Aloittelija hukassa. Apua treeniin ja ravintoon jne.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Batu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarvitsisin apua treenaamiseen ja ravintoon. Olen 16-vuotias poika, pituutta 170cm, painoa n. 50kg. Tällänen perus naru olen. Nyt viime kesänä kävin ahkerasti kavereitten kanssa n. 3-6 kertaa viikossa piskuisella ilmaisella salilla. Treeniohjelmaa ei ollut vaan kavereitten kanssa tehtiin aika sattumanvaraisia sarjoja penkkiä ja hauiskääntöä, vatsoja n. 200 toiston sarjoja ja hiukan selkälihasliikettäkin tehtiin. Lumen tultua loppui salilla käynti, koska en pääse sinne itse menemään mopolla. (Matkaa salille n. 13km). Nyt kun lumi kohta sulaa, aion aloittaa salilla käynnin uudestaan. Ja turhahan sinne on lähteä aikaa tuhlaamaan. Tulosta tulisi varmasti paremmin jos tietäisin mitä tekisin. Penkkimaksimi on nyt 47,5 kiloa.

Tavoitteet:

- Massaa lisää
- Komeat, näkyvät vatsalihakset. Sellanen sixpackki tai eightpackki ois tavoitteena.
- Rintalihakset
- Käsiin ja hartioihin lihasta
- Olisi lisäksi kiva saada ponnistusvoimaa jalkoihin. Auttaisi varmasti trikkauksessa/freerunningissa. (En ole videolla)

Käytettävissäni oleva sali on melko vaatimaton. Löytyy penkkipunnerruspenkki, vatsojentekojuttu, seläntekojuttu, kaksi sellaista laitetta missä ojennetaan jalkoja suoraksi (ovat aluksi 90 asteen kulmassa), jonkinlainen monitoimilaite, tanko kyykkyjä varten ja kaksi sellaista laitetta, joissa levitetään jalkoja sivulle (kuten siinä venytyksessä).

Lueppa vähä tuolta treeniosiolta. Joka päivä joku 50kg kysyy kuinka saadaan massaa. Sieltä löytyy vastauksia

Teillä on siellä kaikki vermeet että pääsette joka iikka kiskomaan Starting Strenghtiä. Suosittelen perehtymään kyseiseen ohjelmaan antaumuksella, sillä kasvatetaan naruista tukit. Perehdy samalla lukuisiin triideihin penkkipunnerruksesta, maastavedosta, kyykystä, pystypunnerruksesta ja kulmasoudusta. Perehdy mitä on dippi, vatsat lisäpainoilla, selänojennukset ja leuanveto sekä ranskalainen punnerrus. Perusasiat hanskaan ja heti, unohtakaa kaikki muu kikkailu kuten 200 vatsalihasliikettä. 2-3 sarjaa tiukkoja, 10-15kg kiekko sylissä tehtyjä syviä vatsalihaspunnerruksia kehittää paljon enemmän.

Kiitos vastauksista =) Aletaan kavereitten kanssa lumien sulattua vetämään jompaa kumpaa treeniä (Starting strength tai golden six). Mulla on itselläni ongelmana se paino. Vaikka kuinka koitan syödä niin massaa ei vain tahdo tulla. Kasvan yhä pituutta eli se vielä hankaloittaa asiaa. Tuollainen Whey3-paketti tuli hommattua jos siitä vaikka olisi jotain apua. Osaatteko sanoa miksen oikein saa massaa? Johtuuko se jostain aineenvaihduntajutuista?

Kiitos vastauksista =) Aletaan kavereitten kanssa lumien sulattua vetämään jompaa kumpaa treeniä (Starting strength tai golden six). Mulla on itselläni ongelmana se paino. Vaikka kuinka koitan syödä niin massaa ei vain tahdo tulla. Kasvan yhä pituutta eli se vielä hankaloittaa asiaa. Tuollainen Whey3-paketti tuli hommattua jos siitä vaikka olisi jotain apua. Osaatteko sanoa miksen oikein saa massaa? Johtuuko se jostain aineenvaihduntajutuista?

Et ole erikoinen tai poikkeus. Et vain syö tarpeeksi. 3000-5000 kaloria lutkusta ineen joka päivä ja 2g/painokilo proteiinia niin tasan varmaan tulee massaa.

Jep, vaikka tuntuu että syöt paljon niin et ehkä syökkään niin paljon kuin luulet. 3500kcal kotiruoalla vedettynä on yllättävän paljon. Laskes joku päivä tarkasti syömäsi kalorit.

Koska tavoitteenasi on urheilulajiin liittyvän suorituskyvyn parantaminen (trikkaus) eikä ainoastaan lihaskasvun maksimointi, suosittelisin alottamaan tolla Starting Strenghtilla josta jo Invisus mainitsi. Se keskittyy enemmän voiman kehitykseen (5 toiston sarjoja), mutta kyllä sitä lihastakin samalla kertyy.

Lihasten kehitykseen vaikuttaa kolme asiaa: ravinto, lepo ja treeni. Jos treenaat kuten Starting Strength opastaa ja nukut 8h yössä, eikä siltikään tunnu lihakset kasvavan, niin vastaus on yksinkertainen: et syö tarpeeksi. Forumin Ravinto-osiosta voit käydä katselemassa aloittelijan vinkkejä ja esimerkkiruokavalioita.

Tuollainen Whey3-paketti tuli hommattua jos siitä vaikka olisi jotain apua. Osaatteko sanoa miksen oikein saa massaa? Johtuuko se jostain aineenvaihduntajutuista?

Joo, on siitä apua! Kunhan et luule, että "hei vedetää nyt vähä bodari juomaa ni ei tarvi ees syyä tänää ku tulee niin paljon lihasta jo tästä pelkästään"

tohon lankaan monet menee, ja valittaa ja masentelee että vittu ku ei paino nouse, ei mun kannate mennä salille ku ei siitä oo ees hyötyä.

vika kuitenkin siinä että päivän ruokasaldo on suurinpiirtein 1700 kaloria joissa jonku massanlisääjän lisäksi ehkä 6 perunaa ja pari pihviä.

eli vitusti kaloreita ja syöt oikealla tavalla! johan alkaa piffiä kertyy. :)

Hukassa itsekin, ravinnon suhteen. Tosin lähinnä työmaaruokalan ravinnon suhteen. Meillä on pari vaihtoehtoa (+salaattipöytä), mistä saa valkata. Pystyykö nimistä oikein millään logiikalla päättelemään kumpi olis edes teoriassa parempaa? Keittiöstä ei saa sen tarkempaa tietoa mistä mikäkin on tehty ja Googlen kautta haettuna noi voi olla ihan mitä tahansa. Tääkin asia oli vaan niin paljon helpompi, kun kokkaili ite, mutta nyt se menee vähän turhan hankalaksi..

Esim. tän&ens viikon lista. Pystyykö noista heittämään jotain?

Ma: Sitruunainen broilerileike ja curryjogurttikastike / Espanjalainen Paella L,G
Ti: Maksakastike & Sipuli-perunamuusi L,G / Kalkkunan pihvit Barbequekastikkeessa L,G
Ke: Vanhan ajan lihakeitto L,G / Katkarapu-herkkusieni täytteiset kalaleikkeet VL
To: Silakkalaatikko VL,G / Pippurihärkäpata L,G
Pe: Broileriminestrone -keitto L / Porsaanleike Bearnaise

Ma: Stroganoff L / Tomaatti-mozzarella-basilikakuorrutettua seitä
Ti: Lindströminpihvit ,puolukkasurvos / Itämainen Chili-kookoskanakastike ja nuudeleita
Ke: Jauhelihalasagne VL / Bouillabaisse (ranskalainen kalakeitto) L,G
To: Hernekeitto L,G Pannukakku / Brioleria rakuunaporkkanoiden ja rosepippurikastikkeen kera
Pe: Kermaisa lohikeitto VL,G / Riistakäristys & perunamuusi VL

VL=vähälaktoosinen, L=laktoositon, M=maidoton, G= gluteiiniton

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hukassa...

Mikä tuossa nyt on se ongelma? Riippuu täysin sun tavoitteista, miten siellä ruokalassa kannattaa syödä. Asiallinen listahan tuo sinänsä on, ei muuta ku syöt sitä mikä maistuu jos nyt ei mikään tiukka dieetti päällä ole. Ite valkkaisin todennäköisimmin aina sen lihaisamman vaihtoehdon ihan silmämääräisen arvioinnin perusteella.

Mikä tuossa nyt on se ongelma? Riippuu täysin sun tavoitteista, miten siellä ruokalassa kannattaa syödä. Asiallinen listahan tuo sinänsä on, ei muuta ku syöt sitä mikä maistuu jos nyt ei mikään tiukka dieetti päällä ole. Ite valkkaisin todennäköisimmin aina sen lihaisamman vaihtoehdon ihan silmämääräisen arvioinnin perusteella.

Taisi tosiaan tulla vähän huonosti seliteltyä. Mietintää siis aiheuttaa nämä "lihapullissa vain 10% lihaa" jne. jutut, mitä nyt viime aikoina on näkynyt. Eli mitähän noiden hienojen nimien takana oikeasti on? Tehdäänkö työpaikkaruokalan safkat yleensä ihan "oikeasta" tavarasta, vai onko ne juuri näitä lööppien mitäsattuusisältöjä?

Saatan kysellä tyhmiäkin, mutta kun on ekan kerran työmaaruokalamahis..

No kyllä noiden nimien perusteella vois olettaa että ihan hyvää sapuskaa nuo on, eikä mitään einespihvejä. Pääsääntöisesti oon kyllä itse lounasravintoloista/työpaikkaruokaloista ihan hyvää perusruokaa löytäny. Toki kannattaa panostaa siihen lihapuoleen, jos vaan pystyy itse annoksen kasaamaan.

No kyllä noiden nimien perusteella vois olettaa että ihan hyvää sapuskaa nuo on, eikä mitään einespihvejä. Pääsääntöisesti oon kyllä itse lounasravintoloista/työpaikkaruokaloista ihan hyvää perusruokaa löytäny. Toki kannattaa panostaa siihen lihapuoleen, jos vaan pystyy itse annoksen kasaamaan.

Ruoan kanssa kannattaa juoda vielä pari lasia maitoa niin tulee ainakin proteiinia tarpeeksi (+ lisää kaloreita suht helposti).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom