Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Tiistai (rinta ,olkapäät, ojentajat) :

Penkkipunnerrus 5x5
Niskantakaapunnerrus 5x5
Vipunostot 3x10
Olankohautukset 3x10
Ojentajat kp 3x10
Vatsat vatsapyörä
------------------------------------------------------------------------------

Torstai (jalat):

Kyykky 5x5
Reisiojennukset 3x8
Pohkeet prässissä 3x15
Reisikoukistukset 3x8
Vatsat etunoja
--------------------------------------------------------------------------------

Perjantai/Lauantai (selkä ja hauis) :

Leuanveto 3x
Maastaveto 5x5
Ylätalja 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10
Vatsat Jalannostot

Mitä mieltä ootte tästä? Pitääkö treenattavien lihasten päivien paikkoja? Pitääkö lisätä/vähentää päivistä jotai tai muuttaa järjestystä?

Ohjelmanvaihto on nyt tiedossa ja oon tehny kaksjakosta 2x viikos niin aattelin nyt tallaista. Mietin vielä sitä, että minkälaista aerobista voi tämmöisen (tai muutoksien jälkeen tehdyn) ohjelman kanssa. Voiko esim. vetää minkälaisia lenkkejä?

-Zikke

Olankohautus menee epäkkäille eli se kuuluu selkäpäivään. NTP:ssä kannattaa olla tarkkana että onko olkapäissä tarpeeksi liikkuvuutta jos ei ole niin sitten edestä tangolla ja välillä käsipainoilla.
Vipunostot? Eli tarkoitatko nyt vipunostoja sivulle eli olkaapää liikettä vai vipunostoja maaten eli rintalihasliikettä? Selkäpäivänä ylätaljan tilalle kulmasoutu ja leuanveto leveällä myötäotteella.

Olankohautus menee epäkkäille eli se kuuluu selkäpäivään. NTP:ssä kannattaa olla tarkkana että onko olkapäissä tarpeeksi liikkuvuutta jos ei ole niin sitten edestä tangolla ja välillä käsipainoilla.
Vipunostot? Eli tarkoitatko nyt vipunostoja sivulle eli olkaapää liikettä vai vipunostoja maaten eli rintalihasliikettä? Selkäpäivänä ylätaljan tilalle kulmasoutu ja leuanveto leveällä myötäotteella.

Tarkoitin vipunostoja sivulle. Kannattaako tehdä molempia vai vain toista? Vai ottaa rinnalle joku toinen liike? NTP:tä olen tehnyt ennenkin eikä siinä ole ollut ongelmaa. Aina ollut venyvää ja liikkuvaa tyyppiä mun kroppa niin ei ole ollut kipuja.

Tarkoitin vipunostoja sivulle. Kannattaako tehdä molempia vai vain toista? Vai ottaa rinnalle joku toinen liike? NTP:tä olen tehnyt ennenkin eikä siinä ole ollut ongelmaa. Aina ollut venyvää ja liikkuvaa tyyppiä mun kroppa niin ei ole ollut kipuja.

Hieman hankala vastata kun tuo ohjelma ei ole oikeen bodaus tyylin ohjelma eikä voimaohjelma, bodauksessa tehdään yleensä noita vipareita sivulle mutta taas voimaohjelmissa pääasiallisesti ainut olkapääliike on pystypunnerrus. Penkkipunnerrusta vaihtelisin välillä vinopenkkiin kp:llä että tangolla varsinkin jos lihasmassa on hakusessa niin käsipainoja on kanssa hyvä käyttää punnerruksissa.

Hieman hankala vastata kun tuo ohjelma ei ole oikeen bodaus tyylin ohjelma eikä voimaohjelma, bodauksessa tehdään yleensä noita vipareita sivulle mutta taas voimaohjelmissa pääasiallisesti ainut olkapääliike on pystypunnerrus. Penkkipunnerrusta vaihtelisin välillä vinopenkkiin kp:llä että tangolla varsinkin jos lihasmassa on hakusessa niin käsipainoja on kanssa hyvä käyttää punnerruksissa.

Aa noni! Yritän kehittää molempia tasaisesti, mutta tällä hetkellä haen kuitenkin enemmän voimaa. En sit tiiä onko täs mitää perää, mut yritän hommata kuitenkin massaa noilla pidemmillä sarjoilla ja saada loputkin mehut pois ja mielestäni ainakin kädet ovat kasvaneet.

Oon nyt käyny pari vuotta salilla ja tein vähän aikaa sitten 4-jakosen treeniohjelman. Vatsat teen kaksi kertaa viikkoon. Mitä mieltä ootte tästä?

Rinta, ojentaja
Penkki 3x6
Penkki kp 2x10
Vinopenkki 4x10
Flyes/viparit 2x12
Dipit 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Ojentajapunnerrus taljassa 2-3x10

Jalat
Kyykky 5x10
Reiden ojennukset 4x10-12
SJMV 5x10
Reiden koukistukset 4x 10-12
Pohkeet seisoen 5x12-15

Olkapäät
Pystypunnerrus 3x8
Pystysoutu 3x10
Viparit sivulle 3x10
Viparit taakse 3x10
Viparit eteen 2x10
Kohautukset 3x12

Selkä, hauis
Leuat 3x12
Kulmasoutu 4x8
Alatalja 3x10
Ylätalja 4x10
Hauiskääntö tangolla 3x8
Hauiskääntö kp hammer-ote 3x10
Hauiskääntö tangolla vastaote 1x12
Forkut 3x15

Eli mielipiteitä, kiitti jo etukäteen!

Oon nyt käyny pari vuotta salilla ja tein vähän aikaa sitten 4-jakosen treeniohjelman. Vatsat teen kaksi kertaa viikkoon. Mitä mieltä ootte tästä?

Olkapäät
Pystypunnerrus 3x8
Pystysoutu 3x10
Viparit sivulle 3x10
Viparit taakse 3x10
Viparit eteen 2x10
Kohautukset 3x12

Eli mielipiteitä, kiitti jo etukäteen!
Kohautukset selkä päivään, eli ne kun menee epäkkäille ja epäkkäät on yksi osa selkää... Itse en laittaisi olkapäille omaa päivää vaan heittäisin sen rinnan kanssa ja tekisin käsipäivän, jos ei nyt jotain suurta tarvetta ole boostata olkapäitä.
Edit. ja pystysoutu sitten levällä otteella ja eikä nosteta niin ylös kuin kapealla, silloin se on hartia liike...

Mitä teen väärin/ohjelmassani on väärin kun tuloksia ei näy?

Eli mun olisi takoitus kiinteytyä ja laihtua, eikä kasvattaa lihaksia. Paino tällä hetkellä 60kg ja ihanne olisi 55kg.

Ohjelma jota olen viime elokuusta tehnyt 3 kertaa viikossa(ma, ke ja pe) on :

Alkulämmitys 15 min. pyörällä tai crosstreinerillä
Vatsa 25kg, toistot 33 kertaa ja sarja 3
Rinta 15kg, toistot 15, sarja 3
Selkä 20kg, toistot 20, sarja 3
Tangon veto selän taakse 20kg, toistot 15, sarja 3

Etureidet 10kg, toistot 10, sarja 3
Sivuvatsalihakset seisten ja 8kg paino kädessä, toistot 20, sarja 3
Ojentajat kulmatangolla 20kg, toistot 15, sarja 3
Hauis 10kg, toistot 15, sarja 3
Takareisi 20kg, toistot 15, sarja 3

Sisäreisi 30kg, toistot 20, sarja 3
Ulkoreisi 30kg, toistot 20, sarja 3
Pakara 40kg, toistot 20, sarja 3
Pohkeet 20kg, toistot 20, sarja 3

Viime elokuussa tosiaan aloitin ja minulle tehtiin sali ohjelma, olen vain harmissani kun tuloksia ei näy. Ruokavalio on mulla ihan normaali, en syö mitään lisäravinteita...oisko siinä se ongelma?? Lisäksi olen tammikuusta asti tehnyt tuon ohjelman 2 kertaa viikossa ja kerran viikossa olen crosstreinerillä 45-60min. Ajattelin jos tämä tuottaisi tulosta, mutta ei ole näkynyt.

^Tuossa ohjelmassa on pielessä kaikki, se on suoraan sanottuna aivan paska..

Ohjelma koostuu pelkästä turhasta nysväyksestä, siinä on liikaa liikkeitä eikä siinä ole yhtään tehokasta perusliikettä, sarjat ovat typerän pitkiä ja niitä on liikaa. Liikkeiden järjestyskin on täysin typerä, tukilihaksia kuten vatsoja ei tosiaankaan väsytetä treenin alussa. Onko tuo viritelmä taas kerran jonkin "hyvinvointikeskuksen" PT:n kyhäämä vai mistä tuollaisia oikein tulee?

Anyway, unohda tuo kokonaan ja lue vaikka tämän osion sticky-ketjuista vähän perusteita ja toimivia ohjelmaesimerkkejä.

Tulosta alkaa varmasti tulemaan paremmin heti, kun alat tekemään ohjelmalla jolla niitä ylipäänsä voi tulla :).

e: selvennetään, että sen "kiinteytymisenkin" kannalta raskas perustreeni toimii paremmin kuin turha nysväys. Vaikkei lihaksia haluaisi sen kummemmin kasvattaa, niin laihduttaessakin niitä täytyy edes yrittää ylläpitää jollei halua laihaläskiksi tai Auschwitz-mannekiiniksi.

Ensimmäisenä täytyy kyllä sanoa, että ohjelmasi on täysi susi. Jos toi on personal trainerin tai jonkun muun "ammattilaisen" tekemä niin ei hyvää päivää.
Kannattaa kurkata tuonne aloittelijoiden osioon, jossa on vino pino OIKEASTI hyviä treeniohjelmia.

Sitten toinen seikka, johon haluan puuttuu on tämä "kiinteytyminen", joka saa aina näkemään punaista. Eli tarkoitat siis laihtumista?
Laihtumista tapahtuu, kun syöt vähemmän kuin kulutat.

Ruokavalio on mulla ihan normaali, en syö mitään lisäravinteita...oisko siinä se ongelma??

Eikö lisäravinteita sisältävää ruokavaliota voi kutsua normaaliksi?
Ja ei, lisäravinteiden käyttämättömyys ei ole syypää tilanteeseesi. Yksi syypää on varmastikin treeniohjelma ja sen toteutus. Toinen on ruokavalio, mikä ei välttämättä ole kohdallasi täysin kunnossa.

Kuinka nousujohteista treenisi on? Kerroit, että et halua lihaksia joten voinen epäillä, että et harjoittelussasi pyri esimerkiksi lisäämään vastusta?
Pelkäät ilmeisesti, että sinusta tulee yhtäkkiä ällöttävä kehonrakentajan kuvatus, mutta voin lohduttaa, että se ei ikävä kyllä tule tapahtumaan noin helposti, ETENKÄÄN dieetillä ollessasi. Lihas tottuu ajallaan samanlaiseen rasitukseen ja siinä vaiheessa, kun se on tottunut ei sillä ole syytä kehittyä (=tuloksettomuus?).

Jos tavoitteenasi on ainoastaan painon pudottaminen, ei siihen tarvita salillakäyntiä. Ruokavalion siistiminen ja aerobinen liikunta hoitavat homman.
Kuntosaliharjoittelulla voidaan sitten vähentää niiden vähäistenkin lihasten katoamista miinuskaloreilla oltaessa.

ps. No-bodyllakin olikin vikkelämmät sormet.

Kiitos vastauksista! :) Ei en pelkää että musta tulee lihaskimppua, ja vastusta olen lisännyt. Juu saliohjelman tekijä oli yhden kuntosalin "ohjaaja". Enkä tarkoittanut etteikö lisäravinteilla ruokavalio olisi normaali, vaan sitä etten osaa/ole tutustunut niiden käyttöön, niin miettisin että mahdanko saada tarpeeksi proteiineja jne. Mutta lähen liikkeelle siitä, että uudistan koko ohjelmani. :) Tavoitteenani ei ole ainoastaan painon pudottaminen vaan kiinteytyminen (tarkoitan sillä jenkkakahvojen pois saamista ja appelsiini ihon poistumista) ja kunnossa pysyminen. Teen fyysistä työtä joka rasittaa mm. selkää ja käsiä, niin yritän ennalta ehkäistä selkävaivoja tulevaisuudessa ja muitakin vaivoja pitämällä itseni ja LIHAKSISTONI kunnossa. :) ...tosin tämänhetkisellä ohjelmallani se ei taida onnistua...

Siluetti kuntoon

A
Leveä takakyykky 4x10
Tavallinen penkkipunnerrus 3x10
Leveä alatalja 3x10
Leveä NTP 4x10
Kapea ylätalja vastaotteella 4x10
Pohjekone, istuen 3x20

B
Leveä maastaveto 3x10
Rinnalleveto 3x10
Vino penkkipunnerrus smith-laitteessa 4x10
Pohjekone, istuen 3x20
Olankohotus laitteessa 2x25

Saisiko tällä ohjelmalla tavoitellun siluetin?

...vaan sitä etten osaa/ole tutustunut niiden käyttöön, niin miettisin että mahdanko saada tarpeeksi proteiineja jne.

Postaileppa vaikka ruokavaliosi tuonne ravinto-osion Mitä söin tänään eilen -ketjuun, niin voidaan arvioida sen tasapainoisuus.

oon tehny 3kk SS ja nyt aioin vaihtaa ohjelman tähän http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm
tuolla lukee että not for begginers koska tossa on hidas progressio mutta mulla on sarjapainoit kaikissa liikkeissä aika alhaalla ja jos lisään joka liikkeeseen joka kerta 2,5kg niin se tarkottaa yli 5% nousua kun tuolla pitäs lisätä aina 2,5% lisää niin sopisiko tämä aloittelijalle?

tai sitten tätä

Monday
Bench/ or Press (A/B) 2x 5, 1 x 5+
Curl 2x 10-15 (bench days)
Squat 2x 5, 1x 5+
Neck Harness

Wednesday
Bench/ or Press 2x5, 1x 5+
Weighted Chins 2 x 6-8 (press days, and only if you can do at least 6-8 BW chins)
Deadlift 1x 5+ (with or without power cleans as warmups)
Neck Harness

Friday
Bench/ or Press (A/B) 2x 5, 1 x 5+
Curl 2x 10-15 (bench days)
Squat 2x 5, 1x 5+
Neck Harness

Bodyweight Chins are done every day.

Tuossa ohjelmassa millä liikkeellä voisi korvata Neck Harnessin?

Eli kumpaa suosittelisitte tota 5x5 jossa laittaisin joka kerta 2.5-5kg lisää sarjapainoihin perjantaisin kuten tuossa kuuluu vai Greyskull LP (alempi) neckharness korvattuna liikkeellä x

Tyttöystävä haluais saliohjelman itelleen ja tavoitteina ois kiinteytyä vähä joka puolelta ja saada lihasta reisiin ja jalkoihin.

Minkänäköstä ohjelmaa suosittelisitte? Mitat 171cm/~60kg.

Kiitos vastauksista!

Dieettiä olisi tarkotus alotella ja samalla vaihtaa 3-jakoinen 1-jakoiseen

Suunnitelmissa olis alkuun jompi kumpi näistä, joilla alotella:
Molemmissa siis penkki on venäläisen penkkiohjelman mukaan joten en toistoja laita.
1.
- Penkki
- Leuat myötäotteella 3x8
- Kyykky (vissiinkin voimanostotyyli?) 3x8
- Pystypunnerrus tangolla 2x10
- Kulmasoutu tangolla vastaotteella 2x10
- Yhden jalan prässi 2xjalkax10

2.
- Penkki
- Kulmasoutu tangolla vastaotteella 3x8
- Kyykky 3x8
Nämä kolme kertaa viikkoon ja noiden päälle
ma - Pystypunnerrus tangolla 3x10
ke - Leuat 3x10
pe - Yhden jalan prässi 3xjalkax10
eli nuo ylimääräset tulee vuoronperään joka kolmas treeni

Ekassa vaihtoehdossa tulee aika paljon hommaa, toka varmaan alkuun parempi ettei miinuksilla tukota heti koko kroppaa.
Perustelut löytyy joka liikevalinnalle enkä niitä kovin paljoa lähde muuttamaan. Lihasepätasapainon pienentämistä ja parempaa tuntumaa haetaan
noilla kikkailuilla. Onko ihan kuraa vai kokonaan uusiksi?

Mitenkäs sopii voimaohjelman läpikäynti yhdelle lihasryhmälle ja muille perusvoimaa kehittävät "pidemmät" sarjat? Taisteleeko hermosto pahasti vastaan vai kaikki suosiolla 6 toistoa ja vähemmän?

Edit. joka treenin loppuun tulee 1 tai 2 keskivartalon hallintaa ja voimaa edistävää harjoitetta, jotka vaihtelee päivän mukaan.

Salilla on nyt tullut käytyä noin päälle vuoden verran ja olen
treenannut 1 jakoisella ja tällä hetkellä 2 jakoisella ohjelmalla
ja ajattelin kokeilla tuota 3 jakoista ohjelmaa jota olen tässä nyt hetken
miettinyt, että onko se järkevää. Aloittaessani kokoa
oli tuommoiset 171cm/55kg ja nyt tuommoiset 172cm/66kg.

Elikkäs ohjelma ois seuraavan lainen, että:

1.Päivä: Rinta ja selkä.

Alkuun 10-15min lämmittely kuntopyöräs tai juoksumatolla

Penkkipunnerus/penkkipunnerrus käsipainoilla 12,10,8,8
Vinopenkkiä 3x10
Peck deck 12x3
Ylätaljasta niskantaakse veto 4x10
Alataljasoutu 3x12
Takaolkapäät 3x12
Olkapäiden nosto4x12
ja loppuun joku 5min kevyt kuntopyöräily

2. päivä: Jalat ja vatsat
taas alkulämpö 10-15min

Jalkaprässi 12,10,8,8
Polven ojennus 4x10
Polven koukistus 4x10
Pohkeet 4x20
Sivuvatsat ja normivatsat
ja loppuun taas 5min kevyttä poljentaa

3. päivä: Hartiat,hauis ja ojentajat
taas alkulämpö 10-15min

Pystypunnerrus 2x10
Vipunostot sivuille 4x12
Haukkareita scottipenkis 3x10
Haukkareita seisaaltaan käsipainoilla 3x10
Ranskalaine penkki 3x10
Ojentajapunnerrus ylätaljas 3x10

Ja loppuun se 5min pyöräilyä.

1-2 välipäivää

Tommosta olin ajattellu ja ois kiva kuulla onko jotain lisättävää ja mikä menee pieleen kyseisessä ohjelmassa.

ois kiva kuulla onko jotain lisättävää ja mikä menee pieleen kyseisessä ohjelmassa.

Aikamoista nysväämistä liikevalikoimansa puolesta. Jos olet noilla samoilla liikkeillä vääntänyt 1- ja 2-jakoisia, niin suosittelesin jatkamaan esim. kunnon liikkeistä kasatulla 2-jakoisella (esim. Elaston 2-jakoinen) ennen 3-jakoiseen siirtymistä.

Jos kuitenkin tuota esittämääsi ohjelmaa aletaan korjaamaan, niin jotakuinkin seuraavanlaiset muutokset pitää tehdä:
- Selkätreeniin mave 2x5, kulmasoutu tangolla 3x8-10, leuanveto myötäotteella 3x max ja siihen sitten päälle ylä- ja alataljaa jos vielä on paukkuja jälellä.
- Jalkapäivälle lisätään kyykky 3x ja sjvm 3x. Niiden jälkeen vasta noita ojennuksia, koukistuksia yms. jaksamisen mukaan.
- Ojentajille pääliikkeeksi dippi / kapea penkki 3x. Sen päälle viimeistelyyn joko ranskis tai taljapunnerrus 3x.

Eli ideana isojakoisissa(kin) on perustaa treeni kokonaisvaltaisten liikkeiden varaan ja käyttää noita eristäviä liikkeitä viimeistelyyn. 3-jakoisellakin kun treenataan niin lihas saa vain yhden kohdistetun rääkin viikossa ja silloin treenataan kovaa!

Noniin eli oon nyt vajaan neljä kuukautta vetäny tälläsellä ohjelmalla http://www.kuntosaliohjelma.fi/treeniohjelmia/2-kuntosaliohjelma-kolme-kertaa-viikossa/ ja nyt ois aika vähä vaihtaa ku ei oikee enää toi vanha natsaa... Tää ohjelma on

Ajattelin sellasta AB ohjelmaa ettei tuu "liian pitkä" palautus lihaksille.

A:
kyykky 3x5
penkki 3x5
maastaveto 1x5
dipit 2x8
B:
pystypunnerrus 3x5
kulmasoutu 3x5
leuat 2x8
vatsat 2-3x30

Tää on suoraa kaverilta otettu ja sil oli molempin päivin kyykkyjä mutta ite tuntuu siltä ettei jalat kerkee palautuu kahes päiväs joten otin kyykyt B päivältä pois. Siihen vois vielä jonkun liikkeen laittaa (saa ehdottaa). Sit kans haluisin tietää et mitä eroo on sil et vedän noi viidel toistol tai kahdeksal toistol. Nytku oon vetäny kaikki ennen 12 toistoo ni tuntuu radikaalilta mennä suoraa viiteen toistoon. Näkökulmia?
Ite en oikee vielä pahemmin tiiä miten hyvä ohjelma pitäs tehä ku toi vanhaki otettu suoraan tuolta sivulta. Opastakaa alottelijaa :)
Sanokaa jos nyt menee ihan päin seiniä, tarkotuksena ois saada vähä massaa (ku tälläne ruipelo viel oon)

Noniin eli oon nyt vajaan neljä kuukautta vetäny tälläsellä ohjelmalla http://www.kuntosaliohjelma.fi/treeniohjelmia/2-kuntosaliohjelma-kolme-kertaa-viikossa/ ja nyt ois aika vähä vaihtaa ku ei oikee enää toi vanha natsaa... Tää ohjelma on

Ajattelin sellasta AB ohjelmaa ettei tuu "liian pitkä" palautus lihaksille.

A:
kyykky 3x5
penkki 3x5
maastaveto 1x5
dipit 2x8
B:
pystypunnerrus 3x5
kulmasoutu 3x5
leuat 2x8
vatsat 2-3x30

Tää on suoraa kaverilta otettu ja sil oli molempin päivin kyykkyjä mutta ite tuntuu siltä ettei jalat kerkee palautuu kahes päiväs joten otin kyykyt B päivältä pois. Siihen vois vielä jonkun liikkeen laittaa (saa ehdottaa). Sit kans haluisin tietää et mitä eroo on sil et vedän noi viidel toistol tai kahdeksal toistol. Nytku oon vetäny kaikki ennen 12 toistoo ni tuntuu radikaalilta mennä suoraa viiteen toistoon. Näkökulmia?
Ite en oikee vielä pahemmin tiiä miten hyvä ohjelma pitäs tehä ku toi vanhaki otettu suoraan tuolta sivulta. Opastakaa alottelijaa :)
Sanokaa jos nyt menee ihan päin seiniä, tarkotuksena ois saada vähä massaa (ku tälläne ruipelo viel oon)

Minusta tuo linkittämäsi ohjelma näytti ainakin jaon puolesta varsin hyvältä 3-jakoiselta (liikkeitä en niin tarkasti jäänyt katsomaan, mutta nehän voi itsekin määritellä omaan ohjelmaansa). Minkä takia tuo ei sitten enää natsaa? Kun yhtä treeniohjelmaa olisi kuitenkin hyvä suorittaa vähintään 6kk - 12kk ja vaihtelua haetaan sitten esim. eri liikkeillä, eri toistomäärillä, eri sarjojen välisillä palautusajoilla jne. kunhan jako pysyisi samana. Jos aina muutaman kk:n välein vaihtaa täysin eri ohjelmaan, niin joutuu aloittaa ns. aina alusta. Kun merkittävää lihaskasvua ei ihan 4kk:ssa vielä tule, niin suosittelisin pitämään hieman pitkäjänteisempiä suunnitelmia. Voit tietysti nyt vaihtaa johonkin muuhun ohjelmaan jos näin haluat, mutta sitä uutta sitten kannattaa treenata hieman kauemmin kuin tuo 4kk.

Back
Ylös Bottom