Hei !!
Olen pari viikkoa käynyt kuntosalilla ahkerasti, noin neljä kertaa viikossa.
Painoa pitäisi saada pois n. 15-20 kg, toiveissa siis painonpudotus .
Olen nainen 39 v, 168 cm, 82 kg.
Käyn salilla joka toinen päivä. Ensin 30 min kuntopyörällä (ns.rasvanpoltto-ohjelma.), sitten n. 30 min "voimaharjoittelua " ja lopuksi venyttelyt.
Välipäivina teen aamulla kävelylenkin n. 20 min ja illalla kävelylenkin n. 60 min.
...
Antakaa vinkkejä salille ja ruokailuun.
Syöt todennäköisesti aivan liian vähän. Luettelemistasi ruuista tulee vasta noin 1000 kcal päivässä. Se on sinulle aivan liian vähän, sillä pelkästään peruskulutuksesi (joka sisältää normaalin arkiaktiivisuuden, mutta ei luettelemaasi liikuntaa) on painosi ja ikäsi perusteella noin 2000 kcal vuorokaudessa. Lisäksi kulutat liikunnalla noin 4800 kcal viikossa (tämä riippuu toki liikuntasi tehosta, tuo kulutus perustuu sellaiseen arvioon, että kuntopyöräilysi teho on kesimäärin 100 W ja kävelylenkkiesi nopeus noin 6 km/h). Nykyisellä menolla joudut hyvin nopeasti ns. säästöliekille: elimistösi päättelee nälänhädän iskeneen ja yrittää säästää kaloreita kaikessa mahdollisessa. Sen vuoksi laihtuminen joko loppuu täysin tai on ainakin selvästi hitaampaa kuin mitä se olisi, jos söisit selvästi enemmän.
Liikuntaohjelmasi tuntuu muuten laihduttajalle sopivalta, mutta epäilen, jaksatko noudattaa noin rankkaa ohjelmaa monta viikkoa peräkkäin. Minä vaihtaisin yhden päivän viikossa lepopäiväksi, jolloin korkeintaan venyttelisin. Eli 3 saliharjoitusta (sis. kuntopyöräilyn) ja 3 kävelypäivää viikossa.
Päivittäisen kalorimäärän lisäisin 2000 kilokaloriin. Tuolla liikuntamäärällä (vaikka vaikka vaihtaisitkin yhden päivän lepopäiväksi), laihdut silti vielä noin puoli kiloa viikossa, vaikka syöt 2000 kcal päivässä. Sen nopeampaan laihtumiseen ei edes kannata pyrkiä. Käytännössä muuttaisin ruokavaliota siten, että vaihtaisin klo 11:n salaatin + tonnikalan johonkin tukevampaan ruokaan (salaatin lisäksi esim. 150 g lihaa/kanaa/kalaa ja lisäksi runsaasti kasviksia). Sen lisäksi lisäisin klo 11: ja 17:n väliin yhden välipalan, joka voisi sisältää kasvisten tai hedelmän lisäksi jotain proteiinipitoista. Sen lisäksi sinun olisi hyvä lisätä ruokaasi hyviä rasvoja, esimerkiksi salaatin kanssa oliiviöljyä. Mutta suosittelen kyllä sitä, että lasket kalorit tarkemmin itse jonkun netistä löytyvän kalorilaskurin avulla.