Aloittelija salille

Liittynyt
3.3.2021
Viestejä
6
Moi!
Keltanokka liikkeellä! Minulla olisi muutama kysymys salilla käymiseen liittyen, ajattelin kuitenkin nyt ensin pohjustaa ja kertoa vähän taustatarinaa tälle.
Jos et jaksa lukea koko stooria, mutta haluat kuitenkin olla avuksi ja antaa vinkkejä niin rullaa alemmas kysymykseeni :)

Elikkäs kohta 28v mies höyhensarjasta täällä. Olen nyt aloittanut kuntoilun kotoa käsin, tällä hetkellä treeni viikkoja takana yhdeksän.
Kuten alussa sanoin niin pohjustan vähän tarinaa. Nuorena olin hyvin urheilullinen, harrastin paljon kuten maastojuoksua, jalkapalloa, aina oltiin ulkojäillä pelaamassa pipolätkää ja koulussa liikunnan numerot yhdeksän ja kympin tasoa.
Urheilutaustaa siis löytyy. Olen kuitenkin aina ollut pienen kokoinen, lihaskuntoni ollut tosi heikko ja aineenvaihdunta kova. Olen painanut koko ikäni alle 60kg ja pituutta nyt aikuisiällä 176.
Kahdeksan vuotta sitten elämäni sai negatiivisen käänteen erään onnettomuuden seurauksena. Päädyin ahdinkoon.. Velkakierre, masennus, ahdistus, syrjäytyminen ja lista jatkuu. Elämä rupesi kunnolla potkimaan päähän eikä siihen näkynyt loppua.
Minulta katosi elämän into täysin, jäin vain odottamaan sitä viimeistä niittiä joka päättäisi kaiken. En pystynyt enään huolehtimaan terveydestäni, urheilu jäi kokonaan pois ja syöminen hankaloittu.
Minulle tuli myös tavallaan syömisongelma, kyse ei kuitenkaan ole ihan anoreksiasta koska minulla ei ole halua olla laiha tai laihduttaa. Oma peilikuva ei ole miellyttänyt enään moneen vuoteen ja tuntui että kuihdun pois.
Viime vuonna kuitenkin tapasin netin välityksellä naisen joka sai minut ajattelemaan, että ehkä ei ole vielä minun aika luovuttaa. Aloitin kuntoilun jotta saisin itsevarmuutta hänen kanssaan, että kokisin olevani miehekäs ja että kelpaisin.
En ollut uskaltanut käydä puntarilla pitkiin aikoihin. lääkäri käynneillä sanoin aina että paino olisi noin. 55kg.. Menin Prismaan ja ostin ensimmäisen puntarin mikä tuli vastaan, olin tällöin jo hetken kotona kuntoillut hankituilla välineillä.
Kotona painon katsoessa painoin vaatteet päällä 52kg. Olin tätä ennen ollut vielä laihemmassa kunnossa, eli voisin kuvitella että painoni on alkanut aijemmin numerolla neljä.. Joten huomattava alipaino pituuteen nähden.
Jatkoin treenaamista kotona ja lainasin ystävältä käsipainoja, kaveri teki minulle myös treeniohjelman jota olen nyt noudattanut kuluneen yhdensän viikkoa.
Syöminen ollut ongelma kuten aikaisemmin mainitsin. Rupesin kuitenkin pakottamaan itseni syömään, nukuin ämpäri sänkyni vierellä koska voin välillä todella pahoin epäterveellisestä ruokailusta.
Minulle ei ollut väliä miten saan kiloja, kunhan niitä tulee. Nyt olen saanut aamupainoni nostettua ensimmäistä kertaa elämässäni 60kg tuntumaan!
Kerroin aikaisemmin että aloitin kuntoilun itsevarmuuden lisäämiseksi ja että tämä johtui tapaamastani naisesta. Minun ja hänen välinen juttu kesti kuitenkin vain puolivuotta ja päättyi siihen että sain tietää hänen pettäneen useasti.
Olin lähellä luovuttaa ja ajattelin että nyt viimeistään millään ei ole mitään väliä. Ystävät ja läheiset kuitenkin kannustivat jatkamaan kuntoilua, olin myös itse päättänyt että nyt tehdään se elämän muutos.
Minulla on nyt salikortti mutta en ole tätä vielä aktivoinut, koska ajattelin tulla teiltä kysymään ensin neuvoja jotta treenaaminen olisi sitten siellä salilla mahdollisimman tehokasta.

Olisin kiitollinen jos te kokeneet treenaajat voisitte antaa näkemyksiä ja neuvoja. Tavoitteena minulla on parantaa lihaskuntoa ja saada sitä painoa nousemaan. Varsinkin kädet ja ylävartalo on se mikä mieltäni eniten painaa.
Laitan tähän alle tuon minun "kotitreenin" olen tuota nyt noudattanut parhaani mukaan niin, että välillä päivät peräkkäin, välillä yhden välipäivän välein. Tuota ohjelmaa pitäisi nyt kuitenkin muokata, koska salilla tietenkin pystyy tekemään monipuolisemmin.
Olisi ihanne jos joku päivä pääsen vielä ylittämään 70kg ja tämä onkin minun seuraava tavoitteeni. Se kuitenkin vaatii vielä paljon syömistä ja treenaamista :)

"kotitreeni"
Päivä 1:
-Hauiskääntö 8-12x5.
-Hauiskääntö vastaote 8-12x5.
-Punnerruksia 8-15x3.
-"Penkkipunnerrus" käsipainoilla lattialla maaten 10x3(5)
-Ranskalainen punnerrus käsipainoilla (ojentaja) 8-12x4.
-Ranskalainen punnerrus käsipainoilla selällä makaen 8-15x5.

Päivä 2:
-Punnerruksia 5,7,9,11,13.
-Pystysoutu 10x5.
-Pystypunnerrus 8x4.
-Soutu tangolla 10x5.(myötä/vastaotetta käyttäen)
-Perus selkäliike 15x3 lattialla.
-Kyykkyjä 8-15x5.
-Vatsalihakset 20x3
-Vatsalihakset oikea 10x3
-Vatsalihakset vasen 10x3
-Jalkojen nosto 10x3

Aamu ja iltapainot merkittynä ylös. Puuttuvat kohdat olleet päiviä joina voinut huonosti ja ne ovat jäänyt pois..
painoni.jpg

Olisi varmasti hyvä kun ottaisin Personal Trainerin jolta saisin opit ja ruokailu neuvot. Mutta tämmöiseen ei valitettavasti ole nyt tällä hetkellä mahdollisuutta.
Mutta arvostan suuresti jos täältä foorumilta löytyy joku kenellä olisi aikaa antaa vinkkejä ja neuvoja treeniohjelman rakentamiseen!
- KIITOS JA KUMARRUS!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tuossa PT paljoa muuta voisi tehdä kuin laskea toistoja ja jos on aiheeseen vähänkään enemmän mielenkiintoa niin samat tiedot kyllä löytyy ilmaiseksikin kun vaan jaksaa etsiä, englanti jos sujuu niin hyvää tietoa löytyy loputtomiin. Pitää vaan osata räikein hevonpaska suodattaa pois.

Ekat puoli vuotta menee salilla ihan vaan perseillessä ja fiilistellessä uutta juttua, olellisinta on että sinne menee säännöllisesti ja tekee joka kerta jotain paremmin kuin viimeksi. Kehitystä tapahtuu alkuun vaikka menisi vaan salille seisomaan päällään. Erilaisia ohjelmarunkoja on tällä palstallakin ja pitkin nettiä, sen kun valitsee vaan jonkun ja tekee suunnilleen sillä kaavalla. 4-6 liikettä per treeni, sarjoja muutama ja toistoja jonkin verran. Yksinkertaisinta on vaan tehdä ylä- ja alakroppaa vuorotellen, selkää ja vatsoja ripottelee molempiin. Netistä löytyy myös loputon määrä videoita tekniikoista mutta aloittelijan kuormilla ei saa mitään rikottua vaikka vähän päin persettä tekisikin, maalaisjärki kyllä kertoo jos tuntuu siltä että näin ei kannata tehdä.

Ruokaa lisää pikkuhiljaa, ihan väkisin ei kannata ahmia päivittäin.
 
Ruokahommelin ongelmiin paneutuisin. Väkisin ei kannata syödä. Niin että homma on vastenmielistä ja pitää oksentaa. Perus kotiruokaa höystettynä protskupitoisilla välipaloilla. Hyvistä rasvoista saat helppoja kaloreita. 1g painokilo voit syödä rasvaa kevyesti. Puntille yksinkertainen vaikka 2 jakoinen ohjelma. Ohjelmia on esim tällä palstalla. Suosi perusliikkeitä tangolla. Pyri kasvattamaan sarjapainoja. Voiman lisääntyessä myös lihas kasvaa.
 
Sulla on perusajatus ihan jo kohillaan ilmeisesti vaan motia tarvitaan!
Suunta on oikea, tarina kuulosti muuten tutulta mutta itse lihoin 67kg hukatun 7 vuoden aikana, sieltä voi vielä ponnistaa!
Sulla on jotain painoja kotona: tee niillä myös selkäsoutuja, sekä kyykkyjä bugaarityylin esim. tai opettelet pistoolin kun on kevyt kehonpaino! tai päänyllä pidetyt painot on heti vaikeampia!

Normaali selkälihasliike on kuulema todella sairas, ilman lisäpainoa 6500nm(650kg!) painetta 4-5 nikamalle.
En muista mikä kirja, tän viikon oppitunteja. Tee mavea ja kumppaneita! Saa vähän takareidet ja pakaratkin osumaa.

Ja oksentamiseen asti ei kannata mennä joo, mutta esim. herättyä aamupala on opittava taito, se kestää pitkään mutta jossain kohtaa olet muuttunut mies ja halaut aamupalasi eikä okseta enää :)
Sama kaikissa. Mutta myös jos "keinoja kaihtamatta" niin ei nyt kannata sikabulkata, mutta erilaisia proteiiniherkkuja on nykyään miljoona ja ne on oikeasti aika hyviä :)! Tykkäätkö pähkinöistä, niissä on törkeesti energiaa suhteessa helppouteen ja hintaan.

Etsi vaikka joku hyvä artikkeli(sarja) tai ihan vanhanaikaisesti jonkun kirja ja sitoudu siihen yhden
3-4kk jakson ajan. Treenifilosofioita on niin paljon ja monet on ihan hyviä :)!
 
Vielä kun kattelin tarkemmin niin yläsuuntainen soutu on hyvä olla leveälle selälle!
Ja olkapäille tuo pystysoutu menee aika samaan kuin punnerrus -> tee "facepullia" tai ainakin takaolkapääsoutuna se pystysoutu?
Otat tosiaan jonkun valmiin ohjelman tai kirjan ja jonkun logiikan ravintoon jos pystyt kiinnostumaan.
-Zone: 30/40hh/30 makroilla,
-Warrior/Pätkis/Keräilijä jne. pidempää saa olla syömättä (yleensä min. 16h) tai sitten sillä logiikalla naposteltavaa että voit sen syödä liikkeestä :) Nykyään aika helppoa kyllä, mutta pointtina lähinnä marjat, lihapalat, pähkinät jne. ja sitten 2-8h aikana päivän ateriat kerta istumalta.
-Halme :): 3hh/2prot/1rasva muistaakseni /painokilo siis, täsmää kivasti ainakin zonen aikana käytettyyn
"22xOP+500 aktiivisella ihmisellä" siihen sitten +500 oli joskus alkusuositus, sitten katselee tuleeko painoa ja tuleeko liikaa löysää niin fiilailee lukemaa.
Ja voi olla mave tossa tosiaan liikaa/kyykky parempi vaihtoehto jos tuota tehdään uudestaan ja uudestaan samaa punttia ns. "1-jakoisena", mutta jos on sellainen ihme kuin reisikoukistuskone niin tee vähän sitä ihmeessä, se on yksi harvinainen lihas kadulla :)
Päivä 1
-Punnerruksia 8-15x3.
-Kulmasoutua
-Pystypunnerrusta
-Hauiskääntö 8-12x5.
-Ranskalainen punnerrus käsipainoilla (ojentaja) 8-12x4.
-Kyykky painot pään yllä/Pistoolikyykyn opettelu?
-Vatsaliike(lankku? kun kaikki suunnat on toisessa syvä on vielä 1 :) )
3-5 sarjaa riippuen montako treeniä viikossa teet 5 sarjaa kaikkea 3sti on jo melko paljon.

Päivä 2:
-Pystypunnerrus 8x4.
-Kyykkyjä 8-15x5.
-Punnerruksia 5,7,9,11,13.
-Soutu tangolla 10x5.(myötä/vastaotetta käyttäen)
-Ylätalja kunnes leuat
-Takaolkapääliike 10x5.
-Vatsalihakset 20x3
-Vatsalihakset oikea 10x3
-Vatsalihakset vasen 10x3
-Jalkojen nosto 10x3

Jos haluat pitää omasta kiinni niin tuon verta fiilaisin ite.
Sitten kun jaksaa perehtyä niin seuraava runko pöydälle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon syömiseen; mikään roskaruoka ei ole se avain. Hyvää, terveellistä, ravintopitoista ruokaa. Lisäät sellaisia ruoka-aineita mistä tykkäät ja energia- ja proteiinipitoista kaveriksi. Kasviöljyillä, pähkinöillä tai vaikka maapähkinävoilla saa lisää energiaa. Kun opettelee syömään, ei kannata ruuasta tehdä pakkopullaa eikä mörköä. Vaikka joo, pakko on aluksi vaan syödä koska on syötävä ja keho ei välttämättä sano että tarvitsee energiaa. Liikunta auttaa myös tässä; sopivassaa suhteessa liikunta, lepo ja ravinto niin keho alkaa toimia. 😊
Tsemppiä! Olet hyvässä vauhdissa!
 
Kiitos kaikille asiallisista ja kannustavista kommenteista. Tosiaan ruokapuoli on ollut se ongelma ja yrittänyt vaan syödä kaikkea mitä alas on mennyt.
Olen kuitenkin myös lisännyt näitä terveellisiä vaihtoehtoja kuten raejuusto, rahkat ja pähkinät, ne olivat ennen sellaisia mitä en koskaan syönyt. Myös proteiini pirtelöt on kaupasta tarttunut mukaan.
Pitäisi enemmän panostaa kyllä kotiruokaan, koska tällä hetkellä kokkailut on lähinnä sitä että laitetaan Grandiosa tai makkaraperunat uuniin..
 
Jos se vaatii vähän roskaruokaa niin sitten se vaatii, jos ~25% on vähän mitä sattuu ja loput ns. puhdasta ruokaa niin se on ihan ok kun halutaan massaa kerätä. Yleensä en yllytä paljoa rasvaa syömään mutta auttaahan se jos tavoitteena on vaan saada kaloreita kurkusta alas. Oletko laskenut paljon syöt?
 
Jos se vaatii vähän roskaruokaa niin sitten se vaatii, jos ~25% on vähän mitä sattuu ja loput ns. puhdasta ruokaa niin se on ihan ok kun halutaan massaa kerätä. Yleensä en yllytä paljoa rasvaa syömään mutta auttaahan se jos tavoitteena on vaan saada kaloreita kurkusta alas. Oletko laskenut paljon syöt?
En ole laskenut. Ainoastaan tuo että seuraan painon kertymistä punnituksella. Jotenkin tuntunut paremmalta olla kirjaamatta syömisiä jotta siitä ei tulisi liian stressaavaa.
Mutta harkinnut olen että rupeisin tämän Finelin kautta kirjaamaan ruokailuja ylös: https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
 
Ihan vaan sillä että numerot ei valehtele ja ihminen on tosi huono arvioimaan jos sitä kalorilaskentaa ei ole aiemmin tunnollisesti harjoittanut. Muutosten tekeminen on myös helpompaa ja hallitumpaa. Myfitnesspal yms. sovellukset on helpoin tapa kun lukee vaan viivakoodit kameralla ja lyö määrät.
 
Ihan vaan sillä että numerot ei valehtele ja ihminen on tosi huono arvioimaan jos sitä kalorilaskentaa ei ole aiemmin tunnollisesti harjoittanut. Muutosten tekeminen on myös helpompaa ja hallitumpaa. Myfitnesspal yms. sovellukset on helpoin tapa kun lukee vaan viivakoodit kameralla ja lyö määrät.
Latasin tuon sovelluksen, kuulosti sen verran kätevältä jos tosiaan viivakoodista tunnistaa :)
 
Jos se vaatii vähän roskaruokaa niin sitten se vaatii, jos ~25% on vähän mitä sattuu ja loput ns. puhdasta ruokaa niin se on ihan ok kun halutaan massaa kerätä. Yleensä en yllytä paljoa rasvaa syömään mutta auttaahan se jos tavoitteena on vaan saada kaloreita kurkusta alas. Oletko laskenut paljon syöt?
Samaa mieltä. Jos on todella huono ruokahalu ja nopea aineenvaihdunta, vaikeaa on saada riittävästi kaloreita pelkästä puhtaasta ruuasta. Osa voi olla hyvinkin roskaruokaa. Pizzaa jne... Kunhan roskaruoka ei ole hallitseva osa. Itsellä on nopea aineenvaihdunta ja huono ruokahalu. Nuorempana sai syödä ihan mitä tahansa eikä läskiä kertynyt. Tossa 40v korvilla alkoi aineenvaihdunta hidastua ja painoa tulla helpommin.
 
Löysin tälläisen kun nettiä vähän selailin 🤔
Älyttömästi liikkeitä ja todella yläkroppa painotteinen. Ei kovin hyvä ohjelma aloittelijalle. Esimerkiksi hauista ihan turha hakata neljällä liikkeellä. Älyttömän pieni lihas. Yksi liike riittää alottelu vaiheessa. Punnertavia liikkeitä on myös hurja määrä. Kaikki ottaa enemmän ja vähemmän samoihin lihaksiin. Jalat tekisin ehdottomasti 2 x viikossa. Jalat ovat tärkein lihas toimintakyvyn ja terveyden kannalta. Ne muodostavat myös puolet kehon massasta. Elopaino kasvaa paremmin kun jalat saavat massaa. Monella kotitreenillä aloittaneella jalat jäävät pahasti kehityksestä jälkeen. Ottasin ohjelman jossa on pelkkiä moninivelliikkeitä. Kaikki eristävä treeni pois. Sitten ehtii kikkailla kun on saanut hankittua perusmassat ja voimat perusliikkeillä.
 
Löysin tälläisen kun nettiä vähän selailin 🤔

Jos haluat käydä 4x viikossa niin tosta runko:

Rinta/Hartia
*Penkkipunnerrus 3x6-10
*Vinopenkki, käsipainoilla 3x8-12
*PeckDeck/Ristitalja/Flyes(vipunosto rinnalle) 3x10-15
*Pystypunnerrus 3x6-10
*Facepull 3x8-12
*Vipunostot sivulle ja taakse 3-5x10-15

Selkä
*Maastaveto 4x6-8
*Kulmasoutu 4x6-10(tätä voi tehdä yleensä ainakin: rintatuetusti, hyljepenkissä, kapealta ja leveältä myötäotteelta aika erilaisia, sekä vasta(yates-soutu), sekä pendlay/"raakasoutu" valitse mieluisa!)
*Ylätalja, leveämyötäote 4-5x8-15(leuat toki jos kulkee tai joku muu kopypasteaa templatea)
*Alatalja, kapea "v-kahva" 4-5x8-15
*Jalannostot 3-5x10-15(kyllä alkuun pitää 30 mennä kepoon ennenkuin kantsii painoilla rikkoa tekniikkaa[toki advanced lvl: ne toimii kuin muutkin lihat painoja ja työtä samankaltaisesti, toi on vaan "perustaso"(opettele heti alkuun, vatsa sisään, selkä lattiaan, kantapäät alas asti muttei lepoon, ylhäällä myös kontrolloidusti ei ihan jousella -> ei tuu sielläkään lepoa keskenkaiken kuolleessa kulmassa, ja jalat niin suorana kuin menee, venyttele!)

Kädet
*Kapeapenkki 3x6-10
*Hauis tangolla 3-5x6-10
*Ranskalainen punnerrus 3x8-12
*Hammerkääntö, käsipainoilla 3-5x8-12
*Pushdown 3x10-15
(riippuen palatumiskyvystä ja siitä onko tän jälkeen ennen jalkapäivää lepo välissä vielä lankutusharjoitteita, muutama 2-5 sarjaa, en osaa sanoa tarkemmin, mutta painonnostoketjussa sanoivat juuri että 2min pitää olla kivutonta että voidaan puhua välttävistä :), siinä on jo tekemistä, tässäkin voi laittaa painoa selkään tai liikutella raajoja vaikeuden lisäämiseksi!)

Jalat
*Kyykky 5x6-10
*Suorinjaloinmaastaveto 3-5x8-12
*1-Jalan prässi 4-5x8-12, heikomman ehdoilla, paljastaa heti jos on puolieroja ei tarvii osata pistoolikyykkyä[myöhemmin tod. näk. "toinen kyykkyvariaatio" tässäkohtaa]
*Reisikoukistus 3-5x10-15
*Istumaannousuja 3-5x8-15
(tässä vois ottaa varmat pari lankkua 1-3 sarjaa?)

Eli sarjat x toistot: sarjat työpainolla, jos vasen reuna ei täyty niin painoa on liikaa, jos toistuvasti oikeaa reunaa niin lisää painoja :) Aikalailla henkilökohtaisia mieltymyksiä, toiset ottaa mieluumin pienen korotuksen useammin ja sen maksimitoistomäärän kun etsii oikeaa kohtaa, toiset ottaa mieluumin lähemmäs vasenta heti ja keräilee sitten samalla painolla toistoja. En usko että on eroa vuodenpäästä kummin tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom