Aloittelija kysyy aamupalasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Celtic
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,

Itselläni olisi töitteni ja puolison töiden johdosta aamulla hyvin aikaa salitreeniin, mutta ongelmaksi on muodostunut tehon loppuminen. En yleensä syö juurikaan aamiaista, koska kovemmassa treenissä se meinaa tulla ulos. Toisaalta ilman aamiaista ei tahdo oikein jaksaa. Toki treeni iltapäivällää/illalla olisi parempi, mutta en haluaisi missata näitä aamu sohvalla löhöämiseen.

Olisiko kenellekään hyviä ideoita mitä voisi ottaa aamiaiseksi? Jotain mikä oli nopeasti/helposti imeytyvää ja samalla sopisi oikean tyyppiseen ruokavalioon? Pyrin laihtumaan/hoikentumaan en hae massaa tai kasvu. Ainakaan tällä hetkellä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Erilaiset pirtelöt on helppo ratkaisu aamupalaksi.

Illalla kun tekee kaappiin valmiiksi niin jo on helppoa aamuhorroksessakin.
Rahka-mehukeitto-mysli
Rahka-ananas-pikakaurahietale
Rahka-banaani-maito

Jne...

välillä on kokeillut ottaa puuroa että saisi hiilareita, mutta toisaalta puuro taitaa olla hitaasti imeytyvää sorttia. Proteiinijuoman (vettä+jauhetta) olen joskus ottanut. Aamiaisen olen syönyt ehkä 1.5-2 tuntia ennen treeniä.

Itse käytän siihen seuraavia aineksia:

pähkinöitä
pakastemansikoita ja vadelmia
goji-marjat
kuorittu hampunsiemen
pellavansiemenet
kauralese
hera
banaani
kylmäpuristettu kookosöljy
maito
maitorahka
muutama piimaa ja msm nappi

eli tässä on jotakuinkin kaikki vitamiinit, hivenaineet, rasvat, aminohapot ja hiilihydraatit mitä ihmiskehotarvitsee (ei määrällisesti mutta ainakin kaikki edustettuina).

tuollaisen kyhäsin mutta joku kateellinen opiskelija senki jo ehti haukkumaan, mutta imeytyy ainakin mainitsemassasi ajassa ja on vatsaystävällinen.. vettä joisin muutaman desin ennen ja jälkeen..

+ tuosta tulee sen verran reipas annos että siitä saa palkkariksikin vielä

minäpä jatkan tämän saman otsikon alle

Onko neuvoja mitä kannattaisi syödä ennen treeniä aamulla, kun heräämisestä tunnin päästä olen jo salilla?
Tarkoitus olisi kasvattaa ja vahvistaa lihaksia.

miten pahasti menee metsään>
100g raejuustoa (rasvaa 2%)
100g mustikkaa ( tai jotain muuta marjaa)
5g heraa

noilla menee tunnin treeni, jonka jälkeen palkkari sekoitus gainerista ja herasta, tulee hh 6 ja p 12g.
ja olen siis naisihminen 158 cm/ 55kg

minäpä jatkan tämän saman otsikon alle

Onko neuvoja mitä kannattaisi syödä ennen treeniä aamulla, kun heräämisestä tunnin päästä olen jo salilla?
Tarkoitus olisi kasvattaa ja vahvistaa lihaksia.

miten pahasti menee metsään>
100g raejuustoa (rasvaa 2%)
100g mustikkaa ( tai jotain muuta marjaa)
5g heraa

noilla menee tunnin treeni, jonka jälkeen palkkari sekoitus gainerista ja herasta, tulee hh 6 ja p 12g.
ja olen siis naisihminen 158 cm/ 55kg
Sanon sen mitä moni muukin sulle sanoisi, jos tarkoituksesi on "kasvattaa ja vahvistaa lihasta". Eihän tossa nyt ole ruokaa juuri lainkaan. Ja palkkarissa 6g hiilaria ja 12g proteiinia... Mittaatko tosiaan gramman tarkkuudella niitä jauhoja vaa'alla? Vaikka oletkin suhteellisen pienikokoinen nainen niin lisää nyt vaikka tohon aamupalaan raejuuston ja mustikoiden lisäksi esim. 1dl eli 40g kaurahiutaleita ja palkkariin triplasti enemmän jauhoja. Ja nämäkin määrät ovat vielä suhteellisen pienet, jos treenaat kovaa. Menee offtopiciksi, mutta turhaan mä näitä tähän kirjottelen, jos kuitenkin aiot jatkaa tolla sun näännytysruokavaliolla kuten monet muut "punttimimmit" täällä pakkiksella. On kyllä ankeeta luettavaa useiden naisten kirjoitukset täällä siitä kuinka vähän syödään ja sitten valitetaan, että ei laihduta, kun on aineenvaihdunnat ja hormonitasapainot viturallaan etc etc.

Meneeköhän mulla kanssa sitten paljon metsään, jos joku voisi kommentoida.. Minäkin treenaan heti aamusta, heräämisestä n.puolisen tuntia niin olen jo salilla. Töiden vuoksi aamutreenin teen yleensä noin 45-50 minuutissa. Saliaamuina olen mielestäni löytänyt toimivan ratkaisun siitä, että en syö aamupalaa kotona, vaan olen sekoittanut valmiiksi 30 g massin recoveryä, jota sitten alan naukkailla heti treenin ohessa salilla... Nälkä pysyy poissa ja energiaa on treenata. Mielestäni tämä ratkaisu on ollut toimiva, mutta onkohan se sitä?

Olen myös pienikokoinen nainen, 159/n.48-49.5 kg. Omasta mielestäni 30 g on riittänyt, ja töihin päästyäni syön heti rahkapurkin ja ruisleivän kasviksilla/kalkkunalla aamiaiseksi.

Meneeköhän mulla kanssa sitten paljon metsään, jos joku voisi kommentoida.. Minäkin treenaan heti aamusta, heräämisestä n.puolisen tuntia niin olen jo salilla. Töiden vuoksi aamutreenin teen yleensä noin 45-50 minuutissa. Saliaamuina olen mielestäni löytänyt toimivan ratkaisun siitä, että en syö aamupalaa kotona, vaan olen sekoittanut valmiiksi 30 g massin recoveryä, jota sitten alan naukkailla heti treenin ohessa salilla... Nälkä pysyy poissa ja energiaa on treenata. Mielestäni tämä ratkaisu on ollut toimiva, mutta onkohan se sitä?

Olen myös pienikokoinen nainen, 159/n.48-49.5 kg. Omasta mielestäni 30 g on riittänyt, ja töihin päästyäni syön heti rahkapurkin ja ruisleivän kasviksilla/kalkkunalla aamiaiseksi.

Aika vähillä eväillä olet liikenteessä. En tiedä mitä tavoittelet treenin suhteen, mutta ottaen huomioon sen, että treenin jälkeen pitäisi syödä yksi suurimmista aterioista, niin aika säälittävältä näyttää.
30g jauhetta on AIVAN liian vähän! 70g recoveryä = n.30g prot ja 30g hiilaria, tuo määrä kuulostaa jo paljon paremmalta treenaavalle naiselle. Heraa 20g + banaania heti kun heräät ja salille, puolivälissä sitten alkaa hörppimään palkkaria(70g) tai treenin loppupuolella. Mutta kyllä treeni kulkisi luultavasti paljon paremmin, jos alla olisi kunnon ateria/aterioita. Jos joudun vetämään aamutreenin, niin herään tarpeeksi aikaisin, että aamupalasta menee 2h treenin alkuun. Tuolloin voi vetää reilun aamiaisen(kaurahiutaleet+maito+hera) ja puhtia riittää hyvin salilla. Kaikki on kiinni siitä kuinka paljon haluaa hommaan panostaa. Edellisen päivän syömiset merkkaa paljon myös. Kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon. On ihan erilaista treenata kun energiatasot on täynnä, lihaspaineet kovat ja tulee kunnon punpit. ;) Aika järkyttävää luettavaa nuo 5g heraa ja 6g +15g hh jutut. :S

Alkuperäiselle kysyjälle; ainakin Hulkki on käyttäny dietillä(kisa?) aamutreeneissä ihan heraa+banaania(nopeaa hiilaria) ennen treeniä herättyään ja sitten palkkaria loppupuoliskolla hörppimään. Välttävä setti, jos ei kerkeä aamupalaa syödä. Tärkeää on kuitenkin syödä prodea ja hiilaria ennen treeniä ja varsinkin kun herää 8h paastoamisen jälkeen. Onhan noita tutkimuksia ollut missä on osoitettu että ennen treeniä otettu prot/prot+hh on jopa tärkeämpi kuin treenin jälkeen otettu palkkari.

Kiitos että kirjottelet.
Siis en todellakaan ole millään näännytys ruokavaliolla. Älä ymmärrä väärin. Tämän kokoiseksi ihmiseksi miehän syön kun hevonen. Proteiinia tulee päivässä kaikista syömisistä ja lisäprotskuista yhteensä 180-210g. Mikä käsittääkseni miun painolle on riittävästi.

n. 10 g gaineria ja n 15 g heraa, niistä tulee nuo noin 6 ja 12 g. Harvoin punnaan enää, kun niihin on mittalusikat, menee näppituntumalla.
Eli paljonko mun pitäisi sitä palkkaria vetää, kun treenin jälkeen menen kotiin ja syön heti kunnon ruuan? Palkkarin ja ruokailun väliin jää joku puolisen tuntia, maksimissaan tunti.

Sen ole huomannut että jos vedän aamulla puuroa ja raejuustoa (tai rahkaa) niin tulee hieman ähky olo, eikä voi heti vetää täysillä, vaan pitäs odotella hetki ennen salille lähtöä. Ei vaan olis aikaa kovin kauaa vaan himmailla aamulla. Pitäs varmaan koittaa herätä vielä vaan aikasemmin tai vaan totutella.

Jos nyt joku viitsii neuvoa tätä punttimimmiä kehittymään, niin kiitos.

Aika vähillä eväillä olet liikenteessä. En tiedä mitä tavoittelet treenin suhteen, mutta ottaen huomioon sen, että treenin jälkeen pitäisi syödä yksi suurimmista aterioista, niin aika säälittävältä näyttää.
30g jauhetta on AIVAN liian vähän! 70g recoveryä = n.30g prot ja 30g hiilaria, tuo määrä kuulostaa jo paljon paremmalta treenaavalle naiselle. Heraa 20g + banaania heti kun heräät ja salille, puolivälissä sitten alkaa hörppimään palkkaria(70g) tai treenin loppupuolella. Mutta kyllä treeni kulkisi luultavasti paljon paremmin, jos alla olisi kunnon ateria/aterioita. Jos joudun vetämään aamutreenin, niin herään tarpeeksi aikaisin, että aamupalasta menee 2h treenin alkuun. Tuolloin voi vetää reilun aamiaisen(kaurahiutaleet+maito+hera) ja puhtia riittää hyvin salilla. Kaikki on kiinni siitä kuinka paljon haluaa hommaan panostaa. Edellisen päivän syömiset merkkaa paljon myös. Kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon. On ihan erilaista treenata kun energiatasot on täynnä, lihaspaineet kovat ja tulee kunnon punpit. ;) Aika järkyttävää luettavaa nuo 5g heraa ja 6g +15g hh jutut. :S

Alkuperäiselle kysyjälle; ainakin Hulkki on käyttäny dietillä(kisa?) aamutreeneissä ihan heraa+banaania(nopeaa hiilaria) ennen treeniä herättyään ja sitten palkkaria loppupuoliskolla hörppimään. Välttävä setti, jos ei kerkeä aamupalaa syödä. Tärkeää on kuitenkin syödä prodea ja hiilaria ennen treeniä ja varsinkin kun herää 8h paastoamisen jälkeen. Onhan noita tutkimuksia ollut missä on osoitettu että ennen treeniä otettu prot/prot+hh on jopa tärkeämpi kuin treenin jälkeen otettu palkkari.

Kiitoksia vastauksesta, täytyy tehdä muutoksia.Jos heräisin syömään aampupalaa 2 h ennen salia, joutusin heräämään klo.04. Siinäkään ei ole mun mielestä järkeä, ja suoraan sanottuna en siihen edes pystyisi. Enkä nykyisessä tilanteessa näe sille edes mitään niin suurta syytä että niin tekisin, sitäpaitsi mulle on tärkeää myös kunnon yöunet. Viikonloppuisin tietysti tahti voi olla eri, ja silloin on aikaa odotella se 2h ennen salia. Arkena panostan illan ruokailuun, etenkin jos kovempi treeni kyseessä aamulla.

30 g palkkaria siksi, että se sopii mielestäni kulutukseeni. Haluan syödä myös kunnon ruokaa, enkä lipittää palkkaria. Muistutan siis, että olen pienikokoinen ja peruskulutukseni on noin 1300-1400 kcal/pvä. Riippuu päivästä ja mitä siellä salilla tekee, mutta en usko paljonkaan kuluttavani esim.olkapää-ojentaja treenissä :D Jalkapäivät yms. toki erikseen. Voisin ehkä panostaa enemmän salin jälkeiseen aamupalaan, siirtää jotain lounaasta siihen? Aampupäivän ruokailuthan menee kutakuinkin näin:

06-06.45 Mass recovery

n.7.30 Töissä, jolloin rahkaa ja ruisleipäpala päällysteillä

11.00 Lounas vaihtelee, mut lähes aina sis.kalaa/kanaa n.150 g, vihanneksia, karppinen/ruis-leipää, riisiä jne...

Käytän kalorilaskuria ja syön kulutusta vastaavasti. Käyn myös iltaisin usein treenailemassa, juoksua/spinnausta/kahvakuulailua/kamppailua. Nää toki nostaa kulutusta paljonkin. Olen suht tyytyväinen ulkomuotooni jne, tavoitteena on tehdä treeniä mahdollisimman monipuolisesti. Tällä hetkellä ei ole sen kummempia kasvu- tai dieettaustavoitteita, toki lihasten ja voiman kehitysmahdollisuuksien pitäisi olla optimaalisia :)

Kiitos että kirjottelet.
Siis en todellakaan ole millään näännytys ruokavaliolla. Älä ymmärrä väärin. Tämän kokoiseksi ihmiseksi miehän syön kun hevonen. Proteiinia tulee päivässä kaikista syömisistä ja lisäprotskuista yhteensä 180-210g. Mikä käsittääkseni miun painolle on riittävästi.

n. 10 g gaineria ja n 15 g heraa, niistä tulee nuo noin 6 ja 12 g. Harvoin punnaan enää, kun niihin on mittalusikat, menee näppituntumalla.
Eli paljonko mun pitäisi sitä palkkaria vetää, kun treenin jälkeen menen kotiin ja syön heti kunnon ruuan? Palkkarin ja ruokailun väliin jää joku puolisen tuntia, maksimissaan tunti.

Sen ole huomannut että jos vedän aamulla puuroa ja raejuustoa (tai rahkaa) niin tulee hieman ähky olo, eikä voi heti vetää täysillä, vaan pitäs odotella hetki ennen salille lähtöä. Ei vaan olis aikaa kovin kauaa vaan himmailla aamulla. Pitäs varmaan koittaa herätä vielä vaan aikasemmin tai vaan totutella.

Jos nyt joku viitsii neuvoa tätä punttimimmiä kehittymään, niin kiitos.
No siinä tapauksessa, jos syöt kunnon ruuan jo puoli tuntia salitreenin jälkeen niin ei sen palautusjuoman silloin tarvitse olla kovinkaan suuri, jos tuntuu siltä, että se on vaikeaa saada alas. Ei ole maailmanloppu vaikka et joisi sitä palkkaria silloin lainkaan. Joka tapauksessa kannattaa suunnitella ja tehdä tuosta treenin jälkeisestä ateriasta päivän isoin, koska silloin keho hyödyntää hiilarit lihasten glykogeenivarastojen täyttämiseen, joten ne eivät kerry rasvaksi. Proteiinia on yhtä tärkeä sisällyttää tähän ateriaan, jotta katkaiset katabolisen tilan kehossa ja lihakset pääsevät "korjaamaan" itseään.

Kyllä palkkari menee alas, eli ongelma on reilu aamupala juuri ennen treeniä, en vain ole oikein osannut suhteuttaa koolleni oikeaa määrää gaineria. Ehdotuksia 55 kiloiselle? Ehdottomasti treenin jälkeen tuntuu että tarviin palkkarin, että pääsen kotiin ja suihkuun asti, eli mikä nyt varmaan johtuu liian pienestä aamupalasta?

Miepä kokeilen vetää isomman aamupalan, jos kokeilis rahkaa ja marjoja pellavaöljyllä?
Tai ehkä pienempi versio siitä puurosta mitä syön aamulla kun treenit on iltapäivällä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom