Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Eilen tosiaan tuli tehtyä tälläistä ja tässä järjestyksessä:

Penkki 3x5
Jalkaprässi 5x6, tai jotain sinnepäin. Jalkojen kohta vaihteli.
Ylätalja 3x8
Alatalja 3x8
Hauiskääntö vinolla 3x5
Vipunostot sivuille istuen 3x5
Ja vielä lopuksi tein pystypunnerrusta tangolla kertaa ja kun jaloissa tuntui olevan puhtia taas, en tiedä miksi, koska prässissä oli ainakin tullut tuntumaa, niin kokeilin kyykkyä, jossa tanko selän takana.. eli kai hack(?) ja sitä meni, kun en kovin suurella painolla tehnyt, mutta kuitenkin melkoisen venytyksen tuottaen, 3x5.

Ajattelin tällä jatkaa myös huomenna. Mitä veikkaatte, onko tuossa 1-jakoiseen liikaa tavaraa? Jääkö jokin lihasryhmä liian pienelle paineelle tai saako jokin liikaa? Prässiä ja kyykkyä tuskin teen jatkossa samalla kertaa. Riittääkö tuo hack(?) muuten pääjalkaliikkeeksi? Pohkeita sitten joskus silloin tällöin. Vatsoihin sama.

1-jakoiseen yleensä sijoitetaan yksi liike per lihasryhmä eli tuossa mainitsemassasi on liikaa liikkeitä. Nopeasti katsottuna noista liikkeistä voisi väsätä seuraavanlaisen ohjelman:

Penkki
Taka/etukyykky/prässi/hack
Kulmasoutu/leuanveto/ylä- tai alatalja
Pystypunnerrus tanko tai käsipainot
Hauis tangolla/käsipainoilla/scott
Pohkeet istuen/seisten
vatsoja

Lisäsin tuohon lisää liikkeitä, että voit valita mieleisesi, vaihtoehdot eivät ole pakolliset vain ehdotuksia. Eri treenikerroille voit vaihdella aina eri liikkeitä niin tulee vaihtelua.

Kotitreenausta olen aloittamassa välineinä 15kg ja 19kg käsipainot, kuntokaupasta ostettu iron gymin tapainen leuanvetotanko ja voimapyörä. Pikagoogletuksella löytyi jonkilainen ohjelma ja mainospuheista vakuuttuneena ajattelin kokeilla: http://www.bodybuilding.com/fun/planet14.htm
Tuon mukaan pitäisi treenata vain maanantaisin ja torstaisin mutta ajattelin siirtää torstain treenin perjantailla ja keksiä keskiviikoksi jotain tekemistä. Lisäksi pitää korvata penkkipunnerrukset jollain koska en penkkiä omista. Kokeilin "penkki"punnerruksia lattialla, mutta jotenkin tuntui ottavan liikaa vaan käsiin. Mikäli en tehnyt kyseistä liikettä ihan pieleen ja se on oikeasti huono niin olisiko ehdotuksia korvaaviksi liikkeiksi?

Tässä edellämainitusta ohjelmasta täysin arvuutellen väsätty versio:

Ma:
Incline Presses With Dumbbells 2 x 10-12
Seated Dumbbell Presses 1-2 x 6-10
One-Arm Dumbbell Rows 2-3 x 8-10 (onko tehokkaampi kuin leuanveto leveällä myötäotteella?)
Lateral Dumbbell Raises 1-2 x 8-12
Alternate Dumbbell Curls 2 x 8-12
joku penkkipunnerruksen korvaava liike 3 x 8-10 esim. punnerrus leveällä otteella lisäpainojen kanssa?
Incline Presses With Dumbbells 2 x 10-12 <--- mitä tämän tilalle?
(Tricep dumbbell extension 2 x 8-12, onko tarpeellinen? Ja voisiko tämän siirtää keskiviikon treeniin?)

Ke:
Good morning 3 x 10 (tarvitseeko tätä kulmasoudun/leuanvedon lisäksi?)
vatsoja eri variaatioin, settien ja toistojen määrät hakusessa
voimapyöräilyä 2 tai 3 x max
kyykkyä ? x ?

Pe: Sama kuin maanantain mutta pienemmillä toistomäärillä. Aluksi varmaan kuitenkin järkevintä tehdä samoilla toistoilla kuin maanantaina, kunnes hallitsen liikkeet kunnolla.

La tai su:
Ainakin vatsoja ja kyykkyjä. Kannattaako tehdä voimapyörää tai good morningia (jos sitä nyt kannattaa tehdä ollenkaan) kun rasittaa osin samoja lihaksia kuin maanantain ja perjantain treeni?

Entä voinko jotenkin hyödyntää leuanvetotankoa treenissäni? Onko ok tehdä leukoja keskiviikkona twenty pull up challengea soveltaen vai meneekö ohjelma liian raskaaksi?

Tätä ketjua selaillessa alkoi näyttämään tämä mun ohjelma vähän erikoiselta, mutta toivottavasti ei ole aivan kamala. Ja niille joiden tekee mieli käskeä lähtemään salille, älkää vaivautuko. Syy on yksinkertainen; jos saan kotona tehtyä samat treenit jotakuinkin kunnolla niin miksi tuhlaisin melkein kotitreenin kestävän ajan pelkästään salille matkaamiseen?
Kiitos jo etukäteen!

jos saan kotona tehtyä samat treenit jotakuinkin kunnolla niin miksi tuhlaisin melkein kotitreenin kestävän ajan pelkästään salille matkaamiseen?!

Joo, mutta kun et saa. Toki jonkinlaista yleiskuntotreeniä voi kotonakin tehdä, mutta jos tuloksia haluaa niin ihan turha kuvitella että parilla kässärillä korvaisit kunnollisen salin laitteet ja varusteet.

2-jakoinen, 1 lihasryhmä 2 x viikossa -ohjelma. Arvostelkaa!

Eli mulla on tavoitteena lisää lihasmassaa ja muotoa olkapäihin ja reisiin. Salitaustaa mulla on n. 6 vuotta, mutta oon hinkannut 1-jakoista niin kauan, että ajattelin jakaa sen nyt kahtia.

Arvostelkaa siis:

MA (Jalat raskas, selkä kevyt)
-Kyykky (leveä asento) 4x6-10
-Askelkyykky Smithissä 4x12-15
-Ojennukset 3x15
-Koukistukset 3x15
-Alatalja (kevyt lämmittely) 3x15
-Ylätalja 4x12-15
-Selän ojennukset 4x15

TI (Olkapäät raskas, rinta kevyt)
-Pystypunnerrus 4x10-15
-Viparit sivulle kylkimakuulla penkillä (takaolkapäille) 4x15
-Viparit eteen 4x12-15
-Viparit sivulle 4x12
-Viparit taakse 4x12
-Penkki käsipainoilla 3x12-15
-Levitykset 3x15

KE LEPO

TO (Selkä raskas, jalat kevyt)
-Maastaveto 4x6-10
-Ylätalja 4x10-12
-Yhden käden kulmasoutu 4x10-12
-Ylätalja, kapea vastaote 4x10-15
-Kyykky (kevyt, kapea asento) 4x12-15
-Penkille nousu käsipainoilla 3x15-20

PE (Rinta raskas, olkapäät kevyt)
-Penkki tangolla 4x6-10
-Vinopenkki 4x8-12
-Dipit 4x12-15
-Pullover 4x12-15
-Pystypunnerrus 4x12-15
-Vipunostot sivulle 4x12-15

Ekat sarjat on siis lämmittelysarjoja. Vatsoja teen treenien päälle, välipäivinä tai sarjatauoilla. Yritän treenata vatsat 3xviikko, 2-4 liikettä kerrallaan.

Parannusehdotuksia? Onko jotain liikaa, liian vähän?

Joo, mutta kun et saa. Toki jonkinlaista yleiskuntotreeniä voi kotonakin tehdä, mutta jos tuloksia haluaa niin ihan turha kuvitella että parilla kässärillä korvaisit kunnollisen salin laitteet ja varusteet.

Kotona treenaaminen onnistuu, jos on vehkeet. Tietenkin tasokkaalta salilta löytyy eristäviä liikkeitä varten yleensä ihan eri tavalla mahdollisuuksia, mutta perus-massaliikkeitä (pena, mave, leuka, kyykky, vatsat tai setti yleensä tyyliin G6) on mahdollista tehdä kotona todella askeettisissa olosuhteissa. Itse tein ennen penan hommaamista kässäripenaa ihan vaan roudaamalla jonkun vanhan pitkän penkin ja röhnöttämällä siinä, ja kyykyt nyt teen muutenkin rautaa täyteen lastatulla rinkalla. :D

Kotona treenaaminen onnistuu, jos on vehkeet. Tietenkin tasokkaalta salilta löytyy eristäviä liikkeitä varten yleensä ihan eri tavalla mahdollisuuksia, mutta perus-massaliikkeitä (pena, mave, leuka, kyykky, vatsat tai setti yleensä tyyliin G6) on mahdollista tehdä kotona todella askeettisissa olosuhteissa. Itse tein ennen penan hommaamista kässäripenaa ihan vaan roudaamalla jonkun vanhan pitkän penkin ja röhnöttämällä siinä, ja kyykyt nyt teen muutenkin rautaa täyteen lastatulla rinkalla. :D

Mun mielestäni se, että jotain liikettä pystyy periaatteessa tekemään on eri asia, kuin että sitä pystyy käytännössä tekemään kovaa ja kunnolla. Kuinka monessa kodissa on esim. lattia, joka kestää sen kun vaikka mavessa toistasataa kiloa rautaa kolahtaa kunnolla maahan? Jos taas mavetellaan pikkupainoilla ja aina varovasti maahan laskien, niin silloin kyse on jo kuntojumpasta eikä kovasta ja tuloshakuisesta treenistä. Monet salipenkitkin ovat liian huteria/kapeita kunnolliseen penkkaamiseen, niin onnea vaan jos joku pystyy jollain vanhalla kotipenkillä treenaamaan tehokkaasti. Kyykätessä failuren lähellekin meneminen pelottaa jo häkissä ja kunnon tangollakin, niin ei ainakaan minun päähäni mahdu, että joku pystyisi samaan jollain kotiviritelmällä rinkka selässä. Ja häkkiä tai turvaraudallista telinettä ei monelta taida löytyä vaikka tanko löytyisikin, ja ainakaan minä en uskaltaisi äärirajoille ilman niitä kyykätä ikinä. Tai no, etukyykkynä kyllä mutta silloinkin kolisee lattia rumasti jos ei enää nousekaan.

Siis, kotona pystyy tekemään kaikenlaista ja kotitreenikin on varmasti hyödyllistä, aloittelijalle etenkin, mutta yleensä se menee enemmän kuntojumpan kuin kovan voima- tai bodytreenin puolelle, koska se, että jotain liikettä pystyy mielikuvitusta käyttäen tekemään jotenkin on kaukana siitä, että sitä pystyy tekemään kunnolla ja riittävillä painoilla. Kyllähän täälläkin on nähty kuvia ja videoita kotisaleista, joilla pystyy oikeasti tekemään vaikka mitä, mutta niitä onkin sitten rakennettu ajan ja rahan kanssa ja niille on ollut käytössä soveltuvat tilat.

Olosuhteista riippuen, mä uskoisin, että mun varaston kumimatolla ja matolla päällystetty lattia voi kestää enemmän kuin keskiverto-salin lattia. Painoista ei voi olla kii, joku aika sitten teetin ison pakan 400-millisiä teräskiekkoja 20-millisestä levystä, ja samanlainen mokoma läjä 200-millisiä käsipainoihin. Noilla saa toistasataa kiloa romua kii kumpiinkin rautoihin, ja ne riittävät minulle luultavasti ainakin seuraavaksi vuodeksi-pariksi. Keskiverto-kerrostaloasujalla 300 kilon mave-tangon pudottelu lattialle voi kyllä aiheuttaa tietynlaista närää luultavasti koko taloyhtiössä, mutta jos olosuhteet sallivat kotisalin, niin keskimääräisten kuntosalien vuositaksoilla ja pienellä yritteliäisyydellä treeniolosuhteista saa massaliikkeiden ja vapaapainojen osalta varmuudella yhtä tasokkaat. Kyykkyongelman voi ratkaista ripustamalla kattopalkkiin liinan, jonka säätää siten, että se ylettää muutaman sentin kyykyn pohjakorkeuden alapuolelle, jolloin voimien pettäessä romut jäävät killumaan sen varaan eivätkä tule polville. Ja se, että penkki natisee, ei tarkoita sitä että se on hajoamispisteessään. Luotan kyllä neljään 12-milliseen 8.8 - pulttiin ja neliöprofiiliputkikehikkoon sen verran, ettei penkin uusiminen tule vielä nykyisillä painoreserveillä kyseeseen.

^OK, noilla eväillä pärjää kyllä hienosti ja kuten edellisessä viestissä sanoin, niin on toimivia kotisaleja monillakin :). Sitä hain silti takaa, että useimmilla täällä kotitreeniohjeita kyselevillä aloittelijoilla ne välineet ja tilat eivät ole lähellekään tuollaiset, vaan ennemmin tasoa "parit käsipainot ja keittiön penkki", ja silloin on mun mielestäni ihan hyvä vähän vihjaista, että niillä ei mennä kuuhun asti vaan oikea sali voi olla järkevämpi vaihtoehto.

e: esim. edellisellä kysyjällä kahdet melko pienet käsipainot, leuanvetotanko ja voimapyörä. Et kai sinäkään sitä mieltä ole, että niillä oikeasti pärjäisi kovin pitkälle?

Tämmöstä 2-jakoista ajattelin aloittaa nyt Arnoldin G6:n jälkeen:

5x5

Päivä 1:
Kyykky
Penkki kp.
Pystyp. kp.
Ojentaja (ranskalainen tai dippi toimii itellä)

Päivä 2:
SJMV (polvien alta ylös raskailla painoilla)
leuat/ylätalja kapea (vuoroviikoin)
kulmas.kp
hauis kp/tanko

Loppuviikosta sitten toinen kierros:

3x10

Päivä 3:
Kyykky/Prässi (eri kuin alkuviikosta eli jos alkuviikosta teki takakyykyn ni nyt sitten etukyykky, hack, tms) + reisiojennus jos on tehoja
Vinop. kp
viparit sivuille
ojentaja (pushdown, ranskalainen, tms)

Päivä 4:
SJMV (gymlogin versio eli boxin päältä ja lyhyttä liikettä jalkaterien ja polvien välillä) +reidenkoukistus jos on tehoja
Alatalja / soutulaite jossa on painopakka
Ylätalja (eri oteleveys kuin alkuviikon voima treenissä, leveä lapiokahva toimii itellä)
Hauis kp/tanko/smith/talja

Jotain huomautettavaa / korjattavaa? Tavoitteena erityisesti hanskat, rinta, selkä.

^Mun mielestäni anna mennä vaan, hyvältä näyttää. Esim. ranskiksissa, hauiksissa ja muissa eristävissä liikkeissä viitoset voivat tosin olla turhan lyhyitä sarjoja, joten niiden osalta kannattaa ehkä ekoina päivinäkin ottaa vähän pidempää sarjaa. Mutta kokeile, sillä sekin selviää.

Hei, sanokaa jotain mun 2-jakoisesta.. Tässä vielä viestistä #12665 muunneltu versio. Painotuksena siis reidet ja olkapäät. Pitäskö liikkeitä jakaa tasaisemmin? Reisille lisää isoja liikkeitä? Kommentteja :)

MA (Jalat raskas, selkä kevyt)
-Kyykky (leveä asento) 4x6-10
-Askelkyykky Smithissä 4x12-15
-Ojennukset 3x15
-Koukistukset 3x15
-Alatalja (lämmittely) 3x15
-Vipuvarsiveto 4x12
-Selän ojennukset 4x15

TI (Olkapäät raskas, rinta kevyt)
-Pystypunnerrus 4x10-15
-Viparit sivulle kylkimakuulla penkillä (takaolkapäille) 4x15
-Viparit eteen 4x12-15
-Viparit sivulle 4x12
-Viparit taakse 4x12
-Penkki käsipainoilla 3x12-15
-Levitykset 3x15

KE LEPO

TO (Selkä raskas, jalat kevyt)
-Maastaveto 4x6-10
-Ylätalja 4x10-12
-Yhden käden kulmasoutu 4x10-12
-Ylätalja, kapea vastaote 4x10-15
-Etukyykky 4x12-15
-Penkille nousu levytangolla 3x12-15

PE (Rinta raskas, olkapäät kevyt)
-Penkkipunnerrus 4x6-10
-Vinopenkki 4x8-12
-Ranskalainen punnerrus 4x12-15
-Pullover 4x12-15
-Arnold press 4x12-15
-Viparit sivulle 4x12-15

Noniin selventäkääpäs viisaammat nyt minua, haitaako siis perusvoiman saamista, jos teen kyykyn, penkin ja vedon lisäksi myös nuo tummennetut liikkeet "kovaa" ? Tämänhetkisenä tavoitteena on saada perusvoimaa ja lisää rautaa pääliikkeisiin, mutta tahtoisin myös panostaa käsiin sillä en ole mm. hauista treenannut nyt kunnolla varmaan vuoteen, ja ojentajat ovat tarpeellisia varsinkin penkatessa paidalla.

penkki 2x6
pec dec 3x10
scotthauis 3x10
yhdenkäden taljahauis 3x10

kyykky 2x6
jalkojen ojennus/koukistus (vuorotreenein) 3x10
pystypunnerrus 2x6
pystysoutu 3x10

mave 2x6
ylätalja 3x10
dippi 3x10
kapea penkki 3x10

Jos joku nyt sattuu ämpyttämään että missäs vatsalihakset, niin suoritan ne kaksi kertaa viikkoon, joista toinen on kova.
Vastausta ja selvennystä odotellessa.

Ok, eli siis lähtökohtaisesti tuo ohjelma on tehoton? Voisitko vähän tarkentaa mitä tärkeitä lihaksia/liikkeitä ei voi noilla vermeillä kunnolla treenata. Varmaan se maastaveto, mutta voiko sitä korvata jollain? Entä onko järkevää tehdä ohjelma, jossa jakaa treenin kodin ja salin välillä? Jos kuulostaa toteuttamiskelpoiselta, niin mitä pystyisi tekemään kotona ja mitkä kannattaisi jättää salille?

Ja tässä pitää ottaa huomioon että painojen lisäksi myös ukko on melko höyhensarjaa. Kokeilemistani liikkeistä ainoastaan kulmasoudussa painot tuntuivat käyvän pieniksi

^Melkein kaikki liikkeitä pystyy sinänsä tekemään käsipainoilla, ja kai sulla suunnilleen koko yläkropalle oli jotain liikkeitä tuossa ohjelmassasi, mutta kahdella eri painoisella kässärillä ei käytännössä pitkälle pötkitä. Alussa voimatasot lisääntyvät sellaista vauhtia, että nuo käyvät nopeasti pieniksi monissa muissakin liikkeissä kuin soudussa ja toisaalta esim. vipareissa ne ovat luultavasti vielä pitkään aivan liian isoja. Jalkoja et noilla eväillä pääse treenaamaan lainkaan edes sinnepäin kunnolla.

Sitten, kun vain tehdään liikkeitä niillä painoilla, jotka ovat käytettävissä, ilman mahdollisuutta siirtyä helposti suurempiin kehityksen myötä, tulee minkäänlaista kehitystä vain alussa muutaman viikon tai max. jonkin kuukauden ajan ja sen jälkeen voidaan jauhaa samaa hommaa samoilla painoilla vaikka vuosia kehittymättä mihinkään ja minä pidän sellaista ajantuhlauksena.

Treeniohjelmani

Päivä 1:
Penkkipunnerrus
Peck deck
Pullover istuvalteen
Ojentajatalja
Vipunostot sivuille&eteen
vuoropystypunnerrus

Päivä 2:
Kulmasoututangolla
Ylätalja
Hartiapunnerrus
Peck deck toisinpäin
Scotthaius tangolla
Hauisvasaraotteella käsipainot

Päivä 3:
Jalkakyykky
Jalkaprässi
Reisien ojennus
Reisien loitonnus
Pohkeet
Kyynärvarren koukistaja ja ojentaja

Teen toistoja yleensä 4x15, koska pyrin lisäämään kestävyyttä. Laji jota varten treenaan yleensäkin puntilla on sellainen, ettei ole järkeä treenata maksimia yms.

Voisitte vähän arvioida onko ohjelmani ihan sopiva&riittävä kaikinpuolin! :rolleyes:

Keskivartalossa on turhan paljon rasvaa, miten sen saisi häviämään joillain muilla harjoituksilla kuin puntilla? :wtf:

Viimeisen 4kk treeniohjelmani

Ma

-penkki 10 toistoo 3x
-käsipainot 10 toistoo 3x
-dippi ( niin paljon kun jaksaa 3x )
-olkapäät käsipainoilla ( 20 toistoo 3x )
-ojentajat ( se talja juttu ) 12 toistoo 3x
-vatsat. Salilla olessa niin monta kuin jaksan ja illalla ennen nukkumaamenoa. joka päivä
Noin 150 toistoo

Ti
Samat kun maanantaina

To
Samat kuin ma ja tiistaina

Vaihdan hyvin palvelleen 3-jakoisen nyt joksikin aikaa vähän rankempaan 2-jakoiseen, jossa tulis koko kroppa 2 kertaa viikkoon. Kyykkyyn aion ottaa 20-toiston ohjelman seuraavaksi 8-10 viikoksi.
Ajattelin tällaisia treenejä:

ma
Kyykky ATG 1x20
Reidenojennus 2x
Pystypunnerrus 3x
Kapea penkki 3x
Ojentajat taljassa 3x
Vatsat 4x

ti
Kulmasoutu 4x
Mave 4x
Alatalja 3x
Hauis tangolla 3x
Pystysoutu 3x
Reidenkoukistus 3x

to
Penkkipunnerrus 4x
Kyykky ATG 1x20
Vinopenkki kp 3x
Viparit sivulle 3x
Ranskalainen 3x
Vatsat 4x

pe
Leuat 4x
SJMV 4x
Ylätalja 3x
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x

Kommentteja/kritiikkiä? Onko sarjamäärät ok?

Eli kaks jakonen, Neljästi viikkoon teen

Ma & To

( Eli ekana sarja, toistomäärä, ja kilot.)

Tuettu kulmasoutu: 3 x 15 X 40 KG
Alatalja: 3 x 10 k X 45 KG
Hauiskääntö Kpl: 2 x 10 kg x 15
Reisikoukistus maaten: 3 x 8 x 15 KG
Selänojennus penkistä: 3 x 15 kertaa
Selänojennus kiertäen: 3 kertaa /puoli,
Vartalonkierto käsipainolla. 3 kertaa puoli

Ti & Pe

Jalkaprässi norm lev. 3 x15 x240 kg
jalkaprässi leveä lev: 3 x 15 x 240 KG
Vinopenkkipunnerrus smithissä: 3 x 10 x 15 kg
Hartiakone: 3 x 10 x 25 KG
Pään yliveto taljassa ( Ojentajat) : 2 x 15 x 35 KG
AB Coaster: 3 x 20 x 15 KG
Vatsarutistus kone: 3 x 15 x 60 KG

Mitä mieltä? PS: Sali ohjaajan tekemä. Kuuluu myös pohjekone mut jätän pois ku on nii vtuttava kone :(

^Mun mielestäni anna mennä vaan, hyvältä näyttää. Esim. ranskiksissa, hauiksissa ja muissa eristävissä liikkeissä viitoset voivat tosin olla turhan lyhyitä sarjoja, joten niiden osalta kannattaa ehkä ekoina päivinäkin ottaa vähän pidempää sarjaa. Mutta kokeile, sillä sekin selviää.
Eilen aloitin tuon ohjelman ja heti oli parempi fiilis treenata kun oli uusi ohjelma >:) G6 oli hyvä mutta sitä tuli jo syksy väännettyä.. huomenna taas jatkuu 2-jakonen!.

Tarvitsisin taas apua!!
Tässä siis tää mun ohjelma:

jalkaprässi 3 sarjaa x 10-12 toistoa
soutu istuen 3 x 10-12
rintaprässi 3 x 10-12
reisikoukistus 3 x 10-12
pystysoutu alataljassa 3 x 10-12
hauiskääntö alataljassa 3 x 10-12
ojentajapunnerrus ylätaljassa 3 x 10-12
vartalon kierto 3 x 10-12
vatsarutistus 2-3 x max.
selän ojennus 2-3 x max.

Oon tolla treenannu nyt kaks viikkoa. Pitäiskö mun ottaa mukaan kyykky, penkki yms? Ja mitä liikkeitä mun kannattais alkaa treenaamaan? Ja sitten vielä, että jos nyt otan esim kyykyn treenattavaks, niin korvaanko sillä jalkaprässin VAI teenkö vuorotellen treenipäivinä "kevyttä ohjelmaa" (toi mikä mulla nyt on) ja "raskasta ohjelmaa" (kyykky yms)? Toivottavasti ymmärrätte mitä meinaan... Vähän epäselvästi selitin :D

Eli
ma -> raskas
ke -> kevyt
pe -> raskas

Vai kuinka?

Back
Ylös Bottom