Aloittelija kysyy treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ptossa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi,

Kumpi näistä versioista on oikea vai ovatko ne molemmat hyvä vaihtoehtoja:

A)Otan liikkeeseen eka raskaimman painon, heti perään pienemmän painon ja kolmanneksi heti perään pienimmän painon ja jokaisella painolla teen niin paljon kuin vaan menee.

B)Aloitan pienimmästä painosta, seuraavaksi raskaampi ja viimeiseksi raskain.

Olen tehnyt tuota A:ta, mutta olisiko B vaihtoehto sittenkin parempi? Pidetäänkö B:ssä kuinka pitkiä taukoja?

KIITOKSIA vastauksesta ja tsemppiä treeneihin!

Kumpaakaan vaihtoehtoa en itse käyttäisi, jos tavoitteena on massan/voiman hankinta.

Itse haluan massaa, jolloin teen lihasryhmästä ja liikkeestä riippuen 2-3 kovaa sarjaa liikkettä kohden. Treeni alkaa usein näin; lämmittely, venyttely, lämmittely, venyttely, 1. kova sarja, taukoa 1-2min, 2. kova sarja, taukoa 1-2min, painoja vähemmäksi, 3. kova sarja. Jos paukkuja riittää ensimmäisen sarjan jälkeen, lisään painoja toiseen sarjaan. Seuravalla treenikerralla pyrin kuitenkin nostamaan toiston pari enemmän tai laittamaan enemmän rautaa liikenteeseen.

Jalat ja selkä ovat sen verran isoja lihasryhmiä, että jokaista liikettä pystyy tekemään usein 3 kovaa sarjaa ilman painojen suurempaa vähentämistä. Itsellä kuitenkin kädet ja rinta ovat sellaisia, että ne hyytyvät usein jopa ensimmäisen tai toisen sarjan jälkeen täysin, jolloin näen turhaksi tehdä kolmatta sarjaa kokonaan. Jos näin käy, niin vaihdan vain liikettä.

Lisävinkkinä erityisesti aloittelijoille se, että niitä isoja lihasryhmiä (jalat, selkä ja jossain määrin myös rinta) pitää pyrkiä treenaamaan myös enemmän kuin pieniä (kädet, olkapäät, kyynärvarret, pohkeet). Eli jos olet tottunut tekemään hauiksille 8 sarjaa, niin selälle pitäisi tulla periaattetta noudattean sellainen ~14 kovaa sarjaa. Helposti tämä toteutuu kun tekee isoille vaikka 4-5 liikettä, niin että jokaiselle liikkeelle tulee 3 kovaa sarjaa. Pienille lihasryhmille sitten 2-3 liikettä 2-3 kovalla sarjalla. Luonnollisesti, jos joku paikka vaatii erityishuomioita, voi sitä treenata hieman enemmän esimerkiksi erikoistekniikoilla.

Näin treenaan minä ja todennäköisesti moni muukin täällä. Treeni-intoa!! :whip:

Vielä sellainen huomio että sarjojen määrään vaikuttaa myös ohjelman jakoisuus ja oma treenitausta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom