Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Eli siis lähinnä vois kommenttia heittää noista liikkeistä (ja jaosta), onko sopivasti valittu ja onko jollekkin lihasryhmälle liian vähän treeniä yms.. Sarjamääriä ja toistoja vaihtelen tarpeen mukaan enkä senkään vuoksi niitä jaksa tohon laittaa.

Kyllä tuo ohjelma näyttää kokonaisuutena varsin hyvältä. Epäsuoraa rasitusta lihakset eivät tosiaan juuri saa, mutta jos sinulla on tapana treenata suhteellisen kovaa niin kerta rasitusta viikossa lihasryhmälle riittää usein hyvin. Kokeilemalla sen näkee, itse tein pitkään samalla jaolla ja toimi. Liikkeitä sulla on valikoimassa melko paljon eli pidä yksittäisten liikkeiden sarjamäärät maltillisina tai vuorottele osaa samankaltaisista liikkeistä vuoroviikoin.

Muuten ohjelma kannattaa mielestäni säilyttää ihan tuollaisenaan ja hienosäätää vasta sitten, jos hienosäädölle osoittautuu tarvetta olevan.

(Habaa teen pari kertaa viikossa ihan kotona, kp:lla ja tangolla, salilla en jaksa hauberia hinkata)

:rock:. Oikea asenne, jatka samaan malliin:whip:. Vituttaa nähdä täällä jatkuvasti näitä ohjelmia tyyliin ma: hauis ti: hauis ke: runkkaus to: hauis pe:kaljaa la: hauis+kaljaa.

Teen tällä hetkellä kaksijakoisella ohjelmalla, joka on jaettu kädet ja jalat sekä muu kroppa päiviin. Ajattelin nyt vaihtaa jaon siten, että yhtenä päivänä jalat ja toisena kaikki muu. Ajattelin myös, että kun kerran käyn salilla kolme kertaa viikossa voisin tehdä yläkropan kahdesti viikossa ja jalat vain kerran (Toivottavasti en joudu helvettiin tuosta hyvästä), sillä ainakin omasta mielestäni jalat ovat kehityksessä edellä yläkroppaa ja muutenkin super isot jalat näyttävät minusta tyhmiltä. Tällä jaolla kuitekin vain 1-2 kuukautta.
Lähinnä minua huolettaa se, että kestääkö kroppa tuota. Itse kuitekin uskon, että kestää, kun treenipäivät ovat ma, ke ja pe. Käyn tosin myös uimassa viikolla, koska silloin pääsen ilmaiseksi salille sekä uimahalliin. Ajattelin myös pitää jaksotuksena 3 viikkoa treeniä ja 1 kevyt viikko.

Ohjelmaksi ajattelin tälläistä:

Jalat

Kyykky 3x10 (etureisille)
jalkaprässi 3x10 (perse ja takareiden)
koukistajat/sjmave 3x10
pohkeet smith 4x10
kiertovatsat 3x10

muu kroppa

ylätalja eteen/taakse/leuat leveä myötäote 3x10
alatalja/kulmasoutu/mave 3x10
penkki 3x10
pystypunnerrus tangolla niskan takaa. 3x10
hauiskääntö 3x10
ranskalainen punnerrus 2x10
kohautus kp. 2x10

selkäliikkeitä on noin suuri valikoima, koska en oikein ole saanut tuntumaa selkään. Oikeastaan ainoat liikkeet tuosta listasta, joita minulla ei ohjelmassa ole ollut ovat mave ja leuat leveällä otteella. Noita leveitä leukoja olen sen verran kokeillut,että tiedän saavani niillä parhaan tuntuman latseihin. Ylätalja niskaan tuntuu hyvin yläselässä, mutta ei juurikaan latseissa. Kulmasoutu taas käy lähinnä forkkuihin, kuten myös ylätalja eteen, joten meinasin nyt kokeilla leveät leuat ja mave yhdistelmää.
Ja pliis rakentavaa kommenttia.

Käyn salilla 3-4 kertaa viikossa. Ohjelma on jotain tällaista:

crosstrainer aluksi 10-20min, lopuksi 5-15min (riippuu miten jaksaa/huvittaa)
vatsalihaksia 3x15 (semmosissa laitteissa, en tiiä nimiä, pienempää liikettä kuin lattialla tehdessä mutta tuntuu tehokkaammalta)
selkäpenkki 3x15
rintaprässi 3x15 40 kg ( http://www.sport-tiedje.com/kettler/kraftstationen/basic_e_m.jpg ton tyylinen)
vinopenkkilaite 3x15 15 kg
ylätalja 3x15 35 kg

onks järkee?

Lähinnä minua huolettaa se, että kestääkö kroppa tuota.

Helposti. Mun mielestä tuossa on ehkä liiankin vähän sarjoja. Timban esimerkkiohjelmaa beesaten hakemasi 2-jakoinen voisi näyttää vaikka tältä:

Yläkroppa

1. Kulmasoutu (-kp)/alatalja 3x
2. Leuanveto/ylätalja 3x
3. Penkki (-kp) 2x
4. Vinopenkki (-kp)/alaviistopenkki (-kp) 2x
5. Pystypunnerrus (-kp) 2x
6. Viparit sivulle/-taakse/pystysoutu 2x
7. Ranskalainen/-taljassa 3x
8. Hauiskääntö (-kp)/Scott-hauiskääntö 3x

Alakroppa ja vatsat

1. Kyykky/askelkyykky 3x
2. Prässi/etukyykky 3x
3. Ojennukset 2x
4. SJMV/julle 3x
5. Koukistukset 3x
6. Pohkeet seisten 3x
7. Pohkeet istuen 2x
8. Vatsat 4x

Tämä oli siis vain yksi esimerkki, mutta ainakin siinä mielessä parempi, että viikottaiset sarjamäärät kestävät eri lihasryhmien välillä jokseenkin balanssissa. Jos tekee 2-jakoisella ohjelmalla viikosta toiseen tyylilla 1-2-1, niin tuon kakkostreeninhän täytyy sisältää ykköstreeniä enemmän sarjoja, eikö? Käytännössä siis yläkroppa treenataan niin kuin 2-jakoisessa ja alakroppa niin kuin esim. 3-jakoisen jalkapäivänä.

Niin ja jos tykkää tehdä ojentajille kapeaa pankkiä tai dippiä, niin rinnalta voi vähentää vaikka yhden sarjan. Tai vastaavasti selältä, jos tykkää tehdä hauiksia ylätaljassa vastaotteella...

Suunnittelin tässä ensimmäistä kertaa itselleni 3 -jakoista treeeniohjelmaa 2 -jakoisen treeniohjelmani tilalle. Niin miltä tälläinen treeniohjelma vaikuttaisi?

1. pv, Rinta, olkapäät, ojentajat:

penkki
vinopenkki
pecdec
pystypunnerrus
takaolkapäät laitteella
dippi
ojentajapunnerrus ylätaljasta
Hauis kääntö

2. pv, Selkä, vatsat:

leuanveto
ylätalja eteen
alatalja - soutu
selkiä
vatsat vatsapenkissä
vinot vatsalihakset laitteella

3. pv, Jalat:

Kyykky
Polven koukistus laitteessa
Reisiojennus laitteessa
Pohjeprässi

Olisiko toimiva? :rolleyes: Käyn salilla 3-4 kertaa viikossaja lihasta/massaa haen. Jotain kyllä tohon toiseen ja kolmanteen päivään voisi vielä keksiä, mutta mitä? Mavea en halua alkaa harrastaa...

MA:
-pena + vähä peckdeck
-kyykky smithis
-hauikset (scott +forkut reversel)
-ojentajat (ylätaljasta narulla)
-olkapäät (pystypunnerrus kässäreil, pystysoutu)
-selkä (ylätalja niskantaakse)
-alaselkä (nytkytyskoneessa)
-vatsat (koneessa ja abcrunch penkis)

KE:
-mave
-hauikset (scott + forkut reversel)

PE:
-pena + vähä peckdeck
-kyykky smithis

tällänen.. onks lisättävää / haukuttavaa?

Kotiohjelmasuunnitelmani:

Leuanveto 5x*
Pistoolikyykky 4x10
Etunojapunnerrus 3-4x10
Pystypunnerrus kp 3x10
Pystysoutu kp 3x10
Voimapyörä 3x10
Pohjenousut seisten yhdellä jalalla 3x10 - hauiskääntö kp 3x10**

*Leuat ensimmäisenä, koska en saa niitä montaa. Teen Twenty Pull-ups ohjelmaa, joten siitä merkintä "5x" - siinä on viisi sarjaa mutta toistomäärät vaihtelevat.

**Teen nuo ikään kuin supersarjoina ajansäästämiseksi. Eri lihaksiin kun ottavat, niin toiminee ihan sarjapainojennostomielessäkin.

Miltä kuullostaa? Ohjelma perustuu normaaliin perusohjelmarunkoon, joka on mm. Kultaisessa kuusikossa. Vaikka ohjelma toteutetaan kotiolosuhteissa, niin lisään painoja progressiivisesti.

MA:
-pena + vähä peckdeck
-kyykky smithis

KE:
-mave
-hauikset (scott + forkut reversel)

PE:
-pena + vähä peckdeck
-kyykky smithis

tällänen.. onks lisättävää / haukuttavaa?

Joitain liikkeitä kyllä vaihtaisin tai jättäisin pois, yksijakoiseen ei oikein sovi esimerkiksi ojentajat taljassa narulla IMO. Lisäisin yläselälle myös kulmasoudun tai alataljan. Järjestyskin vaatii vähän huomiota.

Miksi teet kyykyn smithissä?

Oletko ajatellut niin, että tuo maanantain reeni on ns. "Treeni A" ja keskiviikon reeni on "Treeni B", vai meinasitko joka viikko tehdä noin?

Ehdottaisin jotain tämän kaltaista:

Treeni A

Kyykky [4x]
Penkki [3x]
Ylätalja/leuat (mielummin leuat, jos vaan onnistuu) [3x]
Pystysoutu [2x]
Ranskalainen punnerrus [2x]
Hauis scotissa [2x]
+1 kova liike vatsoille, esim. jalkojen nostot tai istumaannousu lisäpainoilla [2-3x]

Treeni B

Mave [4x]
Pystypunnerrus [3x]
Kulmasoutu/alatalja [3x]
Dippi [2x]
Ylätalja (tähän kannattaa ihan suosiolla laittaa tuo) [2x]
Hauis esim. kässäreillä [2x]
+1 kova liike vatsoille [2-3x]

Suluissa sarjamäärät, joita mä käyttäisin. Toistot ja progression osaat kai miettiä itse?

Lähde tuolla nyt ainakin kokeilemaan. Toi voi olla aika rankka, joten kannattaa syödä ja levätä hyvin.

EDIT: Vurki toi näyttää oikein mallikkaalta kotiohjelmalta. Miten hoidat etunojapunnerrusten lisäpainot, jos kotoa ei löydy levypainoja? Teet kai kolmesti viikossa?

Joitain liikkeitä kyllä vaihtaisin tai jättäisin pois, yksijakoiseen ei oikein sovi esimerkiksi ojentajat taljassa narulla IMO. Lisäisin yläselälle myös kulmasoudun tai alataljan. Järjestyskin vaatii vähän huomiota.

Miksi teet kyykyn smithissä?

Oletko ajatellut niin, että tuo maanantain reeni on ns. "Treeni A" ja keskiviikon reeni on "Treeni B", vai meinasitko joka viikko tehdä noin?

Ehdottaisin jotain tämän kaltaista:

Treeni A

Kyykky [4x]
Penkki [3x]
Ylätalja/leuat (mielummin leuat, jos vaan onnistuu) [3x]
Pystysoutu [2x]
Hauis scotissa [2x]
+1 kova liike vatsoille, esim. jalkojen nostot tai istumaannousu lisäpainoilla [2-3x]

Treeni B

Mave [4x]
Pystypunnerrus [3x]
Kulmasoutu/alatalja [3x]
Dippi [2x]
Ylätalja (tähän kannattaa ihan suosiolla laittaa tuo) [2x]
Hauis esim. kässäreillä [2x]

Suluissa sarjamäärät, joita mä käyttäisin. Toistot ja progression osaat kai miettiä itse?

Lähde tuolla nyt ainakin kokeilemaan. Toi voi olla aika rankka, joten kannattaa syödä ja levätä hyvin.

Joo mä teen joka viikko ton, mä voisin sovellella jotain noista tohon reeniin hmm..
kyykyn teen smithis koska mul on niin paskat voimat jaloissa etten vapaalla uskalla :D

Joo mä teen joka viikko ton, mä voisin sovellella jotain noista tohon reeniin hmm..
kyykyn teen smithis koska mul on niin paskat voimat jaloissa etten vapaalla uskalla :D

Mitä meinasit tarkalleen ottaen soveltaa? Entä kaipaatko neuvoja progression suhteen?

Vaikka tekisit kyykyn smithissä, sulla ei ole yhtään sen enempää voimaa jaloissa. Aloita vapailla kyykkäminen pienistä painoista tekniikkaa hioen, niin kyllä se uskallus kasvaa. Jos tuntuu, ettet saa tekniikkaa kuntoon foorumilta ja netistä löytyvillä ohjeilla itseksesi, pyydä jotakuta kokenutta kaveria salilta opastamaan tekniikassa. Vapailla saat kehitettyä jalkoja ja varsinkin keskikroppaa paljon paremmin sen liikeradan ansiosta. Koordinaatiokin paranee taatusti. Laitat ittes yrittämään sitä, niin voit sanoa yrittäneesi. :)

Mitä meinasit tarkalleen ottaen soveltaa? Entä kaipaatko neuvoja progression suhteen?

Vaikka tekisit kyykyn smithissä, sulla ei ole yhtään sen enempää voimaa jaloissa. Aloita vapailla kyykkäminen pienistä painoista tekniikkaa hioen, niin kyllä se uskallus kasvaa. Jos tuntuu, ettet saa tekniikkaa kuntoon foorumilta ja netistä löytyvillä ohjeilla itseksesi, pyydä jotakuta kokenutta kaveria salilta opastamaan tekniikassa. Vapailla saat kehitettyä jalkoja ja varsinkin keskikroppaa paljon paremmin sen liikeradan ansiosta. Koordinaatiokin paranee taatusti. Laitat ittes yrittämään sitä, niin voit sanoa yrittäneesi. :)

Niin tota voisin lisäillä ja välillä ottaa vaihtoehtoisesti mukaan: leukoja, kulmasoutua(mieluiten kp:llä), ranskispunnerrusta esimerkiksi..
ja kyykkimisestä joo smithis on kyl ehkä jopa välillä hankalaa asettua oikeeseen asentoon ku oon amatööri kyykkimis muutenkin.. pitänee sillä vapaalla sitten yrittää..

Niin tota voisin lisäillä ja välillä ottaa vaihtoehtoisesti mukaan: leukoja, kulmasoutua(mieluiten kp:llä), ranskispunnerrusta esimerkiksi..
ja kyykkimisestä joo smithis on kyl ehkä jopa välillä hankalaa asettua oikeeseen asentoon ku oon amatööri kyykkimis muutenkin.. pitänee sillä vapaalla sitten yrittää..

Mitä sä haluat tuohon vielä lisäillä? Tuossahan juuri tein sulle ohjelmarungon, joka sisältää nuo sun mainitsemat leuat, kulmasoudun ja ranskiksen, älä vaan sano ettet osaa lukea. Siksi kai laitat ohjelmasi näytteille, että muut voivat auttaa sua tekemään siitä paremman?

Treeni A

Kyykky [4x]
Penkki [3x]
Leuat [3x]
Pystysoutu [2x]
Hauis scotissa [2x]

Treeni B

Mave [4x]
Pystypunnerrus [3x]
Kulmasoutu KP [3x]
Dippi [2x]
Ylätalja [2x]
Hauiskääntö KP/tanko [2x]

Ja edelleenkin, haluatko/tarvitsetko apua progression laatimisessa? Eli oletko miettinyt toistoja ja sitä, miten lisäilet painoja/toistoja/sarjoja liikkeisiin?

EDIT: Hyvä, että haluat yrittää kyykkäämistä. :)
Varo ettet jää liian pahasti koukkuun.

Mitä sä haluat tuohon vielä lisäillä? Tuossahan juuri tein sulle ohjelmarungon, joka sisältää nuo sun mainitsemat leuat, kulmasoudun ja ranskiksen, älä vaan sano ettet osaa lukea. Siksi kai laitat ohjelmasi näytteille, että muut voivat auttaa sua tekemään siitä paremman?

Treeni A

Kyykky [4x]
Penkki [3x]
Leuat [3x]
Pystysoutu [2x]
Hauis scotissa [2x]

Treeni B

Mave [4x]
Pystypunnerrus [3x]
Kulmasoutu KP [3x]
Dippi [2x]
Ylätalja [2x]
Hauiskääntö KP/tanko [2x]

Ja edelleenkin, haluatko/tarvitsetko apua progression laatimisessa? Eli oletko miettinyt toistoja ja sitä, miten lisäilet painoja/toistoja/sarjoja liikkeisiin?

EDIT: Hyvä, että haluat yrittää kyykkäämistä. :)
Varo ettet jää liian pahasti koukkuun.

joo kyllä mä sen jotenkuten tiedän teenkö pudotuksia vai korotuksia yms..

Kerropa vähän tarkemmin, kauanko olet treenannut ja minkälaista toistomäärää ja progressiota olet ajatellut, niin voidaan pähkäillä tähän ohjelmaan sopivinta ratkaisua. Mitäs sanot? :)

nyt on tullut aktiivisesti n.4kk käytyä puntilla..
joskus vuosia sitten kun kävin niin sain penan kasvamaan ennätysnopeasti ainakin pyramiidilla
joten sitä sovellan ainakin nyt siihen, sitten esim hauikset/ojentajat/olkapäät niin olen tehnyt 8-10 toiston sarjoja. siinä oli jotain esimerkkeä nytten miten olen tehnyt :whip:

Lyhyesti sanottuna ei ole järkeä. Pelkkiä koneita, nekin mitä sattuu ja jalat puuttuu perinteisesti kokonaan. Lue nämä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396

ja kysele sitten lisää jos jokin asia ei noista ketjuista selkene ja toimiva ohjelma käyttöön.

Kiitos, näin vähän aattelinkin. Kattelin linkkejä, yritän painaa mieleen ja treenata maanantaina taas salille mennessäni vähän vähemmän päin ties mitä.

Tosin puolustuksekseni sanon että sen parin kuukauden aikana kun olen salilla käynyt on paino pudonnut jotain 8 kiloa, ja laihduttaminen mulla on tässä päätarkoituksena ollut vaikka voimaakin on tarkoitus vähän haalia. Niin ja selässä ja hartioissa ja kyljissä on ollut pitkään kipuja mihin ajattelin myös auttavan jos niilläkin lihaksilla tekee jotain ainaisen luennoilla ja tietokoneella istumisen vastapainoksi. Ja sanotaan nyt sekin että mielelle on tehnyt tosi hyvää aloittaa pitkästä aikaa jokin liikuntaharrastus jossa pistää itsensä kunnolla koetukselle (pyöräily- ja kävelylenkit eivät ole tällaisia), mielialalääkkeiden käyttöäkin oon paraikaa lopettamassa.

Noniin selittely seis ja ulos tassuttelemaan!

nyt on tullut aktiivisesti n.4kk käytyä puntilla..
joskus vuosia sitten kun kävin niin sain penan kasvamaan ennätysnopeasti ainakin pyramiidilla
joten sitä sovellan ainakin nyt siihen, sitten esim hauikset/ojentajat/olkapäät niin olen tehnyt 8-10 toiston sarjoja. siinä oli jotain esimerkkeä nytten miten olen tehnyt :whip:

Varmaankin silloin, kun kävit vuosia sitten puntilla olisit saanut penan kasvamaan ennätysvauhtia miten tahansa. :)

Mä ehdottaisin, että tekisit joka liikkeessä 8 toiston sarjoja jättäen pari toistoa varaa. Sitten kun menee 10 toistoa vikalla sarjalla, niin että jää pari vielä varaa, voit lisätä 2,5kg ja taas tehdä sillä painolla kahdeksan toiston sarjat.

Aloituspainot kannattaa pitää kevyinä, niin pysyy tekniikka kuosissa ja sarjapainojen lisäily lähtee paremmin käyntiin.

Jos nyt koittaisit tuolla progressiolla vaikka 2-3 kuukautta tuota mun ehdottamaa ohjelmaa niin, että pidät vaikkapa kolmen viikon jälkeen yhden kevyen viikon, jolloin treenaat reilusti pienemmillä painoilla.
Takaan, että jos vain maltat syödä hyvin, levätä hyvin ja treenata viisaasti ja maltilla, niin saat sarjapainoihin takuulla mukavasti lisää rautaa ja kroppaan uutta lihasta. Tsemppiä sulle! :thumbs:

Varmaankin silloin, kun kävit vuosia sitten puntilla olisit saanut penan kasvamaan ennätysvauhtia miten tahansa. :)

Mä ehdottaisin, että tekisit joka liikkeessä 8 toiston sarjoja jättäen pari toistoa varaa. Sitten kun menee 10 toistoa vikalla sarjalla, niin että jää pari vielä varaa, voit lisätä 2,5kg ja taas tehdä sillä painolla kahdeksan toiston sarjat.

Aloituspainot kannattaa pitää kevyinä, niin pysyy tekniikka kuosissa ja sarjapainojen lisäily lähtee paremmin käyntiin.

Jos nyt koittaisit tuolla progressiolla vaikka 2-3 kuukautta tuota mun ehdottamaa ohjelmaa niin, että pidät vaikkapa kolmen viikon jälkeen yhden kevyen viikon, jolloin treenaat reilusti pienemmillä painoilla.
Takaan, että jos vain maltat syödä hyvin, levätä hyvin ja treenata viisaasti ja maltilla, niin saat sarjapainoihin takuulla mukavasti lisää rautaa ja kroppaan uutta lihasta. Tsemppiä sulle! :thumbs:

jees kiitti vinkeistäsi.. mutta noihin joihinkin 2:den sarjoihin mitä ehdotit tulen lisäämään yhden sarjan lisää siitä tuskin haittaa on :whip:

mutta noihin joihinkin 2:den sarjoihin mitä ehdotit tulen lisäämään yhden sarjan lisää siitä tuskin haittaa on :whip:

Pidä ne sarjat niissä määrissä kuin masahb ehdotti, siihen on syynsä että tuollaisessa yksijakoisessa ei väännetä hauista yhtä montaa sarjaa kuin kyykkyä ja penkkiä.
Usko vaan kyllä ne kädet kasvaa vähemmälläkin, joskus jopa enemmän;)

Back
Ylös Bottom