Treeniohjelmani
Terve.
Olen aloittanut kuntosalitreenin muutaman vuoden hiljaisemman urheiluvuoden jälkeen. Aikaisemmin tuli kovastikkin juostua ja myös painittua, mutta en ole painoharjoittelua koskaan oikeasti harrastanut. Kokoa on nyt 185/100, ilman möhömahaa, mutta pienillä kahvoilla. Työn, muun reenin (ma ja to, ei lihasintensiivistä), lapsien ja perherauhan takia pääsen käymään salilla pe ja su iltoina.
Olen alkuun totutellut painoihin ja tekniikkaan, nyt sitten olen aloittanut ohjelman mukaisen painoharjoittelun. Harjoittelun tarkoituksena on olla tässä vaiheessa perusvoimaa lisäävää. Treeniohjelman olisi tarkoitus kattaa koko kroppa, ilman vatsoja. Vatsalihaksia treenaan parina iltana (ti, ke tai la), joilloin teen kotona pientä jumppaa, jossa teen vatsoja ja selkiä jumppapallolla ja ranteita kuminauhan kanssa.
Pari kertaa olen nyt salilla käynyt uuden ohjelman kanssa, jossa on valittavana toinen kahdesta liikkeestä lihasryhmälle, vaihtoehdot on eroteltu /-merkillä. Toistoja olen tehnyt lämmittelysarjassa 12 kpl 50% varsinaisen sarjan painolla, varsinaiset sarjat taas Mikeltä lainatulla 2x6 systeemiä käyttäen. Alkulämmöt otan säkkiä hakkaamalla. Punttireenin jälkeen himaan päästyä olen sitten tehnyt venyttelyt.
Varsinaiset liikkeet ovat:
ylätalja / alatalja
penkkipunnerrus / dippi
vinopenkki / vinopenkki käsipainoilla
hauiskääntö tangolla / hauiskääntö käsipainoilla
Maastaveto / maastaveto suorin jaloin
hauis vastaotteella / hauis käsipainoilla vasaraotteella
kulmasoutu tangolla / kulmasoutu käsipainoilla
ojentajat tangolla / ojentajat käsipainoilla
(
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html ja
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBTriExt.html)
pystypunnerrus tangolla / pystypunnerrus käsipainoilla
pystysoutu / vipunostot sivuille
Kyykky / Jalkaprässi
Järjestystä näillä ei ainakaan vielä ole, vaan olen tehnyt niitä melko satunnaisesti. Tällä olisi tarkoitus mennä n vuoden loppuun ja sitten miettiä seuraavaa vaihetta eteenpäin.
Asiantuntijat: Onko tuossa ohjelmassa tolkkua tai miten saisin punttitreenistä enemmän irti.
-Jaska