliharjoittelua, joten pienikin ärsyke tuntuu. Ihan perushommaa, vaikka painot olis omat kädet. Ennemmin näin kuin ettei mitään tunnetta.

Se hyvän olon tunne on itellä just se, kun on tehnyt kyykkyä salilla, tuut kotiin ja tunnet sen lihaksissas, että oot antanut tai ainakin yrittänyt kaikkes. Esim. etureidessä tuntuu melkein suonenveto kun ojennat suoraksi, hankala kuvailla.

Mun kokemuksella en osaa vastata kuin tähän:

Uusi ärsyke lihakselle. Et oo ennen tehnyt minkäänlaista vastaavaa saliharjoittelua, joten pienikin ärsyke tuntuu. Ihan perushommaa, vaikka painot olis omat kädet. Ennemmin näin kuin ettei mitään tunnetta.

Se hyvän olon tunne on itellä just se, kun on tehnyt kyykkyä salilla, tuut kotiin ja tunnet sen lihaksissas, että oot antanut tai ainakin yrittänyt kaikkes. Esim. etureidessä tuntuu melkein suonenveto kun ojennat suoraksi, hankala kuvailla.

Olen minä toki ennen salitreeniä tehnyt, joskin siitä tosiaan on aikaa helvetin kauan, mutta ymmärrän mitä tarkoitat, ja hyvä tietää.

Tämä hyvän olon tunne asia onkin sitten monitahoisempi. Minä en ole koskaan pitänyt fyysisestä kivusta tai fyysisestä rajojeni testaamisesta. Sekin on siis minulle uutta. Ymmärrän sen puhdistumisen riitin, joka liittyy lihasten "tuntumiseen" ja kipeytymiseen. Minä olen tottunut enemmänkin tuottamaan itselleni henkistä haastetta ja kärsimystä ruumillisen sijasta. Jos freudilaisittain ajatellaan (että meissä kaikissa on jotakin vikaa), on meillä kaikilla omat tapamme piestä perkeleet pihalle. Opus Dein jäsen käyttää piikkivyötä reidessään, joku paiskoo menemään salilla ja yksi rääkkää itseään henkisesti/älyllisesti. Nämä ovat kuitenkin (toivottavasti) tottumiskysymyksiä.

Back
Ylös Bottom